AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #1 Skrevet 23. juni 2020 Hei, jeg er kvinne, 26 år gammel. Siden januar 2020 har jeg hatt min første faste jobb. Det har tatt meg lang tid å komme i denne situasjonen. Bare fem dager etter prøveperioden min var passert fikk jeg en dyster Mail om nedbemanning i selskapet. Det sto ikke at jeg vil bli oppsagt, det var en generell mail til mange ansatte. Det har gått en uke siden denne nyheten, og det er første gang jeg er i denne situasjonen. Er det noen som har gode råd/tips til hva jeg bør tenke på før jeg EVENTUELT(bank i bodet) er så uheldig å bli oppsagt? Jeg vet at grunnen er oppdragsgiver som ikke har fornyet kontrakt mag arbeidsgiveren min. Vi er forøvrig et kjempestort selskap, så jeg regner med at de gjør ting etter «boka». Men jeg håper noen har noen gode råd så jeg ikke går naivt inn i oppsigelsen og signerer ting jeg ikke bør signere. Hva er det verdt å forhandle om? Anonymkode: 23dd4...c59
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #2 Skrevet 23. juni 2020 Ofte slik at siste inn er første ut, så du bør nok regne med du er den som går først. Før du skriver under noe, så ringer du så klart ditt fagforbund. Men tror ikke det er stort de kan gjøre. Anonymkode: 14968...01a 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #3 Skrevet 23. juni 2020 Ta kontakt med tillitsvalgt i fagforeningen, de bør være orientert om prosessen. Men er du innleid (slik det høres ut som du er), så er det nok begrenset hva de kan gjøre utover å sørge for at prosessregler blir fulgt. Beklageligvis er innlede gjerne de første til å måtte gå under nedbemmaninger, og gjerne før oppsigelse eventuelt blir aktuelt for selskapets egne ansatte. Ville også tatt kontakt med egen arbeidsgiver (utleiefirmaet) for å forhøre deg om muligheten for annet oppdrag. Anonymkode: ea595...6f8
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #4 Skrevet 23. juni 2020 Begynn å se etter ny jobb. Når skipet synker er det best å være først av. Anonymkode: 8c3ed...66f 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #5 Skrevet 23. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med tillitsvalgt i fagforeningen, de bør være orientert om prosessen. Men er du innleid (slik det høres ut som du er), så er det nok begrenset hva de kan gjøre utover å sørge for at prosessregler blir fulgt. Beklageligvis er innlede gjerne de første til å måtte gå under nedbemmaninger, og gjerne før oppsigelse eventuelt blir aktuelt for selskapets egne ansatte. Ville også tatt kontakt med egen arbeidsgiver (utleiefirmaet) for å forhøre deg om muligheten for annet oppdrag. Anonymkode: ea595...6f8 Jeg er ikke innleid, jeg er fast ansatt i et selskap som får oppdrag. Men bedriften jeg er fast ansatt hos har innleide og en gruppe ansatte som stiller opp på kort varsel ved behov, så det er folk med mindre ansiennitet eller lavere prioritet, men jeg er på ingen måte trygg. Anonymkode: 23dd4...c59
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #6 Skrevet 23. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke innleid, jeg er fast ansatt i et selskap som får oppdrag. Men bedriften jeg er fast ansatt hos har innleide og en gruppe ansatte som stiller opp på kort varsel ved behov, så det er folk med mindre ansiennitet eller lavere prioritet, men jeg er på ingen måte trygg. Anonymkode: 23dd4...c59 Ok, skjønner. Det er da selskapet du er fast ansatt i som får oppdrag, og ikke du personlig, så da står du jo tryggere. Men likevel, kontakt fagforeningen slik at de kan være på saken på dine vegne. Særlig med tanke på at du ikke har jobbet der så lenge. Anonymkode: ea595...6f8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå