Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste nettopp et innlegg hvor ordet/ordene "reality show" ble brukt. Altså i betydningen 'realityshow' slik jeg ville formulert det. På norsk setter vi gjerne sammen ord ut i fra hvordan de uttales. På engelsk er det noe annet. Hva er reglene når man bruker engelske ord i norske setninger? Skal de slås sammen slik de ville ha blitt gjort på engelsk eller må de forholde seg til norske særskrivingsregler?

Når det gjelder ordene jeg har brukt her så er jo 'show' blitt et norsk ord for en mannsalder siden, og 'reality' går vel samme veien. Likevel synes jeg problemstillingen er interessant.

Skrevet

Det mest naturlige er å skrive det ikke-norske begrepet slik det gjøres på original språket. Jeg brukte selv begrepet i et innlegg i går. Hvis jeg skrev realityshow blir det mindre gjenkjennelig enn reality show. 

Men om det er riktig, det vet jeg ikke. Språket formes og utvikles av oss som bruker det. 

Det er en utfordring med ord fra språk som har annen oppdeling av ord. Tydelig og vanlig med engelske ord. 

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, stan skrev:

Det mest naturlige er å skrive det ikke-norske begrepet slik det gjøres på original språket. Jeg brukte selv begrepet i et innlegg i går. Hvis jeg skrev realityshow blir det mindre gjenkjennelig enn reality show. 

Men om det er riktig, det vet jeg ikke. Språket formes og utvikles av oss som bruker det. 

Det er en utfordring med ord fra språk som har annen oppdeling av ord. Tydelig og vanlig med engelske ord. 

Det var ditt innlegg jeg leste, ja. ;) Jeg er til en viss grad enig i det du skriver, men samtidig så har både 'reality' og særlig 'show'  blitt en del av det norske språk slik at jeg synes det ville være naturlig at de sorterte under norske grammatikkregler. Dvs at siden det uttales i ett ord så må det skrives slik også. Og da sitter vi igjen med 'realityshow'. Med engelske ord som ikke har blitt en naturlig del av det norske språket så er jeg nok mer enig med deg.

Skrevet
4 timer siden, Tyv1 skrev:

Det var ditt innlegg jeg leste, ja. ;) Jeg er til en viss grad enig i det du skriver, men samtidig så har både 'reality' og særlig 'show'  blitt en del av det norske språk slik at jeg synes det ville være naturlig at de sorterte under norske grammatikkregler. Dvs at siden det uttales i ett ord så må det skrives slik også. Og da sitter vi igjen med 'realityshow'. Med engelske ord som ikke har blitt en naturlig del av det norske språket så er jeg nok mer enig med deg.

Du har nok rett i at tiden er inne for å gjøre begrepet realityshow norsk. Det er nok jeg som er litt gammeldags 🙂

Hvilke andre ord kan fungere? Realitetshow? Realitysjå (fenomenet ligner jo noe på et fesjå 😀

Andre som har forslag til norske ord som kan brukes i stedet for reality show. 

Skrevet
13 timer siden, stan skrev:

Du har nok rett i at tiden er inne for å gjøre begrepet realityshow norsk. Det er nok jeg som er litt gammeldags 🙂

Hvilke andre ord kan fungere? Realitetshow? Realitysjå (fenomenet ligner jo noe på et fesjå 😀

Andre som har forslag til norske ord som kan brukes i stedet for reality show. 

'Sjå' er et glimrende forslag så hva med 'virkelighetssjå'? ;)

Egentlig er det fristende å gå til ytterligheter når det skal oversettes; altså nynorsk. Dvs 'verkelegheitsjå'! Jeg hadde elsket det. ;)

• Liker 1
Gjest HegeMarie
Skrevet

Røyndomsjå blir det vel på nynorsk.

Skrevet
59 minutter siden, HegeMarie skrev:

Et herlig ord. Tror vi skal være gode for å få det til å slå an😀

Skrevet
1 time siden, HegeMarie skrev:

Vi burde gjøre mer som finnene. De lager egne ord i stedet for å importere engelske som på sikt utvanner språket vårt.

'Røyndomsjå' er strålende! ;)

Skrevet
1 minutt siden, Tyv1 skrev:

Vi burde gjøre mer som finnene. De lager egne ord i stedet for å importere engelske som på sikt utvanner språket vårt.

'Røyndomsjå' er strålende! ;)

Og Islendingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...