Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har søkt jobb i tre år nå, vært på TRE jobbintervjuer. Jeg har jobbet i ti år med relevant jobb med bacheloren min. Vil ikke jobbe som dette lenger(blir dårlig). Har tatt en vgs utdannelse i senere tid som jeg vil bruke, men får ikke jobb.. 

Jeg er rådvill og deprimert. Det er vanskelig å holde motet oppe og fortsette søkingen når det tar så mange år. Min største frykt er at jeg aldri får en annen jobb. Jeg er sliten psykisk og fysisk av jobben jeg har og vet ikke om jeg makter særlig lenger. Kan nav hjelpe meg til å få en annen jobb? Eller er løsningen (som jeg ikke tror er noen løsning lenger) fortsette søkingen? Har vurdert å gå til legen for sykmelding men den varer kun ett år, og er ingen garanti at jeg får meg en annen jobb på den tiden. Samtidig tenker jeg det er svært negativt om jeg er sykmeldt da dette antagelig kommer fram i ett intervju eller ved sjekk med referanser.. 

Hva kan jeg gjøre? Dette spiser meg opp 😟 kan jeg ende opp ufør om jeg ikke klarer jobben min lenger? Vil ikke det heller.

Anonymkode: 978ae...995

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har du klart å gå jobbløs i 3 år? Er du ikke villig til å flytte på deg? Du får garantert jobb om du flytter

Anonymkode: dddb8...6f4

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du klart å gå jobbløs i 3 år? Er du ikke villig til å flytte på deg? Du får garantert jobb om du flytter

Ts 

Mulig det stod uklart i teksten. Jeg har jobbet de siste ti årene som er relevant til bacheloren min. 

Jeg får dessverre ikke flyttet grunnet familiesituasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ts 

Mulig det stod uklart i teksten. Jeg har jobbet de siste ti årene som er relevant til bacheloren min. 

Jeg får dessverre ikke flyttet grunnet familiesituasjon. 

Du får flyttet om du må. Alle får til om du vil. Da er man dessverre bare "lat" om man ikke flytter etter jobb. Må være kjedelig og ikke ha jobb?

Gjest AnnaW
Skrevet

Hvis du er sykemeldt 1 år, går du over aap, der vil du kanskje få hjelp til å finne en jobb som passer deg, evt omskolering.

Selv ble jeg 60% og fikk 40% tilrettelagt, og jeg skal begynne på deltidsstudium i det jeg er mest interessert i om noen år nå som jeg ikke jobber fullt har jeg mulighet til det🤗

Dumt å presse seg i en jobb som er skadelig for helsa, ikke se på det som noen skam å tenke på deg selv, når ingen andre gjør det😉

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du får flyttet om du må. Alle får til om du vil. Da er man dessverre bare "lat" om man ikke flytter etter jobb. Må være kjedelig og ikke ha jobb?

Ts 

Jeg har som sagt jobb. Det går ikke på latskap, det er for barnas beste. 

• Liker 5
Skrevet

Det dummeste du gjør er å sykemelde deg i hvert fall. Arbeidsgivere holder seg enda lengre unna sykemeldte, hold ut og fokuser på det som faktisk er bra der du er, noe er det alltids. Gå gjerne ned i kravet til ny jobb, lønn er ikke =lykke

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lws igjen og igjen så ser du at hun har en jobb hun mistrives i. Greit å se hva som står før du kommer med oppgulp

Anonymkode: 03241...ac3

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnnaW skrev:

Hvis du er sykemeldt 1 år, går du over aap, der vil du kanskje få hjelp til å finne en jobb som passer deg, evt omskolering.

Selv ble jeg 60% og fikk 40% tilrettelagt, og jeg skal begynne på deltidsstudium i det jeg er mest interessert i om noen år nå som jeg ikke jobber fullt har jeg mulighet til det🤗

Dumt å presse seg i en jobb som er skadelig for helsa, ikke se på det som noen skam å tenke på deg selv, når ingen andre gjør det😉

Er jo ikke ment for att folk er lei jobben dette systemet vi har. Skal vi andre sponse ny utdanning pga du er lei? Utrolige holdninger enkelte har til felles penger i dette landet

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mistrives så veldig i duk nåværende jobb, hadde jeg sagt opp og begynt i en ufaglært jobb (butikk, barnehage el) for en periode mens jeg fortsatte å søke jobb. Kanskje kan du få en midlertidig jobb du e overkvalifisert til innenfor området du vil inn på, og på denne måten få en fot innenfor?

Anonymkode: bff38...63b

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var veldig enkelt tenkt. Om man har barn er det ikke alltid bare å flytte. Jeg flyttet med mitt barn pga. jobb, og det er noe av det jeg angrer mest på i mitt liv. Flyttingen gikk ikke så bra for barnet mitt.

Ts har altså flere hensyn å ta i forhold til en eventuell flytting.

Ts: det kan være vanskelig å finne seg jobb med en VGS utdannelse. Kan du bygge videre på den utdanningen, evt. ta noen relevante kurs? Eller kan den bachelorutdanningen din brukes i ulike type yrker? Gå til en yrkesveileder, ditt lokale NAV-kontor har kanskje et sånt tilbud. Legg frem problemstillingen din, og undersøk dine muligheter.

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Latskap? 

Å ikke gidde å lese før du stempler andre mennesker som "lat", og attpåtil ikke har omløp i topplokket til å fatte at for noen kan flytting ha svært negative konsekvenser det er latskap det. Og kunnskapsløshet, i beste fall.

• Liker 6
Gjest AnnaW
Skrevet
7 minutter siden, Loff77 skrev:

Er jo ikke ment for att folk er lei jobben dette systemet vi har. Skal vi andre sponse ny utdanning pga du er lei? Utrolige holdninger enkelte har til felles penger i dette landet

Jo, blir man syk av jobben man har, kan man ha krav på omskolering eller ufør.

Presser man seg i en jobb over lang tid kan man få psykiske og fysiske sykdommer, dermed krav på hjelp.

Hva som er riktige holdninger har ingenting å si, da det er regler for hva fellespengene går til...

Jeg nevnte omskolering siden ts ikke ville ende opp som ufør. Tilrettelegging er jo en mulighet, men få arbeidsgivere er villig til det;)

Skrevet
1 minutt siden, AnnaW skrev:

Jo, blir man syk av jobben man har, kan man ha krav på omskolering eller ufør.

Presser man seg i en jobb over lang tid kan man få psykiske og fysiske sykdommer, dermed krav på hjelp.

Hva som er riktige holdninger har ingenting å si, da det er regler for hva fellespengene går til...

Jeg nevnte omskolering siden ts ikke ville ende opp som ufør. Tilrettelegging er jo en mulighet, men få arbeidsgivere er villig til det;)

Selvfølgelig, men man blir ikke ufør av å ikke like jobben sin. Da må vi Nordmenn ta en alvorlig kikk i speilet. Selv om jeg kommer til å få kreft en gang eller kan bli ufør skal jeg ikke sykemelde meg nå

• Liker 1
Gjest AnnaW
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er "kjedelig" å gå til en jobb man mistrives i, og kjedelig å ikke kunne stå i enn jobb man utgangspunktet elsker;)

Det kommer jo an på åssen jobb situasjonen er;)

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Loff77 skrev:

Nå har alle rett til utdanning ved offentlige institusjoner i Norge (så lenge de fyller karakterkrav og evt. andre krav det enkelte studie stiller). 

Anonymkode: 4dd7c...70d

Gjest AnnaW
Skrevet
1 minutt siden, Loff77 skrev:

Selvfølgelig, men man blir ikke ufør av å ikke like jobben sin. Da må vi Nordmenn ta en alvorlig kikk i speilet. Selv om jeg kommer til å få kreft en gang eller kan bli ufør skal jeg ikke sykemelde meg nå

Nei, men mistrivsel over tid er faktisk ikke bra for helsa...da kan du ende opp med diagnoser som gjør deg ufør.

Du får ikke ufør med mistrivsel,,,men er den så stor at man får angst og depresjon kan saken bli en annen.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå har alle rett til utdanning ved offentlige institusjoner i Norge (så lenge de fyller karakterkrav og evt. andre krav det enkelte studie stiller). 

Men ikke å sykemelde/uflretrygde seg for å studere vel? Greit å lese før man svarer kanskje? Ts er vel over 18 tenker jeg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Loff77 skrev:

Men ikke å sykemelde/uflretrygde seg for å studere vel? Greit å lese før man svarer kanskje? Ts er vel over 18 tenker jeg

Det kommer an på tilstanden det, og det er lege som evt. sykemelder. Omskolering kan være et virkemiddel hvis man faktisk blir syk av "noe", dvs. enten en jobb eller noe annet. 

Skrevet
Akkurat nå, AnnaW skrev:

Nei, men mistrivsel over tid er faktisk ikke bra for helsa...da kan du ende opp med diagnoser som gjør deg ufør.

Du får ikke ufør med mistrivsel,,,men er den så stor at man får angst og depresjon kan saken bli en annen.

Poenget er jo att man selv må ta ansvar og skifte jobb før det går så langt. Ikke la det skure og gå til man faktisk blir syk og belaster samfunnet, det bør jo alle forstå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...