Gå til innhold

Stemoren min har skaffet seg katt, jeg er allergisk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

What to do? Faren og stemoren min bor på en annen kant av landet, og vi pleier å besøke dem hver sommer og av og til i jula. (Stemoren min kom inn i bildet da jeg var 17, og året etter flyttet jeg til en annen by for å studere. Vi har aldri vært nære, men har et ok forhold.) Jeg har samboer og et barn, som gjerne vil møte besteforeldrene sine.

Siden i fjor har det blitt veldig plagsomt for meg å være der, pga stemoren min har skaffet en katt som jeg reagerer på. Jeg tar medisiner, men det hjelper bare delvis. Hun vet godt at jeg er allergisk mot katter, så føler kanskje ikke at jeg er så velkommen der når hun likevel velger å skaffe en katt? Eller overreagerer jeg? Allergien er såpass plagsom at jeg vurderer å droppe turen i år, men jeg har jo "holdt ut" med katten i flere dager før, så de kommer sikkert til å tro at det er en dårlig unnskyldning.

Anonymkode: fe947...aad

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror du overtenker dette, tror de bare hadde lyst på en katt jeg

Anonymkode: 6abcd...b58

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Kan du snakke med de på forhånd så det blir bedre for deg? At huset vaskes godt, og at katten ikke slipper inn der dere sover, og kanskje heller ikke i stuen mens dere er der? På sommeren er dere gjerne uansett mye ute?

Jeg tror ikke at det at hun har skaffet seg katt har noe med deg å gjøre, så tenker kanskje du overreagerer litt. 

Anonymkode: 4d7f7...107

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

De kan ikke la vær å skaffe seg katt fordi du er der to ganger i året. Pappa er allergisk, og han er på besøk av og til, men jeg lot ikke vær å skaffe katt pga han. Jeg tar hensyn og lufter godt, støvsuger osv, og så vet han at katten er der.

Er det aktuelt å leie et hotellrom når dere er der? Så har du et kattefritt sted å sove på :)

Anonymkode: 6a153...2b9

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Men de kan jo ikke la være å skaffe seg dyr fordi du med lange mellomrom stikker innom, da syns jeg faktisk du er litt ego her. 

Anonymkode: c1dad...8db

• Liker 28
Skrevet

Vi har katt. Jeg har også en venninne som er veldig alergisk. Før hun kommer på besøk, støvsuger jeg godt, også alle stoler, og så lar jeg katten være i ett annet rom mens hun er der. Det går veldig fint.

• Liker 2
Skrevet

Synes du overreagerer. Hva med å bo på hotell når dere er på besøk?

• Liker 7
Skrevet

Kan dere ikke bo på camping, campinghytte, telt eller hotell når dere er for å treffe dem den ene gangen i året eller to? Du MÅ jo ikke bo hjemme hos dem. Bo et annet sted i nærheten, og treff hverandre utenfor hjemmet, så slipper du hele katteproblematikken men får truffet faren din.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

What to do? Faren og stemoren min bor på en annen kant av landet, og vi pleier å besøke dem hver sommer og av og til i jula. (Stemoren min kom inn i bildet da jeg var 17, og året etter flyttet jeg til en annen by for å studere. Vi har aldri vært nære, men har et ok forhold.) Jeg har samboer og et barn, som gjerne vil møte besteforeldrene sine.

Siden i fjor har det blitt veldig plagsomt for meg å være der, pga stemoren min har skaffet en katt som jeg reagerer på. Jeg tar medisiner, men det hjelper bare delvis. Hun vet godt at jeg er allergisk mot katter, så føler kanskje ikke at jeg er så velkommen der når hun likevel velger å skaffe en katt? Eller overreagerer jeg? Allergien er såpass plagsom at jeg vurderer å droppe turen i år, men jeg har jo "holdt ut" med katten i flere dager før, så de kommer sikkert til å tro at det er en dårlig unnskyldning.

Hun kan jo ikke la vær å aldri få seg en katt bare pga. noen som et par ganger i året kommer på besøk.

Her overreagerer du. Dette er ingen ondskapsfull handling for å få deg til å ikke ville komme på besøk, men en helt vanlig person som har skaffet seg katt.

Jeg har det selv ganske fælt nå med allergi, selv med medisiner ol. men man klarer fint å gå rundt litt med plager. Du holder ut de gangene du er på besøk hos dem. 

Anonymkode: c71f8...0ef

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det så pass viktig å ha hund at jeg ville satt det over besøk et par ganger i året. 

Anonymkode: 6e036...311

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skaffet meg katt for selskap og kos, ikke pga andre. etter baran flyttet ut så trenger jeg faktisk noen som kan utnytte all den kjærligheten jeg har, og ingen er bedre på det enn en katt.Er som igjen ha barn, noe som sitter på fanget når man sitter på do, noen som truer til seg matbit av alt man spiser og nekter å gjøre annet enn det de vil selv. Akkurat som å få småbarn igjen.

Anonymkode: 36bd2...b18

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Støtter forslag om å sove et annet sted. Spør også om de kan vaske ekstra før dere kommer. Om det er helt umulig og de har et gjesterom som dere skal sove på, hør om det går an å stenge katten uten fra gjesterommet i et par uker før dere kommer + lufte godt der inne, legge på rent sengetøy osv. 

Jeg synes du overreagerer på det med at hun skaffet katt selv om du er allergisk. 

Har selv katt selv om foreldre og søsken er allergiske. Hadde vært veldig trist for meg å ikke kunne ha dyr som gir meg så mye glede bare fordi de kanskje skal komme på besøk noen ganger i året... betyr ikke at jeg ikke er glad i dem eller ikke ønsker besøk! Nå er det aldri behov for at de sover over hos meg da, men når de er på besøk så tar de allergimedisiner og jeg støvsuger så godt jeg kan på forhånd. De vil gjerne klappe katten da men de vasker seg på hendene etterpå og tåler at de reagerer litt. 

Anbefaler allergidråper for øyne i tillegg til tabletter. Anbefaler også å starte på allergitablettene hver dag i minst 1-2 uker før du skal dit, da fungerer det bedre. Det finnes også allerginesespray du kan bruke i tillegg til tabletter og dråper. 

Anonymkode: ce26e...d51

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Støtter forslag om å sove et annet sted. Spør også om de kan vaske ekstra før dere kommer. Om det er helt umulig og de har et gjesterom som dere skal sove på, hør om det går an å stenge katten uten fra gjesterommet i et par uker før dere kommer + lufte godt der inne, legge på rent sengetøy osv. 

Jeg synes du overreagerer på det med at hun skaffet katt selv om du er allergisk. 

Har selv katt selv om foreldre og søsken er allergiske. Hadde vært veldig trist for meg å ikke kunne ha dyr som gir meg så mye glede bare fordi de kanskje skal komme på besøk noen ganger i året... betyr ikke at jeg ikke er glad i dem eller ikke ønsker besøk! Nå er det aldri behov for at de sover over hos meg da, men når de er på besøk så tar de allergimedisiner og jeg støvsuger så godt jeg kan på forhånd. De vil gjerne klappe katten da men de vasker seg på hendene etterpå og tåler at de reagerer litt. 

Anbefaler allergidråper for øyne i tillegg til tabletter. Anbefaler også å starte på allergitablettene hver dag i minst 1-2 uker før du skal dit, da fungerer det bedre. Det finnes også allerginesespray du kan bruke i tillegg til tabletter og dråper. 

Takk til alle som tok seg bryet med å svare :) Ja, jeg overreagerer kanskje, har nok litt å gjøre med et par andre "stikk" hun har kommet med i årenes løp. Men vi har som sagt et helt ok forhold ellers.

Takk for tipset om øyedråper og nesespray i tillegg, det skal jeg prøve. De bor langt fra nærmeste hotell, så det fungerer nok ikke så bra, men med litt mer medisin går det kanskje bedre likevel.

• Liker 1
Skrevet

Ja du overreagerer. Hadde det vært sånn at du bodde der så hadde hun og din far vært hensynsløse om de skaffet katt, men nå er du voksen og kommer på besøk to ganger i året. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg er allergisk mot katt men foreldrene mine har katt. Besøker dem hver helg og ja det klør i øya mange ganger ja. Propper meg full med allergi tabletter og øye dråper. Men overnatte gjør jeg ikke. 
Må overnatte ett annet sted da når du er på besøk eller på sommer’n ligge i hengekøye eller telt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skaffet katt selv om min egen kjæreste er allergisk.... 😛

(han er riktignok ikke kjempeallergisk da).

Anonymkode: 1bb5d...6b2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk til alle som tok seg bryet med å svare :) Ja, jeg overreagerer kanskje, har nok litt å gjøre med et par andre "stikk" hun har kommet med i årenes løp. Men vi har som sagt et helt ok forhold ellers.

Takk for tipset om øyedråper og nesespray i tillegg, det skal jeg prøve. De bor langt fra nærmeste hotell, så det fungerer nok ikke så bra, men med litt mer medisin går det kanskje bedre likevel.

Spør iallfall pent om de kan sette av et rom til dere og holde det kattefritt et par uker før du skal sove der. Det + lufting og vasking av det rommet vil iallfall gjøre så det blir mindre allergener på det rommet. Det ville iallfall jeg gjort for min familie :)

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skaffet katt selv om min egen kjæreste er allergisk.... 😛

(han er riktignok ikke kjempeallergisk da).

Anonymkode: 1bb5d...6b2

Dere bor ikke sammen?

Er ingen garanti for at det vil funke for han å bo sammen med katt nemlig selv om han går på medisiner.  Men da regner jeg med at du også vet at valget evt til slutt står mellom katten og kjæresten..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Bente1234 skrev:

Jeg er allergisk mot katt men foreldrene mine har katt. Besøker dem hver helg og ja det klør i øya mange ganger ja. Propper meg full med allergi tabletter og øye dråper. Men overnatte gjør jeg ikke. 
Må overnatte ett annet sted da når du er på besøk eller på sommer’n ligge i hengekøye eller telt. 

Kattemennesker er noen av de største egosistene jeg møter på. Men, det kan være jeg er for hard og at de bare er uvitende om hvor alvorlig allergi kan være. 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør iallfall pent om de kan sette av et rom til dere og holde det kattefritt et par uker før du skal sove der. Det + lufting og vasking av det rommet vil iallfall gjøre så det blir mindre allergener på det rommet. Det ville iallfall jeg gjort for min familie :)

Det hjelper litt, men ikke mye. Jeg var så heldig at vi fikk låne annekset hos mine svigerforeldre, men måtte dusje før jeg la meg og ikke ta klærne ut av badet. Katta går på kjøkkenbordet og er overalt, men ikke i annekset. Jeg liker katter, men er veldig allergisk og det har blitt verre med årene, så ille at legen min fravær enhver kontakt med katt. 

Anonymkode: 8b0db...b93

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...