Gå til innhold

Barnebursdager er mye mer stress i skolealder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dattera mi skal feire bursdag snart. I barnehagealder inviterte vi jentene som var like gamle som henne, altså 5-6 jenter. Nå på skolen må alle jentene i klassen inviteres. De er 17 jenter. Jeg orker ikke å ha alle disse hjemme. Nå etter koronaen er gymsaler, og lignende stengt. Hvordan løser man det. Det er vel ikke innafor å kun invitere 5-6 av de hun leker mest med?

Anonymkode: 4cc6f...95e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det som ikke er ok er å utelate 1-2 av jentene i klassen. Å invitere bare 5 av 17 må da være innafor, ikke alle har plass til så mange barn i huset sitt og ikke alle barn vil klare å slappe av i en sånn setting heller.

Anonymkode: d4328...bbf

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke holde det sammen med noen andre? Her er det vanlig at iaf to familier feirer sammen, da blir det dobbelt så mange voksne 😊 

Anonymkode: 93d36...3d7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke holde det sammen med noen andre? Her er det vanlig at iaf to familier feirer sammen, da blir det dobbelt så mange voksne 😊 

Anonymkode: 93d36...3d7

Joda, det er vanlig her også, men vi har ikke så stort lokale tilgjengelig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man "må" ingenting. Det er gjerne regler at det ikke er lov å levere ut invitasjoner på skolen om man kun inviterer et utvalg. Men det er ingen som kan nekte dere å levere invitasjoner til ungene utenom skolen, og da invitere nett hvem dere ønsker. 

Det er helt ok å ikke ha plass til 17 unger hjemme (eller lyst for den saks skyld). Det er helt innafor å invitere fem-seks av de hun leker mest med. Det er derimot ikke ok å invitere 16 av 17..

Om man har mulighet, er det greiest å invitere alle, da de ensomme barna gjerne ikke er noens bestevenn, og dermed aldri blir invitert i bursdag ellers.. Men altså, der vi bodde før, på 65 kvm, med to soverom, ikke faen om vi hadde orket 17 unger.. 

Anonymkode: a4abd...4af

• Liker 12
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Kan dere ikke feire bursdagen på lekeland? En del har åpnet igjen nå. De har bursdagspakker du kan kjøpe, da fikser de mat, lek, servering ;) Det eneste du trenger er å møte opp. Unga synes det er kjempestas. Min kollega har alltid feiret barnebursdag på denne måten, funker supert i alderen 6-12 :) 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Vinglepetra skrev:

Kan dere ikke feire bursdagen på lekeland? En del har åpnet igjen nå. De har bursdagspakker du kan kjøpe, da fikser de mat, lek, servering ;) Det eneste du trenger er å møte opp. Unga synes det er kjempestas. Min kollega har alltid feiret barnebursdag på denne måten, funker supert i alderen 6-12 :) 

Det blir fort dyrt med 17 unger.. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dattera mi skal feire bursdag snart. I barnehagealder inviterte vi jentene som var like gamle som henne, altså 5-6 jenter. Nå på skolen må alle jentene i klassen inviteres. De er 17 jenter. Jeg orker ikke å ha alle disse hjemme. Nå etter koronaen er gymsaler, og lignende stengt. Hvordan løser man det. Det er vel ikke innafor å kun invitere 5-6 av de hun leker mest med?

Selv om gymsaler ol. er stengt for vanlig trening osv. så er det jo mulig dere får låne for et privat arrangement. Om du hadde noe slikt i takene så kan du jo bare ringe å høre med dem. My som kan løse seg ved å ta en telefon og spørre, plutselig får du et ja eller hjelp til forslag ;)

Anonymkode: 0615f...af1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Evt kan du satse på utebursdag. Det har alltid nevøen min. Da har de skattejakt ute, og griller pølser i en gapahuk i skogen. Billig, du slipper rydding og vasking, og alle kan være med. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

5-6 er helt greit nå som det er ferie. Bare ikke inviter offentlig. 
Utebursfsg i august er også OK, gå sammen med noen andre, en av 16 har sikkert også bursdag i juni/juli/august. 

Anonymkode: 16712...c99

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Vinglepetra skrev:

Det høres ut som det ultimate mareritt. Ekkel junkfood og ekstremt lydnivå.

Men det opplagte svaret er jo å gå for utebursdag? Hvem vil være inne på denne tiden av året uansett?

Anonymkode: 22065...251

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Å invitere 5-6 av de hun er mest med er helt innafor, som det er sagt her så er det når et fåtall blir holdt utenfor det ikke er greit.

Anonymkode: a4608...d7a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skog eller park i nærheten?

Anonymkode: 08dcd...70f

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

Man må ingenting, det med å invitere alle er bare en føring/ønske fra skolen, de har ikke myndighet til å bestemme sånt. Så lenge man ikke inviterer alle utenom en eller to, synes jeg det er helt greit å invitere så mange/få man vil. Dersom du inviterer halvparten eller færre har du alt ditt på det tørre.

Både jeg og mine unger er for øvrig ditt lei "samlebåndsbursdager" der 3-4 stk feirer samtidig fordi ingen av foreldrene har lyst/råd til å ha alle på en gang alene, og der mange av gjestene nesten ikke kjenner bursdagsbarna. Bare tull. Så mye koseligere å ha noen få gjester som man faktisk er glad i.

Endret av Anonymus Notarius
Gjest Vinglepetra
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som det ultimate mareritt. Ekkel junkfood og ekstremt lydnivå.

Men det opplagte svaret er jo å gå for utebursdag? Hvem vil være inne på denne tiden av året uansett?

Anonymkode: 22065...251

Som sagt, barna liker lekeland bursdag. Jeg personlig kan være enig i at lydnivået er litt høyt på lekeland. Men det blir det uansett med barn så mange lekende barn på ett sted. 

Hva serveres egentlig i barnebursdager nå? Da jeg vokste opp var det pizza, taco, pølser det gikk i. Og det er det som servere på lekeland. Det er junkfood som er det vanlige å servere i bursdag fremdeles eller har man salatbar nå? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke innafor å kun invitere 5-6 av de hun leker mest med?

Det er veldig innafor, kjør på!

Anonymkode: a68e9...280

AnonymBruker
Skrevet

Her er regelen at man må invitere enten alle guttene eller alle jentene, slik at ingen skal bli holdt utenfor.

Anonymkode: c4fc6...264

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Strandbursdag med grilling? 

Anonymkode: 2af73...bab

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Her er regelen at man må invitere enten alle guttene eller alle jentene, slik at ingen skal bli holdt utenfor.

Anonymkode: c4fc6...264

Mmm, og med den regelen (samt store klasser slik at nær sagt ingen har plass til hele klassen) sørger man for enda en dytt i kjønnssegregert retning sosialt for barna. 

Skolen har ikke lov til å oppfordre til denne typen deling, eller på noen måte fremstille kjønn som en ønskelig basis for gruppeinndeling sosialt. Foreldregruppen v. FAU bør også utfordres på hva det er de egentlig gjør når de kjører en sånn regel. 

Anonymkode: 5cf3f...c35

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel null problem nå som det er sommer? Finn et hyggelig sted, og vær ute. Da er det verre med oss som har vinterbarn og liten leilighet.

Anonymkode: 9be97...b9a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...