Madebyme94 Skrevet 23. juni 2020 #1 Skrevet 23. juni 2020 Noen som har operert pga endometriose som kan fortelle meg hvordan dette fungerer? Hva ble gjort og hvordan var det Ä vÄkne opp ? Jeg har fjernet en svÊr cyste og de tok prÞver der ifra, fikk svar pÄ at jeg har endometriose. Jeg har smerte hele tiden, nonstop. NÄ skal jeg operere og se om endometriosen forsvinner. Er det ganske likt som Ä fjerne en cyste?
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #2 Skrevet 23. juni 2020 Det brukes CO2 for Ä blÄse opp bukhulen, det er ganske ubehagelig noen dager senere da den gassen gÄr oppover og trykker pÄ skuldrene bla. Men du fÄr nok smertestillende og kommer deg kjapt pÄ beina etterpÄ Anonymkode: 3461a...ac6 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #3 Skrevet 23. juni 2020 40 minutter siden, Madebyme94 skrev: Noen som har operert pga endometriose som kan fortelle meg hvordan dette fungerer? Hva ble gjort og hvordan var det Ă„ vĂ„kne opp ? Jeg har fjernet en svĂŠr cyste og de tok prĂžver der ifra, fikk svar pĂ„ at jeg har endometriose. Jeg har smerte hele tiden, nonstop. NĂ„ skal jeg operere og se om endometriosen forsvinner. Er det ganske likt som Ă„ fjerne en cyste? Jeg vet ikke om det Ă„ fjerne cyster og er en laproskopi. Da har du kanskje allerede litt erfaring med det. Jeg har veldig nylig gjort det. Jeg kom inn, fikk bytte klĂŠr, hadde pĂ„ egen truse og sokker, men alt annet ble byttet ut med sykehus klĂŠr. Jeg ble tatt med inn og fikk sitte i en hvilestol. Der ble det spurt en del spĂžrsmĂ„l fra et skriv, blant annet om noen kom for Ă„ hente meg ol. (Man fĂ„r ikke vĂŠre alene de fĂžrste 24 timene). Jeg fikk lov Ă„ ta pasientreiser hjem, men mĂ„tte ha noen der som kunne passe pĂ„ meg. De forklarte ogsĂ„ litt om hva som kom til Ă„ skje. Jeg hadde enda ikke diagnosen, sĂ„ det var del av operasjonen. Men fikk hĂžre om det var «katastrofe» nĂ„ de kom inn at da ville de fjerne det de sĂ„. At det kunne vĂŠre fare for at de mĂ„tte gjerne eggstokk ol. men de tvilte pĂ„ at det kunne skje, men at jeg mĂ„tte vĂŠre advart pĂ„ forhĂ„nd. De prĂžvde og feilet 2 ganger pĂ„ Ă„ sette i veneflon đ de pleier Ă„ treffe nĂ„r jeg advare pĂ„ forhĂ„nd at jeg er vanskelig Ă„ stikke i, men ikke denne gangen. Anestesipersonen (lege eller sykepleier, husker ikke), kom Ă„ snakket med meg. Spurte om intubering om jeg har vĂŠrt i narkose fĂžr ol. SĂ„ var det inn pĂ„ operasjonsrommet. Det ble jeg bedt om Ă„ sitte og legge meg ned. Ta av buksa og trusen, de bruker ... et slags «verktĂžy» inn i vagina for Ă„ kunne styre og flytte pĂ„ livmora under operasjonen. Merket ingen smerte i underlivet i etterkant, sĂ„ de har ikke vĂŠrt hardhendt, litt rosa pĂ„ toalettpapiret fĂžrste dag. Ble dekket til, sĂ„ lĂ„ ikke direkte naken nĂ„r jeg selv var vĂ„ken. Husker ikke helt 100% men tror det var slik gynokolog greier der jeg kunne hvile beina. Veneflon ble satt i, tredje gang gikk det. SĂ„ var det maske pĂ„ ansiktet. Liker ikke den! Sykt vanskelig Ă„ puste og pulsen skuter i vĂŠret. SĂ„ sovnet jeg. VĂ„kna pĂ„ oppvĂ„kningen. Var sykt ut og inn, sĂ„ mye jeg sikkert ikke husker. Men jeg hadde sterke smerter! Jeg husker de spurte om noe, jeg tror jeg svarte vondt. Fikk hĂžre at jeg skulle fĂ„ smertestillenes. LĂ„ der Ă„ skalv. Var sykt kald og med sterke smerter đŹ men morgin kicket inn og da ble det bedre. Men langt fra smertefri. Legen kom Ă„ snakket med meg alt for tidlig, husker ikke mye av den samtalen. Var ikke oppegĂ„ende nok til Ă„ huske Ă„ spĂžrre om noe selv. Men det hadde sett «fint ut», men med tydelig tegn pĂ„ endometriose. Men virket ikke som om de faktisk fjernet noe, annet enn vevsprĂžven. Men hadde en bandasje pĂ„ venstre side av navlen og en pĂ„ navlen. To steder de har gĂ„tt inn. Mye smerter. Ble sykemeldt ut uken (operasjon en tirsdag). Gikk til legen mandagen etter og fikk en ny uke med sykemelding. Hadde jeg hatt en kontorjobb kunne jeg nok klart Ă„ kommet meg litt tilbake, men med min fysisk krevende jobb hadde jeg ikke hatt sjanse. Jeg kunne begynne pĂ„ p-piller med en gang etter operasjonen, sĂ„ gjord det. Tok nesten 6 uker fĂžr jeg fĂžlte at jeg ikke hadde smerter hver dag lengre. Kjenner enda litt her og der. Men er litt usikker pĂ„ om det er endometriose eller bare «vond i magen» smerter đ Men jeg er super glad for Ă„ ha fĂ„tt diagnosen đ nĂ„ kan jeg slĂ„ meg til ro meg at jeg kommer til Ă„ ha det slik restne av livet, men at jeg faktisk har et svar. Jeg kan si at jeg er dĂ„rlig pga endometriose. Ikke bare at jeg har det vondt đ vet ikke om det gir mening for alle, men for meg er det en utrolig stor lettelse Ă„ ha et svar pĂ„ hva som er greia đ HĂ„per det gĂ„r bra. Det er mange som kommer seg mye raskere enn det jeg gjorde. Det er aldri noen sammenheng med hva som er gjort og hvor lenge man blir liggende. OgsĂ„ dem som har ulik erfaring fra fĂžrste til andre gang de opereres. Anonymkode: e1c54...4e2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #4 Skrevet 23. juni 2020 For meg fjernet de cysten og alt endometriose-vevet samtidig i én operasjon. Tok en uke fÞr jeg kunne jobbe, og to uker fÞr jeg fÞlte meg mer normal. 3-4 uker fÞr jeg begynte Ä trene. Operasjonen vil nok vÊre ganske lik, men vil tro du kanskje kan fÞle deg mer Þm. De brenner av vevet. Jeg var ganske oppblÄst i magen en stund pga alt de hadde gjort tror jeg. Det gÄr helt fint  Jeg sov mye i dagene etter, og hadde vel en ettermiddagslur i noen uker etterpÄ. Det er vanlig Ä vÊre trÞtt, kroppen jobber med Ä reparere og lege seg. Det er heller ikke alle som fÄr veldig vondt av Co2-en som blir blÄst opp, jeg merket ingenting. Husk ogsÄ Ä snakke med dem om prevensjon og medisinering. Jeg gÄr pÄ p-piller kontinuerlig, tar blÞdningspause 2-3 ganger i Äret. Hver gang vi med endometriose har mensen, sÄ fÄr jo vevet "fripass" rundt i kroppen. Det er to Är siden jeg ble operert, og jeg har ikke vÊrt plaget av smerter i samme grad som fÞr. PÄ sist sjekk hos gyn sa han at alt sÄ kjempefint ut. Anonymkode: 40729...d45 1
Madebyme94 Skrevet 23. juni 2020 Forfatter #5 Skrevet 23. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke om det Ă„ fjerne cyster og er en laproskopi. Da har du kanskje allerede litt erfaring med det. Jeg har veldig nylig gjort det. Jeg kom inn, fikk bytte klĂŠr, hadde pĂ„ egen truse og sokker, men alt annet ble byttet ut med sykehus klĂŠr. Jeg ble tatt med inn og fikk sitte i en hvilestol. Der ble det spurt en del spĂžrsmĂ„l fra et skriv, blant annet om noen kom for Ă„ hente meg ol. (Man fĂ„r ikke vĂŠre alene de fĂžrste 24 timene). Jeg fikk lov Ă„ ta pasientreiser hjem, men mĂ„tte ha noen der som kunne passe pĂ„ meg. De forklarte ogsĂ„ litt om hva som kom til Ă„ skje. Jeg hadde enda ikke diagnosen, sĂ„ det var del av operasjonen. Men fikk hĂžre om det var «katastrofe» nĂ„ de kom inn at da ville de fjerne det de sĂ„. At det kunne vĂŠre fare for at de mĂ„tte gjerne eggstokk ol. men de tvilte pĂ„ at det kunne skje, men at jeg mĂ„tte vĂŠre advart pĂ„ forhĂ„nd. De prĂžvde og feilet 2 ganger pĂ„ Ă„ sette i veneflon đ de pleier Ă„ treffe nĂ„r jeg advare pĂ„ forhĂ„nd at jeg er vanskelig Ă„ stikke i, men ikke denne gangen. Anestesipersonen (lege eller sykepleier, husker ikke), kom Ă„ snakket med meg. Spurte om intubering om jeg har vĂŠrt i narkose fĂžr ol. SĂ„ var det inn pĂ„ operasjonsrommet. Det ble jeg bedt om Ă„ sitte og legge meg ned. Ta av buksa og trusen, de bruker ... et slags «verktĂžy» inn i vagina for Ă„ kunne styre og flytte pĂ„ livmora under operasjonen. Merket ingen smerte i underlivet i etterkant, sĂ„ de har ikke vĂŠrt hardhendt, litt rosa pĂ„ toalettpapiret fĂžrste dag. Ble dekket til, sĂ„ lĂ„ ikke direkte naken nĂ„r jeg selv var vĂ„ken. Husker ikke helt 100% men tror det var slik gynokolog greier der jeg kunne hvile beina. Veneflon ble satt i, tredje gang gikk det. SĂ„ var det maske pĂ„ ansiktet. Liker ikke den! Sykt vanskelig Ă„ puste og pulsen skuter i vĂŠret. SĂ„ sovnet jeg. VĂ„kna pĂ„ oppvĂ„kningen. Var sykt ut og inn, sĂ„ mye jeg sikkert ikke husker. Men jeg hadde sterke smerter! Jeg husker de spurte om noe, jeg tror jeg svarte vondt. Fikk hĂžre at jeg skulle fĂ„ smertestillenes. LĂ„ der Ă„ skalv. Var sykt kald og med sterke smerter đŹ men morgin kicket inn og da ble det bedre. Men langt fra smertefri. Legen kom Ă„ snakket med meg alt for tidlig, husker ikke mye av den samtalen. Var ikke oppegĂ„ende nok til Ă„ huske Ă„ spĂžrre om noe selv. Men det hadde sett «fint ut», men med tydelig tegn pĂ„ endometriose. Men virket ikke som om de faktisk fjernet noe, annet enn vevsprĂžven. Men hadde en bandasje pĂ„ venstre side av navlen og en pĂ„ navlen. To steder de har gĂ„tt inn. Mye smerter. Ble sykemeldt ut uken (operasjon en tirsdag). Gikk til legen mandagen etter og fikk en ny uke med sykemelding. Hadde jeg hatt en kontorjobb kunne jeg nok klart Ă„ kommet meg litt tilbake, men med min fysisk krevende jobb hadde jeg ikke hatt sjanse. Jeg kunne begynne pĂ„ p-piller med en gang etter operasjonen, sĂ„ gjord det. Tok nesten 6 uker fĂžr jeg fĂžlte at jeg ikke hadde smerter hver dag lengre. Kjenner enda litt her og der. Men er litt usikker pĂ„ om det er endometriose eller bare «vond i magen» smerter đ Men jeg er super glad for Ă„ ha fĂ„tt diagnosen đ nĂ„ kan jeg slĂ„ meg til ro meg at jeg kommer til Ă„ ha det slik restne av livet, men at jeg faktisk har et svar. Jeg kan si at jeg er dĂ„rlig pga endometriose. Ikke bare at jeg har det vondt đ vet ikke om det gir mening for alle, men for meg er det en utrolig stor lettelse Ă„ ha et svar pĂ„ hva som er greia đ HĂ„per det gĂ„r bra. Det er mange som kommer seg mye raskere enn det jeg gjorde. Det er aldri noen sammenheng med hva som er gjort og hvor lenge man blir liggende. OgsĂ„ dem som har ulik erfaring fra fĂžrste til andre gang de opereres. Anonymkode: e1c54...4e2 Takk for svar minner meg veldig om da jeg opererte cysta faktisk âșïž sĂ„ bra du er fornĂžyd, er selv veldig glad for at de fant ut at jeg hadde endometriose, for det var en periode jeg fĂžlte at jeg ikke ble trodd pĂ„. Men heldigvis sĂ„ fikk jeg bevist dem det đđ  1
Madebyme94 Skrevet 23. juni 2020 Forfatter #6 Skrevet 23. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: For meg fjernet de cysten og alt endometriose-vevet samtidig i én operasjon. Tok en uke fÞr jeg kunne jobbe, og to uker fÞr jeg fÞlte meg mer normal. 3-4 uker fÞr jeg begynte Ä trene. Operasjonen vil nok vÊre ganske lik, men vil tro du kanskje kan fÞle deg mer Þm. De brenner av vevet. Jeg var ganske oppblÄst i magen en stund pga alt de hadde gjort tror jeg. Det gÄr helt fint  Jeg sov mye i dagene etter, og hadde vel en ettermiddagslur i noen uker etterpÄ. Det er vanlig Ä vÊre trÞtt, kroppen jobber med Ä reparere og lege seg. Det er heller ikke alle som fÄr veldig vondt av Co2-en som blir blÄst opp, jeg merket ingenting. Husk ogsÄ Ä snakke med dem om prevensjon og medisinering. Jeg gÄr pÄ p-piller kontinuerlig, tar blÞdningspause 2-3 ganger i Äret. Hver gang vi med endometriose har mensen, sÄ fÄr jo vevet "fripass" rundt i kroppen. Det er to Är siden jeg ble operert, og jeg har ikke vÊrt plaget av smerter i samme grad som fÞr. PÄ sist sjekk hos gyn sa han at alt sÄ kjempefint ut. Anonymkode: 40729...d45 SÄ godt Ä hÞre. HÄpe jeg slipper smerter etter operasjonen. Er sÄ lei....
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #7 Skrevet 23. juni 2020 1 time siden, Madebyme94 skrev: Takk for svar minner meg veldig om da jeg opererte cysta faktisk âșïž sĂ„ bra du er fornĂžyd, er selv veldig glad for at de fant ut at jeg hadde endometriose, for det var en periode jeg fĂžlte at jeg ikke ble trodd pĂ„. Men heldigvis sĂ„ fikk jeg bevist dem det đđ  Da er du kanskje litt forberedt đ Men ville bare presisere igjen, at man skal gĂ„ inn i det med positiv innstilling, MEN operasjonslegen min ga meg kun beskrivelsen av det beste utfallet etter operasjonen. Hun mente at jeg nesten kunne vĂŠrt pĂ„ arbeid allerede dagen etter om jeg hadde hatt en kontorjobb. Var sjeleglad jeg kunne si jeg hadde en fysisk krevende jobb, og fikk sykemelding. Det er sikkert de som er tilbake til en fin form allerede etter 2-3 dager. Men bare ha det litt i hodet at det ogsĂ„ kan gĂ„ lengre tid. Jeg gikk pĂ„ en stor smell der jeg ble sĂ„ sykt lei meg nĂ„r jeg fortsatt pĂ„ sĂžndagen, dag 5 etter operasjonen, enda hadde mye smerter og tok enda store doser smertestillende dĂžgnet rundt. Alltid tro at det skal gĂ„ sĂ„ bra som mulig og at man kommer seg kjempe fort, men Ăžnsker virkelig Ă„ ikke gi like store forventninger om hvor raskt man er tilbake i form som jeg selv fikk fra legen. Det gjorde det nesten verre enn om jeg hadde vĂŠrt forberedt pĂ„ Ă„ hvor lenge det ville ta fĂžr jeg kunne sove normalt, sitte normalt ol. Om man har det i hodet at det ogsĂ„ kan gĂ„ lengre, hadde det vĂŠrt noe lettere. Var fĂŠlt Ă„ ringe sjefen Ă„ si at jeg mĂ„tte forlenge sykemeldingen. Jeg hadde sagt alt legen hadde sagt, og ja ... var ikke akkurat i toppform đ đŹÂ HĂ„per du ikke blir skremt av det. Du har nĂ„ noe erfaring med lignende operasjon. Men bare Ăžnsker virkelig ikke at andre skal fĂ„ hĂžre samme greia om hvor fort man er tilbake pĂ„ beina. Sender varme tanker đ Anonymkode: e1c54...4e2
Madebyme94 Skrevet 23. juni 2020 Forfatter #8 Skrevet 23. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da er du kanskje litt forberedt đ Men ville bare presisere igjen, at man skal gĂ„ inn i det med positiv innstilling, MEN operasjonslegen min ga meg kun beskrivelsen av det beste utfallet etter operasjonen. Hun mente at jeg nesten kunne vĂŠrt pĂ„ arbeid allerede dagen etter om jeg hadde hatt en kontorjobb. Var sjeleglad jeg kunne si jeg hadde en fysisk krevende jobb, og fikk sykemelding. Det er sikkert de som er tilbake til en fin form allerede etter 2-3 dager. Men bare ha det litt i hodet at det ogsĂ„ kan gĂ„ lengre tid. Jeg gikk pĂ„ en stor smell der jeg ble sĂ„ sykt lei meg nĂ„r jeg fortsatt pĂ„ sĂžndagen, dag 5 etter operasjonen, enda hadde mye smerter og tok enda store doser smertestillende dĂžgnet rundt. Alltid tro at det skal gĂ„ sĂ„ bra som mulig og at man kommer seg kjempe fort, men Ăžnsker virkelig Ă„ ikke gi like store forventninger om hvor raskt man er tilbake i form som jeg selv fikk fra legen. Det gjorde det nesten verre enn om jeg hadde vĂŠrt forberedt pĂ„ Ă„ hvor lenge det ville ta fĂžr jeg kunne sove normalt, sitte normalt ol. Om man har det i hodet at det ogsĂ„ kan gĂ„ lengre, hadde det vĂŠrt noe lettere. Var fĂŠlt Ă„ ringe sjefen Ă„ si at jeg mĂ„tte forlenge sykemeldingen. Jeg hadde sagt alt legen hadde sagt, og ja ... var ikke akkurat i toppform đ đŹÂ HĂ„per du ikke blir skremt av det. Du har nĂ„ noe erfaring med lignende operasjon. Men bare Ăžnsker virkelig ikke at andre skal fĂ„ hĂžre samme greia om hvor fort man er tilbake pĂ„ beina. Sender varme tanker đ Anonymkode: e1c54...4e2 Etter min kikkhulsoperasjon sĂ„ hadde jeg litt store smerter da jeg vĂ„knet, og litt etter jeg kom hjem, men ikke sĂ„ ille at jeg tok smertestillende  har sett at flere som skal ta kikkhulsoperasjon fĂ„r det vĂŠrre 2 gang de skal operere, sĂ„ tenke litt pĂ„ ditte. Men ingenting kan slĂ„ endo-smertene mine... OG jeg har fĂždt barn đ Tusen takk for det, sender varme tanker til deg ogsĂ„ â€ïžÂ
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ