Gå til innhold

Er dette dårlig gjort av sønn og svigerdatter? Eller jeg som overreagerer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ga sønnen min, svigerdatter og vårt barnebarn på 8 år 7000kr de kunne bruke på ferie. Sønnen min klaget over at de ikke fikk ferie i år pga corona, kona mistet jobben og dårlig råd. Jeg syntes synd på barnebarnet mitt som ikke får ferie i år. Dette er gjerne veldig viktig for barn i den alderen, ungene snakker jo om det etter sommerferien. Tenkte det hadde vært veldig trist for barnebarnet mitt å ikke ha noen å fortelle.

Jeg overførte pengene til sønnens konto og skrev en SMS til både sønn og svigerdatter. Der jeg sa at nå har dere fått 7000kr, sånn at dere kan gi lillemann en fin ferie. Håper dere koser dere masse på turen og får minner som varer. 

Nå ble jeg spurt om jeg kunne passe barnebarnet i noen dager, fordi sønn og svigerdatter hadde bestilt seg spatur på et dyrt resort. De to skulle på kjæresteferie, selvsagt uten sønnen som skulle plasseres hos meg. De sa også: tusen takk for pengene mor, vi hadde ikke hatt råd uten din hjelp.

Jeg ble helt satt ut jeg, pengene var jo ment til familieferie, sånn at lillemann kunne få kose seg på tur. Dette sa jeg både i samtale og SMS før jeg sendte penger. Hvordan kan de være så egoistiske? Det kom frem i samtalen at de hadde brukt hele summen på kjæresteturen. Lillemann skulle ikke få noe. 

Jeg synes dette var ordentlig lumpent av både sønn og svigerdatter! De har reist på «kjæresteturer» årlig, mens lillemann har enda ikke fått den turen til dyreparken som han har ønsket seg i snart 2 år. 

Hva tenker dere? Er det jeg som overreagerer? Er dette vanlig blant dagens foreldre? Pleie forholdet til hverandre fremfor barna? 

Skulle gjerne ha tatt med lillemann til dyreparken eller annen fin ferie sjøl, men leddgikten min setter en stopper for det :( 

Anonymkode: f06af...dbe

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet

Det er tyveri selv om man tar penger fra eget barn. 

Forøvrig er det helt greit å pleie forholdet, men ikke i denne situasjonen.Da burde man pleie familieforholdet.

AnonymBruker
Skrevet

Ville sagt rett ut at det er siste gang du bidrar økonomisk til barnebarnet, annet enn sparekonto. Veldig dårlig stil å bruke alt på seg selv, og bruke deg som barnevakt. 

Anonymkode: 5575b...c95

• Liker 42
Skrevet

Det synes jeg er temmelig frekt egentlig - det var jo ikke det pengene var ment til. 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Årets foreldre 🤦🏼‍♀️ Tydeligvis en norsk greie å dra på «kjæresteturer» uten barna.

Anonymkode: f8d6e...78a

• Liker 9
Skrevet

Dette var langt over streken! Hadde det vært meg, hadde jeg regnet de pengene som øremerket barnebarnet ditt! 

Og det er virkelig frekkhetens nådegave å blåse alle pengene på spa til seg selv, for deretter å be om barnevakt. Jeg hadde bedt om pengene tilbake. 

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sagt rett ut at jeg er veldig skuffet over de, og at de pengene som du skrev i sms'en, var ment på en tur for barnet sin skyld. 

Noen folk burde ikke hatt barn! 

Anonymkode: e31a1...183

• Liker 16
Skrevet

Du må snarest gi dem en beskjed om at pengene var ment til ferie med barnet, ikke spa for de voksne og at du ikke er barnevakt.

Skrevet

Så snill du er som ville gi barnebarnet ditt ferieopplevelser! Synes det var egoistisk av foreldrene å bruke pengene på seg selv. 
Neste gang gir du ikke penger, men sørger for å bestille/betale opplevelsen du vil gi. For eksempel billetter til Dyreparken og hotellovernatting. 
Fortsett å bry deg om barnebarnet ❤️

• Liker 33
Skrevet
1 minutt siden, O.G. skrev:

Du må snarest gi dem en beskjed om at pengene var ment til ferie med barnet, ikke spa for de voksne og at du ikke er barnevakt.

Enig. Om ikke turen går til dyreparken eller noe annet gøy med barnet hadde jeg krevd pengene i retur.

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig råttent gjort. Hadde gitt klar beskjed om at pengene skulle brukes til familieferie. Du stiller ikke som barnevakt.

Anonymkode: 99174...88b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Synest det var frekt gjort. Og veldig dårlig gjort ovenfor barnet. Hadde ikke hatt samvittighet til det selv, å dra kun på kjæresteferie, mens barnet på 8 måtte være hjemme. 

Anonymkode: 6e969...8ea

• Liker 6
Skrevet (endret)

Det er bare råttent gjort av foreldrene, og toppen av egoisme. 

Hvis du har mulighet, hva med at du og barnebarnet ditt finner på noe spesielt? Så blir høydepunktet i ferien hans en opplevelse med deg. Trenger ikke være noe dyrt. 

Endret av Nerine_
  • Liker 4
Skrevet

Jeg ville svart på den meldingen med at barnet selvsagt var velkomment men at jeg er utrolig skuffet over at de valgte bruke penger jeg gav dem for at barnet skulle få en fin ferie på seg selv og at det også betyr slutten på økonomisk støtte fra meg. 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Årets foreldre 🤦🏼‍♀️ Tydeligvis en norsk greie å dra på «kjæresteturer» uten barna.

Anonymkode: f8d6e...78a

Helt sprøtt, vet mange som har vært på kjærestetur til syden og klager sin nød om at de aldri har råd til å ta med barna på ordentlig ferie....håper de ikke aner hvor ekstrem egoister de framstår som...

Anonymkode: 8d780...62f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig frekt og egoistisk. 

Anonymkode: 1dabf...3ff

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Seriøst, tenk å være så selvsentrerte 🙄 Stakkars gutt! Sommerferien er for barna, tenker jeg. Hadde de i tillegg til denne spaturen dratt på en fin ferie med sønnen hadde det jo vært greit, men når det blir eneste ferien og pengene var ment å bruke på hele familien.. Og du i tillegg presiserte at de var for å gi en fin ferie til gutten. Ville virkelig sagt ifra om det, at det var jo meningen å gi barnet en fin ferieopplevelse, ikke for at foreldrene skulle få barnefri og late seg på spa.. 

Anonymkode: 39a92...1a3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke typisk dagens foreldre, bare så det er sagt. Jeg kjenner ingen som hadde vært frekke nok til dette. 

Årets ferietur ble på en lånt hytte i Norge, slik at barna skulle få litt feriefølelse. Vi voksne pleier også å ta oss en kjærestetur (en helgetur) kun vi to, enten på en lånt hytte eller et hotell/spa eller lignende, men pengene strekker ikke til i år siden bilen også røk. Da prioriterer vi at barna får en ferietur, og så tar vi en helg til høsten eller kår økonomien tillater det igjen. 

Når det er sagt så hadde jeg prioritert en kjæresteferie foran at barna fikk ferie dersom vi hadde slitt med forholdet. Bedre at mor og far fortsatt har det fint sammen, enn at ungene på død og liv skal ha hatt en ferietur. Da hadde vi heller brukt penger på oss selv, og bedt familie (eks besteforeldre) om å ha ungene noen få dager sånn at de fikk oppleve noe annet enn å bare være hjemme. Jeg hadde imidlertid ALDRI funnet på å bruke penger som var gitt i gave for at barna skulle få ferie på en tur uten barna. Det er frekt. 

Anonymkode: 98bb0...9a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Frekt og dårlig gjort, mot deg og sønnen.

Det som er fint er at du nå vet hva de er laget av. Synes Carrot har det beste svaret. Kos deg med sønnen og ikke gi noe økonomisk støtte fra nå. 

Om du har helse til det så kan jo du reise med sønnen en langhelg neste år, han kan bli med på planleggingen. Kan bli supre barndomsminner for ham og en koselig tradisjon. 

Anonymkode: 7da8c...82f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette var trist. Og jeg må spørre, hvordan ivaretar de barnets behov ellers? For når de kan finne på noe slikt som dette, og tydeligvis ta det som en selvfølge at det er ok å prioritere seg selv fremfor barnet, så begynner man jo å lure på om de er egnet som foreldre.

Anonymkode: e5cf7...64b

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...