Gå til innhold

Om det kommer bølge nr 2, hva da med smittevernsutstyr?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skummelt at vi ikke lager dette selv her i landet.

Anonymkode: 560e3...1fc

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har vi fått for en stund.

Anonymkode: ce18c...d1f

AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre, men hvorfor mangler sykehusene nå da?

AnonymBruker
Skrevet

Man har vel fått tak i litt, men det er litt skremmende at helsevesenet og myndighetene ikke har greid å bruke tiden. Nå er det godt over tre måneder siden nedlukkingen, man burde ha fått til noe nå. Bare skusler vekk tiden...

Anonymkode: 93c62...488

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var ihvertfall ganske idiotisk at vi knapt hadde noe som helst på lager da corona slo til, snakk om å være dårlig forberedt!

Anonymkode: 0d5e9...f8f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

10% av alt vi får inn går til et nasjonalt reservelager, 70% til sykehusene og 20% til kommunene. Så av de 10% har vi forhåpentligvis fått opparbeidet litt, og jeg regner med at de arbeider intenst med å få tak i mer. 

Når det er sagt er det vanskelig å oppdrive det man trenger. Jeg jobber på kommunal legevakt, og vi opplever stadig at vi må rasjonere hardt og ha stålkontroll på hva som brukes. 

Anonymkode: 87e08...a9d

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10% av alt vi får inn går til et nasjonalt reservelager, 70% til sykehusene og 20% til kommunene. Så av de 10% har vi forhåpentligvis fått opparbeidet litt, og jeg regner med at de arbeider intenst med å få tak i mer. 

Når det er sagt er det vanskelig å oppdrive det man trenger. Jeg jobber på kommunal legevakt, og vi opplever stadig at vi må rasjonere hardt og ha stålkontroll på hva som brukes. 

Jeg jobber selv på sykehus og det rasjoneres hardt ja. Pluss at vi er tomme for enkelte ting. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ganske ubrukelig av beredskapsministeren og ikke ha reservelager for slike ting på plass flere år i forveien..

Hva driver de med i det departmentet til daglig?

Anonymkode: ad998...012

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jobber på et av Norges største sykehus. Vi har ikke nok! Allerede nå går vi med samme utstyr i 4 timer for å spare på det. Kvaliteten er helt jævlig og vi må teipe munnbindet fast så det blir helt tett. Null passform. Får gnagsår bak ørene og i ansiktet etter bruk av munnbind og briller.

Kommer neste bølge kneler hele systemet

Anonymkode: 17926...a27

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske ubrukelig av beredskapsministeren og ikke ha reservelager for slike ting på plass flere år i forveien..

Hva driver de med i det departmentet til daglig?

Anonymkode: ad998...012

De drifter etter New Public Management såkalt NPM for å gjøre det offentlige mer effektivt økonomisk, som kjent så er det ikke økonomisk lønnsomt og ha ting på lager

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bølge nr 2 vil komme, og da kan folk som ikke tok 1 bølge alvorlig angre.

Anonymkode: 7f21c...4b4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ingen ny stor smittebølge. Blir bare noen små krusninger fremover.

https://finansavisen.no/nyheter/helse/2020/06/18/7538852/fhi-tror-norge-kan-unnga-ny-smittebolge

Anonymkode: 1bdd8...258

Sannsynligheten er heldigvis mye mindre for en stor andre bølge nå enn det var, men man kan ikke utelukke det helt. Da er det dumt at man har skuslet vekk tiden man kjøpte ved å stenge ned samfunnet. Dersom myndighetene ikke greier å stable bedre beredskap og mer smittevernsutstyr på bena innen oktober, så løper man en mye større risiko. 

Anonymkode: 93c62...488

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har da ikke nok smittevernutstyr enda. Og vi vil ikke få det heller. Staten reklamerte jo akkurat hvordan oppbevaring av smittevern skjedde i Norge i førsten av epedemien. Kommuner kommer helt sist, og har ikke nok, kunne ikk og kan ikke bruke smittevernsustyr utenom kriser.

I hjemmetjenesten burde jo alle bruke minnbind når de går inn til de svake, samme på sykehjem, men det skjer ikke, fordi vi ikke har nok.

Anonymkode: acc02...68b

AnonymBruker
Skrevet

Strategien er å kjøpe inn utstyr når det trengs. Hvis det kommer en bølge nr 2 vil den jo naturligvis bare ramme Norge, ingen andre land. 

Dette går så fint, så. 

Anonymkode: edbca...15e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber på et av Norges største sykehus. Vi har ikke nok! Allerede nå går vi med samme utstyr i 4 timer for å spare på det. Kvaliteten er helt jævlig og vi må teipe munnbindet fast så det blir helt tett. Null passform. Får gnagsår bak ørene og i ansiktet etter bruk av munnbind og briller.

Kommer neste bølge kneler hele systemet

Anonymkode: 17926...a27

Dere er heldigere enn oss hvis dere får bytte etter 4 timer. Vi skal ha samme munnbind på hele vakten, med mindre det blir fuktig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Apis skrev:

De drifter etter New Public Management såkalt NPM for å gjøre det offentlige mer effektivt økonomisk, som kjent så er det ikke økonomisk lønnsomt og ha ting på lager

NPM er det mest tragiske noen noen gang kunne finne på å drive helsevesenet etter. 

Man driver ikke kundeservice. Man kan ikke jobbe basert på hva markedskreftene finner på. 

Å ikke ha smitteutstyr tilgjengelig, eller i fremtiden å risikere å få "tilfredshetsundersøkelser" slengt etter seg som kollegaene mine i USA opplever blir rett og slett latterlig. Vi skal redde livet ditt, ikke drive hotell. Gi nå f... i å klage over at jeg ikke hadde isbiter i saftmuggen jeg satte inn til deg. Jeg var opptatt med gjenoppliving mens du ringte gang på gang etter enda et varmt teppe. 

Hva som er økonomisk og hva som utgjør et godt helsevesen henger ikke nødvendigvis sammen!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du vi burde «produsert» selv, da? Råmaterialene? Eller holder det med foredlingen? Sist jeg sjekket er nemlig villigheten i det norske folk til å ta seg dårlig lønnet fabrikkarbeid ikke-eksisterende. Melder du deg som frivillig til produksjonslinjen for råstoff til filter? Skal vi tvangsplassere folk på trygd ut i fabrikker? Hva skal fabrikken gjøre i «fredstid»?

De spede og naive forsøkene på å være «selvforsynt» som jeg har sett til nå har vært sluttforedling av importvarer type halvfabrikata i fabrikker dårlig egnet til formålet (de fleste dessuten også i Litauen og Latvia). Å være selvforsynt i et land som Norge er en utenkelig. Vi liker billige ting produsert ved elendige forhold et annet sted. Av andre folk enn oss.

Anonymkode: 6919a...83d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du vi burde «produsert» selv, da? Råmaterialene? Eller holder det med foredlingen? Sist jeg sjekket er nemlig villigheten i det norske folk til å ta seg dårlig lønnet fabrikkarbeid ikke-eksisterende. Melder du deg som frivillig til produksjonslinjen for råstoff til filter? Skal vi tvangsplassere folk på trygd ut i fabrikker? Hva skal fabrikken gjøre i «fredstid»?

De spede og naive forsøkene på å være «selvforsynt» som jeg har sett til nå har vært sluttforedling av importvarer type halvfabrikata i fabrikker dårlig egnet til formålet (de fleste dessuten også i Litauen og Latvia). Å være selvforsynt i et land som Norge er en utenkelig. Vi liker billige ting produsert ved elendige forhold et annet sted. Av andre folk enn oss.

Anonymkode: 6919a...83d

Det var da voldsomt da.
Selv om det ikke er så mange nå som tidligere, er det fortsatt mange industribedrifter i Norge. Og ja, de har ansatte. Lønna i industrien er ofte bedre enn i mange service- og omsorgsyrker. Og ikke alle ønsker en kontorjobb, selv om de er norske, mange foretrekker praktisk arbeid.
Vi har både skogbruk, olje- og metallindustri her til lands så det burde være fullt mulig å både produsere papir, plast og metall og å videreforedle disse råvarene.
Jada det kan nok bli noe dyrere enn å få tingene produsert i Kina, men vesentlig bedre tilgang i en krisesituasjon burde kunne forsvare de ekstra kostnadene.

Anonymkode: da313...826

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt da.
Selv om det ikke er så mange nå som tidligere, er det fortsatt mange industribedrifter i Norge. Og ja, de har ansatte. Lønna i industrien er ofte bedre enn i mange service- og omsorgsyrker. Og ikke alle ønsker en kontorjobb, selv om de er norske, mange foretrekker praktisk arbeid.
Vi har både skogbruk, olje- og metallindustri her til lands så det burde være fullt mulig å både produsere papir, plast og metall og å videreforedle disse råvarene.
Jada det kan nok bli noe dyrere enn å få tingene produsert i Kina, men vesentlig bedre tilgang i en krisesituasjon burde kunne forsvare de ekstra kostnadene.

Anonymkode: da313...826

Vi så jo sist hvor vanskelig det var å få varer fra utlandet sist. Rasjoneringen nå går utover sikkerheten. Bare det å måtte bruke ett munnbind i 4 timer..

• Opprett ny...