MrsRobot Skrevet 23. juni 2020 #1 Skrevet 23. juni 2020 Hei. Jeg har ingen betalingsanmerkninger, og jeg er skikkelig flink med økonomien min, men det hadde vært enklere for meg hvis jeg tok opp et lån og betalte mellom 2500-5000kr i måneden istedenfor å betale små låner hele tiden. Jeg har lyst til å låne 75 000 fra DnB (søkte om 85 000, men skal fjerne 10 000 fra det). Gjelden min er på ca 70 000. Har restskatt på nesten 12 000 som må betales fordi jeg var en idiot ifjor, dette året her har jeg vært flinkere, så betaler nok skatt eller mer enn det jeg skal. Jeg går på minsesats AAP. Jeg har vært medlem i DnB i 3-4 år nå. Jeg har prøvd å søke lån overalt, men fordi jeg går på AAP så har dem ikke godkjent noen av søknadene mine. Har ingen jeg kan bruke som medsøker heller. Det lånet her kan fikse økonomien min sånn at den blir enda bedre, og jeg prioriterer alltid husleie og regninger. Jeg vet at ingen av dere jobber på DnB eller vet om jeg kommer til å få ja eller nei, men jeg lurer på om dere har fått søknad om lån innvilget av DnB? Fra 2018-2020. Husker ikke når de ble strengere, men hvis du har blitt det de siste 3 årene, gjerne legg igjen en kommentar sånn at jeg ikke får falske forhåpninger...
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #2 Skrevet 23. juni 2020 AAP er ikke en vedvarende inntekt, brått må du over på sosialen 🤷🏼♀️ Jeg fikk et lite billån KUN fordi samboeren min med fast og god jobb kunne være medlåntaker. De er vanvittig strenge på det. Men du må bare prøve, ring dem slik at du får snakket direkte med dem, de kan i tilfeller gi lån, men på de automatiske søknadene vil du få avslag. Anonymkode: bd8c5...6cd
MrsRobot Skrevet 23. juni 2020 Forfatter #3 Skrevet 23. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: AAP er ikke en vedvarende inntekt, brått må du over på sosialen 🤷🏼♀️ Jeg fikk et lite billån KUN fordi samboeren min med fast og god jobb kunne være medlåntaker. De er vanvittig strenge på det. Men du må bare prøve, ring dem slik at du får snakket direkte med dem, de kan i tilfeller gi lån, men på de automatiske søknadene vil du få avslag. Anonymkode: bd8c5...6cd Det er så urettferdig når jeg vet at jeg kan betale ned lånet. Jeg er skikkelig flink på det. Jeg skjønner ikke hvorfor de er så strenge på det når det gjelder AAP. Det finnes folk som faktisk kan bevise dem at det kan gå... Hvor er det du lånte? Jeg vet ikke hvem jeg skal ringe engang. Hvor skal jeg starte?
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #4 Skrevet 23. juni 2020 3 minutter siden, MrsRobot skrev: Det er så urettferdig når jeg vet at jeg kan betale ned lånet. Jeg er skikkelig flink på det. Jeg skjønner ikke hvorfor de er så strenge på det når det gjelder AAP. Det finnes folk som faktisk kan bevise dem at det kan gå... Hvor er det du lånte? Jeg vet ikke hvem jeg skal ringe engang. Hvor skal jeg starte? De kan jo ikke bare gi ut lån i hytt og pine, det fører med seg en risiko 🤷🏼♀️ du kan ringe banken på vanlig nummer, så vil de evt sette deg over på den som kan hjelpe. Jeg lånte i sparebank 1. jeg kunne på kronen fortelle om alt jeg skyldte ulike steder, hvor mye jeg fikk i AAP pr år osv. Anonymkode: bd8c5...6cd
MrsRobot Skrevet 23. juni 2020 Forfatter #5 Skrevet 23. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan jo ikke bare gi ut lån i hytt og pine, det fører med seg en risiko 🤷🏼♀️ du kan ringe banken på vanlig nummer, så vil de evt sette deg over på den som kan hjelpe. Jeg lånte i sparebank 1. jeg kunne på kronen fortelle om alt jeg skyldte ulike steder, hvor mye jeg fikk i AAP pr år osv. Anonymkode: bd8c5...6cd Ja, jeg skjønner det, men jeg som alltid har betalt riktig og aldri hatt noe problemer med å betale, det er synd at de ikke ser på det og istedenfor bare fokuserer på at jeg får AAP. Hvor mye fikk du låne?
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #6 Skrevet 23. juni 2020 Akkurat nå, MrsRobot skrev: Ja, jeg skjønner det, men jeg som alltid har betalt riktig og aldri hatt noe problemer med å betale, det er synd at de ikke ser på det og istedenfor bare fokuserer på at jeg får AAP. Hvor mye fikk du låne? Jeg lånte 50.000, de sa at jeg ikke hadde fått det lånet uten medlåntaker. Anonymkode: bd8c5...6cd
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #7 Skrevet 23. juni 2020 Men du er jo ikke flink med økonomi når du har masse små lån. AAP er heller ikke sikker inntekt, og minstesats gir svært lite til overs å betale inn på lån om du bor alene. Jeg forstår tanken om å samle i ett lån, men det skal mye til og flere banker. Med opprettelsen av gjeldsregisteret (takk og lov, egentlig) eksisterer nå oversikten over all kortsiktig gjeld slik at banker ikke gir ut lån i hytt og pine til alle som ikke kan betjene de. Ville heller fokusert på snøballmetoden i mellomtiden her for å betale ut ett og ett smålån samtidig som du betaler rentene på andre. Anonymkode: 4327f...c06 5
MrsRobot Skrevet 23. juni 2020 Forfatter #8 Skrevet 23. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men du er jo ikke flink med økonomi når du har masse små lån. AAP er heller ikke sikker inntekt, og minstesats gir svært lite til overs å betale inn på lån om du bor alene. Jeg forstår tanken om å samle i ett lån, men det skal mye til og flere banker. Med opprettelsen av gjeldsregisteret (takk og lov, egentlig) eksisterer nå oversikten over all kortsiktig gjeld slik at banker ikke gir ut lån i hytt og pine til alle som ikke kan betjene de. Ville heller fokusert på snøballmetoden i mellomtiden her for å betale ut ett og ett smålån samtidig som du betaler rentene på andre. Anonymkode: 4327f...c06 Jeg har ikke mange små lån. Jeg har en venninne jeg skylder penger, er halvveis ferdig med å betale henne. Også har jeg restskatt. Det er en regning på kreditt for 6550kr (som er fra dyrelegen), og en annen på KomplettBank som er på 19k. Jeg hadde tydeligvis en kredittramme på 107000kr, har sendt melding til alle sammen og håper på å få slettet all kreditten jeg ikke bruker. Den metoden der funker ikke når jeg får 6366kr hver andre uke, det er alt for lite. Har husleie på 6500kr. Hvis jeg hadde klart å samle alt sammen i et lån så hadde det tatt meg 3 år å betale ned alt, men nå kommer det sikkert til å ta nærmere 8 år fordi jeg må prioritere en av dem og betale små summer på de andre... Heldigvis kommer ikke den fra dyrelegen til å ta så lang tid, kanskje 3-4 måneder, men har ikke råd til å betale den i store summer fordi jeg må betale de "små lånene", det blir 500kr der, og 500kr der. Så hvordan skal jeg ha penger til mat og fortsatt klare å betale ned alt? Jeg hadde klart det mye bedre hvis jeg hadde samlet alt og betalt mellom 2500-3500 hver måned og noen ganger så har jeg muligheten til å betale mer... Håper jeg får ung ufør tillegg innvilget snart, da får jeg ihvertfall etterbetaling på over 40 000kr.
MrsRobot Skrevet 23. juni 2020 Forfatter #9 Skrevet 23. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lånte 50.000, de sa at jeg ikke hadde fått det lånet uten medlåntaker. Anonymkode: bd8c5...6cd Jeg finner ingen som kan/vil være en medsøker så jeg er stuck... Jeg må ha 75k eller så går det ikke.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #10 Skrevet 23. juni 2020 1 minutt siden, MrsRobot skrev: Jeg finner ingen som kan/vil være en medsøker så jeg er stuck... Jeg må ha 75k eller så går det ikke. Da er nok sjansene dine for å få et lån omtrent lik null. Du er dessverre en for stor risiko, men du kan ringe rundt og forklare situasjonen å se 🤷🏼♀️ Anonymkode: bd8c5...6cd
MrsRobot Skrevet 23. juni 2020 Forfatter #11 Skrevet 23. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er nok sjansene dine for å få et lån omtrent lik null. Du er dessverre en for stor risiko, men du kan ringe rundt og forklare situasjonen å se 🤷🏼♀️ Anonymkode: bd8c5...6cd Ja, det er ganske jævlig. Jeg har gjort dumme ting med penger før, men føler jeg har skjerpet meg masse nå og kunne ha klart å betale det ned ganske fort uten å være fristet til å kjøpe inn mer ting... Pluss kjæresten min har bursdag om 2 uker, ville kjøpe noe fint for han og overraske han hvis jeg fikk lånet. Jeg er skikkelig lei meg fordi jeg ikke har muligheten til å gjøre noe med det.
Emma89 Skrevet 23. juni 2020 #12 Skrevet 23. juni 2020 3 minutter siden, MrsRobot skrev: Ja, det er ganske jævlig. Jeg har gjort dumme ting med penger før, men føler jeg har skjerpet meg masse nå og kunne ha klart å betale det ned ganske fort uten å være fristet til å kjøpe inn mer ting... Pluss kjæresten min har bursdag om 2 uker, ville kjøpe noe fint for han og overraske han hvis jeg fikk lånet. Jeg er skikkelig lei meg fordi jeg ikke har muligheten til å gjøre noe med det. Har du snakket med dine foreldre om situasjonen din? Vet kjæresten din om dette? Kanskje de kan hjelpe deg, så du slipper å ta opp forbrukslån. Det er så utrolig dumt. Det er høy rente på slike lån...Snakk med NAV ang situasjonen din, kanskje de kan hjelpe deg??
MrsRobot Skrevet 23. juni 2020 Forfatter #13 Skrevet 23. juni 2020 1 minutt siden, Emma89 skrev: Har du snakket med dine foreldre om situasjonen din? Vet kjæresten din om dette? Kanskje de kan hjelpe deg, så du slipper å ta opp forbrukslån. Det er så utrolig dumt. Det er høy rente på slike lån...Snakk med NAV ang situasjonen din, kanskje de kan hjelpe deg?? Jeg har ikke kontakt med faren min, og han bor ikke i Norge, han drar fram og tilbake fra Norge til hjemlandet. Moren min betaler ned gjeld selv, hun er ferdig til høsten. Hun har betalingsanmerkninger så jeg kunne ikke ha brukt henne som medsøker uansett.. Kjæresten min vet om situasjonen, har mistet det helt foran han i det siste. Vi krangler mye på grunn av at jeg er deprimert og stresser mye med økonomien. Er diagnosert med Asperger Syndrom så jeg er ganske sårbar til stress og det blir ganske ille.. Han ble nettopp ferdig med å studere, så han skal på dagpenger igjen snart. Jeg vet ikke engang om jeg har sjanse på lån om han starter på dagpenger? Han er utdannet som bilmekaniker så han skal finne jobb til høsten eller før. Er kjempe nervøs framover fordi jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med økonomien. Jeg vet at det er mye renter på forbrukslån, men det hadde vært mye lettere for økonomien med renter bare på et lån og ikke 3.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #14 Skrevet 23. juni 2020 4 timer siden, MrsRobot skrev: Pluss kjæresten min har bursdag om 2 uker, ville kjøpe noe fint for han og overraske han hvis jeg fikk lånet. Jeg er skikkelig lei meg fordi jeg ikke har muligheten til å gjøre noe med det. Det er ikke noe hyggelig å høre, men bare den her uttalelsen vitner jo om at du ikke har en god økonomisk sans. Selv hvor kjipt det er ovenfor vennen din er hun i aller siste rekke. Det du må prioritete nå er restskatt, deretter de andre banklånene. Private lån skal i siste rekke. Prøv gjerne flere banker, men ikke regn med å få lån noen steder. Nå må du prioritere og ikke gi opp i mellomtiden. Og jo, bruk gjerne snøballmetoden fordi da sparer du renter i stedet for å fordele det jevnt ut over og betale mer renter over enda lengre tid. Men viktige er å få inn skatten da staten er den hardeste kreditoren. Har du mer å selge gjør du det. Å ha kjæledyr burde dessverre for deg heller ikke være en prioritet nå da det skaper større utgifter for deg. Anonymkode: 4327f...c06 2
Emma89 Skrevet 24. juni 2020 #15 Skrevet 24. juni 2020 13 timer siden, MrsRobot skrev: Jeg har ikke kontakt med faren min, og han bor ikke i Norge, han drar fram og tilbake fra Norge til hjemlandet. Moren min betaler ned gjeld selv, hun er ferdig til høsten. Hun har betalingsanmerkninger så jeg kunne ikke ha brukt henne som medsøker uansett.. Kjæresten min vet om situasjonen, har mistet det helt foran han i det siste. Vi krangler mye på grunn av at jeg er deprimert og stresser mye med økonomien. Er diagnosert med Asperger Syndrom så jeg er ganske sårbar til stress og det blir ganske ille.. Han ble nettopp ferdig med å studere, så han skal på dagpenger igjen snart. Jeg vet ikke engang om jeg har sjanse på lån om han starter på dagpenger? Han er utdannet som bilmekaniker så han skal finne jobb til høsten eller før. Er kjempe nervøs framover fordi jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med økonomien. Jeg vet at det er mye renter på forbrukslån, men det hadde vært mye lettere for økonomien med renter bare på et lån og ikke 3. Da anbefaler jeg deg å ringe kreditorene, forklare situasjonen. Det som er, er at kreditorene ønsker pengene sine, og om du kan forhandle frem en avtale med hver av dem, så vil dette gjøre din situasjon så mye enklere enn å ta opp forbrukslån. Først prioriterer du skattesmellen. Den MÅ inn. Her kan du få en avtale med kreditoren om å betale en sum i måneden i en periode, men denne MÅ du prioritere først. Etterpå betaler du ned den andre kreditoren med høyest rente, osv...Om du faktisk greier å forhandle deg frem til en rentefri nedbetaling. Ta opp telefonen nå, så ringer du alle du har lån hos. Start med skatten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå