Gå til innhold

stille refluks, Somac, virkning, bivirkninger,

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er i utgangspunktet veldig redd for å ta nye medisiner, og har utsatt å begynne med somac en stund. Men vet at jeg har magesyre som kommer oppover, så må nok bare ta den. (Har ikke så uttalte plager me "sure oppstøt" som merkes eller brystbrann nå, men mer følelse av luft, slimdannelse/irritasjon luftveier og tungpust (som kan skyldes magesyre har jeg lest/hørt???)

1. Hvor raskt kommer bivirkningene /allergisk reaksjon hvis man får det på tabletten? Er det vanlig med alvorlige bivirkninger?
2. Noen som har god erfaring med somac for såkalt stille refluks som tydeligvis er det jeg har?

Anonymkode: 3c03e...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det står i felleskatalogen hvor vanlig det er med bivirkninger. Allergisk reaksjon mot somac er ikke vanlig i det hele tatt. 

Jeg har relativt ofte begynnende magesår og merker ofte bedring etter ca 3 dager. 

Anonymkode: 06c8e...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det står jo ganske mange skremmende bivirkninger i pakningsvedlegget syns jeg da :P

De såkalt sjeldne bivirkningene er 1 av 1000, og det er jo ganske mange?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor fort vil bivirkninger, eller allergisk reaksjon oppstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

somac kontroll som da er meningen du skal gå på, virker i ca 24 timer, men tar noen timer før den virker. Så en eventuelt bivirkning vil komme timer etter inntak, når tabletten løser seg litt opp og da opptil 24 timer etter.

Tr den hver dag. Har god effekt, dog skjer det sure oppstøt og halsbrann forekommer på også, men veldig lite i forhold til uten. Jeg er voldsomt plaget,

Anonymkode: 33f31...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

somac kontroll som da er meningen du skal gå på, virker i ca 24 timer, men tar noen timer før den virker. Så en eventuelt bivirkning vil komme timer etter inntak, når tabletten løser seg litt opp og da opptil 24 timer etter.

Tr den hver dag. Har god effekt, dog skjer det sure oppstøt og halsbrann forekommer på også, men veldig lite i forhold til uten. Jeg er voldsomt plaget,

har resept på sånn annen somac. men poenget er om det funker for de mindre typiske symptomene også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har resept på sånn annen somac. men poenget er om det funker for de mindre typiske symptomene også?

det hemmer magesyre, så ja det hjelper. ville vært mer engstelig for å ta paracet enn somac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor fort får man evt bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor fort får man evt bivirkninger?

G>å til apoteket og spør farmasøyten. De kan si mye mer. Felleskatalogen er også et fint oppslagsverk. Vi kan ikke vite når eventuelt bivirkninger vil komme. Det kan ta alt fra 1 timer til 2 mnd. Man kan utvikle allergier mot et virkestoff eller tilsettningstoff av absolutt alle medisiner, så umulig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du så redd for bivirkninger, så ville jeg latt være å lese pakningsvedlegg på de medisinene jeg måtte ta. Da heller fortelle legen om angsten og da skrive ned alt av følelser av bivirkninger til legen. For er man redd for bivirkninger, så får man de ofte kun pga tankens kraft. ( altså placebobivirkninger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe spesielt som gjør at du er så redd for bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk allergisk reaksjon av Somac, kom etter noen timer. Fikk utslett og en prikkende og varm følelse på huden over hele kroppen. Men også i munnen og på tunga. Byttet over til Nexium og har ikke merket noe mer til det.

Anonymkode: 803cb...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...