Gå til innhold

Kjørt med promille, noen som har vært i kvinnefengsel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er det noen her som har erfaring med fotlenke/ kvinnefengsel? hvor lang tid fikk dere og om man går med fotlenke hjemme kan man drikke alkohol? Hadde du mye promille?

Ønsker ikke å ydype saken noe mer for den er ganske igjenkjennelig....

Hvor finnes det fengsel og kan man sone sammen med menn?

Regner med de fleste kommer svare anonymt, om jeg får noe svar i det hele tatt... Jeg er usikker hva jeg vil...Livet er i grus.

Anonymkode: bd7aa...366

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

om man går med fotlenke hjemme kan man drikke alkohol?

Nei.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

kan man sone sammen med menn?

Ikke på samme avdeling.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bra du ble tatt. Tenk om du hadde drept noen? Du er en av de mest lavmålte i samfunnet

Anonymkode: 640c1...7b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke ha promille eller drikke hjemme hvis du har fotlenkesoning. Det blir tatt stikkprøver.

Hvis du får over 4 måneders dom blir det fengsel, fra 4 mnd og nedover kan du kanskje få hjemmesoning. Det kommer an på situasjonen, hvis du bor med noen må de godkjenne at du er hjemme f.eks. 

Vil avslutte med at det er godt du ble tatt, å kjøre med promille er så farlig. Ta straffen din, den har du fortjent.

Anonymkode: e8468...286

Skrevet

Livet i grus fordi du var teit og kjørte i fylla og ble tatt, jaja... Tenk om du hadde kjørt på og i verste fall drept noen, da snakker vi liv i grus for flere. Nei, ta straffa di og lær av dine feil. Du må holde deg unna alkohol under straffen, det høres ut som du trenger det...

Skrevet

Ved fyllekjøring får man svært ofte fotlenke, men du kan ikke være påvirket av alkohol eller andre stoffer, under gjennomføring av straff. 

Det finnes rene kvinnefengsler, Bredtveit kvinnefengsel og ravneberget, samt Sandefjord. 
Det er også fengsler hvor menn og kvinner soner sammen, feks Sandeid fengsel. Det er også fengsler med høyere sikkerhetsnivå, hvor det er både kvinner og menn. Men da ved ulike avdelinger, feks Stavanger fengsel, men jeg tviler på at de setter deg i høysikkerhetsfengsel, om du ‘kun’ fyllekjørte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sone hjemme med lenke hvis straffen din er lengre enn 2 uker og mindre enn 3-4 måneder. 

Det stilles strenge krav til deg hvis du skal sone hjemme. Du har aktivitetsplikt, som betyr at du skal ut av huset hver dag. For de fleste betyr jo dette å gå på jobb eller skole som vanlig. Har du ikke jobb eller skole vil de finne en aktivitet til deg. Du har et bittelite tidsrom å gå ut av huset om morgenen for å gå på jobb/skole (f.eks. mellom kl 7.45 og 7.55) Da oppheves alarmen i dette tidspunktet. Samme om ettermiddagen. Kommer du hjem ett minutt for tidlig vil du få en telefon med spørsmål om hvorfor alarmen går hos deg, er du hjemme osv.

Det lages et elektronisk 'gjerde' på innsiden av huset ditt som gjør at du gjerne kan stå i verandadøra og røyke, men du kan ikke klippe plenen eller ligge på terrassen. 

Du får noen timer med fri hver uke, mener det er 5 timer. Da oppheves alarmen og du kan bevege deg helt fritt. Men det må planlegges og avtales. Du kan f.eks. bruke 3 timer på søndag ettermiddag på søndagsmiddag hos bestemor, og 2 timer på onsdag for å trene og handle på butikken. Tror du må være hjemme før 23 uansett.

Selve lenka er et plastikkbånd med en rund lås. Den runde låsen er kanskje 1 cm tykk, så den kan skjules under en stor sokk og jeans.

Alle personer over 18 år i husstanden skal samtykke til at du soner hjemme.

Det vil bli stikkprøver jevnlig. Både mandag morgen, torsdag kveld, midt på dagen lørdag.... når som helst. Og de kan alltid be om urinprøve. De som jobber med dette jobber skift, så det er alltid noen på jobb, alltid noen å ringe til hvis du trenger å snakke. 

For å søke om fotlenke må du ha en rettskraftig dom, dvs gått gjennom alle anker, eller akseptert dom og sagt fra deg ankerett.

Jeg synes det er skremmende at du spør om man kan drikke alkohol mens man soner med fotlenke når du er tatt for promillekjøring. Du utsetter alle andre i samfunnet for dødsfare ved å kjøre i fylla, og så tror du at du skal sitte hjemme med lenke og drikke?? På tide å ta et oppgjør med ditt forhold til alkohol og hva du utsetter andre for pga din trang til å ruse deg.

Men når det er sagt..... det er fullt mulig å sone hjemme hvis du oppfyller kriteriene. Så lenge du klarer å holde deg edru!

Anonymkode: 60671...bd1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tror tiden du kam sone hjemme er hevet til 6 mnd nå. 

Anonymkode: 877c5...588

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å nevne at hvis du har jobb/skole må du ha en person (vanligvis sjefen din) som skriver under på at du møter på jobb slik du skal. Du kan også få stikkontroll på jobb.

Dette er mindre skummelt enn du tror. Mange sjefer har vært borti dette før, de har taushetsplikt og de som kommer og sjekker deg er velsog diskré. De kommer i vanlig bil, ikke uniform og politibil liksom. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De kommer i vanlig bil, ikke uniform og politibil liksom. 

Det ville vært rart om politiet dukket opp all den tid de ikke har noen verdens ting med soningen å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ei som fyllekjørte og sonet 3(?)mnd med fotlenke. Kunne gå på jobb og butikk, men ellers måtte hun være hjemme ble jeg fortalt. Kunne ikke drikke. 

Anonymkode: a75ac...26a

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, maskinisten skrev:

Det ville vært rart om politiet dukket opp all den tid de ikke har noen verdens ting med soningen å gjøre.

Sant det, tenkte bare å påpeke det for en person som muligens må gjennom dette og er redd for å bli avslørt. Man lager seg merkelige ideer når man er redd og vet lite om hvordan det fungerer.

Men politiet henter deg hvis du bryter soninga da. For noen år siden leste jeg om en som hadde brutt lenkesoning og blitt henta av politiet på nærmeste brune pub. Da må man sone inne.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sant det, tenkte bare å påpeke det for en person som muligens må gjennom dette og er redd for å bli avslørt. Man lager seg merkelige ideer når man er redd og vet lite om hvordan det fungerer.

Men politiet henter deg hvis du bryter soninga da. For noen år siden leste jeg om en som hadde brutt lenkesoning og blitt henta av politiet på nærmeste brune pub. Da må man sone inne.

Såklart, men da har du jo per definisjon rømt fra soning, og da er du politiets ansvar igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når de kommer for stikkontroll ser de etter alkohol/tomgods også..

Anonymkode: 4e56a...211

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...