Gå til innhold

Ekstrem sult «extreme hunger» etter diett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har over tre måneder gått på diett med 1200-kalorier per dag og mistet 15 kilo, hovedsakelig muskelmasse (dette var målet) men også en del fett, fra BMI 24 til 19. Jeg har nå en veldig lav fettprosent (er kvinne), og ønsker å holde meg stabil der jeg er nå. Problemet er at etter en «cheat day» for rundt 15 dager siden har jeg følt på en vanvittig sultfølelse som ikke går over, selv ved «overspising» som i verste fall fører til oppkast fordi det ikke er plass til mer mat. Det hjelper med andre ord ikke å spise uendelige mengder mat for å kurere sulten. Jeg spiser variert, har alltid karbo/fett/protein i alle måltider. I tillegg sover jeg nok så fremt sultfølelsen ikke ødelegger, og drikker mye vann. Trener også som normalt, selv om sultfølelsen gjør det vanskelig. 

Erfaringer? Har foreløpig ikke lagt på meg selv om matinntaket er rundt to-tredoblet enn det var under dietten, og kaloriinntak per dag ligger på minst 3500-4000. Har dessuten vært i dialog med fastlege som ikke hadde noen aning om hva dette kunne skyldes da blodprøvene mine var helt fine. 

Anonymkode: 4b454...0d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd lavkarbo? mye protein og fett og lite karbo? jeg synes hvertfall det holder meg god og mett og er også bra for vekta. 

Anonymkode: 051f7...6da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mulig du har noe i kostholdet du ikke tåler. Irriterer man magen med noe man tåler dårlig kan den reagere på forskjellige måter, en av de er uvanlig sult eller cravings. Har du begynt å bruke søtningsstoffer når du slanket deg og bruker det nå, for eksempel?

Anonymkode: bab26...eeb

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig du har noe i kostholdet du ikke tåler. Irriterer man magen med noe man tåler dårlig kan den reagere på forskjellige måter, en av de er uvanlig sult eller cravings. Har du begynt å bruke søtningsstoffer når du slanket deg og bruker det nå, for eksempel?

Jeg har ingen allergier eller intoleranser. Spiser som jeg alltid har gjort, bare at det har blitt større mengder mat nå for å prøve å bli kvitt sultfølelsen. Jeg spiser veldig sunt (alltid gjort), og styrer unna sukker. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd lavkarbo? mye protein og fett og lite karbo? jeg synes hvertfall det holder meg god og mett og er også bra for vekta. 

Men jeg spør om andre som har opplevd dette, lavkarbo er uaktuelt for meg som trener og dermed trenger å fylle glykogenlagrene. Dessuten har jeg latterlig lite fett på kroppen nå, det som er igjen må jeg faktisk ha for å være i god helse. 

Skrevet

Det du opplever er en helt naturlig reaksjon. Kroppen din har vært gjennom en sultperiode og vil gjøre alt den kan for å komme tilbake til den vekten den var før dietten. Derfor har du denne ekstreme sultfølelsen. 
Lav fettprosent er heller ikke naturlig for en kvinnekropp så du motarbeider to naturlige prosesser.
Skal du holde den vekten du har nå, må du dessverre belage deg på dette i veldig lang tid. 
Pass på å drikke godt med vann, tørste kan forveksles med sult.

Ellers er det bare å fortsette med sunt kosthold.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg spør om andre som har opplevd dette, lavkarbo er uaktuelt for meg som trener og dermed trenger å fylle glykogenlagrene. Dessuten har jeg latterlig lite fett på kroppen nå, det som er igjen må jeg faktisk ha for å være i god helse. 

Hva som passer deg må du finne ut av, men man blir ikke sykelig tynn av en lavkarbolivsstil, det er mer sånn at vekta stabiliserer seg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan prøve å bygge opp tarmfloraen din? Det kan hjelpe på å å regulere sulthormoner. Spis mye og forskjellige grønnsaker, fullkorn og fermentert mat. 

Anonymkode: 84685...497

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke ment å ha "latterlig lav fettprosent" og det vet du allerede. Vil du ha det til tross for at det er helseskadelig og kroppen din er alt annet enn enig med deg er det naturligvis ditt valg, men da må du tåle at kroppen din protesterer kraftig. Enten så spiser du det du har bestemt og går rundt med konstant ulvehunger og andre problemer som måtte følge med eller du spiser mer, går opp i fettprosent og får en friskere kropp. Det er valgene du har, du kan ikke få begge deler. 

Anonymkode: f4d1f...547

• Liker 1
Skrevet

Dette er veldig normalt etter å ha spist så lite over tid. Det skjedde meg da jeg en periode spiste alt for lite pga spiseforstyrrelse. Så gled jeg over i ukontrollert sult og overspising. La på meg 30 kg på kort tid. Har gått det ned igjen og er bare 2 kg mer enn hva jeg var på mitt tynneste før vektoppgangen. Nå går det derimot bedre da jeg har brukt lang tid på de siste kiloene. Vært litt opp og ned. Men jeg kan altså ikke slanke meg for fort, for da blir jeg helt gal av sult til slutt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ingen allergier eller intoleranser. Spiser som jeg alltid har gjort, bare at det har blitt større mengder mat nå for å prøve å bli kvitt sultfølelsen. Jeg spiser veldig sunt (alltid gjort), og styrer unna sukker. 

Man kan utvikle intoleranser i voksen alder. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Purple_Pixiedust skrev:

Dette er veldig normalt etter å ha spist så lite over tid. Det skjedde meg da jeg en periode spiste alt for lite pga spiseforstyrrelse. Så gled jeg over i ukontrollert sult og overspising. La på meg 30 kg på kort tid. Har gått det ned igjen og er bare 2 kg mer enn hva jeg var på mitt tynneste før vektoppgangen. Nå går det derimot bedre da jeg har brukt lang tid på de siste kiloene. Vært litt opp og ned. Men jeg kan altså ikke slanke meg for fort, for da blir jeg helt gal av sult til slutt. 

Dette er det beste svaret så langt. Jeg ble nok litt overivrig i slankingen, ville bli kvitt kiloene for fort rett og slett. Jeg har nærmeste utelukkende hørt om «extreme hunger» under recovery fra SP, så skjønte ingenting da dette hendte meg. -Trådstarter 

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det beste svaret så langt. Jeg ble nok litt overivrig i slankingen, ville bli kvitt kiloene for fort rett og slett. Jeg har nærmeste utelukkende hørt om «extreme hunger» under recovery fra SP, så skjønte ingenting da dette hendte meg. -Trådstarter 

Du må nok rett og slett legge deg på vedlikehold på kcal og holde ut. Det kan ta tid å stabilisere seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...