Gå til innhold

Hypokonder, men nekter å innse de reelle problemene.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har en mormor som har vært hypokonder så lenge min mor kan huske. Hun tror alltid at det feiler henne noe alvorlig og hun overdriver hele tiden alvorligheten av hva som feiler henne.

Det jeg synes er spesielt er at hun er nesten døv, men hun nekter for å ha dårlig hørsel. Hun hører sjeldent hva vi sier  med mindre vi står under en halvmeter fra henne.  Hun har gitt opp å se på TV for hun hører aldri hva som skjer på TVen. TVen er i tillegg det eneste hun likte som underholdning  utenom å ha besøk. Så nå kjeder hun seg ekstremt mye. 

Noen som har opplevd noe lignende eller skjønner hvorfor en som hele tiden tror hun er dødssyk ikke ønsker å innrømme at hun hører dårlig?

Anonymkode: d62bc...65e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hypokondri er en sykdom hvor man plukker ut sykdommer som er interessante. Dårlig hørsel er jo noe alle kan ha, så er lite interessant for pasienten. Derfor vil mange hypokondere ikke innrømme dette

Anonymkode: d5a98...8da

AnonymBruker
Skrevet

Dårlig hørsel gies det ikke mye sympati for. Ofte er noen opptatt av sykdommer for å selv få mer oppmerksomhet. 

Anonymkode: 1334e...6e1

Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig hørsel gies det ikke mye sympati for. Ofte er noen opptatt av sykdommer for å selv få mer oppmerksomhet. 

Anonymkode: 1334e...6e1

Jeg tror mer det bunner ned i at en med helseangst har nettopp det, angst. Og angst er ikke så lett å kontrollere i forhold til _hva_ angsten retter seg mot. Ved helseangst er det gjerne sykdommer og tilstander som er veldig alvorlig som blir frykten. Som kreft, hjerteproblemer, hjernesvulster, MS og ALS. Å ikke ville innrømme at en hører dårlig er svært vanlig blant eldre og det trigger ikke nødvendigvis helseangsten. 

Jeg synes ikke det er riktig eller greit å påstå at personer med helseangst bare er oppmerksomhetssyke. De bruker mye tid på å være redde og det er ikke en behagelig diagnose å ha.

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Purple_Pixiedust said:

Jeg tror mer det bunner ned i at en med helseangst har nettopp det, angst. Og angst er ikke så lett å kontrollere i forhold til _hva_ angsten retter seg mot. Ved helseangst er det gjerne sykdommer og tilstander som er veldig alvorlig som blir frykten. Som kreft, hjerteproblemer, hjernesvulster, MS og ALS. Å ikke ville innrømme at en hører dårlig er svært vanlig blant eldre og det trigger ikke nødvendigvis helseangsten. 

Jeg synes ikke det er riktig eller greit å påstå at personer med helseangst bare er oppmerksomhetssyke. De bruker mye tid på å være redde og det er ikke en behagelig diagnose å ha.

Det er stor forskjell å ha helseangst og det å være hypokonder

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Det med sympati var et godt poeng. Min mormor er helt klart ute etter sympati. Men synes fortsatt at det er rart hun nekter for å ha dårlig hørsel. Ender jo bare med at hun kjeder seg enda mer når hun ikke kan følge med på tv-en. Synet er også for dårlig til at hun klarer å lese aviser/blader/bøker. Men hun ønsker ikke ta ny synstest. 

TS

Anonymkode: d62bc...65e

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er stor forskjell å ha helseangst og det å være hypokonder

Nei. Helseangst er jo definisjonen på hypokonderi!

Anonymkode: a2778...5ae

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...