AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #1 Skrevet 22. juni 2020 Vi flyttet i fjor til et borettslag. Nå i sommer opplever vi røyklukt store deler av kvelden på balkongen som også siver inn i stua. Nå ligger jeg på soverommet og kjenner røyklukt her også som er i etasjen under. Jeg har ei datter på to år som jeg bekymrer meg over. Er det noe som helst en kan gjøre? Det er jo ikke ulovlig å røyke ute. Står ikke noe i reglemanget i borettslaget. Jeg har sagt ifra til naboen over meg, men hun bryr seg ikke. Kommer ingen vei. Vurderer å tenne røkelse, gjerne mange samtidig og ha vifte som blåser svak bris opp. Fight fire with fire. Jeg vet ikke lenger, er rådløs.. Opplever røyklukta sjenerende. Er gamle folk 45+ så de slutter ikke med det første Anonymkode: afb6b...358 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #2 Skrevet 22. juni 2020 Sånn er det å bo tett på folk. Da kan man ikke være veldig var på lukter og lyder, Anonymkode: 2072f...06f 26
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #3 Skrevet 23. juni 2020 Flytt til enebolig. Håpløst med røykere. Anonymkode: b6b8b...de5 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #4 Skrevet 23. juni 2020 Det er ingenting du kan gjøre. Men: den røyklukten fra naboen er sjenerende, men du kan være helt trygg på at den ikke er skadelig. Anonymkode: 3357e...157 15
Million Skrevet 23. juni 2020 #5 Skrevet 23. juni 2020 (endret) Røyken er så uttynnet innen den kommer i nærheten av dine åpne vinduer, at jeg ville ikke bekymret meg for om den var helseskadelig på noen måte. Jeg bor selv i blokk, og har en nabo under meg som røyker på verandaen (de har barn, så han får ikke lov å røyke inne). Dette merker jeg på finværsdager når jeg har verandadøren åpen, eller om jeg bare åpner kort for å lufte og han tilfeldigvis sitter og røyker der nede. Det plager meg egentlig ikke, jeg er selv tidligere røyker, men sluttet for 10 år siden. Men jeg har av en eller annen grunn ikke blitt fanatisk ikke-røyker, slik mange tidligere røykere blir. Men om vinden treffer litt galt, så kan omtrent hele sigaretten hans blåse rett inn til meg, og da reiser jeg meg og lukker verandadøren. Røyklukt innendørs vil jeg ikke ha! Heldigvis sjeldent jeg får så mye opp hit. Hvis ikke naboene dine tar hensyn etter at du har vært og snakket med dem, så er det dessverre lite du får gjort i et borettslag eller når man bor i blokk eller flermannsboliger. De har lov å røyke ute, unntatt i noen nybygde sameier der det selges leiligheter spesifikt med røykeforbud (har sett at det finnes). Men de er dessverre ikke så mange av ennå, det er ganske nytt. Som her for eksempel. Hvis dere leier, kan dere jo begynne og se dere om etter noe annet sted å bo. Endret 23. juni 2020 av Million 11
Gjest theTitanic Skrevet 23. juni 2020 #6 Skrevet 23. juni 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi flyttet i fjor til et borettslag. Nå i sommer opplever vi røyklukt store deler av kvelden på balkongen som også siver inn i stua. Nå ligger jeg på soverommet og kjenner røyklukt her også som er i etasjen under. Jeg har ei datter på to år som jeg bekymrer meg over. Er det noe som helst en kan gjøre? Det er jo ikke ulovlig å røyke ute. Står ikke noe i reglemanget i borettslaget. Jeg har sagt ifra til naboen over meg, men hun bryr seg ikke. Kommer ingen vei. Vurderer å tenne røkelse, gjerne mange samtidig og ha vifte som blåser svak bris opp. Fight fire with fire. Jeg vet ikke lenger, er rådløs.. Opplever røyklukta sjenerende. Er gamle folk 45+ så de slutter ikke med det første Anonymkode: afb6b...358 Desverre har du ingen sak. Det har vært lignende saker oppe der saksøker har tapt selv når luften går gjennom lufteanlegget til naboene. Kjipt. Jeg har selv hatt en storrøyker nabo. Det skal godt gjøres når leiligheten hans forpestet UTEMILJØET når han åpnet vinduene, men sånn var det. Heldigvis luftet de ikke så ofte og holdt dermed stanken inne hos seg selv mesteparten av tiden.
GammelKaktus Skrevet 23. juni 2020 #7 Skrevet 23. juni 2020 Jeg tenker at man må tåle såpass når man bor tett i tett med andre folk. Lyder og lukter som man ikke setter pris på forekommer selvsagt når man bor tett, blir man plaget av det for man flytte et sted der det ikke er folk. 9
Fru Uperfekt Skrevet 23. juni 2020 #8 Skrevet 23. juni 2020 Dette er endel av kontrakten for å leve i blokk 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #9 Skrevet 23. juni 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingenting du kan gjøre. Men: den røyklukten fra naboen er sjenerende, men du kan være helt trygg på at den ikke er skadelig. Anonymkode: 3357e...157 DonateSearchMenu Smokefree Policies in Multi-Unit Housing Is Secondhand Smoke Infiltrating Your Apartment or Condominium Facebook Twitter LinkedIn Email Print Section Menu Secondhand smoke exposure in multi-unit dwellings such as apartments and condominiums is unfortunately both a common problem and also dangerous for you and your family. Exposure to secondhand smoke can lead to serious health problems including lung cancer, heart disease and stroke, and can make asthma worse in adults and children. It is especially dangerous for children as it can result in permanent damage to growing lungs, and cause respiratory illnesses like bronchitis and pneumonia, ear infections and sudden infant death syndrome (SIDS).1 https://www.lung.org/policy-advocacy/tobacco/smokefree-environments/multi-unit-housing/secondhand-smoke-apartments Lukter du røyken er der skadelig. Anonymkode: b6b8b...de5 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #10 Skrevet 23. juni 2020 4 hours ago, FrøkenMånestråle said: Jeg tenker at man må tåle såpass når man bor tett i tett med andre folk. Lyder og lukter som man ikke setter pris på forekommer selvsagt når man bor tett, blir man plaget av det for man flytte et sted der det ikke er folk. Skjønner at jeg ikke har noe å få si her, men jeg finner det merkelig igrunn. Så sånn sett så kan jeg hive bæsje bleiene i stor dunk å la den lufte sseg på balkongen uten å få gyldig klage? Hva er forskjellen på å innhalere sigaretter og å innhalere bæsjelukt? Jeg finner det hele svært rart at røyking er lovlig slikt i 2020 Anonymkode: afb6b...358 13
GammelKaktus Skrevet 23. juni 2020 #11 Skrevet 23. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at jeg ikke har noe å få si her, men jeg finner det merkelig igrunn. Så sånn sett så kan jeg hive bæsje bleiene i stor dunk å la den lufte sseg på balkongen uten å få gyldig klage? Hva er forskjellen på å innhalere sigaretter og å innhalere bæsjelukt? Jeg finner det hele svært rart at røyking er lovlig slikt i 2020 Anonymkode: afb6b...358 Nå er det nå lovlig å røyke og hvor skal røykerne gjøre av seg da? Ikke kan de røyke inne og ikke ute? Det er faktisk forskjell på å ta seg en røyk på terrassen og det å sette fra seg søppel. 13
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #12 Skrevet 23. juni 2020 5 minutter siden, FrøkenMånestråle said: Nå er det nå lovlig å røyke og hvor skal røykerne gjøre av seg da? Ikke kan de røyke inne og ikke ute? Det er faktisk forskjell på å ta seg en røyk på terrassen og det å sette fra seg søppel. Ja det er det, røyken er jo farlig.. Anonymkode: afb6b...358 20
mordi Skrevet 23. juni 2020 #13 Skrevet 23. juni 2020 Har samme problem. Bruker balkongen minimalt. Litt synd, nå som været er så fint 3
Kittykat Skrevet 23. juni 2020 #14 Skrevet 23. juni 2020 Det er ikke så mye du kan gjøre. Vi bor også i blokk og vi får også røyklukt fra naboen inn i leiligheten. Vi kan ikke akkurat klage på dette, for naboen gjør ikke noe ulovlig. Dette er desverre en av ulempene man må leve med når man velger å bo i blokk. 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #15 Skrevet 23. juni 2020 På 22.6.2020 den 23.55, AnonymBruker skrev: Vi flyttet i fjor til et borettslag. Nå i sommer opplever vi røyklukt store deler av kvelden på balkongen som også siver inn i stua. Nå ligger jeg på soverommet og kjenner røyklukt her også som er i etasjen under. Jeg har ei datter på to år som jeg bekymrer meg over. Er det noe som helst en kan gjøre? Det er jo ikke ulovlig å røyke ute. Står ikke noe i reglemanget i borettslaget. Jeg har sagt ifra til naboen over meg, men hun bryr seg ikke. Kommer ingen vei. Vurderer å tenne røkelse, gjerne mange samtidig og ha vifte som blåser svak bris opp. Fight fire with fire. Jeg vet ikke lenger, er rådløs.. Opplever røyklukta sjenerende. Er gamle folk 45+ så de slutter ikke med det første Anonymkode: afb6b...358 Du kan jo bli grillmesteren i blokka. Fyr opp grillen i tide og utide med rikelig tennvæske, så får de selv føle på sjenerende lukt. Forstår deg godt. Helt jævlig med sånne innrøykte naboer. De har nok ikke den beste luktesansen, så røkelse bli alt for mildt. Anonymkode: 98730...8d2 14
blåtimen Skrevet 23. juni 2020 #16 Skrevet 23. juni 2020 Er det samme her jeg bor, må ha vinduene oppe når det er så varmt og jeg får røyklukt inn til meg hvertfall 15 ganger daglig. Men som de andre sier er det pent lite man får gjort med det. 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #17 Skrevet 23. juni 2020 Jeg har en røykende nabo som nekter å slutte, og jeg er nå på utgikk etter ny leilighet på grunn av det. Drømmen er å putte surstrømming foran ventilasjonen og på balkongen i noen måneder. I håper om at han pines ihjel av stanken. Mens jeg selv er på ferie altså. Om jeg vinner i lotto så skal jeg beholde denne leiligheten, for så å fylle den med surstrømmning og alt annet som stinker så for jævlig at han sliter med å puste!! Så får han kjenne på torturen jeg går igjennom. Faen hvor jeg hater den naboen og jeg unner han all sykdom i hele verden. Røyking bør bli ulovlig! Gjett en gang hvorfor jeg er våken klokken 1, PÅ GRUNN AV RØYKLUKT!!!! Har ikke telling på hvor mange søvnløse netter jeg har på grunn av den naboen. Jeg er så sliten og lei av å ikke få puste og å sove! Det er fult lov å spise hva faen man vil, samme hvor mye det stinker. Så da vil jeg fylle leiligheten med alt som stinker mest av alt. Gud jeg håper jeg vinner i lotto snart! Anonymkode: dacc0...181 18
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #18 Skrevet 23. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en røykende nabo som nekter å slutte, og jeg er nå på utgikk etter ny leilighet på grunn av det. Drømmen er å putte surstrømming foran ventilasjonen og på balkongen i noen måneder. I håper om at han pines ihjel av stanken. Mens jeg selv er på ferie altså. Om jeg vinner i lotto så skal jeg beholde denne leiligheten, for så å fylle den med surstrømmning og alt annet som stinker så for jævlig at han sliter med å puste!! Så får han kjenne på torturen jeg går igjennom. Faen hvor jeg hater den naboen og jeg unner han all sykdom i hele verden. Røyking bør bli ulovlig! Gjett en gang hvorfor jeg er våken klokken 1, PÅ GRUNN AV RØYKLUKT!!!! Har ikke telling på hvor mange søvnløse netter jeg har på grunn av den naboen. Jeg er så sliten og lei av å ikke få puste og å sove! Det er fult lov å spise hva faen man vil, samme hvor mye det stinker. Så da vil jeg fylle leiligheten med alt som stinker mest av alt. Gud jeg håper jeg vinner i lotto snart! Anonymkode: dacc0...181 Er en så ømfintlig at en ikke får sove pga sigarettrøyk(!) er enebolig åpenbart den eneste løsningen. Anonymkode: 00703...e58 19
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #19 Skrevet 23. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en røykende nabo som nekter å slutte, og jeg er nå på utgikk etter ny leilighet på grunn av det. Drømmen er å putte surstrømming foran ventilasjonen og på balkongen i noen måneder. I håper om at han pines ihjel av stanken. Mens jeg selv er på ferie altså. Om jeg vinner i lotto så skal jeg beholde denne leiligheten, for så å fylle den med surstrømmning og alt annet som stinker så for jævlig at han sliter med å puste!! Så får han kjenne på torturen jeg går igjennom. Faen hvor jeg hater den naboen og jeg unner han all sykdom i hele verden. Røyking bør bli ulovlig! Gjett en gang hvorfor jeg er våken klokken 1, PÅ GRUNN AV RØYKLUKT!!!! Har ikke telling på hvor mange søvnløse netter jeg har på grunn av den naboen. Jeg er så sliten og lei av å ikke få puste og å sove! Det er fult lov å spise hva faen man vil, samme hvor mye det stinker. Så da vil jeg fylle leiligheten med alt som stinker mest av alt. Gud jeg håper jeg vinner i lotto snart! Anonymkode: dacc0...181 Har du bedt naboen om å slutte å røyke 🙈😅 Anonymkode: 171c1...ef2 17
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #20 Skrevet 24. juni 2020 Ts her, er nå våken pga sjenerende røyk lukt på soverommet... Anonymkode: afb6b...358 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå