Gå til innhold

Covid-19 kan kanskje forårsake demens og skader på indre organer? 😱

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er selv i slutten av 20-årene, og ikke i noen kjent risikogruppe, så sånn sett burde jeg kanskje ikke være blant dem som er mest redd for min egen helse i pandemien.

Men så dukker det av og til opp artikler som disse i avisene:

https://www.dagbladet.no/nyheter/frykter-corona-demens/72476183?fbclid=IwAR0nfXzRsmHa25A9gD0YduLXwUCZ59yZDDDyarOrdTYleflWs6ZSBFob-7Y

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLj2xg/covid-sjuka-asa-har-haft-feber-i-96-dagar?fbclid=IwAR3H-6J1paJhL9NB2GbHx5DOo_qE2pFouJrGs37I5Lb61llVsHVZ0OtvFvc

https://www.nrk.no/norge/covid-19-kan-gi-senskader-pa-hjerte-og-lunger-1.14980239

Så vidt jeg skjønner er det altså flere eksempler på at folk ikke har blitt friske på flere måneder, og det kan hende at viruset kan gi permanente skader på indre organer som hjerne, hjerte, lunger, nyrer osv? Og kanskje til og med forårsake demens!?

Er ikke den lave dødeligheten blant unge da en slags «falsk trygghet» - om Covid-19 kanskje kan gi skader og alvorlig sykdom senere i livet?

Hvorfor tørr man da å åpne skolene f.eks.? Finnes det noe god data som indikerer at slike skader/lange sykdomsforløp også er veldig sjeldent hos unge? Ser også at det nevnes at Hepatitt B-viruset kan forårsake leverkreft. Noen som vet om det er realistisk at coronaviruset også kan øke kreftrisikoen?

Huff, merker jeg blir veldig bekymret av det her! Livredd for å få dette selv, og for å smitte noen andre 😫 😥 Får angst hver gang jeg går ut av døren.. Men så er jeg litt hypokonder i utgangspunktet.

Hvordan tenker dere andre om dette? Er dere bekymret for ettervirkningene og egen helse, selv om dere er utenfor risikogruppene? Hvor mye lar dere det påvirke hverdagen? 

Anonymkode: 2da6a...5e2

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt hypokonder? 🤣

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er naturlig at du er bekymret. Vi vet ikke nok om dette månedsgamle viruset. På grunn av lave smittetall generelt i Norge, så er det få unge som har fått alvorlig sykdom, men det er det jo i andre land med mer utbredt smitte. I tillegg så virker det litt vilkårlig hvem som blir syke og ikke. 

Men det er uansett ikke sunt å gå rundt og være livredd. Det er ingen garantier i livet, det finnes masse annet du potensielt kan dø av, sånn er det bare å være et levende menneske.

Prøv å ta en pause fra Covid-19 informasjon, og fokuser på å leve livet ditt.

Anonymkode: bf875...ba0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Alle kan bli demente, skades eller dø av de aller fleste viruser. Men kun hvis man f.eks. har noen medfødte ukjente svakheter e.l.

Det hender også at folk i 20-årene faller død om av hjertestopp uten at man finner ut hvorfor.

Ingen grunn til å være redd for noe som skjer ekstremt sjelden.

Anonymkode: cca30...fc0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Er nok lurt å tenke på litt annet i blant også ja 🙂

Men dette med at det skjer så sjeldent, er det ikke nettopp det som kanskje ikke er tilfellet med akkurat dette viruset? Altså at selv om få unge dør, kan det hende at en stor prosent får skader? 

AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Alle kan bli demente, skades eller dø av de aller fleste viruser. Men kun hvis man f.eks. har noen medfødte ukjente svakheter e.l.

Det hender også at folk i 20-årene faller død om av hjertestopp uten at man finner ut hvorfor.

I Storbritannia anslår de at 20-30% av de som blir så syke at de må på sykehus får permanente skader i lungene, som bl.a. gir redusert oksygenopptak og dårligere motstandskraft mot sykdom. Alle de eldre som kan dø er ikke den eneste faren ved å la dette viruset flyte fritt. Det er mange ellers friske mennesker som blir så syke at de må på sykehus.

https://www.reddit.com/r/Coronavirus/comments/hed1le/revealed_scars_of_covid19_could_last_for_life_as/

Anonymkode: 27b47...9f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan jo selvfølgelig ikke si noe sikkert om Korona, men jeg ville også vært bekymret for eventuelle senskader selv hvis jeg var ung og frisk. Jeg synes ikke det er å være hystierisk eller hypokonder å ha det i bakhodet sånn at man er litt ekstra påpasselig med håndhygiene og å holde avstand. Selv er jeg kronisk syk etter en virusinfeksjon for fjorten år siden, jeg vil aldri bli frisk og er ufør og avhengig av hjelp til de fleste daglige gjøremål. Før den virusinfeksjonen var jeg frisk og aktiv i to ulike idrettsgrener, så livet mitt ble fullstendig ødelagt. 

Anonymkode: 9e44d...be4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan jo selvfølgelig ikke si noe sikkert om Korona, men jeg ville også vært bekymret for eventuelle senskader selv hvis jeg var ung og frisk. Jeg synes ikke det er å være hystierisk eller hypokonder å ha det i bakhodet sånn at man er litt ekstra påpasselig med håndhygiene og å holde avstand. Selv er jeg kronisk syk etter en virusinfeksjon for fjorten år siden, jeg vil aldri bli frisk og er ufør og avhengig av hjelp til de fleste daglige gjøremål. Før den virusinfeksjonen var jeg frisk og aktiv i to ulike idrettsgrener, så livet mitt ble fullstendig ødelagt. 

Anonymkode: 9e44d...be4

Huff, det hørtes helt forferdelig ut! 😫 Varme tanker til deg!

AnonymBruker
Skrevet

Som en generell regel leser jeg ikke Dagbladet i denne sammenhengen. Stort sett ikke andre aviser heller. De har stort sett enten misforstått noe vesentlig eller fremstiller det på verst mulig måte, eller begge deler. Mye av det de nevner med korona er kjent fra andre virusinfeksjoner (eller etter intensivbehandling for annen alvorlig sykdom) , slik at det ikke er noen stor overraskelse at korona også kan gi det. Spørsmålet er om korona fører til et større antall eller mer alvorlige komplikasjoner enn andre ting, og det er de studiene som trengs. Det sier sjelden Dagbladet noe om. 

Forskning.no artikkelen var en av de bedre, med passende kommentarer og oppgitt kilde. 

Anonymkode: d710e...3ef

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som en generell regel leser jeg ikke Dagbladet i denne sammenhengen. Stort sett ikke andre aviser heller. De har stort sett enten misforstått noe vesentlig eller fremstiller det på verst mulig måte, eller begge deler. Mye av det de nevner med korona er kjent fra andre virusinfeksjoner (eller etter intensivbehandling for annen alvorlig sykdom) , slik at det ikke er noen stor overraskelse at korona også kan gi det. Spørsmålet er om korona fører til et større antall eller mer alvorlige komplikasjoner enn andre ting, og det er de studiene som trengs. Det sier sjelden Dagbladet noe om. 

Forskning.no artikkelen var en av de bedre, med passende kommentarer og oppgitt kilde. 

Anonymkode: d710e...3ef

Amen...

Nå er jo også hjerneskade ikke uvanlig som følge av oksygenmangel. Og mange av de alvorlig syke covid-pasientene har lave oksygenverdier i blodet og kan ha gått slik over lengre tid før de kommer seg til lege..
Spørsmålet er, er det en sammenheng? kunne det vært unngått? Kunne oksygenbehandlig av flere, tidligere, forhindre slike følgeskader? Har folk blitt for redde for å kontakte helsevesenet, eller er det helsevesenet som avviser dem?
Hvis noen har noe kjennskap til dette, forklar gjerne eller legg ved en link.

Anonymkode: 50950...b75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 23.6.2020 den 0.18, AnonymBruker skrev:

Veldig spesielt å svare dette om et virus man ikke vet mye om. Hvordan kan du garantere dette? 

Jeg sier ikke at man skal gå rundt å være redd, men å være realistisk er fint. 

Anonymkode: c4542...4d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og ikke glem Diabetes Type 1. Det tyder jo mer og mer på at det er virus som ofte er triggeren til type 1, og mye tyder på at er man uheldig kan COVID-19 være et sånn cirus som trigger det. Så selv om du ikke blir veldig akutt dårlig av korona, er frisk, ung og ikke i noen risikogrupper, kan du jo faktisk være så uheldig og bli i en risikogruppe likevel.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-01891-8

Anonymkode: 134ab...f94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvor lang tid det tar å få klarere svar om langtidseffektene. Kan forskningen finne ut en del om dette i månedene som kommer, eller må vi bare vente å se hva som skjer i tiårene fremover?

Gjetter at myndighetene ønsker mer info om dette ganske kjapt, med tanke på utforming av strategi fremover?

• Opprett ny...