AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #21 Skrevet 23. juni 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler å se på Folkhälsomyndighetens sider om du vil ha statistikk om situasjonen i Sverige. Der blir også dødsfall og intensivfall registert på dagen de faktisk skjedde, ikke dagen de ble meldt inn (og du unngår dermed de underlige hoppene i grafene til f.eks. VG). Oppgangen i nye smittede de siste ukene kommer først og fremst av at man nå tester mye bredere (alle som vil kan nå ta koronatest, mens det tidligere bare ble testet folk som trengte legehjelp og/eller helsepersonell). Det er et visst etterslep i rapporteringa, så tallene fra den siste uka er gjerne ikke til å stole på, men det er ingen tvil i at nedgangen er reell (den beste målemetoden for smitte i samfunnet er sannsynligvis antall innleggelser på intensiven, og den går også jevnt nedover). Du finner tallene her: https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa (og det fins også linker til data på region- og kommunenivå). Sverige registerer også alle som dør "med" korona, altså alle som har dødd og som også hadde en positiv koronatest på et tidspunkt, uavhengig av faktisk dødsårsak. Denne statistikken blir sjekket og oppdatert hver onsdag (dødsregisteret mot register av positive koronatester), som er en grunn til at tallene onsdager gjerne er høyere enn resten av uka. I tillegg blir mange tester/dødsfall ikke registrert over helga, slik at det blir mange innrapporterte mandag/tirsdag, som er en annen grunn til hakkete grafer om man viser antall innrapporterte dødsfall per døgn, i stedet for hvor mange som faktisk døde ett visst døgn. Anonymkode: 99bde...700 Takk og pris for at vi også har dere fornuftige, faktasjekkende menneskene også her inne på forumet! Jeg forstår at folk kan være redde og at vi må håndtere smitten på en god måte, men synes det i Norge har gått over styr! Anonymkode: 9b21b...17e 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #22 Skrevet 23. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk og pris for at vi også har dere fornuftige, faktasjekkende menneskene også her inne på forumet! Jeg forstår at folk kan være redde og at vi må håndtere smitten på en god måte, men synes det i Norge har gått over styr! Anonymkode: 9b21b...17e De to siste ukene på grafene til Folkohelsomyndigheten har store mangelfulle tall. Derfor vil det alltid se ut som om tallene avtar, mens det i realiteten er status quo. Statistikk og forbannet løgn. Anonymkode: 45b0a...446 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #23 Skrevet 23. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Her det bare en haug med forsøk på å bortforklare hvorfor tallene er så høye som de er. Minner meg mye om Tegnell sine forsøk på forklaringer. Hvis man hele tiden skal hjemme seg bak unnskyldninger som "økt testkapasitet" og "etterrapportering av dødsfall" og "de døde med Covid-19 og ikke av" osv. Det er helt sikkert riktig at testkapasiteten har økt, men Sverige har lenge testet alt for få. Dette ble brukt som argument av Tegnell for å hevde at langt flere var smittet og at de nærmet seg flokkimmunitet, at de hadde store mørketall. Antistofftester viser noe annet og nå har de merkelig nok gått vekk for denne antagelsen. Uansett har det også vært kritikk om at de tester for få. Nå tester de flere - men at de trolig har hatt store mørketall har vi uansett visst lenge. Økt testkapasitet eller ei, det forandrer ikke det faktum at Sverige er det landet i Europa nå som har flest smittede per innbygger, og smittetrykket er høyt. Det kan ikke bortforklares i økt testkapasitet. Uansett om noen av dødsfallene kan være tvilstilfeller av dødsårsaker - så har Sverige 20 ganger så mange dødsfall enn Norge og det er alvorlig mye. Viss vi så antar at bare halvparten av dødsfallene sikkert kan skyldes Covid-19 (de døde av Covid-19), noe ville ha vært alvorlig mange, så har Sverige fortsatt 10 ganger så mange dødsfall som Norge. Det er mye, mye. Du kan gjerne peke på at statistikken viser antall intensivpasienter går ned, men situasjonen er kritisk for en del av helsevesenet, særlig i Nord-Sverge: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/kaotiske-koronatilstander-i-nord-sverige-_-helsepersonell-grater-pa-jobb-1.15063379 Det er slike situasjoner vi i Norge har jobbet for å unngå og som har vært frykten. Jeg tror det må være relativt forjævelig å være helsepersonell i Nord-Sverige nå og stå i denne situasjonen fordi Tegnell har valgt en strategi der helsevesenet virkelig skal få kjørt seg. Men det er vel enkelte som mener, at det er greitt å drive rovdrift av helsepersonell på denne måten og noen ekstra dødsfall, heller enn at deler av samfunnet i en kortere periode må leve begrenset. Anonymkode: dff7d...427 Jeg mener på ingen måte å bortforklare at tallene i Sverige er (alt for) høye, eller at jeg støtter strategien deres og synes på noe som helst vis at det er ok at så mange dør. Men jeg syns det er viktig å faktisk se på de riktige tallene om man skal diskutere hvilken vei utviklingen går. Det er ingen tvil om at det fremdeles er mye smitte i samfunnet (og nye klyngeutbrudd, som i Gällivare akkurat nå). Men når du sammenligner grafene for intensivinnleggelser med bekreftede smittede, så er den mest sannsynlige forklaringen på at testtallene går oppover mens intensivinnleggelser går nedover, nettopp at de nå tester mye bredere enn før. (Som i seg selv kan være en stille innrømmelse av at den tidligere strategien var feilslått, selv om vi aldri kommer til å høre noen si det.) Anonymkode: 99bde...700 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #24 Skrevet 23. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De to siste ukene på grafene til Folkohelsomyndigheten har store mangelfulle tall. Derfor vil det alltid se ut som om tallene avtar, mens det i realiteten er status quo. Statistikk og forbannet løgn. Anonymkode: 45b0a...446 Hvis man ser bort fra siste to uker har antall daglige døde og innlagte bare gått nedover siden april. Trenden i grafen er at pandemien blir mindre og mindre farlig i Sverige. Anonymkode: 28f4d...2a7 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #25 Skrevet 23. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener på ingen måte å bortforklare at tallene i Sverige er (alt for) høye, eller at jeg støtter strategien deres og synes på noe som helst vis at det er ok at så mange dør. Men jeg syns det er viktig å faktisk se på de riktige tallene om man skal diskutere hvilken vei utviklingen går. Det er ingen tvil om at det fremdeles er mye smitte i samfunnet (og nye klyngeutbrudd, som i Gällivare akkurat nå). Men når du sammenligner grafene for intensivinnleggelser med bekreftede smittede, så er den mest sannsynlige forklaringen på at testtallene går oppover mens intensivinnleggelser går nedover, nettopp at de nå tester mye bredere enn før. (Som i seg selv kan være en stille innrømmelse av at den tidligere strategien var feilslått, selv om vi aldri kommer til å høre noen si det.) Anonymkode: 99bde...700 Eller så skyldes det rett og slett at det er yngre aldersgrupper som i større grad blir smittet, og som blir mindre alvorlig syke og at man klarer å delvis beskytte de mest sårbare. Da er det likevel farlig at smitten får forsette å spre seg - for på et tidspunkt blir det vanskelig å holde smitten borte fra de som trenger det mest - særlig når vi går mot høst og vinter. Man må på ingen måte gå i den fella at man tror man har fått kontroll på smitten og at smittetallene er på vei ned fordi antall intensivinnleggelser går ned - samtidig som smittetallene går opp. Da det kan skyldes flere variabler. F..eks. dette med at det er de yngre som stort sett er smittet nå (dette mener jeg er nevnt tidligere at de ser en større økning blant yngre). En annen variabler er at det gjerne går noen uker fra man ser effekten av nye smittetall på intensiven - fordi det tar tid før man blir alvorlig syk - så kanskje er det litt tidlig å slå fast om det er trend med at intensivinnleggelser går ned. Vi ser jo og vet jo at i Nord-Sverige har de en økning nå, mens det har antagelig roet seg i Stockholm som tidligere har stått for størsteparten av innleggelsene. Statistikk og tall er alltid vanskelig å tolke uansett. Jeg tror det er viktig å huske på hva som er målet for de fleste land med å kontrollere pandemien - og det er å ikke overbelaste helsevesenet slik at det knekker sammen (og selvfølgelig unngå mange dødsfall). Vi har sett flere eksempler på at Sverige har tøyd strikken og at de belaster helsevesenet på bristepunktet flere steder. De liker gjerne å argumentere med at de har god kontroll på helsevesenet fordi de teoretisk har økt antall intensivsengeplasser - uten at man tar hensyn til at det mangler kritisk personell og at det store geografiske variasjoner. Jeg tror vi gjør lurt i å lytte til historiene fra helsepersonell som står midt i dette selv og som virkelig får føle dette viruset på kroppen. Det kan være vanskelig å finne en balanse mellom å overdramatisere eller ta tallene for lite seriøst - men under en pandemi så virker det mye bedre å være førevar enn ettersnar når det er så mye usikkert. Dette handler tross alt om menneskeliv. Anonymkode: dff7d...427 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #26 Skrevet 23. juni 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ser bort fra siste to uker har antall daglige døde og innlagte bare gått nedover siden april. Trenden i grafen er at pandemien blir mindre og mindre farlig i Sverige. Anonymkode: 28f4d...2a7 Du synest ikke det er et spor merkelig å ta bort de siste to ukenes tall for å si noe om hvordan det går i Sverige? Det er gjerne slik - at det er de nyeste tallene som forteller noe om hvordan ståa faktisk er. Man kan ikke bare å ta bort tall man ønsker seg for å danne et bedre bilde av situasjonen. Da begraver du problemet der det er. De har vært mange trafikkulykker i det siste, men dersom jeg tar bort de to siste ukene fra statistikken så ser det derimot ut som den positive trenden med at færre dør i trafikken forsetter å gå ned. Flott, da slipper vi å gjøre noe! Anonymkode: dff7d...427 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #27 Skrevet 23. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du synest ikke det er et spor merkelig å ta bort de siste to ukenes tall for å si noe om hvordan det går i Sverige? Det er gjerne slik - at det er de nyeste tallene som forteller noe om hvordan ståa faktisk er. Man kan ikke bare å ta bort tall man ønsker seg for å danne et bedre bilde av situasjonen. Da begraver du problemet der det er. De har vært mange trafikkulykker i det siste, men dersom jeg tar bort de to siste ukene fra statistikken så ser det derimot ut som den positive trenden med at færre dør i trafikken forsetter å gå ned. Flott, da slipper vi å gjøre noe! Anonymkode: dff7d...427 Ok, så du tror intensivpasienter og daglige døde har økt de siste to ukene? Da er det bare å vente to uker for å se om du har rett. Men det går fint, er vant til det på KG. Bare vent, to uker... 🙂 Anonymkode: 28f4d...2a7 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #28 Skrevet 23. juni 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Du synest ikke det er et spor merkelig å ta bort de siste to ukenes tall for å si noe om hvordan det går i Sverige? Det er gjerne slik - at det er de nyeste tallene som forteller noe om hvordan ståa faktisk er. Man kan ikke bare å ta bort tall man ønsker seg for å danne et bedre bilde av situasjonen. Da begraver du problemet der det er. De har vært mange trafikkulykker i det siste, men dersom jeg tar bort de to siste ukene fra statistikken så ser det derimot ut som den positive trenden med at færre dør i trafikken forsetter å gå ned. Flott, da slipper vi å gjøre noe! Anonymkode: dff7d...427 Poenget var at tallene for de siste to ukene ikke er komplette, så statistikken ser penere ut om man inkluderer de. Altså motsatt av eksempelet ditt 🙄 Anonymkode: 99bde...700
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #29 Skrevet 23. juni 2020 25 minutter siden, AnonymBruker said: Eller så skyldes det rett og slett at det er yngre aldersgrupper som i større grad blir smittet, og som blir mindre alvorlig syke og at man klarer å delvis beskytte de mest sårbare. Da er det likevel farlig at smitten får forsette å spre seg - for på et tidspunkt blir det vanskelig å holde smitten borte fra de som trenger det mest - særlig når vi går mot høst og vinter. Man må på ingen måte gå i den fella at man tror man har fått kontroll på smitten og at smittetallene er på vei ned fordi antall intensivinnleggelser går ned - samtidig som smittetallene går opp. Da det kan skyldes flere variabler. F..eks. dette med at det er de yngre som stort sett er smittet nå (dette mener jeg er nevnt tidligere at de ser en større økning blant yngre). En annen variabler er at det gjerne går noen uker fra man ser effekten av nye smittetall på intensiven - fordi det tar tid før man blir alvorlig syk - så kanskje er det litt tidlig å slå fast om det er trend med at intensivinnleggelser går ned. Vi ser jo og vet jo at i Nord-Sverige har de en økning nå, mens det har antagelig roet seg i Stockholm som tidligere har stått for størsteparten av innleggelsene. Statistikk og tall er alltid vanskelig å tolke uansett. Jeg tror det er viktig å huske på hva som er målet for de fleste land med å kontrollere pandemien - og det er å ikke overbelaste helsevesenet slik at det knekker sammen (og selvfølgelig unngå mange dødsfall). Vi har sett flere eksempler på at Sverige har tøyd strikken og at de belaster helsevesenet på bristepunktet flere steder. De liker gjerne å argumentere med at de har god kontroll på helsevesenet fordi de teoretisk har økt antall intensivsengeplasser - uten at man tar hensyn til at det mangler kritisk personell og at det store geografiske variasjoner. Jeg tror vi gjør lurt i å lytte til historiene fra helsepersonell som står midt i dette selv og som virkelig får føle dette viruset på kroppen. Det kan være vanskelig å finne en balanse mellom å overdramatisere eller ta tallene for lite seriøst - men under en pandemi så virker det mye bedre å være førevar enn ettersnar når det er så mye usikkert. Dette handler tross alt om menneskeliv. Anonymkode: dff7d...427 Ja, jeg er i utgangspunktet enig. Om det er en reell økning i smittede, heller enn at alle vi som er småforkjøla og vil vite om det er korona nå har tilgang til å teste oss, vil nok i så fall vises på sykehusinnleggelser om noen uker. Det at det er økning blant yngre mennesker med milde symptomer er helt i tråd med at denne gruppen ikke ble testet tidligere. Om innleggelser i disse aldersgruppene også går opp vil det tale for reell økning. Det verserer historier om smitte på studentfester (tilsvarende norsk russetid) så skulle ikke forundre meg om vi ser flere 18-19åringer lagt inn 🤦♀️ Vil forsåvidt si at det er en klar nedgående trend i antall innleggelser fra april til juni, men om nedgangen fortsetter eller har stabilisert seg er vanskeligere å se. Spesielt statistikkinteresserte kan laste ned tallmaterialet fra FHM selv. Anonymkode: 99bde...700 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #30 Skrevet 23. juni 2020 I Nord-Sverige står det veldig dårlig til. Helsepersonell gråter på jobb. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/vardforbundet-om-smittspridningen-kaosartad-situation-pa-akuten-i-gallivare Anonymkode: 28c0b...5d9 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #31 Skrevet 23. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Gråt du tidligere år med høyere dødstall av andre årsaker også? Eller hørte du aldri om det? Anonymkode: 02d98...54e Nå snakket jeg om corona situasjonen🙄🙄🙄 Jeg synes DET er trist. Gidder ikke utbrodere det mer til deg🙄 Anonymkode: c0f0e...9dc 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #32 Skrevet 24. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå snakket jeg om corona situasjonen🙄🙄🙄 Jeg synes DET er trist. Gidder ikke utbrodere det mer til deg🙄 Anonymkode: c0f0e...9dc Ja, koronakrisen som myndighetene har laget er trist. Anonymkode: 28f4d...2a7 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #33 Skrevet 24. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, koronakrisen som myndighetene har laget er trist. Anonymkode: 28f4d...2a7 Nettopp... Anonymkode: c0f0e...9dc 1
Humas Skrevet 24. juni 2020 #34 Skrevet 24. juni 2020 Jeg mener å ha lest at det er flest døde over 80, og (kanskje gamle de også); innvandrere som oppholder seg i store grupper. Jeg synes det er rart at de ikke åpner til Sverige, nordmenn er ganske flinke til å være påpasselige, og det er vel svensker også (nå). Det kommer vel nye reiseråd denne eller neste uke. Håper på oppmykning da. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #35 Skrevet 25. juni 2020 13 timer siden, Humas skrev: Jeg mener å ha lest at det er flest døde over 80, og (kanskje gamle de også); innvandrere som oppholder seg i store grupper. Jeg synes det er rart at de ikke åpner til Sverige, nordmenn er ganske flinke til å være påpasselige, og det er vel svensker også (nå). Det kommer vel nye reiseråd denne eller neste uke. Håper på oppmykning da. Ja, de fleste død er over 80 år. Men selve smitten er stor blant alle aldersgrupper der. Til nå fordeler alderen på døde i Sverige seg slik: Under 20 år: ingen 20-29 år: 8 stk 30-39 år: 13 stk 40-49 år: 44 stk 50-59 år: 150 stk 60-69 år: 364 stk 70-79 år: 1141 stk 80-89 år: 2157 stk 90 år +: 1331 stk (Kilde: folkhälsomyndigheten) Anonymkode: 00eb2...13f 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #36 Skrevet 25. juni 2020 På 23.6.2020 den 7.53, AnonymBruker skrev: Det står dårlig til nå, men på sikt vil Sverige bli vinneren. Fordi vaksinen først kommer i 2022 eller 2023. Anonymkode: 28f4d...2a7 Tror du virkelig det? Her er det store forskjeller i tall på antall døde. Tallene til Sverige er så høye at det skal mye til for at Norge skal få så høye tall til slutt. Foreløpig så kryper tallene til Norge veldig sakte opp sammenlignet. Og hvor har du dette med at vaksinen ikke kommer før 2022 fra? Det sides jo tidlig 2021. Anonymkode: 419ce...51a
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #37 Skrevet 25. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror du virkelig det? Her er det store forskjeller i tall på antall døde. Tallene til Sverige er så høye at det skal mye til for at Norge skal få så høye tall til slutt. Foreløpig så kryper tallene til Norge veldig sakte opp sammenlignet. Og hvor har du dette med at vaksinen ikke kommer før 2022 fra? Det sides jo tidlig 2021. Anonymkode: 419ce...51a FHI sa for ca en uke siden at man må regne med at vaksinen kommer i 2022 eller 2023. En del av grunnen til høye dødstall i Sverige er at de også tar med de som dør med korona og ikke bare de som man 100% sikkert kan si har dødd av korona. Anonymkode: 28f4d...2a7 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #38 Skrevet 25. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: FHI sa for ca en uke siden at man må regne med at vaksinen kommer i 2022 eller 2023. En del av grunnen til høye dødstall i Sverige er at de også tar med de som dør med korona og ikke bare de som man 100% sikkert kan si har dødd av korona. Anonymkode: 28f4d...2a7 En ting er når en vaksine er ferdig utbiklet og klar for produksjon, en annen er når den faktisk vil være tilgjengelig for deg og meg. Jeg antar at FHI sikter til sistnevnte. Anonymkode: 03604...814
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #39 Skrevet 25. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting er når en vaksine er ferdig utbiklet og klar for produksjon, en annen er når den faktisk vil være tilgjengelig for deg og meg. Jeg antar at FHI sikter til sistnevnte. Anonymkode: 03604...814 Ja, det er det FHI sikter til. Eneste interessante er jo når vaksinen er tilgjengelig for dem i risikogruppen, og ikke når den er ferdigutviklet i et laboratorie. Anonymkode: 28f4d...2a7
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #40 Skrevet 25. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: FHI sa for ca en uke siden at man må regne med at vaksinen kommer i 2022 eller 2023. En del av grunnen til høye dødstall i Sverige er at de også tar med de som dør med korona og ikke bare de som man 100% sikkert kan si har dødd av korona. Anonymkode: 28f4d...2a7 Hmm.. uansett hva så er det snakk om 5161 døde i Sverige. Det er hele 4912 mer enn Norge. Sverige har høyere innbyggertall, men likevel så er det store forskjeller her. Nå tar Sveriges statsepidemiolog også selvkritikk. https://www.dagbladet.no/nyheter/tegnell-derfor-gikk-det-galt/72600951 Det er ganske mange forskere og legemiddelselskap som jobber på spreng for å få utviklet vaksiner og medisiner. Så jeg har tro på at hjelpen ikke er så fryktelig langt unna. https://www.nettavisen.no/nyheter/legemiddelgigant-ligger-lengst-fremme-med-korona-vaksine---na-kan-de-ha-en-revolusjonerende-medisin/3423980162.html Anonymkode: 419ce...51a
Anbefalte innlegg