Gå til innhold

Stor kul i brystet, var hos legen i dag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppdaget en kul i det ene brystet for en liten stund siden, og ble helt sjokkert og redd når jeg orket å kjenne på hvor stor den var noen dager etterpå.. kjentes som den var som minst 4 cm i diameter (ca halve brystet mitt) Jeg ringte lege på morgen i dag og fikk time samme dag. Legen kjente på kulen og undersøkte meg og hastehenviste meg og jeg skal på sykehus i morgen... er dette vanlig med sånne symptomer? Hva tror dere dette betyr? Noen med lignende erfaringer? 

Anonymkode: e857e...7e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk du ikke spurt legen om dette? Det blir umulig for noen her å si hva vi tror det er. I verste fall blir du bare enda mer redd når folk begynner å spekulere. 

Skjønner godt du er redd, men prøv å pust og ikke ta sorgen på forskudd. Sannsynligvis skal du i mammografi også vil de evt. Ønske å ta biopsi av kulen. Den kan være godartet. Dette trenger ikke bety kreft. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på at han haste henviste deg så er det vel mistanke om at det er noe mer enn en ubetydelig kul så da er det greit å få sjekket det så fort som mulig. Fantastisk at du slipper å gå å vente og for tid så raskt, skulle dette være noe verre enn bare en cyste så har man utrolig gode prognoser når det kommer til brystkreft her i Norge.

Lykke til. :) 

Anonymkode: 01da8...aca

• Liker 4
Skrevet

Du sier ikke noe om alderen din, men skjønner at du er bekymret. Leger skal alltid henvise til undersøkelse, men husk at de fleste kuler er ufarlige. Det kan være en forstørret kjertel eller cyste eller noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg er i 30-årene. Jeg klarte ikke å spørre om alt jeg lurte på. Ble redd og stresset først etter undersøkelsen og at legen sa at han henviser dette med en gang/hasteprioritering og at sykehuset ringer meg i morgen og jeg skal dit. Dette er en lege jeg kjenner godt og har hatt i mange år. Han henviser ikke uten grunn. De få gangene han har henvist meg til MR og vonde undersøkelser har jeg ventet minst 4 -5 uker på..  Det var det som var litt skremmende kanskje, at han henviste til sykehus på denne måten? 

Kulen i brystet er stort og hardt. 

Noen som har opplevd dette her? Alle erfaringer og utfall er godt kjenner jeg nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Legen gjorde det riktige, du blir hastehenvist til BDS ved sånne funn. Mest sannsynlig er det bare en cyste, det sees godt på ultralyd. De tar mest sannsnylig prøve av væsken uansett så vær forberedt på stikk. 

Anonymkode: 1e058...c5f

Skrevet

Sjelden med brystkreft i 30- årene selv om det selvsagt forekommer. Har selv tatt ulike undersøkelser i forbindelse med både kuler og søkk. Har vist seg å være kjertler og godartede kuler, men måtte ta biopsi ene gangen for å være helt sikker. Men ultralyden viste at det mest sannsynlig var godarted. Jeg fikk også henvisning i hånden og skulle dra rett på sykehus. Men de hadde ventetid. Valgte Aleris som ga meg time dagen etter. Der var de rimelig sikre på at det ikke var noe å bekymre seg for, så da gikk det greit å vente på biopsi på sykehus. 

Legene har prosedyrer for hva de skal gjøre når det oppdages kuler, de skal alltid henvise videre. 

AnonymBruker
Skrevet

Fy så ekkelt å vente på svar. Lykke til med å stå i dette. Rundt meg har to venninner i 40 åra vært i lignende situasjon siste år. En hadde en stor vann-cyste viste det seg og en hadde en annen godartet kul. Men det sier jo intet om din situasjon. 

Selv har jeg operert en svulst i livmorhalsen. Alt gikk bra. De opererte den vekk og så var det over. Ingen Cellegift eller stråling. Ventetiden mellom prøver var surrealistisk. hadde døden i tankene hele tiden. En blir jo helt satt ut. Tenker det verste.  Men alle ledd var så proffe og full av omsorg. I ettertid lukter blomstene litt bedre ;) og føler meg heldig

Jeg krysser fingrene for deg. Jeg vet det er vanskelig... men ikke google masse om du bare blir mer redd. Skriv ned det du lurer på så du har det klart til du skal til lege. Har du noen du kan snakke med er det lurt.

Anonymkode: f77ac...c74

• Liker 2
Skrevet

Ja, og jeg vet jo selvsagt ikke noe om deg, ville bare bidra med historier som kan berolige mens man venter. Det er forferdelig å vente på den måten. 

AnonymBruker
Skrevet

Alle kuler av denne typen skal henvises til sykehuset, og da innenfor det som heter pakkeforløp for brystkreft. Dette fordi det KAN være kreft. I pakkeforløpet er det satt opp hva man skal gå gjennom, og det er tidsfrister for hvert trinn i prosessen. Man blir rett og slett behandlet som en kreftpasient inntil det motsatte er bevist. Det er betryggende, for da blir man behandlet på tryggest mulig måte. 

På sykehuset vil de ta mammografi av deg. Er mammografien fin får du svar samme dag. Dersom de ser ting på mammografibildene som de ønsker å undersøke nærmere, blir det ultralyd og biopsi også. Hvis de tar biopsi (vevsprøve) får du lokalbedøvelse. Du blir innkalt til legen på sykehuset for svar på biopsien noen få dager etter prøven. 

Hvis det skulle vise seg å være kreft er videre behandling avhengig av hva prøveresultatene har vist. Noen opereres først og får eventuelt cellegift og/eller stråling etterpå. Andre får cellegift først og opereres etter cellegiftkur. Det kommer an på typen kreftceller, størrelse på svulst m.m.

Jeg har vært gjennom dette forløpet. Hos meg var det brystkreft, og jeg var såvidt fylt 40. Det er tre år siden nå. En venninne var nylig også til undersøkelse, og hun hadde rett og slett en betent brystkjertel. Det ble avdekket på mammografien. De aller fleste kuler er ufarlige, men alle skal uansett undersøkes. 

Jeg ønsker deg lykke til og håper du vil oppdatere oss her på denne tråden i morgen. Det er veldig vondt å gå og vente i denne situasjonen. Jeg har akkurat vært på årskontroll, og gruer meg like mye hvert år. Det gikk bra denne gangen også, men hvert år tenker jeg på den første gangen jeg var til undersøkelse. 

Anonymkode: 19194...e89

• Liker 3
Skrevet

Jeg var selv i samme situasjon forrige uke. Er i slutten av 20-årene og oppdaget en liten hard kul i brystet. Jeg var hos fastlegen min som også henviste meg videre til sykehuset. Hun brukte pakkeforløp for kreft for det om hun ikke trodde det var noe farlig. Fikk time raskt til sykehuset. Pga min alder tok de kun ultralyd, det viste seg å være en fettkul. Jeg ønsker deg lykke til i morgen, det er stor sjans for at det ikke er noe farlig med tanke på din alder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var i akkurat samme situasjon for en måned siden.  Forferdelig, men heldigvis kom jeg kjapt inn til mammografi og ultralyd som viste at det ikke var noen svulst, kun hovent kjertelvev. 
Det er jo sjelden kul i brystet faktisk er kreft, men skjønner du blir bekymret. 
ønsker deg masse lykke til, mest sannsynlig går det fint! 🌸

Anonymkode: 0c1e2...d9b

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Jeg er i 30-årene. Jeg klarte ikke å spørre om alt jeg lurte på. Ble redd og stresset først etter undersøkelsen og at legen sa at han henviser dette med en gang/hasteprioritering og at sykehuset ringer meg i morgen og jeg skal dit. Dette er en lege jeg kjenner godt og har hatt i mange år. Han henviser ikke uten grunn. De få gangene han har henvist meg til MR og vonde undersøkelser har jeg ventet minst 4 -5 uker på..  Det var det som var litt skremmende kanskje, at han henviste til sykehus på denne måten? 

Noen som har opplevd dette her? Alle erfaringer og utfall er godt kjenner jeg nå. 

Stor har kul er kreft til det motsatte er bevist. 

Anonymkode: 9d3a5...71b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det, TS? ❤

Anonymkode: 626cf...1b4

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er den bevegelig når du kjenner på den? Kan være fibroadenom.

Anonymkode: 8b095...d18

AnonymBruker
Skrevet

Det positive her er at en så stor kul som dukker opp så plutselig, sannsynligvis ikke er kreft. Det er faktisk skumlere med de som er små og som man ikke helt er sikker på om var der forrige gang man undersøkte brystene sine, og så venter man og ser det an  et par måneder. 

Anonymkode: 5e52f...8c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det at han henviste raskt, er bare ren prosedyre ved funn av kul i brystet. Det er fordi at hvis det mot formodning er kreft er det viktig å få behandling så raskt som mulig. En såpass stor kul som du beskriver har nok kommet raskt siden du plutselig kjente den. Det er et godt tegn og tyder på cyste (fylt seg opp raskt). Lykke til<3

Anonymkode: 27fe2...d99

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle kuler i brystet skal raskt henvises. Det betyr ikke at det trenger å være noe galt. Mest sannsynlig Er det ei cyste eller en fettkul, og det blir oftes fjernet hvis de ligger i brystet. Det som skjer på sykehuset er at du får en ultralyd og de sjekker om det er blodbaner i kulen, væske osv. Alt for å utelukke det verste. Var selv nettopp på Skjekk ang en kul, fikk time dagen etter og det var cyste.. 

skjønner du er engstelig og har mange tanker. Men 97% av alle kuler på kroppen er fettkuler og cyster. 

lykke til 

Anonymkode: 517b0...a0e

AnonymBruker
Skrevet
På 22.6.2020 den 22.39, AnonymBruker skrev:

Legen gjorde det riktige, du blir hastehenvist til BDS ved sånne funn. Mest sannsynlig er det bare en cyste, det sees godt på ultralyd. De tar mest sannsnylig prøve av væsken uansett så vær forberedt på stikk. 

Anonymkode: 1e058...c5f

Om legen tror det er en cyste så blir du ikke hastehenvist.

Anonymkode: 45b0f...995

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...