Gå til innhold

Hvordan lage like god smoothie som på smoothie- og juicebarer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at en del av hemmeligheten er en blender til 25.000 kr. ikke noe billig ræl fra en elektrobutikk.

Samt perfekt mengde med hver av ingrediensene osv. samt at det ofte brukes Frozen Yoghurt for å få fylde, og fryst frukt og bær for å få mer friskhet. Men putter de noe ''ekstra'' oppi som gjør deg så ''avhengig'' av det? Type Agave-nektar, osv?

Det er litt som at på kafeer kan man smake alle 5 aromaene kaffen byr på, mens når du lager samme kaffe hjemme, smaker det som svart kaffe fra Narvesen... det er tydeligvis NOE de gjør forskjellig. Litt det samme som at pasta på restaurant smaker bedre enn hjemmelagd.

Anonymkode: 9315b...3e0

Videoannonse
Annonse
Gjest Aniita
Skrevet

Jeg har laget smoothies i over ti år. Det spiller ingen rolle hvilken blender du har. 

Jeg har aldri hatt yoghurt eller melk oppi eller noe annet enn frukt og grønt og litt vann for å få det til å gå rundt. Digg med isbiter også.

Lager du fruktsmoothie er det bare å eksperimentere seg frem. Finne ut hvilke smaker som passer sammen og ikke passer sammen. Vær obs på f.eks appelsin, den går som regel ikke i fruktsmoothies men er best å juice for seg selv. Ellers elsker jeg å lage med banan, gjerne mange bananer 3-7, og jordbær eller blåbær. Eller ananas, mango og annen tropisk frukt. Er godt med kakao og banan også, men tilsett litt sukker eller dadler for å søte ut kakaoen. Foretrekker ferskvarer fremfor frosne, bortsett kanskje fra bær. Frosne bær er også mye billigere.

Noe som er super godt er jo å lage nice cream av cashewnøtter. Frys ned en pose i noen timer, tilsett to kopper isbiter og ta det i blenderen. Nydelig :)

AnonymBruker
Skrevet

Sukker... ofte ikke så sunt som man tror

Anonymkode: cdb3b...fd1

AnonymBruker
Skrevet

Tips til ingredienser som sjelden slår feil her i gården, med blenderen til under 1000-lappen: banan, jordbær, tyttebær, kirsebær, blåbær, brokkoli, smoothiemix fra Rema med banan, druer, kirsebær og eple. Biola, vaniljemelk, yoghurt, ingefærshot, juice. Bruker ikke alt samtidig selvfølgelig, men ser det an med tanke på søthet. F.eks. brukes banan, druer, vaniljemelk og Biola som søtning. Mye jordbær er alltid bra. Bruker kun frosset frukt for at det skal bli tjukk konsistens. 

Det samme med kaffe hjemme, viktig med kvalitetskaffe hvis det skal bli bra. Friele frokost eller rød Evergood duger ikke. 

Anonymkode: dd666...92a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes mine egne smoothies blir bedre enn på sloothiebar.. Jeg lager dem tykke (smoothie bowls) og min favorittkombinasjon er ananas, bringebær, banan, avokado og eventuelt litt mango eller jordbær. Jeg bruker alt frossent og jeg bruker gresk yoghurt med vaniljesmak oppi. Tar litt og litt vann oppi hvis det ikke går rundt og jeg pulserer 1-2 ganger før jeg skraper litt rundt og pulserer igjen 1-2 ganger og skraper osv osv, til det er helt blandet sammen. Pasjonsfrukt er også deilig oppi! 

Anonymkode: c17cc...a24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine beste smoothies er

- Kokosmelk (fra Alpro, ikke den man bruker i matlaging), økologiske jordbær og banan. Jeg har oppi litt havregryn og knuste linfrø dersom jeg er sulten. 

- Mandelmelk, skogsbær og banan

- Ananas, banan, saften fra 1/3 sitron og en halv pose fersk spinat, kanskje litt stangselleri. 

Banan er et must syns jeg. Jeg syns også at yoghurt naturell fungerer isteden for nøttemelk. I dag laget jeg en med kefirmelk, jordbær og banan. Ble veldig godt det også. 

Anonymkode: 4c559...cb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...