Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig usikker på hvor jeg skulle legge denne tråden, men prøver meg her.

Vi eier vår leilighet. Under oss har vi en utleieleilighet der det har bodd mye «ymse». To av leieforholdene ble avsluttet grunnet gjentatte klager fra flere naboer, og eier har ikke akkurat vist så god «teft» med å velge leieboere. Men nå bor det et hyggelig ungt par der, og egentlig tenker vi at dette er helt topp i motsetning til tidligere leieboere.

Men de har en hund som bjeffer i timevis når den er alene hjemme. Både hund og par har bodd der i noen år nå, og selv om vi har hørt hunden bjeffe tidligere, så kan det hende det har blitt tydeligere for oss nå som vi har vært mye hjemme i coronaperioden. Nå har den f.eks. bjeffet i fire timer, og den bjeffer fortsatt, hele tiden, uten stopp.

Tidligere ble vi bekymret for om det hadde hendt noe, og pleide å sende melding til naboene og uttrykke bekymring for om alt var ok med hunden. Men vi har nå for lengst forstått at denne hunden bare bjeffer. Dette begynner å bli utrolig irriterende. Samtidig syns vi de er ålreite naboer, og er redd for at «alternativet» med nye leieboere potensielt blir verre enn dette. Og nå har vi sendt «bekymringsmelding» om hunden såpass mange ganger at det liksom ikke er noen vits i å dra den meldingen igjen. Både de og vi vet jo nå at den bare bjeffer fordi den er alene. 

Så vil sikkert mange si: hvorfor snakker dere ikke bare med naboen? Og det er jo det vi tenker vi må gjøre (eller i ytterste konsekvens eier eller styret), men det er her jeg tenkte å høre noen innspill. Hvordan ville du tatt opp dette på en ålreit måte? Og er det egentlig noen alternativer her? Ser bare for meg at de enten må flytte eller kvitte seg med hunden. 

Hvordan ville du gått frem videre om du var i min situasjon, og gjerne vil beholde en hyggelig tone med naboen?

Anonymkode: 02c2f...9bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt rett ut at hunden bjeffer i timesvis og har det tydeligvis ikke bra når den er alene hjemme. Og sagt at dersom dette fortsetter må dere sende en klage til huseier, men at dere gjerne ville prate med dem selv først, for å høre om de kan få ordnet problemet. Foreslå at det finnes atferdskonsulenter som kan hjelpe dem med slike problemer, eller om de kan vurdere å plassere hunden i hundebarnehage. 

Anonymkode: 2150c...a67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med de først. Jeg ville tenkt at hunden ikke får nok aktivitet og mental stimuli, siden den bjeffer så mye. Gi de sjansen til å ta kontakt med en adferdsspesialist. Bjeffing kan være et vanskelig problem å håndtere. Tenker at dette må de få hjelp til for å håndtere, siden de ikke har ordnet med det selv. 

Anonymkode: d8fa8...6bd

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville sagt rett ut at hunden bjeffer i timesvis og har det tydeligvis ikke bra når den er alene hjemme. Og sagt at dersom dette fortsetter må dere sende en klage til huseier, men at dere gjerne ville prate med dem selv først, for å høre om de kan få ordnet problemet. Foreslå at det finnes atferdskonsulenter som kan hjelpe dem med slike problemer, eller om de kan vurdere å plassere hunden i hundebarnehage. 

Anonymkode: 2150c...a67

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med de først. Jeg ville tenkt at hunden ikke får nok aktivitet og mental stimuli, siden den bjeffer så mye. Gi de sjansen til å ta kontakt med en adferdsspesialist. Bjeffing kan være et vanskelig problem å håndtere. Tenker at dette må de få hjelp til for å håndtere, siden de ikke har ordnet med det selv. 

Anonymkode: d8fa8...6bd

Takk for innspill begge to. Jeg er jo helt enig i at hunden umulig kan ha det bra når den står sånn i time etter time og bjeffer. Så det er jo på sett og vis en bekymring i dette uansett. Jeg er veldig glad i hunder selv, så jeg ønsker jo bare at den skal ha det bra, men den kan åpenbart ikke være alene.

Anonymkode: 02c2f...9bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...