Gå til innhold

Betaling med kontanter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg sliter veldig økonomisk akkurat nå, men har litt kontanter jeg har satt til side for en regnværsdag. Når jeg har vært innom butikker, har jeg sett skilt hvor de ber folk betale med kort, andre butikker har hatt skilt hvor det står at de ikke tillater kontanter. 

Jeg tror jeg hadde dødd av flauhet hvis jeg hadde gått i en butikk og ikke fått lov til å betale, så hva er egentlig reglene? Jeg mener å huske at kontanter egentlig er et tvungent betalingsmiddel, men i hvor stor grad praktiseres den delen av loven? (Ser bare på kollektivtransport hvor det er et herk å betale med kontanter) 

Er det null stress å betale ting med kontanter i f.eks matbutikker nå? 

Anonymkode: 4897b...cd8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg sliter veldig økonomisk akkurat nå, men har litt kontanter jeg har satt til side for en regnværsdag. Når jeg har vært innom butikker, har jeg sett skilt hvor de ber folk betale med kort, andre butikker har hatt skilt hvor det står at de ikke tillater kontanter. 

Jeg tror jeg hadde dødd av flauhet hvis jeg hadde gått i en butikk og ikke fått lov til å betale, så hva er egentlig reglene? Jeg mener å huske at kontanter egentlig er et tvungent betalingsmiddel, men i hvor stor grad praktiseres den delen av loven? (Ser bare på kollektivtransport hvor det er et herk å betale med kontanter) 

Null stress å betale med kontanter hos min Rema-butikk. Noen mil syd for Oslo.

Anonymkode: 747fe...abb

AnonymBruker
Skrevet

Kan sette dem inn på konto?  Jeg har åså kontanter og lurer på om jeg burde sette dem inn. 

Anonymkode: f6004...f36

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Butikkene kan oppfordre kundene til å bruke kort, men de kan ikke nekte å ta imot kontakter så lenge disse er lovlig betalingsmiddel 😏

Anonymkode: 700f9...ccb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Butikkene kan oppfordre kundene til å bruke kort, men de kan ikke nekte å ta imot kontakter så lenge disse er lovlig betalingsmiddel 😏

Anonymkode: 700f9...ccb

Snedig! 😄 

Anonymkode: f6004...f36

Gjest Audiot
Skrevet

Jeg betaler ofte med kontanter. Får noen ganger spørsmål "kan du betale med kort?" Svarer "nei desverre" og de tar imot pengene.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

du kan betale med kontakter i matbutikker. vi nekter heller ikke kontakter selv om vi ser helst at folk bruker kortet nå som ting er litt spesielt men vi nekter ingen å kjøpe ting med kontanter

Anonymkode: 5cf53...94b

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Audiot skrev:

Jeg betaler ofte med kontanter. Får noen ganger spørsmål "kan du betale med kort?" Svarer "nei desverre" og de tar imot pengene.

Vi har gitt opp å spørre om å betale med kort. 
Folk tror korona er borte og der ikke er smitte mer, noe flere har sagt til oss når vi har spurt om de kan bruke kort.
Vi spriter hendene hver gang vi har rørt kontanter.
At kundene virkelig vil risikere å bli smittet kan vi ikke lenger bry oss om.
De siste ukene har det blomstret av folk som bruke kontanter, alle vil bruke det de har hatt liggende hjemme siden mars.

Så bruk kontanter uten å skamme deg, ts, alle andre gjør det likevel.
Men gjør deg selv en tjeneste og sprit hendene dine etterpå, for du vet ikke hvor kontantene du får tilbake har vært.

Anonymkode: 21d5d...9e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen problemer med å betale med kontanter, har gjort det flere ganger. Sist i dag.

Anonymkode: 7b2d7...901

Skrevet

Går fint an å betale med kontanter, mulig jeg tar feil men jeg tror det er ulovlig å nekte noen å betale med kontanter.

• Liker 1
  • Opprett ny...