AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #1 Skrevet 22. juni 2020 Kommer det nye reiseråd på fredag? Mener de skulle vurderes hver 14 dag så da kommer det kanskje en oppdatering på fredag? Anonymkode: 96059...391 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #2 Skrevet 22. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kommer det nye reiseråd på fredag? Mener de skulle vurderes hver 14 dag så da kommer det kanskje en oppdatering på fredag? Anonymkode: 96059...391 Ja, nye reiseråd kommer på fredag. Antar Norge følger etter Danmark og åpner for alle EU/Schengen-land som har under 20 smittede pr 100.000 innbyggere. Danmark åpner for ut/innreise til alle landene på lørdag (bortsett fra Sverige og Portugal som fortsatt har mer enn 20 smittede pr 100.000). Anonymkode: 2a3a8...323 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #3 Skrevet 23. juni 2020 21 hours ago, AnonymBruker said: Ja, nye reiseråd kommer på fredag. Antar Norge følger etter Danmark og åpner for alle EU/Schengen-land som har under 20 smittede pr 100.000 innbyggere. Danmark åpner for ut/innreise til alle landene på lørdag (bortsett fra Sverige og Portugal som fortsatt har mer enn 20 smittede pr 100.000). Anonymkode: 2a3a8...323 Er det noe nytt om når danskene har tenkt å skrote de seks dagene man må bli (om man ikke er lysten på å bryte retningslinjene, som ble diskutert i en annen tråd her). Vi hadde lyst på noen dager i Danmark, men ventet fordi vi ikke hadde råd til seks netter på hotell. Men nå i mellomtiden har flybillettene blitt så dyre at det kanskje stopper der uansett. Kanskje dette som var meningen, de ville helst bare ha barnefamilier i bil. Anonymkode: d7af4...e35 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #4 Skrevet 23. juni 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, nye reiseråd kommer på fredag. Antar Norge følger etter Danmark og åpner for alle EU/Schengen-land som har under 20 smittede pr 100.000 innbyggere. Danmark åpner for ut/innreise til alle landene på lørdag (bortsett fra Sverige og Portugal som fortsatt har mer enn 20 smittede pr 100.000). Anonymkode: 2a3a8...323 Det er vel knapt noe europeisk land som har under 20 smittede per 100K innbyggere, du tenkte vel kanskje på døde per 100K innbyggere? Anonymkode: e0e66...c32 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #5 Skrevet 23. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er vel knapt noe europeisk land som har under 20 smittede per 100K innbyggere, du tenkte vel kanskje på døde per 100K innbyggere? Anonymkode: e0e66...c32 beklager, jeg glemte å få med en detalj. Det som gjelder er under 20 smittede pr 100.000 innbyggere pr. uke. Når de annonserte dette var det kun Portugal og deler av Sverige som hadde over 20 smittede pr uke. Alle andre land kan danskene reise til uten karantene fra 27. juni. Anonymkode: 2a3a8...323 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #6 Skrevet 23. juni 2020 Jeg er redd de har bundet seg litt for fast til det som ble sagt tidligere, om å åpne for "nærliggende" land fra 20. juli. De forutså neppe at smittetallene ville bli såpass lave de fleste steder. Klarer dessverre ikke se for meg at de åpner for resten av EU allerede på fredag, men håper jeg tar feil. Det er smittesituasjonen som bør avgjøre, ikke at de har sagt en tilfeldig dato på et tidlig tidspunkt. Det samme med antall mennesker som kan møtes, de holder fortsatt fast på 200 fordi det ikke skulle økes til 500 før i september. Selv om det nylig var en forsamling på 15 000 uten at det ser ut til å ha ført til noen problemer. Anonymkode: d7af4...e35 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #7 Skrevet 23. juni 2020 Regjeringen endret barneidretten fra 1. sept. til 1. aug. i dag. Så de kan forandre mening. Og i dag sier VG at regjeringen ikke kommer til å stå mot presset og at grensene åpnes tidligere enn planlagt. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9v5EpM/naa-er-det-norge-som-er-strengest Anonymkode: 2a3a8...323 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #8 Skrevet 23. juni 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Regjeringen endret barneidretten fra 1. sept. til 1. aug. i dag. Så de kan forandre mening. Og i dag sier VG at regjeringen ikke kommer til å stå mot presset og at grensene åpnes tidligere enn planlagt. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9v5EpM/naa-er-det-norge-som-er-strengest Anonymkode: 2a3a8...323 Jeg tenkte faktisk det samme da jeg så den saken om idretten. Men samtidig føler jeg at det er mer politisk korrekt å la barn spille ball, enn å la folk reise til utlandet. Det siste blir alt for ofte fremstilt som om det kun handler om at folk må på ferie utenlands for enhver pris. Ikke at noen har familie i utlandet, eller at folk trenger jobbene sine også i reiselivsbransjen. "Du driter i smitten" er hva man får høre når man antyder at man skulle vært en tur utenlands, selv når det er til steder med lik eller mindre smitte enn hjemme. Men jeg driter ikke i smitten, jeg ønsker bare at reglene skal tilpasses den faktiske smittesituasjonen. Vi kan ikke basere alt på frykt i all fremtid. Anonymkode: d7af4...e35 8
NorthernLight Skrevet 23. juni 2020 #9 Skrevet 23. juni 2020 Jeg skjønner ikke hvorfor det er så utrolig viktig å ha ferie utenlands denne sommeren. Assisterende helsedirektør Espen Nakstad ber folk bruke sunn fornuft før de bestiller sydenferie. Men det er nok av naive folk og egoister her i Norge som bare tenker på seg selv og drar til syden. De kan smitte mange på flyet og når de kommer hjem. Så må man man kanskje ha strengere tiltak til høsten igjen. Sikkert morro å havne på sykehus i spania med covid 19, og kanskje resistente bakterier itillegg hvis man er uheldig... 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #10 Skrevet 23. juni 2020 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenkte faktisk det samme da jeg så den saken om idretten. Men samtidig føler jeg at det er mer politisk korrekt å la barn spille ball, enn å la folk reise til utlandet. Det siste blir alt for ofte fremstilt som om det kun handler om at folk må på ferie utenlands for enhver pris. Ikke at noen har familie i utlandet, eller at folk trenger jobbene sine også i reiselivsbransjen. Anonymkode: d7af4...e35 1 minutt siden, NorthernLight said: Jeg skjønner ikke hvorfor det er så utrolig viktig å ha ferie utenlands denne sommeren. Assisterende helsedirektør Espen Nakstad ber folk bruke sunn fornuft før de bestiller sydenferie. Men det er nok av naive folk og egoister her i Norge som bare tenker på seg selv og drar til syden. Og der var den altså igjen. Anonymkode: d7af4...e35 3
NorthernLight Skrevet 23. juni 2020 #11 Skrevet 23. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og der var den altså igjen. Anonymkode: d7af4...e35 Er det alt du klarer å komme med?
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #12 Skrevet 23. juni 2020 4 minutter siden, NorthernLight said: Er det alt du klarer å komme med? Jepp, for argumentene mine i innlegget før falt på steingrunn. Noen vil rett og slett ikke forstå. Anonymkode: d7af4...e35 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #13 Skrevet 23. juni 2020 Finland åpner grensene for reiser til og fra følgende land den 13. juli: Tyskland Italia Østerrike Hellas Sveits Slovakia Slovenia Ungarn Liechtenstein Kroatia Kypros Irland Anonymkode: 2a3a8...323 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #14 Skrevet 23. juni 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp, for argumentene mine i innlegget før falt på steingrunn. Noen vil rett og slett ikke forstå. Anonymkode: d7af4...e35 Jeg har kjæreste i utlandet, og skulle ønske at det ble tatt hensyn til at det er flere grupper enn bare de som vil på chartertur til syden i sommer.... Anonymkode: 80d09...c7d 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #15 Skrevet 23. juni 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Finland åpner grensene for reiser til og fra følgende land den 13. juli: Tyskland Italia Østerrike Hellas Sveits Slovakia Slovenia Ungarn Liechtenstein Kroatia Kypros Irland Anonymkode: 2a3a8...323 Hvilke kriterier har de lagt til grunn? Det blir rimelig vanskelig for folk flest å forholde seg til at alle har så ulike vurderinger. Har de satt et lavere smittetall for åpning enn Danmark? Og Norge skal sikkert ha enda noe annet, og mye strengere igjen. 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har kjæreste i utlandet, og skulle ønske at det ble tatt hensyn til at det er flere grupper enn bare de som vil på chartertur til syden i sommer.... Anonymkode: 80d09...c7d Dessverre er det mange som tror at utenlandsreise=chartersvein. Anonymkode: d7af4...e35 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #16 Skrevet 23. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke kriterier har de lagt til grunn? Det blir rimelig vanskelig for folk flest å forholde seg til at alle har så ulike vurderinger. Har de satt et lavere smittetall for åpning enn Danmark? Og Norge skal sikkert ha enda noe annet, og mye strengere igjen. Anonymkode: d7af4...e35 Finland åpner for færre land enn Danmark gjør, så deres kriterier er litt strengere uten at jeg vet mer (ikke oppgitt i artikkelen hvor jeg fant listen med land). Norge opererer med maks 20 smittede pr 100k (Gotland var under grensen og ble åpnet). Maks 20 pr 100k er samme som Danmark bruker. Anonymkode: 2a3a8...323
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #17 Skrevet 23. juni 2020 55 minutter siden, AnonymBruker said: Finland åpner for færre land enn Danmark gjør, så deres kriterier er litt strengere uten at jeg vet mer (ikke oppgitt i artikkelen hvor jeg fant listen med land). Norge opererer med maks 20 smittede pr 100k (Gotland var under grensen og ble åpnet). Maks 20 pr 100k er samme som Danmark bruker. Anonymkode: 2a3a8...323 Men Norge har kun åpnet for Norden, minus det meste av Sverige. Det er jo en stor forskjell fra Danmark som nå behandler europeiske land mer likt. Anonymkode: d7af4...e35
Gjeste mann Skrevet 24. juni 2020 #18 Skrevet 24. juni 2020 Håper i det lengste av vi tar til fornuft og følger Danmark https://www.aftenposten.no/norge/i/8mn2lw/danmark-mener-norske-reisekrav-er-altfor-strenge-naa-faar-danskene-dra-paa-ferie-til-de-fleste-eu-landene? Det gir ingen mening at Norge skal være "anderledslandet" Hvorfor? Tror vi liksom at vi vet bedre enn alle EU/EØS landene samlet? Dette handler om mye mer enn at du og jeg skal reise til sol og varme Det handler også om arbeidsplasser og å holde hjulene i gang i næringslivet. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #19 Skrevet 24. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Men Norge har kun åpnet for Norden, minus det meste av Sverige. Det er jo en stor forskjell fra Danmark som nå behandler europeiske land mer likt. Anonymkode: d7af4...e35 mulig de ble presset siden de er et eu land Anonymkode: f8594...f3c 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #20 Skrevet 24. juni 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: mulig de ble presset siden de er et eu land Anonymkode: f8594...f3c Det er Finland også, hvorfor har de strengere regler? Synes alle europeiske land burde samordne seg om like kriterier. Anonymkode: d7af4...e35 2
Anbefalte innlegg