Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig selvstendig og foretrekker å finne ut av metoder for å løse mål i arbeidsoppgavene mine på egenhånd. Jeg liker å bidra med innspill og lage kreative løsninger. Men bak dette skjuler det seg et usunt behov om ikke å vise utilstrekkelighet. Jeg skriver heller ned ting jeg ikke skjønner eller trenger å vite mer om og finner ut av det selv.

Jeg ønsker å forbedre meg på dette punktet og har lest noe jeg er enig i: en mer balansert og selvsikker holdning er å velge og akseptere å se dum ut. Dvs. stille mange spørsmål selv om noen vil tenke at svaret er åpenbart. Gjenta svarene og oppsummere (selv om det kanskje er feil) for å få klarhet i forståelsen. Be om og akseptere negativ/konstruktiv tilbakemelding/evaluering for å avdekke hull i forståelsen/kunnskapen.

Men så leste jeg her forleden at ei skrev at hun hadde vært usikker på seg selv og spurt flere av kollegaene spørsmål om arbeidsoppgavene helt fra starten for et år siden. Hun skrev at de hadde tatt avstand fra henne og når hun nå føler seg mer selvsikker holder de fremdeles avstand.

Hvor går grensen mellom å stille spørsmål der kollegaer synes det er positivt mot at det blir plagsomt?

Anonymkode: c550e...aea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Konstante spørsmål kan vel bli litt too much for de fleste. Det varierer nok fra person til person hvor mye som er for mye. Jeg vil tro at de fleste/mange liker å dele kunnskap man har, og de fleste ønsker vel å kunne være til hjelp, men for min del er det litt plagsomt dersom jeg ikke får gjort mine egne arbeidsoppgaver fordi jeg må hjelpe til med andre ting hele tiden. Om spørsmålene blir gjentakende eller personen ikke skjønner det etter at jeg har forklart det to ganger kan det også være irriterende, eller om jeg må gjøre ting for dem hele tiden.

Så det korte svaret: Noen spørsmål går fint, men hvis jeg blir avbrutt fra å gjøre min egen jobb blir det for mye.

Anonymkode: e1be4...5a2

Gjest theTitanic
Skrevet

Slitsomt med spørsmål hele tiden, Men mange er glad for at noen er lærevillige og kunnskapstørste, og svarer gjerne. Så det er en balansegang her. Selv spør jeg heller for lite enn for mye og dermed lærer jeg mye mindre. Av og til lyver jeg også for å dekke over at jeg ikke skjønte hva som ble sagt eller var ukonsentrert. Det er jo en uting som fort kan bli vane. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

personen ikke skjønner det etter at jeg har forklart det to ganger kan det også være irriterende

Anonymkode: e1be4...5a2

Enig i det du skrev og jeg tror nok det jeg skrev over stort sett vil gjøre at jeg hadde unngått at det hadde vært plagsomt/irriterende. Men la oss si at jeg spurte deg om metoden eller mer kunnskap vedrørende en arbeidsoppgave og ikke forsto svaret ditt helt. La oss si at jeg oppsummerte det jeg tror du sa/mente og at det var punkter der jeg misforstod. Hvis jeg prøvde mitt beste å forstå slik at jeg kunne løse lignende oppgaver selv i fremtiden. Hadde det vært plagsomt? Selv om jeg elsker å lære, så kan det av og til kreve unødvendig mye tid å lese en hel bok eller google i timesvis for å finne en liten detalj (litt overdrevent men du skjønner sikkert). Hva foreslår du at man gjør i stedet?

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det du skrev og jeg tror nok det jeg skrev over stort sett vil gjøre at jeg hadde unngått at det hadde vært plagsomt/irriterende. Men la oss si at jeg spurte deg om metoden eller mer kunnskap vedrørende en arbeidsoppgave og ikke forsto svaret ditt helt. La oss si at jeg oppsummerte det jeg tror du sa/mente og at det var punkter der jeg misforstod. Hvis jeg prøvde mitt beste å forstå slik at jeg kunne løse lignende oppgaver selv i fremtiden. Hadde det vært plagsomt? Selv om jeg elsker å lære, så kan det av og til kreve unødvendig mye tid å lese en hel bok eller google i timesvis for å finne en liten detalj (litt overdrevent men du skjønner sikkert). Hva foreslår du at man gjør i stedet?

Ingen som kan hjelpe meg med dette siste?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er greit med spørsmål, det som gjør det mest irriterende for meg er hvis jeg blir avbrutt i eget arbeid eller føler at den som trenger hjelp ikke respekterer min tid og min timeplan (feks om jeg er opptatt men sier jeg kan hjelpe om 1 time, da blir jeg irritert om den som spør virker irritert over å ikke få hjelp umiddelbart). Det andre er om noen spør om noe og så svarer jeg og så bare står de der liksom og jeg bare jaa..... får liksom ingen ordentlig dialog på at de forsto og så kan gå videre, eller hva de eventuelt ikke forsto og forstår ikke hva mer de ønsker fra meg da de ikke klarer å helt si det. I noen av disse tilfellene tror jeg egentlig de bare vil at jeg skal gjøre oppgaven for dem, de er ikke egentlig interessert i et svar eller en forklaring.. og det synes jeg ikke er greit :)

Jeg er kanskje ikke den aller flinkeste til å hjelpe på jobb, men liker å hjelpe de som jeg føler jeg kommuniserer godt med og som ikke maser og buser seg på uten å vise noe hensyn. 

Anonymkode: 0b8a1...a63

AnonymBruker
Skrevet

Bruker dere noe form for felles kommunikasjonsverktøy på jobb som Microsoft Teams eller liknende så er jo det en god kanal for å stille spørsmål også, for da svarer de som har tid og vet + at flere personer ser spørsmålet :) Om dere har avdelingsmøter, faglige møter eller liknende kan det og være en god arena for spørsmål i plenum. Om dere ikke har noe sånt kunne du kanskje forslått det for arbeidsgiver, de er jo gjerne interessert i effektiv kunnskapsdeling på arbeidsplassen siden det tar mye tid om alle skal søke opp og finne ut av alt helt selv når noen andre kanskje kan det allerede. 

Kom på en annen "uting" forresten, om folk stiller meg spørsmål som jeg ikke aner svaret på, men så godtar de ikke et nei, men vil at jeg skal søke opp og finne ut av det for dem eller sitte og søke opp sammen med dem..blir så irritert av det... Det høres ikke ut som det er deg da basert på det du skriver :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er greit med spørsmål, det som gjør det mest irriterende for meg er hvis jeg blir avbrutt i eget arbeid eller føler at den som trenger hjelp ikke respekterer min tid og min timeplan (feks om jeg er opptatt men sier jeg kan hjelpe om 1 time, da blir jeg irritert om den som spør virker irritert over å ikke få hjelp umiddelbart). Det andre er om noen spør om noe og så svarer jeg og så bare står de der liksom og jeg bare jaa..... får liksom ingen ordentlig dialog på at de forsto og så kan gå videre, eller hva de eventuelt ikke forsto og forstår ikke hva mer de ønsker fra meg da de ikke klarer å helt si det. I noen av disse tilfellene tror jeg egentlig de bare vil at jeg skal gjøre oppgaven for dem, de er ikke egentlig interessert i et svar eller en forklaring.. og det synes jeg ikke er greit :)

Jeg er kanskje ikke den aller flinkeste til å hjelpe på jobb, men liker å hjelpe de som jeg føler jeg kommuniserer godt med og som ikke maser og buser seg på uten å vise noe hensyn. 

Åh takk for det svaret. Jeg hadde definitivt ikke gjort noe av dette. Tror jeg derfor trygt kan stille spørsmål uten å virke helt håpløs 😝

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker dere noe form for felles kommunikasjonsverktøy på jobb som Microsoft Teams eller liknende så er jo det en god kanal for å stille spørsmål også, for da svarer de som har tid og vet + at flere personer ser spørsmålet :) Om dere har avdelingsmøter, faglige møter eller liknende kan det og være en god arena for spørsmål i plenum. Om dere ikke har noe sånt kunne du kanskje forslått det for arbeidsgiver, de er jo gjerne interessert i effektiv kunnskapsdeling på arbeidsplassen siden det tar mye tid om alle skal søke opp og finne ut av alt helt selv når noen andre kanskje kan det allerede. 

Kom på en annen "uting" forresten, om folk stiller meg spørsmål som jeg ikke aner svaret på, men så godtar de ikke et nei, men vil at jeg skal søke opp og finne ut av det for dem eller sitte og søke opp sammen med dem..blir så irritert av det... Det høres ikke ut som det er deg da basert på det du skriver :) 

Takk for tipset om Microsoft Teams. Hørtes veldig nyttig ut. Det skal jeg absolutt sjekke ut 😀

AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel litt an på, tenker jeg. Faglige spørsmål er helt innafor, synes jeg. Spesielt dersom man er ny i jobben eller har nye arbeidsoppgaver.  
Det kan bli litt vel mye når folk til stadighet må ha hjelp med helt basic ting, slik som for eksempel å finne fram maler til brev, eller at de spør opptil flere ganger om samme ting som de allerede har spurt om/fått hjelp til. Merker at enkelte har veldig vanskelig for å finne ut av diverse dataprogrammer/systemer, og de klarer heller ikke å lære disse selv med mye hjelp/opplæring. Da kan det bli veldig slitsomt. Spesielt når det går utover egne arbeidsoppgaver. 

Anonymkode: 48872...59a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...