Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan regner med ut hvor mye som trekkes i dagpengene når man jobber litt ved siden av å motta dagpenger?

Anonymkode: 884f5...688

AnonymBruker
Skrevet

Du har en dagsats. De dager du jobber får du ikke dagpenger. Så de trekker det beløpet for hver dag. Si du har dagsats på 1000kr og du jobber tre dager. Da trekker de 3000kr fra utbetalingen. 

Anonymkode: 812b0...11c

AnonymBruker
Skrevet

Du får lønnen din i stedet, du må fylle ut antall timer du jobber på meldekortet.

Anonymkode: 7b805...8de

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har en dagsats. De dager du jobber får du ikke dagpenger. Så de trekker det beløpet for hver dag. Si du har dagsats på 1000kr og du jobber tre dager. Da trekker de 3000kr fra utbetalingen. 

Hvis jeg har ca 8000 pr uke i dagpenger, deles denne summen på 5 dager for å finne dagsatsen?

Så hvis jeg da jobber f-eks to fulle dager, så trekkes to av disse dagsatsene fra ukesbeløpet?

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg har ca 8000 pr uke i dagpenger, deles denne summen på 5 dager for å finne dagsatsen?

Så hvis jeg da jobber f-eks to fulle dager, så trekkes to av disse dagsatsene fra ukesbeløpet?

riktig

Anonymkode: fa9f4...f94

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke alltid. Jeg har dagsats på 417 kr, men tjener 1500 kr på en vakt på jobb. Så hvis jeg jobber én vakt, så trekkes tre dager fra dagpengene mine. 

Anonymkode: 783a8...fdc

AnonymBruker
Skrevet

Du fyller inn timene du har jobbet og NAV trekker deg for lik antall timer. De tar ukessatsen din og deler på det antall timene du har pr uke. Det står i vedtaket ditt. 

Anonymkode: cee41...734

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke alltid. Jeg har dagsats på 417 kr, men tjener 1500 kr på en vakt på jobb. Så hvis jeg jobber én vakt, så trekkes tre dager fra dagpengene mine. 

Dette er helt feil. Du trekkes kun time mot time, helt uavhengig av hvor mye du tjener  i jobben. 
Dersom du har en dagsats på 417 betyr dette at du har en timesats på 417 / 7,5 = 55,6. Jobber du en vakt på 7,5 timer trekkes 417,- fra dagpengene, jobber du en vakt på 10 timer trekkes 556,- fra dagpengene dine. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man trekkes time for time! 

Anonymkode: 5e9b5...1c7

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Angelheart2 skrev:

Dette er helt feil. Du trekkes kun time mot time, helt uavhengig av hvor mye du tjener  i jobben. 
Dersom du har en dagsats på 417 betyr dette at du har en timesats på 417 / 7,5 = 55,6. Jobber du en vakt på 7,5 timer trekkes 417,- fra dagpengene, jobber du en vakt på 10 timer trekkes 556,- fra dagpengene dine. 

Si det til NAV som har trukket meg 3 dager per vakt hver dagpengeutbetaling siden mars...

Dagsats: 417 kr. 
tilsvarer 4170 kr hver utbetaling.

Skriver at jeg jobber 7,5 timer annenhver uke, og jeg får utbetalt 2919 kr. 

Har snakket med NAV, og de sier det er riktig. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man trekkes time for time! 

Anonymkode: 5e9b5...1c7

Hvorfor trekkes jeg tre dager (1251 kr) for 7,5 timer da 😅 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si det til NAV som har trukket meg 3 dager per vakt hver dagpengeutbetaling siden mars...

Men da jobber du kanskje mer enn 60% av din normale stilling da? For da har du ikke rett på dagpenger. Hvor stor prosent jobber du vanligvis og hvor mange prosent er du permittert?

Anonymkode: f6e07...06c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du høy skatteprosent? 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da jobber du kanskje mer enn 60% av din normale stilling da? For da har du ikke rett på dagpenger. Hvor stor prosent jobber du vanligvis og hvor mange prosent er du permittert?

Anonymkode: f6e07...06c

Jeg jobber 100% av min normale stilling. Akkurat nå får jeg dagpenger fordi jeg fikk redusert stilling fra 12,5 timer i uka til 3,75 timer i uka. Jeg jobber 7,5 timer annenhver uke, og gjør at de reduserer dagpengene mine med 1250 kr.

Jeg var permittert tidligere, og det var samme utregninger og sånt da. Helt likt vedtak. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber 100% av min normale stilling. Akkurat nå får jeg dagpenger fordi jeg fikk redusert stilling fra 12,5 timer i uka til 3,75 timer i uka. Jeg jobber 7,5 timer annenhver uke, og gjør at de reduserer dagpengene mine med 1250 kr.

Jeg var permittert tidligere, og det var samme utregninger og sånt da. Helt likt vedtak. 

Men hva er dagsatsen din, da? 1250 kan jo være en dagsats? 
Minstesats på dagpenger er omtrent 360,-, mens maks sats nå i korona-tider kan jo være ganske så høy, dersom du kommer fra en jobb med høy lønn. 
Uansett så trekkes du kun time for time, det er ikke noe system som sjekker lønnen din opp mot hva du skriver på meldekortet, kun tiden. Du kan i praksis tjene en million i timen uten å bli trukket mer enn timesatsen din. 

Dersom det ikke stemmer ville jeg sjekket om det ligger noen andre trekk inne, for eksempel kreditortrekk, tidligere gjeld til NAV, høyt skattetrekk, trekk på grunn av for sen innlevering av meldekort osv. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Dette kommer helt an på hva din fastsatte vanlige arbeidstid er. Du må ha minst 40 prosent arbeidstidsreduksjon ut i fra din fastsatte vanlige arbeidstid for å ha rett til dagpenger. Dvs at du kan jobbe opptil 22,5 timer per uke uten at retten til dagpenger bortfaller ved fastsatt vanlig arbeidstid på 37,5 timer per uke.

Hvis din fastsatte vanlige arbeidstid er satt til 12,5 timer og du jobber 7,5 timer annenhver uke har du svaret på avkortning av utbetaling der. 

Anonymkode: d2fe5...277

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Men hva er dagsatsen din, da? 1250 kan jo være en dagsats? 
Minstesats på dagpenger er omtrent 360,-, mens maks sats nå i korona-tider kan jo være ganske så høy, dersom du kommer fra en jobb med høy lønn. 
Uansett så trekkes du kun time for time, det er ikke noe system som sjekker lønnen din opp mot hva du skriver på meldekortet, kun tiden. Du kan i praksis tjene en million i timen uten å bli trukket mer enn timesatsen din. 

Dersom det ikke stemmer ville jeg sjekket om det ligger noen andre trekk inne, for eksempel kreditortrekk, tidligere gjeld til NAV, høyt skattetrekk, trekk på grunn av for sen innlevering av meldekort osv. 

Jeg har jo sagt det. Dagsatsen min er 417 kr, og jeg trekkes for tre dager når jeg jobber 7,5 timer. Har også ringt NAV og de har sagt at jeg trekkes for tre dager.

Jeg har ingen andre trekk. Kan det være fordi jeg jobber lørdag at de trekker tre fulle dager? Jeg tjener kanskje en hundrelapp mer på lørdager.

Her er et eksempel fra uke 23-24. Jeg klikker «ja» fordi jeg har jobbet:

9657D38A-4105-4ECD-95B4-E9C77FA51550.thumb.jpeg.f219f9b26da86ffcf72a5ede7a5a934a.jpeg

Skriver inn 7,5 dager: 

30F69A27-64B8-49F5-A6DB-53A345C7659A.thumb.jpeg.cb52725b5e1e7aec046aa874d69dd66f.jpeg

Og får utbetalt dagpenger for 7 dager à 417 kr. Altså trekk på tre dagsatser. Ingen andre trekk: 4209E48A-FB8A-4E03-A96E-F244EBD49450.thumb.jpeg.ac4fe6bd782af8ea0b9eaef0585c0210.jpeg

Jeg leverer meldekort annenhver søndag uten forsinkelse, har ingen kreditortrekk. Ettersom jeg tjener under frikortgrensa for tiden, får jeg ingen trekk overhodet.

Så det du sier stemmer ikke. De regner ikke time for time. I så fall vil jeg ha en timesats på 166,8 på lørdager og 55,6 på hverdager. Men det fremkommer avsolutt ingen plass. Det eneste som står i vedtaket mitt og på utbetalingene er at jeg har dagsats på 417 kr:

90401810-CAF0-4191-8D08-0DE8993AAFEC.thumb.jpeg.f924285966e32fe867295703b09e41e4.jpeg
Så hva tenker dere grunnen er for at jeg trekkes tre dager for 7,5 timers arbeid?

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Dette kommer helt an på hva din fastsatte vanlige arbeidstid er. Du må ha minst 40 prosent arbeidstidsreduksjon ut i fra din fastsatte vanlige arbeidstid for å ha rett til dagpenger. Dvs at du kan jobbe opptil 22,5 timer per uke uten at retten til dagpenger bortfaller ved fastsatt vanlig arbeidstid på 37,5 timer per uke.

Hvis din fastsatte vanlige arbeidstid er satt til 12,5 timer og du jobber 7,5 timer annenhver uke har du svaret på avkortning av utbetaling der. 

Anonymkode: d2fe5...277

Takk! Den nye kontrakten min er 10%, altså 3,75 timer i uka. Jeg jobber min fulle arbeidstid, 3,75 timer i uka, eller 7,5 annenhver uke da.

Grunnen til jeg får dagpenger er fordi jeg har fått nedsatt arbeidstid. De har beregnet at jeg tidligere fikk 12,5 timer i uka (som for øvrig er halvparten, men jeg har vært i permisjon og sånt). Så det er den arbeidstiden som skal regnes mot tiden jeg jobber? 

Synes det er litt rotete gjort av dem i så fall, de kunne skrevet «Avkortning pga arbeidstid» eller noe sånt, og ikke at jeg får 7 dager istedenfor 10. Men men. Rart at kundeveilederen på NAV ikke kunne svare meg på dette som deg 🙈

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Den nye kontrakten min er 10%, altså 3,75 timer i uka. Jeg jobber min fulle arbeidstid, 3,75 timer i uka, eller 7,5 annenhver uke da.

Grunnen til jeg får dagpenger er fordi jeg har fått nedsatt arbeidstid. De har beregnet at jeg tidligere fikk 12,5 timer i uka (som for øvrig er halvparten, men jeg har vært i permisjon og sånt). Så det er den arbeidstiden som skal regnes mot tiden jeg jobber? 

Synes det er litt rotete gjort av dem i så fall, de kunne skrevet «Avkortning pga arbeidstid» eller noe sånt, og ikke at jeg får 7 dager istedenfor 10. Men men. Rart at kundeveilederen på NAV ikke kunne svare meg på dette som deg 🙈

Ringte du kontaktsenteret og de sa at det var riktig at de trakk tre dager for timene du jobbet?

Jeg ville ha skrevet dette på "mitt nav" også be om at de sender det spørsmålet til de som faktisk sitter å regner ut dagpenger og få et skikkelige, skriftlig, svar fra dem.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ringte du kontaktsenteret og de sa at det var riktig at de trakk tre dager for timene du jobbet?

Jeg ville ha skrevet dette på "mitt nav" også be om at de sender det spørsmålet til de som faktisk sitter å regner ut dagpenger og få et skikkelige, skriftlig, svar fra dem.

Jepp! Det var det de sa. Ja, jeg får gjøre det. De har trukket meg 2500 kr hver måned nå siden jeg fikk det innvilget, og det er jo litt kjipt når man har veldig lav inntekt fra før 😅 Men har bare tenkt at det er fordi jeg jobber en vakt som gir meg ca. 1200 kr i inntekt. Det går jo opp «i regnskapet» på en måte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...