Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått begrunnelse på en eksamen som jeg fikk en helt grei karakter på, den gikk som forventet. Jeg reagerer uansett på en del ting sensor sier, som at jeg har byttet ut et diagram med en annen type diagram, noe som faktisk ikke stemmer. Jeg har med begge diagrammene fordi de kan sees i sammenheng med hverandre, men ifølge det som står i begrunnelsen har jeg kun med et diagram som oppgaven ikke spør om. Det er jo direkte usant. Sensor mener også at jeg ikke har fylt ut ett av skjemaene i et vedlegg, men det har jeg altså gjort. I tillegg er det noen punkter som er utrolig uklare, der jeg ikke klarer å forstå hva det er sensor sikter til i oppgaven. Jeg har også blitt trukket i karakter på grunn av en liten detalj i oppgaven, men som jeg mener ikke kan sees på som feil, fordi jeg gjør det oppgaven spør etter, men legger til noe mer som sensor visstnok er uenig i. Går det an å stille spørsmål til hva som menes?

Anonymkode: df471...d36

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke kommunisere direkte med sensor med mindre du vet akkurat hvem dette er. Send en skriftlig forespørsel til instituttet du studerer ved, legg ved en beskrivelse av det du mener er feil i begrunnelsen. Dette kan på din forespørsel videreformidles til sensor, evt i anonymisert versjon. Sensor har i noen instanser mulighet til å omgjøre sensurvedtak, dersom hen ser vedtaket ble gjort på feil grunnlag. Om denne muligheten ikke er der, kan hen råde deg til å klage over vedtaket (hvilket medfører en risiko, som du selv må vurdere om du tar). 

Anonymkode: 4637c...6e4

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke kommunisere direkte med sensor med mindre du vet akkurat hvem dette er. Send en skriftlig forespørsel til instituttet du studerer ved, legg ved en beskrivelse av det du mener er feil i begrunnelsen. Dette kan på din forespørsel videreformidles til sensor, evt i anonymisert versjon. Sensor har i noen instanser mulighet til å omgjøre sensurvedtak, dersom hen ser vedtaket ble gjort på feil grunnlag. Om denne muligheten ikke er der, kan hen råde deg til å klage over vedtaket (hvilket medfører en risiko, som du selv må vurdere om du tar). 

Anonymkode: 4637c...6e4

Var egentlig dette jeg lurte på, ja. Kommunikasjon med sensor går gjennom en mellommann fra skolen, og det er også gjennom han jeg har fått begrunnelsen.  Jeg tør ikke å sende inn noen formell klage på karakteren, og det er jo heller ikke så viktig siden jeg er rimelig fornøyd med den. Er bare utrolig irriterende å lese en så rotete begrunnelse med så mange åpenbare feil, og vite at karakteren kanskje kunne vært enda bedre. Føler egentlig at deler av oppgaven er misforstått med vilje fra sensors side.

Anonymkode: df471...d36

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var egentlig dette jeg lurte på, ja. Kommunikasjon med sensor går gjennom en mellommann fra skolen, og det er også gjennom han jeg har fått begrunnelsen.  Jeg tør ikke å sende inn noen formell klage på karakteren, og det er jo heller ikke så viktig siden jeg er rimelig fornøyd med den. Er bare utrolig irriterende å lese en så rotete begrunnelse med så mange åpenbare feil, og vite at karakteren kanskje kunne vært enda bedre. Føler egentlig at deler av oppgaven er misforstått med vilje fra sensors side.

Anonymkode: df471...d36

Da råder jeg deg til å følge rådet mitt om å sende en mail til denne mellomstasjonen, med klage på begrunnelsen. Legg ved et vedlegg hvor du viser til konkrete feil du mener er gjort.

Du skriver skole, men jeg er kun kjent med sensursystemet innen høyere utdanning, som jeg antok du først refererte til. Mulig det er annerledes ved skolene, det kan jeg ikke svare på. 

Anonymkode: 4637c...6e4

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da råder jeg deg til å følge rådet mitt om å sende en mail til denne mellomstasjonen, med klage på begrunnelsen. Legg ved et vedlegg hvor du viser til konkrete feil du mener er gjort.

Du skriver skole, men jeg er kun kjent med sensursystemet innen høyere utdanning, som jeg antok du først refererte til. Mulig det er annerledes ved skolene, det kan jeg ikke svare på. 

Anonymkode: 4637c...6e4

Det er høyere utdanning, men ønsker ikke å presisere nærmere fordi det da blir lett gjenkjennelig. Takk for hjelpen!

Anonymkode: df471...d36

Skrevet

Virker som dette varierer fra institusjon til institusjon. Jeg ba om begrunnelse på en eksamenskarakter på UiO for en del år tilbake, og da fikk jeg milighet til å kommunisere direkte med sensor for utdypende svar. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er høyere utdanning, men ønsker ikke å presisere nærmere fordi det da blir lett gjenkjennelig. Takk for hjelpen!

Anonymkode: df471...d36

Alt i orden, lykke til. 

Anonymkode: 4637c...6e4

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Fysikeren skrev:

Virker som dette varierer fra institusjon til institusjon. Jeg ba om begrunnelse på en eksamenskarakter på UiO for en del år tilbake, og da fikk jeg milighet til å kommunisere direkte med sensor for utdypende svar. 

Kommer an på både institusjon, fag og sensor. 

Anonymkode: 4637c...6e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...