Gå til innhold

En gang for alle, angående den demonstrasjonen:

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men retningslinjene er fortsatt der for å følges..

Med din tankegang så er det greit å bryte andre type retningslinjer også, fordi du føler at de ikke henger på greip..

Det blir for tynt.
Anonymkode: f346e...ba4

Såklart kan jeg det, når det bare er snakk om retningslinjer, og retningslinjene atpåtil går mot hverandre.

Se bare i Bodø. Der tillater de ikke folk å gå på fotballstadion, som er i friluft, men fe skal fylle kinosaler til opptil 75% kapasitet for å se de samme fotballkampene.

Dette går igjen over hele linja i Norge. Myndighetene har null kontroll på hva de driver med, retningslinjene er i hovedsak for syns skyld.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, isw skrev:

Definisjonen på rasisme er egentlig ganske universal: Å mene at en rase er overlegen en annen. Eller i konteksten vi har sett i det siste; at et svart liv er mindre verdt enn et hvitt. Jeg tror ekstremt få i Norge mener dette. 

Nei, jeg er ikke skeptisk til hele raser. Jeg er skeptisk til om vi kan ha et samfunn med fredelig sameksistens mellom kulturer med mindre minoritetene også tilpasser seg norsk kultur. Hvis jeg flyttet til et annet land, ville jeg forsøkt å tilpasse meg landets kultur. Hvis jeg er i Dubai, går jeg ikke og kliner med noen på gata. På samme måte bør en person som flytter til Norge lære seg norsk, det er ikke rasistisk å ikke ansette noen som ikke snakker norsk i en jobb hvor man skal omgås kunder.

Enig i mye av det du skriver. Men jeg mener jo vi skal kjempe for like rettigheter for alle, uansett land man bor i. Dette være seg kvinner som er underlagt mannen, mannen som ikke får elske en annen mann, sorte som blir dømt kun pga fargen på huden mm. Vi er pliktet til å prøve å endre dette. JA, man bør tilordne seg kulturen i landet vi bor i, men kan godt ha egen kultur hjemme og også fronte egen kultur, men en kultur er faktisk ikke alltid greit. Kulturen som mener sorte er mindre verdt, kvinner er mindre verdt, homofile er mindre verdt osv er ikke kulturer vi bør la blomstre noen steder.  

Nå kommer jeg aldri å reise til Dubai, men at man ikke skal kunne kline på gaten er så feil i hva menneskerettigheter tilsier at dette må vi da si i fra ikke er greit. Jeg gjør det ved å ikke reise til Dubai ( ligger så klart mer under den beslutningen) Jeg reiser heller ikke til land som undertrykker kvinner osv. Vi har faktisk selv et valg om hvordan vi akter, og dermed proteterer.

Jeg tror nok veldig få mener at hudfargen sier noe om verdi, men er nok mange som mener hudfarge sier mye om IQ, muligheter man har i livet og lønn. Her i Norge er vi ikke hakket bedre enn andre der. Vi drar inn fremmedarbeidere og gir de luselønn, skulle de klage, ja da kommer de ikke hit igjen. Vi driver med morderne slaveri, og ingen ser ut til å bry seg, for er jo grunnen til at jordbærene nå KUN koster 55 kr. Bonden skal tjene nok til vintersesongen, plukkerene også, men lønna er så lav at vi i Norge ikke kunnet jobbet der og enda betale strømregningen vår.

Anonymkode: 23a62...53b

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker som mange ikke forstår noe helt elementært.

Demonstrasjon og f.eks. fotballkamp er to helt vidt forskjellige ting. Retten til å demonstrere politisk er blant det mest sentrale i et demokrati. Man skal i teorien kunne demonstrere mot koronatiltakene også, om man opplever dem som riv ruskende gærne.

Staten kan stenge ned idretts- og kulturarrangementer av smittehensyn, men ikke demokratiske rettigheter som retten til å demonstrere, ytre seg og retten til å stemme. Om det hadde vært stortingsvalg i år så hadde det også blitt gjennomført, selv om det betyr smittefare i stemmelokalene. Noe annet ville vært autoritært diktatur.  

Hva man synes om innholdet i demontrasjonen er ganske underordnet. Det er en demokratisk borgerrett og kan ikke sammenlignes med så mye annet. 

Anonymkode: 9b72d...bc5

Bare tull. Så lenge logikken er at vi har et solidarisk smitteansvar er ikke politiske demonstrasjoner akseptabelt. Å få spille fotball er også en demokratisk rett alle har. For mange er denne rette mye viktigere enn retten til å demonstrere.

Anonymkode: ecba1...8d6

• Liker 3
  • Opprett ny...