Gå til innhold

En gang for alle, angående den demonstrasjonen:

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Virker som mange ikke forstår noe helt elementært.

Demonstrasjon og f.eks. fotballkamp er to helt vidt forskjellige ting. Retten til å demonstrere politisk er blant det mest sentrale i et demokrati. Man skal i teorien kunne demonstrere mot koronatiltakene også, om man opplever dem som riv ruskende gærne.

Staten kan stenge ned idretts- og kulturarrangementer av smittehensyn, men ikke demokratiske rettigheter som retten til å demonstrere, ytre seg og retten til å stemme. Om det hadde vært stortingsvalg i år så hadde det også blitt gjennomført, selv om det betyr smittefare i stemmelokalene. Noe annet ville vært autoritært diktatur.  

Hva man synes om innholdet i demontrasjonen er ganske underordnet. Det er en demokratisk borgerrett og kan ikke sammenlignes med så mye annet. 

Anonymkode: 9b72d...bc5

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er ganske meningsløst å utsette hele Oslo for smitte for å demonstrere mot en sak som skjedde på andre siden av verden og som ikke står opp fra graven uansett hvor mange som demonstrerer.

Om noe, blir det MER rasisme og polarisering av sånt.

Man har ytringsfrihet, ja, men ikke lov til å utsette samfunnet for smittefare

Endret av isw
  • Liker 27
Skrevet

Det er ikke en borgerrettighet å utsette andre for smitte, selv ikke under en demonstrasjon. 

Det er vel måter å demonstrere på som ivaretar smittevernet? 

I forhold til stortingsvalg, er det fint mulig å gjennomføre det på en trygg måte. 

• Liker 13
Skrevet
5 minutter siden, isw skrev:

Det er ganske meningsløst å utsette hele Oslo for smitte for å demonstrere mot en sak som skjedde på andre siden av verden og som ikke står opp fra graven uansett hvor mange som demonstrerer.

Om noe, blir det MER rasisme og polarisering av sånt.

Man har ytringsfrihet, ja, men ikke lov til å utsette samfunnet for smittefare

Og her har du totalt misforstått saken.

Ja, demonstrasjonen oppstod som følge av dødsfallet til George Floyd, men grunnlaget for demonstrasjonen finnes i Norge.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, maskinisten skrev:

Ja, demonstrasjonen oppstod som følge av dødsfallet til George Floyd, men grunnlaget for demonstrasjonen finnes i Norge.

Hvor mange rasistiske drap er begått av politiet i Norge den siste tiden?

Anonymkode: c82cc...f25

• Liker 21
Skrevet
1 minutt siden, maskinisten skrev:

Det var like mye rasisme uken før i Norge og ingen demonstrerte da.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Bråket i USA handler mest om å forsøke å ødelegge mest mulig for Trump. Slik at han ikke skal bli gjenvalgt til høsten.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper ikke tankegangen at å ønske at man ikke stimer sammen under en pandemi er det samme som å undertrykke menneskerettighetene og demokratiet. Nå aner ikke jeg om deltagerne holdt god avstand, men det er noe med vurderingsevnen som skurrer. De fleste tenker jo at sykdomsrisiko er overordnet nødvendigheten av en demonstrasjon.  

Anonymkode: 13070...d26

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, isw skrev:

Det var like mye rasisme uken før i Norge og ingen demonstrerte da.

Nei, fordi Floyd-saken var en katalysator. Ingenting kan starte før det har startet, alt må starte et eller annet sted.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange rasistiske drap er begått av politiet i Norge den siste tiden?

Så rasisme finnes kun når noen dør av det?

• Liker 3
Skrevet (endret)
8 minutter siden, maskinisten skrev:

Nei, fordi Floyd-saken var en katalysator. Ingenting kan starte før det har startet, alt må starte et eller annet sted.

Så rasisme finnes kun når noen dør av det?

Hvis du spør 1000 tilfeldige nordmenn «Does black lives matter» er jeg ganske sikker på at omtrent samtlige ville svart ja. 

Om diskusjonen handler om hvorvidt man skal trekke rasismekortet hver gang utfordringene med fremmedkulturelle i Norge løftes, er det noe annet. Du er ikke rasist selv om du ser utfordringer med noen aspekter av at vestlig og nordafrikansk kultur møtes (eksempelvis voldtekter som følge av at menn ser på lettkledde jenter som en invitasjon).

Endret av isw
  • Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, isw skrev:

Hvis du spør 1000 tilfeldige nordmenn «Does black lives matter» er jeg ganske sikker på at omtrent samtlige ville svart ja. 

Da anfører jeg at du er naiv, samt at du ikke helt har forstått hva BLM går ut på. Det er ikke så simpelt som du skal ha det til...

3 minutter siden, isw skrev:

Om diskusjonen handler om hvorvidt man skal trekke rasismekortet hver gang utfordringene med fremmedkulturelle i Norge løftes, er det noe annet. Du er ikke rasist selv om du ser utfordringer med at vestlig og nordafrikansk kultur møtes (eksempelvis voldtekter som følge av at menn ser på lettkledde jenter som en invitasjon

Dette er jo en total avsporing av saken, og i grunn victim blaming.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, maskinisten skrev:

Da anfører jeg at du er naiv, samt at du ikke helt har forstått hva BLM går ut på. Det er ikke så simpelt som du skal ha det til...

Dette er jo en total avsporing av saken, og i grunn victim blaming.

Hvis jeg er så naiv, kan du kanskje opplyse meg? Hvor mange prosent tror du i Norge ikke synes at svarte liv betyr noe?

Nei, det er absolutt relevant for saken. Jeg mener at det er lite rasisme (slik den ekte definisjonen på rasisme er) i Norge. Heldigvis. Derimot er en del skeptiske, nærmest utelukkende som følge av egne negative opplevelser med innvandrere, uavhengig av hudfarge. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hele greia har blitt en massesuggesjon der altfor mange ble med kun fordi " alle andre" gjorde det. Og så brukte mange dette som utløpsventil for innesperra aggresjon, redsel og frustrasjon over koronasituasjonen. La folk demonstrere men ikke på den måten det ble gjort, man kan fint få fram sin mening med godt smittevern. Bare tull å ha slike sammenstimlinger! 

Anonymkode: 1d963...e4a

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, isw skrev:

Hvis jeg er så naiv, kan du kanskje opplyse meg? Hvor mange prosent tror du i Norge ikke synes at svarte liv betyr noe?

Saken er ikke så svart-hvit (no pun intended) som at det er et ja-nei spørsmål hvorvidt man synes at svarte liv betyr noe. Det handler om rasisme totalt sett, både i den mest ekstreme formen som drap, men også hverdagsrasismen og den systemiske rasismen.

Det er bare å titte innom Resett, Document osv, så kan du se at rasismen lever i beste velgående i Norge.

3 minutter siden, isw skrev:

Nei, det er absolutt relevant for saken. Jeg mener at det er lite rasisme (slik den ekte definisjonen på rasisme er) i Norge. Heldigvis. Derimot er en del skeptiske, nærmest utelukkende som følge av egne negative opplevelser med innvandrere, uavhengig av hudfarge. 

Jeg antar du er en etnisk norsk mann eller kvinne. Hvilken definisjonsmakt har du med tanke på hva som er «ekte» rasisme?

Å være skeptisk til en hel etnisitet pga egne negative erfaringer er forørivg rasisme. Du er jo ikke negativ til etniske nordmenn om en etnisk nordmann utsetter deg for noe negativt. Hvorfor blir du det da om en etnisk somalier gjør det samme? Blir handlingen hans verre pga etnisiteten hans? Eller burde du egentlig bli mer sur/irritert over den etnisk norske mannens oppførsel, da han tilsynelatende faktisk burde vite bedre...?

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, maskinisten skrev:

Saken er ikke så svart-hvit (no pun intended) som at det er et ja-nei spørsmål hvorvidt man synes at svarte liv betyr noe. Det handler om rasisme totalt sett, både i den mest ekstreme formen som drap, men også hverdagsrasismen og den systemiske rasismen.

Det er bare å titte innom Resett, Document osv, så kan du se at rasismen lever i beste velgående i Norge.

Jeg antar du er en etnisk norsk mann eller kvinne. Hvilken definisjonsmakt har du med tanke på hva som er «ekte» rasisme?

Å være skeptisk til en hel etnisitet pga egne negative erfaringer er forørivg rasisme. Du er jo ikke negativ til etniske nordmenn om en etnisk nordmann utsetter deg for noe negativt. Hvorfor blir du det da om en etnisk somalier gjør det samme? Blir handlingen hans verre pga etnisiteten hans? Eller burde du egentlig bli mer sur/irritert over den etnisk norske mannens oppførsel, da han tilsynelatende faktisk burde vite bedre...?

Definisjonen på rasisme er egentlig ganske universal: Å mene at en rase er overlegen en annen. Eller i konteksten vi har sett i det siste; at et svart liv er mindre verdt enn et hvitt. Jeg tror ekstremt få i Norge mener dette. 

Nei, jeg er ikke skeptisk til hele raser. Jeg er skeptisk til om vi kan ha et samfunn med fredelig sameksistens mellom kulturer med mindre minoritetene også tilpasser seg norsk kultur. Hvis jeg flyttet til et annet land, ville jeg forsøkt å tilpasse meg landets kultur. Hvis jeg er i Dubai, går jeg ikke og kliner med noen på gata. På samme måte bør en person som flytter til Norge lære seg norsk, det er ikke rasistisk å ikke ansette noen som ikke snakker norsk i en jobb hvor man skal omgås kunder.

• Liker 6
Skrevet
12 minutter siden, isw skrev:

Definisjonen på rasisme er egentlig ganske universal: Å mene at en rase er overlegen en annen. Eller i konteksten vi har sett i det siste; at et svart liv er mindre verdt enn et hvitt. Jeg tror ekstremt få i Norge mener dette. 

Du har etter min mening et altfor snevert bilde av hvordan verden fungerer i praksis. Det vil derfor være fånyttes for meg å diskutere dette videre med deg, da det krever at du ser saken i et større bilde.

Jeg kan dog gi deg et lite tips, snakk med mennesker som har en ikke-etnisk norske bakgrunn. Gjerne første-, andre- og tredjegenerasjons innvandrere. Hør på deres erfaringer og hvordan de opplever hverdagen sin og samfunnet forøvrig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva man synes om innholdet i demontrasjonen er ganske underordnet. Det er en demokratisk borgerrett og kan ikke sammenlignes med så mye annet. 

Anonymkode: 9b72d...bc5

Ikke enig! Hvem skal sitte og bestemme hvilke rettigheter som er viktige og hvilke som er mindre viktige? Og hvilke brudd som er greit å gi bot for å hvilke som ikke er det? Jeg syns retten til egen eiendom og bevegelsesfrihet er en viktigere rettighet enn retten til å demonstrere (spesielt mot ting som ikke er relevant i Norge engang), men jeg kan ikke bestemme hva andre skal synes er viktig. De som ikke har hytte syns nok hyttefolket var noen ordentlige sutrepaver, mens de egentlig ble nektet en grunnlovsfestet rettighet. De som deltok på demonstrasjonen er like skyldige i brudd på smittevernreglene som de som dro på hytta så egentlig burde alle 15 000 fått bot, i likhet med de som dro på hytta. Eller de som bryter karantenen etter utenlandsreise. Bruddene burde straffes likt.

Anonymkode: a52b2...256

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke er en annen måte å gjøre det på, så kanskje. Men det er det i dag, man kunne gjort dette med en undeskriftskampanje, man kunne hatt nettarrangementer osv.

Beklager, men det er ingen rettighet å utsette andre for så høy risiko under en global pandemi. Nå er det noen uker siden, og det har ikke blitt dokumentert noen stor oppblomstring i etterkant, så det tyder på at det antakeligvis gikk relativt bra uten at mange ble smittet, men det er jo bare flaks. Forskningen tyder på at store arrangementer med flere tusen deltakere og oppover er blant de mest betydningsfulle smittekildene. 

Og beklager, men rettigheten din til å demonstrere under en pandemi kjøper jeg ikke, ganske enkelt fordi du ikke bare tar et valg på vegne av deg selv, men også for andre. Blir du med på det, så velger du å utsette andre for større risiko (de man møter i familien, blant venner osv.) etterpå. 

Anonymkode: 9c3a6...f9f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, maskinisten skrev:

https://snl.no/rasisme

Sitat

Rasisme er i smal betydning oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser» hvor noen hevdes å være mer verdifulle enn andre

Veldig mye av det som det blir "skreket" rasisme om er i de fleste tilfeller uvitenhet, forhåndsdømming og diskriminering. Det er selvfølgelig heller ikke greit, men det er ikke rasisme. 

Hilsen annen "etnisk norsk mann eller kvinne".

PS. Hvis du ikke tror meg, siden jeg er etnisk norsk, kanskje denne unge herremannen vil ha en mer troverdig fremstilling? https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/1nK6xq/norge-er-ikke-et-rasistisk-land

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig! Hvem skal sitte og bestemme hvilke rettigheter som er viktige og hvilke som er mindre viktige? Og hvilke brudd som er greit å gi bot for å hvilke som ikke er det? Jeg syns retten til egen eiendom og bevegelsesfrihet er en viktigere rettighet enn retten til å demonstrere (spesielt mot ting som ikke er relevant i Norge engang), men jeg kan ikke bestemme hva andre skal synes er viktig. De som ikke har hytte syns nok hyttefolket var noen ordentlige sutrepaver, mens de egentlig ble nektet en grunnlovsfestet rettighet. De som deltok på demonstrasjonen er like skyldige i brudd på smittevernreglene som de som dro på hytta så egentlig burde alle 15 000 fått bot, i likhet med de som dro på hytta. Eller de som bryter karantenen etter utenlandsreise. Bruddene burde straffes likt.

Men retten din til egen eiendom på hytta er ikke viktigere enn noen andres rett til eget liv og egen helse. Get a grip, da man ikke visste så mye om det så begrenset man hyttebesøk i en kort periode for å skåne andres liv. 

Dine individuelle rettigheter stanser der du begrenser andres i veldig negativ grad, og det gjelder også din eiendomsrett. 

Anonymkode: 9c3a6...f9f

• Liker 2
  • Opprett ny...