Gå til innhold

Vil jobbe, men føler jeg ikke er bra nok noen sted

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, har ikke så mye jobberfaring, men har akkurat blitt ferdig på skolen. Skal jobbe med maskiner, og jeg gruer meg veldig. Vet at jeg jeg ikke kan være verdensmester med en gang, men er så redd for å feile fullstendig.

Jeg har ingen selvtillit når det kommer til jobb. Har vært på utplassering før, men da fikk de andre tilbud om jobb med en gang, fikk mer skryt og jeg følte at de jeg var på utplassering hos, bare hadde meg der fordi de hadde en avtale med skolen. Følte meg rett og slett ubrukelig. Fikk ingen god følelse da jeg kom hjem igjen den dagen. Vi gjorde akkurat det samme, men det eneste om skilte oss, var kjønn. 

Prøvd å prate med psykologen min om det, men føler ikke det har noen virkning. 

Hva kan jeg gjøre for å få opp selvtilliten min i det jeg gjør? 

Hvordan skal jeg klare å gi slipp på angsten? 

Anonymkode: b8199...2f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen...?

Anonymkode: b8199...2f2

AnonymBruker
Skrevet

Huff, det er ikke så lett dette her ❤️ Er litt i samme båt. Prøver å tenke at alle vet at man ikke kan absolutt alt når man er nyutdannet og nyansatt, og at man må få litt tid på å bli trygg i rollen. 

Anonymkode: 522a4...e0b

AnonymBruker
Skrevet

Det går nok bra. Alle suger på jobben første ukene det er helt normalt. Er du dame så tipper jeg mannfolka synes det er kult at du valgte maskin og de hjelper deg gjerne. 

Anonymkode: 5d136...fce

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som de andre sier, så tar det tid å bli god. Jeg er kvinne med fagbrev fra verftsindustrien, og kjenner meg igjen i å føle at jeg ikke er flink nok. Sånn følte jeg det gjennom hele førsteåret som lærling, før det ble bedre og bedre etter hvert. Tror jeg følte meg underlegen fordi jeg var kvinne i et mannsdominert yrke, og følte kanskje at jeg hadde mer å bevise på grunn av det. Alt dette var egentlig selvpåført, og ikke en holdning jeg møtte blant noen av kollegene mine. 

Det man lærer på skolen er ingenting i forhold til det man lærer når man går ut i jobb etterpå. Det er en bratt lærekurve, men du kommer til å sakte men sikkert merke at du blir flinkere og tryggere på deg selv. Nå er det litt uklart om du skal være lærling eller om det er et annet opplegg, men tolker det som at det er lærling du skal være. Etter min egen erfaring så forventer de egentlig ikke at lærlinger skal kunne noen verdens ting når de er nyansatte, utenom det som er helt grunnleggende. Det er derfor ikke noe stort press på å være så flink i begynnelsen.

Hvis det er en trøst, så er det flere av mine mannlige kolleger som ikke er mer enn helt middels i faget sitt, til tross for at de har jobbet der i rundt ti år. De kunne sikkert vært mye flinkere om de gjorde en innsats, men er dessverre alt for late. Etter min mening er derfor det viktigste du kan gjøre nå i begynnelsen å være positiv, ta initiativ til å lære og vise engasjement, så blir du dyktig og får bedre selvtillit etter hvert! Og husk at man aldri blir utlært :)

Anonymkode: 7fc2f...430

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...