Gå til innhold

hopp på tur?

^me^

Anbefalte innlegg

jeg og min sambo har veldig lyst til og reise til hellas i august så vi håpet på og få oss en "hopp på tur"..

ingen av oss har noe erfaring med hopp på turer..

så da lurte jeg på om noen kunne forklare meg hvordan du går frem for og få deg en sånn tur?

er det bare til og gå på et reisebyrå og spør lixom..

er det noe vi må huske på og si/gjør før vi bestiller?

noen tips?

hva pleier en "hopp på tur" og koste?

vi er helt blanke,så vi trenger litt info..

:roll:

takker på forhånd for svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bankboks

Følg med i aviser og på nettsider (til reisebyråer og "nettreisebyråer" og andre reisesøkemonitorere på nett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bankboks
noen tips til et bra reisebyrå som er sikrest/best?

Litt usikker på hva du mener her...

Alle norskbaserte reisebyråer (både på nett og ikke) omfattes jo av reisegarantifondet, så det skulle vel være trygt nok....

Og "bra".. ??

Kommer du med litt mer spesifike spørsmål klarer jeg bedre å besvare dem.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt så har jeg ikke peiling på hva jeg snakker om her, derfor bare spør jeg om ting jeg så vidt har hørt noen snakke om..

men men hvis ikke noen av reisebyråene er forskjellige i service,pris eller garantier så er det vel ingen problem..

hadde kansje tenkt meg litt mer info..

ikke bare noe strofer om og gå inn på internett og søke..hvor skal jeg søke lixom..det er mange reisesider på internett lixom..

kansje en bra link?

har du feks. noen bra tips om hopp på turer?

jeg har IKKE peiling på hva det er så vidt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bankboks

Selvfølgelig er det prisforskjeller, men det er jo nettopp prisene du søker etter.. Så de ser du jo.

Alle norske selskaper må forholde seg til norsk forbrukerlovgivning og er dekket av reisegarantifondet.

Service? Det er jo snakk om å få en billett. Hva slags service er du ute etter?

Den eneste forskjellen på slike turer og "vanlige ferieturer" er jo bestilingstidspunktet. Ellers er en "hopp på sydentur" akkurat som en "vanlig sydentur" og en "hopp på bytur" akkurat som en "vanlig bytur" osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Reiselivsansatt

Forskjellen på en "hopp-på-tur" og en vanlig tur er vel ikke helt klar, men går vel på det med at hopp-på-turen er bestilt rett før avreise, gjerne såkalte "restplasser" som kan være satt ned, men ikke nødvendigvis er det. Restplasser er det jo forsåvidt heller ikke noen klar definisjon på.

Det er ikke korrekt som nevnt over her at alle norske reisebyråer er omfattet av reisegarantifondet (RGF). Men alle de store kjente er jo det, så det er ikke noe å bekyme seg for så lenge du bruker dem.

Du kan prøve å søke når det nærmer seg, enten hos turoperatørene selv (Saga, Ving, Apollo, StarTour osv), hos samlesider for restplasser som f.eks. solfaktor.no, eller hos reisebytåer som f.eks. Ticnet. Det er veldig mange muligheter. Og ofte blir det billigere jo nærmere avreisedato du kommer, så om du har is i magen kan det lønne seg å vente.

Bare spør om det er noe annet du lurer på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bankboks
Og ofte blir det billigere jo nærmere avreisedato du kommer' date=' så om du har is i magen kan det lønne seg å vente.[/quote']

Med mindre du finner et helt genialt kjøp i god tid eller lar deg lure når det er få dager igjen VIL det lønne seg å vente.. Men da kan du jo selfølgelig risikrer å ikke finne noe dit du vil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke korrekt som nevnt over her at alle norske reisebyråer er omfattet av reisegarantifondet (RGF). Men alle de store kjente er jo det' date=' så det er ikke noe å bekyme seg for så lenge du bruker dem.[/quote']

Eh.. "de store"??

Her følger en fullstendig liste: (lykke til med å finne noen som ikke er med! ;) )

http://www.rgf.no/arrangorer.htm

Jeg fjernet listen og la inn link i steden.

Grooo, moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guropia

Eh.. "de store"??

Her følger en fullstendig liste: (lykke til med å finne noen som ikke er med! ;) )

http://www.rgf.no/arrangorer.htm

Jeg fjernet listen og la inn link i steden.

Grooo, moderator

"De store" er jo bare nevnt som at da er du helt sikker, selvsagt er de fleste små også dekket :roll: Og nei, det er ikke alle som er medlem!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, det er ikke alle som er medlem!!!

Som sagt så utfordrer jeg deg til å finne et reisebyrå som ikke er det ;) (om du har tro på din egen påstand, kan du vel gjøre en innsats for å underbygge den?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg tre sekunder å finne et reisebyrå jeg ikke fant i listen til rgf

f.eks Asean World Travel, Brugt. 8, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste med Sunways til Malta i fjor. Noe jeg aldri gjør igjen... Når jeg kom hjem sjekket jeg om de var med i reisegarantifondet. Noe de ikke var. Så alle er ikke med der nei. Det lønner seg nok å sjekke før man reiser, hvis man bruker en mindre og ukjent operatør.

:oops: Lært det nå ja... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest også reiselivsansatt

Er kommet hjem fra ferie selv nylig, og syns du har fått lite konkrete svar...men du har kanskje bestilt reise allerede?

Som du ser i "brukernavn" jobber også jeg i reiselivsbransjen - nærmere bestemt i et reisebyrå. Driver ikke med feriereiser, men det er klart jeg har noe peiling likevel. Gidder ikke gå nærmere inn på dette med RFG og IATA for det er noe du selv bør sjekke at aktuell operatør/reisebyrå er medlem i.

Sjekk internett under restplasser, legg inn varsling der du kan det (så får du automatisk e-post med aktuelle reiser) og husk du kan også bruke NRK 1 sine tekst-TV sider (tror det ligger på 370++) dersom du ikke alltid har tilgang til nettet.

Når det gjelder hva som er lurt å gjøre i ditt tilfelle, så skulle jeg visst nærmere når tid i august du har tenkt å reise. Prisene faller alltid kraftig hvis du kan reise rundt skolestart, og da ville jeg uten problem hatt litt is i magen. Hvis du føler det er litt skremmende, så kan du også nå få gode priser for denne perioden. Skal du derimot reise i begynnelsen av august, så er det ikke fullt så lett men likevel mulig.

Til slutt; om operatører - tar du restplass så vær obs på at Star Tour ofte velger å tildele typisk 2 stjerners hotellrom/leilighet selv om de har ledig høyere standard :sur:

Uansett - LYKKE TIL MED REISE OG/ELLER BESTILLING!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også reiselivsansatt

Oooops, litt kjapp i svingen - men så har jeg en søvnløs natt og sitter her med store øyne :overrasket:

Vanlige operatører Star Tour, Saga, Ving, Apollo og det fins også flere søkemotorer som du kan finne på følgende link:

http://www.startsiden.no/kategorier/reise/...lbud/index.html

For ikke å nevne KG sin egen side til linker: http://www.kvinneguiden.no/linker/?c=182

Igjen - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...