Gå til innhold

Kan en kvinne vera forelsket i ektefelle /partner utan å ta initiativet til sex ?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Sex , og sexuell aktivitet er noe som hører med innenfor de fleste parforhold, og  sexen blir av mange omtalt som ein del av limet innenfor eit parforhold.     

Sexuelt inittiativ / intimkontakt  hos en mann handler oftest ikkje bare om å få puttet penis i en kvinnes vagine, og hurtigst muleg få en orgasme, men det handler noen kjemiske følelser av nærkontakt.    Det å kle seg naken å ligge saman med eit annet menneske er noe av det mest private, og som ein ikkje deler med alle og enhver.        

Hva  utløser oftest sexuell tenning hos en kvinne ?   Hvilke sperremekanismer kan ligge til grunn  hos en kvinne som aldri tar eit sexuelt initiativ overfor sin partner.  ? 

Er det grunn til å tro at mange kvinner har sett på ektefellen mer som en omsorgperson eller  ein de  ønsker  å ha sex med.   Ein lever under samme tak, og deler på  det meste, og samarbeider om det meste, men når det kommer til sexen, og det sexuelle initiativet så lever man i 2 forskjellige verdener.    

Også menn har følelser.    

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klart man kan være forelsket uten å ta initiativet til sex. Kjærlighet ligger ikke i tissen. 

Anonymkode: 154c7...1b4

• Liker 8
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart man kan være forelsket uten å ta initiativet til sex. Kjærlighet ligger ikke i tissen. 

Anonymkode: 154c7...1b4

Og den holdningen deler du nok med  dei fleste menn !    Men, ser ikkje kvinner på  sex ein like naturleg del av samlivet som det å spise saman, og andre felles gjeremål som følger med i eit hjem.  ?    

AnonymBruker
Skrevet

For meg er sex en naturlig og viktig del av forholdet. Dame. 

Anonymkode: 76828...ead

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Hva  utløser oftest sexuell tenning hos en kvinne ?   Hvilke sperremekanismer kan ligge til grunn  hos en kvinne som aldri tar eit sexuelt initiativ overfor sin partner.  ?

Det varierer sikkert fra kvinne til kvinne.

Hos meg må det mentale være på plass før jeg kan få seksuell tenning selv om jeg elsker ham. Det lureste min mann kan gjøre hvis han vil ha sex, er noen ganger å sette av tid til en god prat (eksempel her). Og da mener jeg en prat om noe annet enn planlegging. 

Når vi er på bølgelengde, tar jeg initiativ og svarer på hans initiativ.😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han er mann, jeg blir kåt og tenning er på plass. Null problem. Selv til tross for manglende husarbeid og lignende har jeg alltid hatt tenning på mannen. Det jeg misliker mest er avvisning menn gjør etter en stund. Da slutter jeg til slutt å ta initiativ og heller venter på at han skal være klar for det. Litt synd, er veldig glad i å ha en del omganger i uka. Så når det blir 2 uker eller mer mellom hver gang så kjenner jeg det sliter en del på forholdet. Men jeg holdt ut som bare det. Men begge gangene har mannen sviktet på helt andre plan og det har til slutt blitt slutt. Synd. Jeg elsker å elske en mann og jeg elsker å elske med en mann. 

Anonymkode: a197d...f19

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg er sex en naturlig og viktig del av forholdet. Dame. 

Anonymkode: 76828...ead

Ja, helt enig med deg at sexen bør vera en viktig del i forholdet, og det  eit vitnesbyrd om at ein tar initiativet å pleie forholdet så ein ikkje glir ifra hverandre.   Hennes manglende initiativ har m.a. ført til eg har mistet noen følelser overfor henne, og ser på henne mer som en god venn eller kjæreste.    Følgen er blitt at eg tar ikkje lenger initiativet til sex, og sexlivet ligger dødt. 

Eg er forøvri en person som ikkje bare har ord på meg for å sette ord føleles, og føler sjølv av sexen ofte er "eit svar" på at ein kan vise også noen  følelser igjennom handlinger.      

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet

Kommunikasjon er svaret. Spør!

Det finnes en million årsaker til at det kan være sånn at en partner ikke tar initiativet.

Anonymkode: d0ea5...e36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig forelsket i samboeren min de to første årene vi var sammen. Han ville/vil aldri ha sex/bare ha pliktsex noen ganger i året, noe som gjorde at jeg helt sluttet å ta initiativ. Selvfølgelig hadde jeg lyst, hele tiden, men det ble noe negativt som jeg fikk helt angst av. Er jeg virkelig så stygg og utiltrekkende? Hva er galt med meg? Slike ting gjør at jeg rett og slett ikke tør å ta initiativ, noensinne. Nå har jeg også mistet lysten, naturlig nok.

Anonymkode: 650e6...fde

AnonymBruker
Skrevet

Om man er aseksuell, er traumatisert eller sliter med underlivssmerter vil man ikke nødvendigvis ha sex. 

Men om man ikke har noen problemer, så er sex like viktig for kvinner som menn. Det er en del av et godt samliv. Ikke snakk om kun nytelse, men også intimitet med den du elsker. 

Anonymkode: ed27b...4b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Fioljenta skrev:

Det varierer sikkert fra kvinne til kvinne.

Hos meg må det mentale være på plass før jeg kan få seksuell tenning selv om jeg elsker ham. Det lureste min mann kan gjøre hvis han vil ha sex, er noen ganger å sette av tid til en god prat (eksempel her). Og da mener jeg en prat om noe annet enn planlegging. 

Når vi er på bølgelengde, tar jeg initiativ og svarer på hans initiativ.😊

Dette eksempelet ditt kunne funket stikk motsatt for min del. Hadde blitt mer tent av situasjonen over vasken enn den dype samtalen, gitt. 

Men vi er alle forskjellige. Og dette er også avhengig av hvordan ståa ellers er i samlivet. 

Anonymkode: 32cf9...89e

• Liker 2
Skrevet

Sperremekanismer: Mye ulikt. Alt fra latskap og kjønnsrolleforventninger (eventuelt kjønnsrolle- låsninger) til skamfølelser rundt sex og kropp, til aseksualitet eller manglende lyst. (Det siste kan komme av mye ulikt.)

Ja jeg tror mange elsker sin partner dypt, uten ønske eller behov for sex. 

Triggere til å ha lyst: Trygghet, godt forhold til nakenhet, kropp og egen (samt parners) seksualitet og lyst. At den seksuelle relasjonen er en naturlig forlengelse av omsorg og kos i forholdet ellers. (Ikke bare berøring eller personlig oppmerksomhet når partner vil ha sex.) Å oppleve sex som noe godt, trygt og tilfredsstillende. Lek, kos, flørt og god stemning. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt et forhold med en mann uten sex, for meg var nærhet fortsatt veldig viktig, og vi sov på hverandre og var veldig klengete og viste omsorg på andre måter. Om jeg var forelska vet jeg helt ærlig ikke, men jeg synes fortsatt et forhold uten sex kan være veldig vakkert.

Men om hun er helt kald og ikke vil ha noen form for nærhet er det kanskje annerledes. 

Anonymkode: 93034...caf

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var veldig forelsket i samboeren min de to første årene vi var sammen. Han ville/vil aldri ha sex/bare ha pliktsex noen ganger i året, noe som gjorde at jeg helt sluttet å ta initiativ. Selvfølgelig hadde jeg lyst, hele tiden, men det ble noe negativt som jeg fikk helt angst av. Er jeg virkelig så stygg og utiltrekkende? Hva er galt med meg? Slike ting gjør at jeg rett og slett ikke tør å ta initiativ, noensinne. Nå har jeg også mistet lysten, naturlig nok.

Anonymkode: 650e6...fde

Sexuelt initiativ handler om følelser, og  de ferreste kuker reises ikkje på komando rop.  Følelsene   ligger ikkje mellom beina, men oppi hod til aller fleste vil eg tru.        Sex  er ofte  en måte å gji utrykk  / vise følelser på.   Det er heilt vanleg at sexbehovet kan endres underveis  i eit parforfold , og  mange har ulikt sexbehov i utgangspunktet, og det er noe ein må akseptere og forvente, men her handler det om kommunikasjon, og den bør ikkje vera einveis.       

Dama er flink å gji gaver o.l ved bursdager, og er  omsorgsfull person , og noe eg legger vekt på.   Reiser  imidlertid ofte spørsmål om det ligg ein skjult agenda bak gavedryssa, når hun aldri tar initiativet å vise følelser på andre måter.   Det å vise følelser går vel så mye både på det pykiske som på det fysiske.    Det finnes gledespredere iblandt, og og så finnes det dem som greier m/ enkle psykiske grep å knekke en person mentalt 

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Og den holdningen deler du nok med  dei fleste menn !    Men, ser ikkje kvinner på  sex ein like naturleg del av samlivet som det å spise saman, og andre felles gjeremål som følger med i eit hjem.  ?    

Nei, det gjør vi definitivt ikke. Merkeligste jeg har hørt, å sammenligne sex med måltider. 😄

Anonymkode: 5aa0c...728

• Liker 2
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør vi definitivt ikke. Merkeligste jeg har hørt, å sammenligne sex med måltider. 😄

Ein kan ikkje leve utan mat, men ein kan leve utan å ha sex.    Sex, og økonomi er en av  vanligste årsak til samlivsbrudd, og det vitner vel om at sexen blir av mange oppfattet som en prioritert oppgave,  og blir av mange   sett på som eit "viktig legg i forbygging av forholdet".     Når par ikkje lenger har tid å vera kjærester , men  mest opptatt av jobb,barn, hus og hjem da er ein på feil spor.

Måltidene bli av  mange sett på  høydepunktet  i kvardagen, og det å kunne spise saman gjir har  en sosial effekt.     Dei aller fleste er stort sett  fornøyde når de kan få sette til eit velfylt matbord, og får servert yndlingsretten sin.     Det å ha noen felles måltider innenfor eit hjem er ein viktig  forbyggende faktor i å  holde  familien samlet. 

Måltider brukes oftest som eit ledd i å ta vare på eit godt vennskap, og eit viktig ledd å vise omsorg for hverandre, og har stor psykisk verdi.        

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet

Noen er eller blir aseksuelle. Betyr ikke at man ikke kan elske noen fordi om.

Anonymkode: 01cec...a76

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Ein kan ikkje leve utan mat, men ein kan leve utan å ha sex.    Sex, og økonomi er en av  vanligste årsak til samlivsbrudd, og det vitner vel om at sexen blir av mange oppfattet som en prioritert oppgave, blir  sett på som eit "viktig legg i forbygging av forholdet".     Når par ikkje lenger har tid å vera kjærester , men  mest opptatt av jobb,barn, hus og hjem da er ein på feil spor.

Måltidene er for mange høydepunktet  i kvardagen, og det å kunne spise saman gjir en sosial effekt , og  ein viktig faktor i ein familie sin kvardag, og måltidene er oftast da familien er samlet.      

Ja, men samtidig er en god og sunn seksualitet selvdrivende. Kroppen blir jevnlig kåt og trenger sex, med mindre noe har skåret seg litt angående det seksuelle. 

Jeg legger ikke inn tid til sex, eller velger å prioritere det, det er bare et naturlig behov som jevnlig oppstår. Kroppen ønsker, nærmest krever, sex. 

Slik er det også for min partner, og det er egentlig ikke noe vi må tenke over eller prioritere. Det er bare noe vi begge to jevnlig trenger. 

Siden ingen av oss har noe som har gått på tverke, og begge to har godt utbytte av sex, så fortsetter det med å være selvdrivende. 

Klart det er kos og å vise følelser og alt det der, men selve behovet for sex ligger sterkt under, og gjør at det ikke må prioriteres logisk. Kroppens krav driver frem at det prioriteres av behov for sex. Jevnlig. 

Det er når noe går på tverke man må ta tak, mer bevisst. Først og fremst finne ut av hvor og hvordan det er blitt slik, og så må man forsøke å rette opp i det. 

For en sunn og frisk seksualitet bare eksisterer. Er levende og krevende. Driver selv frem at sex prioriteres. Fordi kroppen trenger det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sex er noe man har hvis man har lyst på partneren sin. Jeg hadde et godt liv med eksen, men sexen var dårlig og jeg mistet lysten på han etterhvert. 

Mat spiste vi hver dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen nevner prevensjon her? Vet om to venninner som mista sexlysta fullstendig etter at de satt in spiral, f.eks. Ei anna som merkbart opplevde mindre lyst på o-piller. 

For ja, med mindre det er noe i veien, er lyst og behovet for sex noe elementært.. 

Anonymkode: e105f...d44

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...