AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #1 Skrevet 22. juni 2020 Hvordan kan man forsvare denne tåpelige forskjellsbehandlingen? Dersom det er en ting i samfunnet som bidrar til rasefri brobygging er det idrett og samholdet det skaper. Antirasistene burde kreve åpning av fotballarenaene landet over. Tenker jeg noen gang over hudfargen til favorittspillerne mine? Tenker jeg noen ganger over rasen til mine medsupportere? Svaret er: aldri! Dersom antirasisme utkonkurrerer smittevern slik tilfellet viste i Oslo burde også idrettsarrangementer få smittevern forrang etter mitt syn. Anonymkode: c9ffd...01e 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #2 Skrevet 22. juni 2020 Rart den demonstrasjonen skal dras opp i alle diskusjoner nå om dagen. Ja norge har nok skjønt det nå Anonymkode: 9ccb3...41c 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #3 Skrevet 22. juni 2020 Det ene er lovlig antall. Det andre er ikke det. Så to situasjoner som ikke kan sammenlignes i heletatt. Nå er det jo ikke akkurat overhengende fare med smitte i Norge, så i og for seg ikke farlig å samle flere. Men nå har de satt disse reglene, som skal hjelpe oss å ha lav smitte i sommer, slik ALLE, også helsepersonell kan få litt ferie. Er ikke det litt greit da? La de som faktisk har stått i dette få litt ferie før neste omgang av epedemien kommer når gradene synker. Eller er det viktigere å ha fulle tribuner på en fotballkamp? Anonymkode: ed0ea...3ca
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #4 Skrevet 22. juni 2020 Dette er vel kanskje ett av de minste problemene vi står ovenfor i dag. Det er da bare å se kampen på TV. Anonymkode: a83ff...9c4
Aragorn ll Elessar Skrevet 22. juni 2020 #5 Skrevet 22. juni 2020 De greier å spille kamper uten tilskuere i Tyskland, Spania, Italia og England. Da skulle man tro man også greide det i Norge.
Gjeste mann Skrevet 22. juni 2020 #6 Skrevet 22. juni 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan man forsvare denne tåpelige forskjellsbehandlingen? Dersom det er en ting i samfunnet som bidrar til rasefri brobygging er det idrett og samholdet det skaper. Antirasistene burde kreve åpning av fotballarenaene landet over. Tenker jeg noen gang over hudfargen til favorittspillerne mine? Tenker jeg noen ganger over rasen til mine medsupportere? Svaret er: aldri! Dersom antirasisme utkonkurrerer smittevern slik tilfellet viste i Oslo burde også idrettsarrangementer få smittevern forrang etter mitt syn. Anonymkode: c9ffd...01e Helt enig. Det har lov til å samle seg flere på en pub for å se kamp enn på tribunene. Null logikk. 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #7 Skrevet 22. juni 2020 5 minutter siden, Gjeste mann skrev: Helt enig. Det har lov til å samle seg flere på en pub for å se kamp enn på tribunene. Null logikk. Kanskje de egentlig vil at man skal bli smittet for å bygge flokkimmunitet? Folk driter nok mer i smittevern med mye alkohol innabords... Anonymkode: e23a5...c34
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #8 Skrevet 22. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenker jeg noen gang over hudfargen til favorittspillerne mine? Avsporing, men det virker som "favorittspiller" fortsatt er et nøkkelord for en del supportere når det kommer til om man tenker over hudfarge på banen eller ikke, dessverre. Så akkurat det argumentet skurrer litt. Når det er sagt, virker 200 på et stort stadion veldig lite, og jeg vet ikke hvorfor man ikke kunne åpnet for ihvertfall litt flere tilskuere, og generelt savner jeg mer folkeopplysning rundt smitteveier og hvilke vurderinger og scenarier myndighetene legger til grunn for ulike beslutninger. Det tror jeg folk trenger. Men jeg antar det f.eks kan handle om trengsel på vei inn og ut, at kontinuerlig sang og roping er høyrisikoadferd som krever vesentlig mer avstand enn en meter, å begrense sjansen for at god stemning trumfer smittevern (lettere å ha kontroll og oversikt over færre, og lettere å spre 200 enn 1000 hvis folk glemmer seg og bryter reglene), enklere smittesporing hvis nødvendig etc. At noen i utelivsbransjen er kreative i å omgå reglene (det er neppe alle utfall de som lagde reglene har forutsett, og at man ikke gjør noe ulovlig, betyr ikke at man holder seg innenfor reglenes intensjoner), og at hva folk ellers gjør på fritiden er vanskelig å regulere, er et annet spørsmål. Å begrense arrangementer er veldig mye enklere, og alt som bidrar til færre anledninger der folk samles i flokk hjelper. Så det er absolutt ikke noen logikk i alt eller ingenting, det er tvert i mot viktigere å holde igjen der man kan jo mer løssluppent det blir ellers. Men det blir jo ikke nødvendigvis rettferdig eller logisk rent smittevernsmessig alltid, det blir nok mer politisk styrt av penger, opinion, og hvor vanskelig det er å håndheve et forbud. Anonymkode: 4f175...347
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #9 Skrevet 22. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det ene er lovlig antall. Det andre er ikke det. Så to situasjoner som ikke kan sammenlignes i heletatt. Nå er det jo ikke akkurat overhengende fare med smitte i Norge, så i og for seg ikke farlig å samle flere. Men nå har de satt disse reglene, som skal hjelpe oss å ha lav smitte i sommer, slik ALLE, også helsepersonell kan få litt ferie. Er ikke det litt greit da? La de som faktisk har stått i dette få litt ferie før neste omgang av epedemien kommer når gradene synker. Eller er det viktigere å ha fulle tribuner på en fotballkamp? Anonymkode: ed0ea...3ca Hvem har sagt at stadion skal fylles til randen? Jeg snakker bare om at 200 stk på Lerkendal er trist og tåpelig. Det er åpenbart plass til 5000 stk med mer enn 1 meters avstand inne på arenaen. Når det gjelder kø og trengsel inn/ ut så kan man slippe seksjoner ulikt etter kampslutt så jeg ser ikke argumentet. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er vel kanskje ett av de minste problemene vi står ovenfor i dag. Det er da bare å se kampen på TV. Anonymkode: a83ff...9c4 Samhold i stua? Du forstår vel at fotball er ment for å nytes på stadion på samme måte som en romtemperert pils er vondt i forhold til en kald? Apples and oranges... 3 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev: De greier å spille kamper uten tilskuere i Tyskland, Spania, Italia og England. Da skulle man tro man også greide det i Norge. Hva har det med saken å gjøre? De har jo en helt annen smittespredning enn hva vi har i utgangspunktet?! 3 timer siden, Gjeste mann skrev: Helt enig. Det har lov til å samle seg flere på en pub for å se kamp enn på tribunene. Null logikk. Helt korrekt! Null logikk! Inne på en pub er lufta sentrert og alkoholnivået høyt. Puben er smutthull nummer 1! 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje de egentlig vil at man skal bli smittet for å bygge flokkimmunitet? Folk driter nok mer i smittevern med mye alkohol innabords... Anonymkode: e23a5...c34 Flokkimmunitet har blitt tilbakevist og latterliggjort utallige ganger så tror ikke det. Man burde heller omtale flokkimmunitet strategien for det den egentlig er: massedrap 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Avsporing, men det virker som "favorittspiller" fortsatt er et nøkkelord for en del supportere når det kommer til om man tenker over hudfarge på banen eller ikke, dessverre. Så akkurat det argumentet skurrer litt. Når det er sagt, virker 200 på et stort stadion veldig lite, og jeg vet ikke hvorfor man ikke kunne åpnet for ihvertfall litt flere tilskuere, og generelt savner jeg mer folkeopplysning rundt smitteveier og hvilke vurderinger og scenarier myndighetene legger til grunn for ulike beslutninger. Det tror jeg folk trenger. Men jeg antar det f.eks kan handle om trengsel på vei inn og ut, at kontinuerlig sang og roping er høyrisikoadferd som krever vesentlig mer avstand enn en meter, å begrense sjansen for at god stemning trumfer smittevern (lettere å ha kontroll og oversikt over færre, og lettere å spre 200 enn 1000 hvis folk glemmer seg og bryter reglene), enklere smittesporing hvis nødvendig etc. At noen i utelivsbransjen er kreative i å omgå reglene (det er neppe alle utfall de som lagde reglene har forutsett, og at man ikke gjør noe ulovlig, betyr ikke at man holder seg innenfor reglenes intensjoner), og at hva folk ellers gjør på fritiden er vanskelig å regulere, er et annet spørsmål. Å begrense arrangementer er veldig mye enklere, og alt som bidrar til færre anledninger der folk samles i flokk hjelper. Så det er absolutt ikke noen logikk i alt eller ingenting, det er tvert i mot viktigere å holde igjen der man kan jo mer løssluppent det blir ellers. Men det blir jo ikke nødvendigvis rettferdig eller logisk rent smittevernsmessig alltid, det blir nok mer politisk styrt av penger, opinion, og hvor vanskelig det er å håndheve et forbud. Anonymkode: 4f175...347 Stort sett enig med deg i en del her, men jeg nevnte også hudfarge på tribunen. Rase er helt uviktig i idrett generelt. Det er ikke for ingenting at Mandela kjempet for et blandet rugbylandslag i Sør Afrika. Han så verdien av multirasialt fellesskap i nasjonen. Slikt motvirker parallellsamfunn. - ts Anonymkode: c9ffd...01e 1
javafx Skrevet 22. juni 2020 #10 Skrevet 22. juni 2020 6 timer siden, Gjeste mann skrev: Helt enig. Det har lov til å samle seg flere på en pub for å se kamp enn på tribunene. Null logikk. Logikken er at det fortsatt kan samle seg langt flere på fotballkamper enn på pub, og at det må vurderes opp mot verdien av næringen. Det et samfunnsøkonomisk større problem at puber er stengt enn at fotballen er det. All den tid norske supportere glimrer med sitt fravær på norske fotballarenaer, så er det plutselig nå de på død og liv skal få slippe inn på stadionen og. Lol. Personlig syns jeg norsk fotball blir bedre uten å se den middelmådige supporterkulutren vi ellers må se gjennom sesongen, med tomme tribuner og slitsomme kubjeller og andre dårlige supporterpåfunn med høy nisseluefaktor.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #11 Skrevet 22. juni 2020 Helt sykt at om saken er ‘god nok’ så er 15.000 helt i orden men ellers skal det være veldig strengt. Mange som mistet respekten for smittevernanbefalingene etter demonstrasjonene. Anonymkode: cf38f...72c 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #12 Skrevet 22. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt sykt at om saken er ‘god nok’ så er 15.000 helt i orden men ellers skal det være veldig strengt. Mange som mistet respekten for smittevernanbefalingene etter demonstrasjonene. Anonymkode: cf38f...72c Det var vel ingen som sa det var helt i orden fra et smittevernfaglig ståsted, men man hadde ingen lovhjemler til å unngå det eller gripe inn. Det opprinnelige arrangementet var dessuten innafor, og når først 15.000 dukker opp, er det uansett lite man får gjort uten å bare gjøre alt ti ganger verre. Anonymkode: 4f175...347 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #14 Skrevet 23. juni 2020 Smittevernsreglene har blitt en farse. Og alt er lov for kong Salomo, men Jørgen hattemaker skal mukke og følge regler uten logikk. Nå er jeg LEI Anonymkode: 134aa...e78 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #15 Skrevet 27. juni 2020 Nedstengningen av Norge medføre store ofre fra deler av befolkningen. Stengte skoler og barnehager, jobber ble nedstengt. Folk ble permittert, mange mistet jobben. Så kom den antirasistiske demonstrasjonen. Ingen kritikk bare forståelse fra myndighetene. Høyres ordførerkandidat i 2019, nå statssekretær deltok i demonstrasjonen. Respekten for smittevernreglene døde med demonstrasjonen. Skal det gjelde restriksjoner, så skal restriksjonene gjelde for alle. Ingen gruppe skal være unntatt. Slik reagerer vi nordmenn. Derfor gir vi nå blaffen. Anonymkode: e23a5...c34 1
NorthernLight Skrevet 27. juni 2020 #16 Skrevet 27. juni 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nedstengningen av Norge medføre store ofre fra deler av befolkningen. Stengte skoler og barnehager, jobber ble nedstengt. Folk ble permittert, mange mistet jobben. Så kom den antirasistiske demonstrasjonen. Ingen kritikk bare forståelse fra myndighetene. Høyres ordførerkandidat i 2019, nå statssekretær deltok i demonstrasjonen. Respekten for smittevernreglene døde med demonstrasjonen. Skal det gjelde restriksjoner, så skal restriksjonene gjelde for alle. Ingen gruppe skal være unntatt. Slik reagerer vi nordmenn. Derfor gir vi nå blaffen. Anonymkode: e23a5...c34 Helt latterlig at media og regjeringen ikke kom med sterkere kritikk av de som dro på blm demo. Men nå er jo de fleste mediahus i Norge venstrevridde. Det verste er at det garantert var mange rasister på den demoen bare omvendt vei. 1
Anbefalte innlegg