Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått masse linjer og rynker rundt øynene og litt i panna etter jeg startet med Retinol/A vitaminsyrer. Hvordan har det seg når det skal ha motsatt effekt??

Jeg har både tilvendt og brukt mye fuktighetskrem. Fikk aldri noen reaksjoner, selv ikke ved høy styrke. Har brukt det i ca 3 mnd nå.

Jeg forstår det ikke😢

Anonymkode: 48c20...4ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Solfaktor?

Anonymkode: 8f61e...c2f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bruker det vel kun på natt, og bruker solfaktor 50 hver dag ellers og holder deg inna sola?

Anonymkode: 62923...fc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Solfaktor?

Anonymkode: 8f61e...c2f

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bruker det vel kun på natt, og bruker solfaktor 50 hver dag ellers og holder deg inna sola?

Anonymkode: 62923...fc6

Ja, bruker alltid solkrem, solbriller og har ikke vært i sola, er likblekk.

😔

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo først og fremt genetisk. Noen får mer og tidligere rynker enn andre. Man kan smøre seg inn med alt som lissom skal hjelpe, men det vil ikke hjelpe. Dine gener overgår alt.

Anonymkode: b1398...2e8

• Liker 2
Skrevet

Retinol har ofte en uttørkende virkning på huden selv om du ikke får noen andre reaksjoner, så det kan jo hende at du bør bytte til en "rikere" fuktighetskrem, vet ikke hvilken du bruker pr. i dag? Det kan også hjelpe å bruke en ansiktsolje i tillegg om natten. Ettersom huden din tåler retinol(bortsett fra tørrheten) kan du også forsøke å innføre en mild syreeksfoliering et par ganger i uka, for å bli kvitt tørre og døde hudceller, f.eks. en med melkesyre eller andre typer AHA-syrer. Spesielt melkesyre tilfører faktisk huden fukt selv om den eksfolierer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Huden kan se veldig rynkete ut når den blir såpass tørr den kan bli av retinol. Selvom du selv ikke mener huden er tørr så er den nok det. Du kan gå å ta en hudanalyse å se. 

Anonymkode: 08d1e...d85

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Roci skrev:

Retinol har ofte en uttørkende virkning på huden selv om du ikke får noen andre reaksjoner, så det kan jo hende at du bør bytte til en "rikere" fuktighetskrem, vet ikke hvilken du bruker pr. i dag? Det kan også hjelpe å bruke en ansiktsolje i tillegg om natten. Ettersom huden din tåler retinol(bortsett fra tørrheten) kan du også forsøke å innføre en mild syreeksfoliering et par ganger i uka, for å bli kvitt tørre og døde hudceller, f.eks. en med melkesyre eller andre typer AHA-syrer. Spesielt melkesyre tilfører faktisk huden fukt selv om den eksfolierer.

Jeg bruker cerave lotion og cream, samt TO AHA/BHA en gang i uken ca. Bruker også castor olje på lyevipper og legger da også under øynene om natten.

Bruker alltid fuktighetskrem natt og dag før solkrem. Da jeg Synes alle solkremer virker uttørkende etter noen timer. 

AnonymBruker
Skrevet

Tiden går og alle får rynker. Det er vel rett og slett det naturlige som har skjedd, du blir eldre.

Du er bare en av de mange som har gått i fellen og tror at alle disse stoffene som selges svindyrt skulle ha noe å si og stoppe tidens tann. Det gjør de ikke. Rynker får alle med tiden uansett. Genene man er født med trumfer alt.

Anonymkode: 452ea...6bf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tiden går og alle får rynker. Det er vel rett og slett det naturlige som har skjedd, du blir eldre.

Du er bare en av de mange som har gått i fellen og tror at alle disse stoffene som selges svindyrt skulle ha noe å si og stoppe tidens tann. Det gjør de ikke. Rynker får alle med tiden uansett. Genene man er født med trumfer alt.

Jeg skjønner det, men er det ikke litt rart at disse rynkene plutselig kom i løpet av de 3 månedene jeg begynte med retinol?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner det, men er det ikke litt rart at disse rynkene plutselig kom i løpet av de 3 månedene jeg begynte med retinol?

Tilfeldige sammentreff.

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker cerave lotion og cream, samt TO AHA/BHA en gang i uken ca. Bruker også castor olje på lyevipper og legger da også under øynene om natten.

Bruker alltid fuktighetskrem natt og dag før solkrem. Da jeg Synes alle solkremer virker uttørkende etter noen timer. 

Den peelingen fra TO er kraftige saker, så du kan jo forsøke å bytte den ut med f.eks. Lactic Acid fra samme merke. Du kan i tillegg prøve f.eks. Rose Hip Seed Oil eller B-Oil fra TO i ansiktet om natten, i tillegg til fuktighetskrem. Mange solkremer, kanskje spesielt de med såkalt "fysisk filter" dvs, zink oxide eller titanum dioxide, kan kjennes litt uttørkende, enig med deg der. Jeg bruker også fukt under solkremen :) Kan hende du burde forsøke et fuktserum på dagtid i tillegg til fuktighetskrem og solkrem. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tilfeldige sammentreff.

Nja, tørr hud kan ofte se rynkete og "kreppaktig" ut, uten at det er snakk om (varige) hudforandringer som skyldes aldring. Det er forøvrig ikke bare kronologisk aldring som er årsaken til at vi får rynker etterhvert som vi blir eldre. Forskning viser at såkalt fotoaldring (photo aging) er den faktoren som har størst betydning for utvikling av rynker spesielt i ansiktet, mellom 80-90%. Fotoaldring skjer fordi UVA-stråler skader bindevevet i lærhuden (dermis) slik at rynker oppstår. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo først og fremt genetisk. Noen får mer og tidligere rynker enn andre. Man kan smøre seg inn med alt som lissom skal hjelpe, men det vil ikke hjelpe. Dine gener overgår alt.

Nei. Soleksponering og livsstil har EKSTREMT mye å si. Gener har bare litt å si. 

Anonymkode: 258ae...3fe

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Roci skrev:

Nja, tørr hud kan ofte se rynkete og "kreppaktig" ut, uten at det er snakk om (varige) hudforandringer som skyldes aldring. Det er forøvrig ikke bare kronologisk aldring som er årsaken til at vi får rynker etterhvert som vi blir eldre. Forskning viser at såkalt fotoaldring (photo aging) er den faktoren som har størst betydning for utvikling av rynker spesielt i ansiktet, mellom 80-90%. Fotoaldring skjer fordi UVA-stråler skader bindevevet i lærhuden (dermis) slik at rynker oppstår. 

Tusen takk for at du er så hjelpsom her inne, Roci! Vi er nok mange som lærer mye av å lese innleggene dine 🌼

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette opplevde jeg også når jeg brukte for stekt og for mye. Det ser ut som du får mer rynker men du gjør ikke det.  Husk du bare har brukt det i 3 mnd, så jeg ville bare kuttet litt ned og brukt fuktighetskrem flere ganger i løpet av dagen (ikke bare morgen og kveld) og vært tålmodig. Det kan ta ett år til halvannet før du ser effekt faktisk.

Anonymkode: 99a79...be4

Skrevet
13 timer siden, Miss-Grey skrev:

Tusen takk for at du er så hjelpsom her inne, Roci! Vi er nok mange som lærer mye av å lese innleggene dine 🌼

Tusen takk for koselig tilbakemelding 💐🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Soleksponering og livsstil har EKSTREMT mye å si. Gener har bare litt å si. 

Anonymkode: 258ae...3fe

Nei. Tykke mennesker har mindre rynker grunnet mer underhudsfett. Folk som har røyket i 60 år og enda nesten er rynkefrie sier også at gode gener overkommer det meste. Samme med de som får rynker tidlig, uansett hva de smører seg med. Før brukte de sololje uten faktor, men enda er mange av de uten mye rynker grunnet genetikk. Enda ikke møtt mange unge fra da mor slutter å smøre de til de er i miden av 20 årene som smører seg i sola. Lærdommen om slikt kommer etterhvert.

Utifra din hypotse skulle jeg hatt mye rynker. Røyket i mange år, levde på cola og sjokolade, var stillesittende, smørte meg ikke med solkrem før jeg var over 30, og solte meg så fort jeg kunne, aldri brukt hudkremer. Men enda har jeg lite rynker, og det skyldes kun 1 ting, og det er genetikk. Jeg har hatt flaks der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken styrke bruker du? 

Anonymkode: 87963...35c

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken styrke bruker du? 

Anonymkode: 87963...35c

1% og innimellom, Airol (tretinoin).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...