Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har opplevd å gi opp ammingen pga brystvegring? 

Baby er snart 4 mndr. Delammer. Har lenge hatt perioder hvor han skriker og nekter å ta puppen. I det siste har det vært ille. Dier bare på natten og når han er veldig søvnig. Dette begynner å bli veldig slitsomt, og om det ikke bedrer seg må vi kanskje bare gi opp. Eller slå oss til ro med mimimalt med amming og lavere melkeproduksjon. Litt er jo bedre enn ingen ting... 

Men amming skal jo være kos for både mor og barn. 

Anonymkode: 619dd...90f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe poeng i å tvinge gjennom amming om det ikke funker for dere. Mamming foran amming. 

Det er stort sett bare antistoffene i morsmelken som gjør at morsmelk er litt bedre enn erstatning. Disse antistoffene er viktigst de første tre månedene. Så når du alt har ammet i fire måneder, er det ikke noen grunn til å tvinge gjennom mer amming om du føler det bare er stress og slit og noe negativt for dere. 

Anonymkode: a9912...6b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe poeng i å tvinge gjennom amming om det ikke funker for dere. Mamming foran amming. 

Det er stort sett bare antistoffene i morsmelken som gjør at morsmelk er litt bedre enn erstatning. Disse antistoffene er viktigst de første tre månedene. Så når du alt har ammet i fire måneder, er det ikke noen grunn til å tvinge gjennom mer amming om du føler det bare er stress og slit og noe negativt for dere. 

Anonymkode: a9912...6b7

Mme er jo også litt tyngre å fordøye. Men om morsmelk er viktigst de 3 første månedene, har jeg jo allerede gitt baby noe verdifullt. 

Vurderer å bare amme når han vil, gi flaske resten, og ikke stresse med det. Pumpe om jeg får spreng og om det blir mindre og mindre amming og melkeproduksjon, så er det slik det blir. Så får jeg se hvor lenge det tar før det blir helt slutt på ammingen. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi ga opp helt etter rundt 2 mnd. Var bare gråt, kaving og skriking. Ble skikkelig trist og lei av det, og følte meg så dårlig.. Skulle ønske jeg begynte å gi flaske tidligere, så hadde vi sluppet å ha det kjipt så lenge. 

Pumpet ca 1 mnd etter vi ga opp amming, og ga da kun mme. Å stå opp på natta for å mate, legge baby, og så bli sittende oppe og pumpe natt etter natt var rett og slett ikke verdt det til slutt. Jeg gjorde jo ikke stort annet enn å mate baby eller sitte med den pumpa. All ære til de som får det til!

Anonymkode: ce5d1...2d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Amming var en kamp frem til mnd 4. Da vegret baby så mye at jeg ikke hadde mer "kampglød" i meg og gav opp. Var mange tårer og følelser av utilstrekkelighet i den perioden, men det var den beste løsningen for oss. Baby var mye mer fornøyd med flaske og tilvenning til mat. Baby elsket alt av fast føde og har aldri hatt problemer med magen.

Dessverre sitter jeg igjen med kun vonde følelser etter amming, vet ikke om jeg noengang ønsker amme igjen. 

Anonymkode: 6e114...23a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Amming skal jo liksom være kos for både mor og barn.. 

Har alltid hatt litt lite melk. Men skul e ønske han ihvertfall tok det jeg hadde, og koste seg med det... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gleder meg til han spiser vanlig mat. Både pupp og flaske tror jeg for alltid vil vekke dårlige minner. 

Skrevet

Hvis det bare er pes og stress for både mor og barn så hadde jeg kuttet det ut. Jeg har hatt både flaskebarn (nr1) og en superpupper, begge deler er jo koselig bare på hver sin måte. Førstemann ble sugeforvirret første dagen på sykehuset og jeg brukte fem uker på masse gråt, ømme pupper og var dønn fortvilet over at jeg ikke fikk det til før melken bare forsvant pga av stresset og da løste jo problemet seg i prinsippet selv. Da andremann skulle komme var jeg helt sikker på at jeg ville ende opp med flaskebarn nummer to, men etter et par måneder med sugeskjold så hang hun der og ble der. Jeg synes ikke du skal ta det som et nederlag etter såpass lang tid, MME er fullverdig næring det også. Og skal du ha flere så vit at du kan fortsatt få de opplevelsene du lengter etter med det barnet 😀 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det etter 3 mnd med delamming. Hylte hver gang hun så puppen til slutt. Det var en befrielse, fordi det var bare stress og mas for oss begge to med den ammingen.

Anonymkode: 2c1fc...9f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ava Mae skrev:

Hvis det bare er pes og stress for både mor og barn så hadde jeg kuttet det ut. Jeg har hatt både flaskebarn (nr1) og en superpupper, begge deler er jo koselig bare på hver sin måte. Førstemann ble sugeforvirret første dagen på sykehuset og jeg brukte fem uker på masse gråt, ømme pupper og var dønn fortvilet over at jeg ikke fikk det til før melken bare forsvant pga av stresset og da løste jo problemet seg i prinsippet selv. Da andremann skulle komme var jeg helt sikker på at jeg ville ende opp med flaskebarn nummer to, men etter et par måneder med sugeskjold så hang hun der og ble der. Jeg synes ikke du skal ta det som et nederlag etter såpass lang tid, MME er fullverdig næring det også. Og skal du ha flere så vit at du kan fortsatt få de opplevelsene du lengter etter med det barnet 😀 

Jeg er 44, så det blir nok ikke flere. Er ikke først og fremst trist pga opplevelsene jeg går glipp av, men fordi jeg så gjerne vil gi babyen det beste. 

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde det etter 3 mnd med delamming. Hylte hver gang hun så puppen til slutt. Det var en befrielse, fordi det var bare stress og mas for oss begge to med den ammingen.

Anonymkode: 2c1fc...9f5

Det rare er at for kort tid siden hadde han en periode hvor han hylte når han så flaska... 

Gjest Albbas
Skrevet

Det er relativt vanlig ved delamming, dessverre. Et alternativ for de som sterkt ønsker å amme kan være å kutte flaska, og gi mme kun ved hjelpebryst. Det er ikke et godt alternativ for alle da. 

Hvis du har lyst er det jo helt greit å bare amme på natt og når han er søvnig på dagen. Han får i seg masse på den måten også. :) Så ammer du sånn så lenge det funker og tar ting som det kommer. Fokuser på kvalitet (at du og baby trives) fremfor kvantitet. Antistoffene konsentrerer seg i den melka du har.

Du har gjort ditt beste og det er ikke enkelt å overbevise en flaskeglad baby om noe annet. Gjør det beste ut av det, ta vare på de gode stundene og legg vekk stresset. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...