Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av dere som jobber med ansettelser i statlig sektor og vet hva prosedyren er for referansesjekk og innstilling til innstillingsrådet? 

Er det normalt å bare foreta referansesjekk på den kandidaten arbeidsgiver innstiller som nummer 1 eller foretar de referansesjekk av alle som føres opp på innstillingslisten? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I diverse stillinger har jeg vært innstilt som nr. 1 til 4. De har alltid ringt referansen.

Er i en jobbsøkerprosess nå der de skal innstille 5 stk. Alle referansene blir ringt før de sender ut innstillingen (har vi fått beskjed om). 😊

Anonymkode: d2332...8bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi innstiller aldri noen vi ikke har utført referansesjekk på, heller ikke som innstilt nr 2,3 4 osv.

Men, hvis vi er nokså sikre på at innstilt nr 1 sier ja, og det medfører stor ulempe for innstilt 2 osv å få utført referansesjekk (at nåværende leder helst ikke skal vite at de er på jobbsøk), så skriver vi i innstillingen at vi bare innstiller en, og så heller vil gå en ny runde med referansesjekker hvis innstilt nr 1 ikke takker ja.

Men det er jo avhengig av at søkerne har sagt at man ikke vil ha søknaden offentliggjort osv. ofte viktigere i lederstillinger, der leders avgang vil medføre større turbulens.

Anonymkode: 37303...ead

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får alle som er innstilt beskjed om hvilken nr. de er, eller er det kun den som er innstilt som nr. 1 som får tilbud om jobb før de andre får beskjed senere?

Anonymkode: 80289...3f0

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme selv. Hadde intervju i staten for to uker siden, og følte det gikk bra. Er godt kvalifisert. Men referansene mine er ikke ringt enda. Vi var fem stk inne til intervju. 

Trodde de måtte ringe alles refereanser, men jeg er kanskje lengst nede på lista da.Vet ting tar tid i staten, og jobbintervjuet kom brått på over en mnd etter søknadsfristen var utgått.  Men synes det er rart de ikke har ringt enda hvis jeg er aktuell.

Anonymkode: 79c9b...2de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...