AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #1 Skrevet 22. juni 2020 Som overskriften sier.. Hvordan gjør dere dette? Hvor lenge er han ute på sjøen? Hvor mange barn har dere? Hvordan tar barna det? Hjelper han da mye til når han først er hjemme? kjenner jeg kvier meg litt for å starte «familie livet» når han er borte så mye og vet at meste parten av ansvaret havner på meg. Anonymkode: 41625...963 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #2 Skrevet 22. juni 2020 Jeg jobber kun formiddag mandag-fredag når han er ute, og nesten bare kveld/helg når han har fri. Ellers går livet som normalt. Barna kjenner ikke til noe annet, så det går greit. Hadde nok vært vanskeligere hvis han plutselig hadde begynt å jobbe på sjøen når de var gamle nok til å forstå. Det er viktig å ha et par pålitelige barnevakter tilgjengelig hvis noe skulle skje mens han er ute, hvis du f.eks må på legevakten med et av barna. Han tar selvfølgelig sin del av ansvaret når han er hjemme (hjelper til? Vi lever i 2020, ikke 1950...). Anonymkode: abc06...880 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #3 Skrevet 22. juni 2020 Jeg er samboer med en som jobber offshore. Har ett barn på 3 år. Det er mye jobb å være alene med hus, hund, barn og egen jobb. Hadde satt mye mer pris på å ha en samboer med landjobb som forstår hvor tungt det er å stå alene med alt uke inn og uke ut, år etter år. Han får aldri kjenne på dette stresset, fordi han alltid har fri når han er hjemme og ALDRI trenger å stresse med noe som helst. I tillegg er jeg låst til huset hver eneste gang han er ute, får ikke gått meg en tur en gang. Hater det. Har ikke særlig med potensielle barnevakter heller. Så det føles som om hele livet mitt er på pause ved å ha det slik. Det er ikke akkurat slik at når sjømenn kommer hjem, så tar de over roret og tar seg av alt. Nei, da skal de ha en uke for å komme seg inn i normal døgnrytme. Så den belastningen du står med alene på denne måten, blir aldri tilbakebetalt. Jeg hadde tenkt meg meget nøye om. Ikke gjør de husarbeid eller lager mat når de er offshore heller, de slipper unna det meste. Fint å kunne komme til duk og dekket bord, kunne trene og legge seg i fred og ro og sove hver eneste natt uten oppvåkning. Det er kun den som er offshore som vinner på en slik ordning, ikke partneren hjemme. Når ungene er små, er det forstyrrende for rutiner i hverdagen, også. Viktig å ha et realistisk blikk på dette. Reisejobber er kun fint når man er uten barn. Anonymkode: 12241...a38 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #4 Skrevet 22. juni 2020 Kona mi jobber offshore, ungene er flytta ut og jeg har det suverent både når hun er hjemme og også når hun er på jobb 🤣 Anonymkode: 4d5cd...57d 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #5 Skrevet 22. juni 2020 Min mann jobber To uker borte og to uker hjemme. Har ett barn. Det er slitsomt, står alene med absolutt alt, nervøs for at noe skal skje med meg/barnet og mannen ikke kan komme hjem med en gang osv. Det jeg savner mest er at far er hjemme når det er helligdager, lengre sommerferier osv.. veldig trist å være alene i julen, 17. mai, påsken osv Barnet savner jo pappaen sin, men han har jobbet sånn hele livet til barnet, så det går jo greit. Anonymkode: ac44f...543
iansak Skrevet 22. juni 2020 #6 Skrevet 22. juni 2020 For oss funker det veldig fint! Barn på 20mnd og 4 mnd. Jeg nyter tiden alene når han er offshore i 2-3 uker. Og når han er hjemme i 3 uker hjelper han til. Før vi fikk barn bruke han ofte en uke på å «komme seg/tilpasse seg» land livet men etter barn har han vært veldig flink til å hoppe inn i det og tilpasse seg våre rutiner. Som jeg har sagt til han det er han som er heldig og har «fri» når han er på jobb hvor han bland annet får sove hele natten så det er faktisk han som må tilpasse seg oss. men dette er nok veldig inviduelt fra familie til familie og fra mann til mann. Når mannen er på jobb har jeg god ikke noe annet liv enn barn, hus og jobb. Men tar igjen meg egentid når han er hjemme. så ja er intenst! Men jeg ville aldri byttet om og hatt en mann med land jobb. Nå er jeg selvstendig næringsdrivende så jeg styrer hverdagen min selv og det gjør at vi kan reise og nyte tiden som familie når han har fri! 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #7 Skrevet 22. juni 2020 Vi skriver 2020 og menn hjelper altså fremdeles til.. Helt utrolig. Man hjelper ikke til, man tar sin del av ansvaret og drar sin fordømte del av lasset! Anonymkode: 958c9...e45 6
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #8 Skrevet 22. juni 2020 Min mann jobber 2-4 rotasjon, vi har barn på 5 og 2 år. Det fungerer greit. Begge barna har reagert litt rundt 2-årsalderen, da de er store nok til å forstå at pappa er borte lenge når han reiser, men også at han kommer hjem igjen. For oss har det fungert godt å snakke på skype/FaceTime. Min mann er til tider noe sløv med husarbeid, det hender han ikke ser like godt som meg hva som må gjøres i huset. Da gir jeg beskjed om hva som må gjøres, så gjør han det uten klaging. Altså litt skjevfordeling med husarbeid, men jeg kan leve med det siden vi har mye mer frihet de ukene han er hjemme. Vi har også familie på begge sider som stiller opp, det er utrolig deilig. Anonymkode: 25dde...a75 2
iansak Skrevet 22. juni 2020 #9 Skrevet 22. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi skriver 2020 og menn hjelper altså fremdeles til.. Helt utrolig. Man hjelper ikke til, man tar sin del av ansvaret og drar sin fordømte del av lasset! Anonymkode: 958c9...e45 Helt riktig! Mannen tar lik del av ansvaret fordi vi er foreldre på lik linje! tror man bare har får vane og skrive at de hjelper til, men hos oss ihvertfall er vi likeverdige foreldre/renholdere/kokker alle roller som skal fylles! 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #10 Skrevet 22. juni 2020 Min mann jobber noen ganger to uker på fire uker av og noen ganger fire uker på fire uker av. Vi har et barn på to år og et på et halvt år. Jeg syns det går fint. Det kan være hektisk og slitsomt når han er ute, men det er også herlig i friperiodene når han er helt hjemme og etter hvert uthvilt. Nå har jeg aldri prøvd det, men jeg syns det kan høres like slitsomt ut at begge foreldrene kommer slitne hjem fra dagtidsjobb hver hverdag som at den ene er helt borte i perioder og helt til stede andre perioder. Jeg kommer raskt inn i en rutine når han reiser ut. Noen dager er det kaos, men det hjelper å senke skuldrene og ta dagene litt som de kommer. Og så hjelper det med en sånn støvsuger som mopper og støvsuger gulvet samtidig. Mannen bidrar mye når han er hjemme. Vi merker at barna har vært mindre trygge på ham som babyer, og at jeg helt klart er primæromsorgspersonen det første året. Men toåringen har en veldig god relasjon til faren sin nå. Hun syns det er trist når han drar, men det hjelper at de snakkes litt hver dag på Skype. Hun skjønner også at han kommer tilbake igjen nå, og gleder seg til det. Jeg tror jeg ønsker å redusere stillingsprosenten min når jeg går tilbake i jobb etter foreldrepermisjonen nå. Jeg har mulighet til å ta ekstravakter enkelte helger i mannens friperioder, slik at jeg både får jobbet med det jeg liker best (som innebærer turnus som jo ikke lar seg kombinere med at den andre forelderen har skiftjobb) og får spedd på inntekten fra en deltidsstilling. Full jobb mens jeg er alene med barna skal gå fint, og når mannen har fri kan han jo stå klar med middag og nyvaskede gulv. Men jeg syns det er slitsomt, og foretrekker å jobbe litt mindre selv i mannens jobbperioder for å ha mer overskudd til barna hvis dette lar seg gjøre. Anonymkode: ef9fb...36d 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #11 Skrevet 22. juni 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kona mi jobber offshore, ungene er flytta ut og jeg har det suverent både når hun er hjemme og også når hun er på jobb 🤣 Anonymkode: 4d5cd...57d Herlig. Jeg er selv dame med små barn og skal snart reise ut etter å hatt permisjon i noen år. Mannen får nok sjokk, men kjenner jeg han rett så stresser ikke han over å priotere så mye husarbeid med jeg er borte😂 Håper han får kjenne litt på kroppen at det til tider er slitsomt å være aleine om alt da men, men han overnar når barna sover natga gjennom og de går i barnehage/skole.... Det handler om innstillingen man har til det, 2 uker går fort og det er mest positivt med en slik jobb synes jeg. Jeg er glad at det er jeg som skal jobbe offshore nå. Mannen har jobbet offshore frem til nå😃 Anonymkode: ebd83...c16
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #12 Skrevet 22. juni 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Som overskriften sier.. Hvordan gjør dere dette? Hvor lenge er han ute på sjøen? Hvor mange barn har dere? Hvordan tar barna det? Hjelper han da mye til når han først er hjemme? kjenner jeg kvier meg litt for å starte «familie livet» når han er borte så mye og vet at meste parten av ansvaret havner på meg. Anonymkode: 41625...963 Hei, jeg har samboer på sjøen. Jeg hadde 3 barn da jeg traff han og vi skulle ha 1 felles, på ultralyd viste det 2 ❤️. Så ja 5 barn ble det plutselig. Jeg har mine 3 100% og tvillingene. Men han hjelper utrolig mye til med tvillingene. Alt går. Han er på 14 dager og hjemme 1-2 uker. Er ikke lett med 2 på 6mnd alene men alt går. Det som er vanskelig er faktisk når han kommer hjem. Jeg har rutiner og styr på alt, så kommer han hjem og" roter til" rutinene om jeg kan si det sånn, og jeg må legge om på mine måter å gjøre ting på. Anonymkode: 2b5f1...c96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå