Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det er opp til barnevernet å undersøke/ikke undersøke en bekymringsmelding, så det er vel bare å melde.. Men må høre litt her likevel. Saken det gjelder er mor med 2 barn. Hun virker veldig sint på de og lei av de. Jeg så henne slå barnet på hånda når det ikke sluttet å utføre en aktivitet det ikke fikk lov til. Det andre barnet grep hun hardt tak i da det gjorde noe det ikke fikk lov til. Hun kjefter på de og trøster ikke. Inne hos de er det veldig rotete og ganske møkkete. Skjønner at man kan bli sliten av å være alenemor, men det her er da ikke greit uansett? 

Jeg tenker at når hun kan snakke som hun gjør til barna og til og med slå mens hun har besøk, så lurer jeg virkelig på hva hun gjør når de ikke har besøk.. 

Det er vel barnevernet som burde gripe inn her? Eller burde vi snakke med henne først? Føler at det her burde følges opp av barnevernet.. Og magefølelsen skal man jo følge? Så får barnevernet ta avgjørelsene? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta en prat med henne først , si hva du er bekymret for. Å ta hardt i barna er jo tegn på at mor ikke har det lett .  Hun  kan selv oppsøke barnevernet om hjelp, det vil være mye bedre enn at hun skal få en bekymringsmelding  og det stresset med at barnevernet oppretter sak og gjør undersøkelse. At det er rotete og skitten i huset trenger ikke å bety at hun ikke tar vare på barna . 

Anonymkode: 9a363...dd6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med henne først, hva skjer med at folk skal melde alt til bv før de snakker med de det gjelder?! Det er en enorm påkjenning å ha bv innblandet og de fleste foreldrene setter pris på og skjerper seg dersom de får vite at det er noe de bør endre på.

Anonymkode: a6396...9e7

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta en prat med henne først , si hva du er bekymret for. Å ta hardt i barna er jo tegn på at mor ikke har det lett .  Hun  kan selv oppsøke barnevernet om hjelp, det vil være mye bedre enn at hun skal få en bekymringsmelding  og det stresset med at barnevernet oppretter sak og gjør undersøkelse. At det er rotete og skitten i huset trenger ikke å bety at hun ikke tar vare på barna . 

Anonymkode: 9a363...dd6

Men å slå er jo ikke lov. Og når hun gjør det når hun har besøk, så tenker jeg at det er noe hun kanskje gjør ofte. Ekstremt rot og skitt har vel med omsorgssvikt å gjøre? Det var ikke noe som hadde kommet på en dag, liksom. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta det opp med henne først, hva skjer med at folk skal melde alt til bv før de snakker med de det gjelder?! Det er en enorm påkjenning å ha bv innblandet og de fleste foreldrene setter pris på og skjerper seg dersom de får vite at det er noe de bør endre på.

Anonymkode: a6396...9e7

Det har med å gjøre at jeg har ikke mulighet til å kontrollere hvordan det går med dem etter at jeg har sagt fra. Jeg ser de ikke hver måned. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror du hun vil slutte å være voldelig hvis du sier at det er galt, TS? Eller tror du at hun kun kommer til å skjule det for deg heretter?

Jeg ville ringt barnevernet. Denne kvinnen trenger mer hjelp enn å bli fortalt at vold ikke er bra. Det burde hun visst allerede!

Anonymkode: 85f3b...4bf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er på sin plass å melde. Hadde det ikke vært snakk om å slå, hadde jeg kanskje tatt en prat, men dette tyder på at situasjonen er ugrei. Når du heller ikke kan følge opp noe selv, ville jeg ikke vært i tvil. Jeg ser det som sies om at det kan være belastende å få barnevernet involvert, men det er sannelig mer belastende for barna å leve med vold hjemme. Samarbeider man med barnevernet, vil en slik sak gjerne gå fint, og mor kan få litt veiledning.

Anonymkode: abb74...d6e

AnonymBruker
Skrevet

Tar du det opp med henne blir det kanskje vanskelig å eventuelt melde henne seinere hvis det blir nødvendig. Ideelt sett burde du kanskje tatt det opp med henne, men for barnas skyld så hadde jeg fulgt magefølelsen.

Anonymkode: d2df1...1a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...