Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For 10-12-15 år siden hadde «annenhver» baby KISS/KIDD husker jeg, og det ble noe av en trenddiagnose. Nå snakkes det sjelden/aldri om denne diagnosen mer.

Nå virker det som den nye trenddiagnosen er stramt tungebånd. Omtrent alle tenkelige problemer ser ut til å skyldes dette fenomenet, og ekstremt mange babyer har dette.

Er det fler enn meg som har lagt merke til dette?

Anonymkode: 192d6...f10

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre med barn som gråter utrøstelig leter etter løsninger overalt, da dukker det opp trenddiagnoser fra tid til annen. 

Anonymkode: 1f4c5...e44

Skrevet (endret)

Dattera mi hadde denne såkalte trend diagnosen. Men nå leita vi vell ikke akuratt etter det da, var når hun ikke fikk i seg fast føde som brødskiver vi sjekket det opp. Og den var jo så godt som feste helt på tuppen av tungen, så stramt var det nå iallefall😂

33870BC2-9A46-46F9-8040-F738FAF99291.png

Men altså melkeproteinallergi, og tungebånd har vell blitt trend 😅 Skjønner meg ikke på at folk vil lage mer styr av ting barna ikke har egentlig 😅

Endret av Maaaddepaaadde
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For 10-12-15 år siden hadde «annenhver» baby KISS/KIDD husker jeg, og det ble noe av en trenddiagnose. Nå snakkes det sjelden/aldri om denne diagnosen mer.

Nå virker det som den nye trenddiagnosen er stramt tungebånd. Omtrent alle tenkelige problemer ser ut til å skyldes dette fenomenet, og ekstremt mange babyer har dette.

Er det fler enn meg som har lagt merke til dette?

Anonymkode: 192d6...f10

Er du jordmor? 

Anonymkode: 525b8...383

AnonymBruker
Skrevet

Barnet vårt hadde kolikk og strant tungebånd, men vi valgte å ikke klippe tungebåndet siden vi synes strekkøvelsene var barbariske. Hun lærte seg å spise ig snakke normalt etterhvert og vi har aldri angret på at vi ikke klippet tungebåndet. Jeg har virkelig ingen tro på det som løsning for noe.

Anonymkode: d254f...01e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi man nå vet mer om spedbarns helse og vanlige problemer - i stede for å kalle dag ut og dag inn med utrøstelig gråt for bare «kolikk» eller «vanskelig baby»? Stramt tungebånd kan gi ekstremt mange plaget for mor og barn - og heldigvis begynner helsepersonell å bli mer opplyst, det skal også komme en ny veileder for diagnostisering og behandling av stramt tungebånd. Når helsevesenet tar det såpass på alvor er det jo ikke bare en trenddiagnose. 

Min klarte forøvrig ikke å spise skikkelig som nyfødt, slet med vektoppgang og gråt veldig mye. Ammingen var et mareritt av dimensjoner, men jeg måtte jo bare fortsette tross åpne kjøttsår og deformerte brystknopper - for det var ikke tale om at han tok flaske. Vi har heldigvis en opplyst og åpen lege på helsestasjonen som så tungebåndet med en gang og fikk klippet det. Samme kveld var alle våre problemer løst, en mett og god baby sovnet med et smil og sov i flere timer. Han tok også flaske ganske raskt.

Vi kunne sikkert latt være, jeg kunne pint meg igjennom ekstremt smertefull amming eller vi kunne gitt mme på kopp og konkludert med «kolikk» eller «krevende baby» pga all gråten - men hvorfor det når et klipp gjort på 15 sekunder løste absolutt alt?

Anonymkode: d6cbc...bd6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Maaaddepaaadde skrev:

Dattera mi hadde denne såkalte trend diagnosen. Men nå leita vi vell ikke akuratt etter det da, var når hun ikke fikk i seg fast føde som brødskiver vi sjekket det opp. Og den var jo så godt som feste helt på tuppen av tungen, så stramt var det nå iallefall😂

33870BC2-9A46-46F9-8040-F738FAF99291.png

Men altså melkeproteinallergi, og tungebånd har vell blitt trend 😅 Skjønner meg ikke på at folk vil lage mer styr av ting barna ikke har egentlig 😅

Men hva betyr «trend diagnoser» da? At foreldre/leger finner det på? 

Dette er jo også diagnoser som kan bevises medisinsk. Er fantastisk at medisinen har kommet så langt at babyer slipper å være plaget mer enn nødvendig. Synes ikke dette er plager som skal omtales på denne måten, da det faktisk er alvorlig for de barna og foreldrene det gjelder. 

At det er mulig å stille diagnose og gi behandling gir barn og foreldre bedre livskvalitet, og er ingenting man burde kimse av. Tipper det er flere tilfeller med shaken baby som kunne vært unngått hvis legen ikke bare hadde konkludert med «kolikk, det går over». Mange babyer som kanskje hadde sluppet å ligge langt etter ifht til vektoppgang og utvikling. 

Det er en enorm belastning å ha en baby som ikke får ikke seg næring, og som gråter konstant.

Anonymkode: b606d...1a7

• Liker 5
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva betyr «trend diagnoser» da? At foreldre/leger finner det på? 

Dette er jo også diagnoser som kan bevises medisinsk. Er fantastisk at medisinen har kommet så langt at babyer slipper å være plaget mer enn nødvendig. Synes ikke dette er plager som skal omtales på denne måten, da det faktisk er alvorlig for de barna og foreldrene det gjelder. 

At det er mulig å stille diagnose og gi behandling gir barn og foreldre bedre livskvalitet, og er ingenting man burde kimse av. Tipper det er flere tilfeller med shaken baby som kunne vært unngått hvis legen ikke bare hadde konkludert med «kolikk, det går over». Mange babyer som kanskje hadde sluppet å ligge langt etter ifht til vektoppgang og utvikling. 

Det er en enorm belastning å ha en baby som ikke får ikke seg næring, og som gråter konstant.

Anonymkode: b606d...1a7

Melkeprotein allergi er vell helt ok om en lege ser på det og konkluderer med det, men bare en del mennesker jeg følger på sosiale medier som Snapchat. Finner selv ut at de skal ha erstatning uten melkeproteiner og får til innkjøp uten samråd med lege. Og dette har jo blitt et velkjent problem, at veldig mange gjør dette fordi barn gråter litt. Hun ene jeg følger har et kjempe rolig barn syntes jeg, men allikevel har den både melkeproteinallergi og stramt tungebånd. Og dette uten at lege har sagt det. 

Jeg vet at ting kan bli utfordrende jeg, var hos flere leger med tungebåndet før henvisning. Hun spøy av fast føde fordi hun ikke klarte og svelge det eller få det ned. Ser også flere symptomer i ettertid. Men selvom babyer er plaget med det. Er det fortsatt blitt en trend diagnose som vil si at det er flere foreldre som sier barna har det en det virkelig er. Og skal ha klippet det minste av et tungebånd som finnes privat 🤪

Ja trend diagnose for meg er noe foreldre finner på, uten samråd av lege mener jeg. 

Endret av Maaaddepaaadde
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Barnet vårt hadde kolikk og strant tungebånd, men vi valgte å ikke klippe tungebåndet siden vi synes strekkøvelsene var barbariske. Hun lærte seg å spise ig snakke normalt etterhvert og vi har aldri angret på at vi ikke klippet tungebåndet. Jeg har virkelig ingen tro på det som løsning for noe.

Anonymkode: d254f...01e

Da hadde det jo bare vært å velge ett klipp med sting. Så hadde dere sluppet tøying. Men dere hadde kanskje ikke så mye plager da?

Vi har aldri angrer på at vi har klippet, skulle ønske man klippet på 80-tallet og. Så kunne jeg vært klippet og 

Anonymkode: 25f3c...9f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...