AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #1 Skrevet 22. juni 2020 Det er 3 jenter i klassen til datteren min som er slik. De er sjefete, vanskelige, bortskjemte, ulydige osv.. Hver gang datteren vår leker med en fin gjeng fra klassen, så kommer det alltid en eller to stk av disse ungene og ødelegger gruppedynamikken. De tilfører absolutt ingenting positivt, men ødelegger lek og skaper krangel. Det er veldig frustrerende for datteren min og de ordentlige vennene hennes, samt oss foreldrene. Er så lut lei av å måtte løse konflikt etter konflikt som disse 3 jentene lager.. Og foreldrene deres gjør ingenting, for dem er slik selv. Bøllete, manipulerende og forferdelig ego. Jeg tenker at dette slett ikke går i lengden, og at det ikke vil ta lang tid før jeg kutter dem ut. Både datteren min og hennes venner lider under lek med disse, og i skolehverdagen.. Tror jeg til neste skoleår skal vurdere å skrive et bekymrings brev til skolen ang disse 3 barna (ikke barnevernet), men et brev hvor jeg forsøker å belyse den skaden disse 3 gjør på elever og klassemiljø. Lærerne på det forrige skoleåret har dessverre ikke stått opp for de barna som har vært utsatt for dårlig oppførsel, av frykt/respekt for foreldrene til de 3 jentene. Foreldrene er veldig populære på bygda, og har kjente/solide etternavn.. Noen med tips og råd til meg? Eventuelt hva er deres erfaring? Anonymkode: 818a6...8d7 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #2 Skrevet 22. juni 2020 Syns du skal varsle barnevernet også. Kanskje foreldrene deres skjerper seg da. Anonymkode: 2d4af...909 8
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #3 Skrevet 22. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er 3 jenter i klassen til datteren min som er slik. De er sjefete, vanskelige, bortskjemte, ulydige osv.. Hver gang datteren vår leker med en fin gjeng fra klassen, så kommer det alltid en eller to stk av disse ungene og ødelegger gruppedynamikken. De tilfører absolutt ingenting positivt, men ødelegger lek og skaper krangel. Det er veldig frustrerende for datteren min og de ordentlige vennene hennes, samt oss foreldrene. Er så lut lei av å måtte løse konflikt etter konflikt som disse 3 jentene lager.. Og foreldrene deres gjør ingenting, for dem er slik selv. Bøllete, manipulerende og forferdelig ego. Jeg tenker at dette slett ikke går i lengden, og at det ikke vil ta lang tid før jeg kutter dem ut. Både datteren min og hennes venner lider under lek med disse, og i skolehverdagen.. Tror jeg til neste skoleår skal vurdere å skrive et bekymrings brev til skolen ang disse 3 barna (ikke barnevernet), men et brev hvor jeg forsøker å belyse den skaden disse 3 gjør på elever og klassemiljø. Lærerne på det forrige skoleåret har dessverre ikke stått opp for de barna som har vært utsatt for dårlig oppførsel, av frykt/respekt for foreldrene til de 3 jentene. Foreldrene er veldig populære på bygda, og har kjente/solide etternavn.. Noen med tips og råd til meg? Eventuelt hva er deres erfaring? Anonymkode: 818a6...8d7 Du tuller nå? Du ser ikke at de "vanskelige" barna fortjener gode vennskap og vil voksne og at du nå har det ansvaret? Anonymkode: 78f2c...4e5 10
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #4 Skrevet 22. juni 2020 Mitt råd: skru av tigermamma-faktene, slutt å la deg irritere, dette er livet! Jenta di må lære seg å håndtere alle slags type mennesker, og å sette grenser for seg selv. Når disse jentene er fysiske eller muntlige ugreie, så bør hun hente hjelp. Som voksen med mye erfaring fra barnegrupper så er det en sjanse her for at disse jentene føler seg utenfor gruppa med "ordentlige venner" som du så fint beskriver det, og at de derfor drives av sjalusi eller usikkerhet. Hvordan du skal gjøre ting bedre ved å lage drama med et bekymringsbrev skjønner ikke jeg, hvordan tenker du at det skal løse noe? Gjør heller jobben din med å inkludere en og en av disse jentene, invitert dem hjem og forsøk å bygge broer mellom "de ordentlige vennene" og disse tre jentene som det virker som har det vanskelig. Så skal du se at det ordner seg! Anonymkode: 3842e...99e 26
Raven.Writingdesk Skrevet 22. juni 2020 #5 Skrevet 22. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mitt råd: skru av tigermamma-faktene, slutt å la deg irritere, dette er livet! Jenta di må lære seg å håndtere alle slags type mennesker, og å sette grenser for seg selv. Når disse jentene er fysiske eller muntlige ugreie, så bør hun hente hjelp. Som voksen med mye erfaring fra barnegrupper så er det en sjanse her for at disse jentene føler seg utenfor gruppa med "ordentlige venner" som du så fint beskriver det, og at de derfor drives av sjalusi eller usikkerhet. Hvordan du skal gjøre ting bedre ved å lage drama med et bekymringsbrev skjønner ikke jeg, hvordan tenker du at det skal løse noe? Gjør heller jobben din med å inkludere en og en av disse jentene, invitert dem hjem og forsøk å bygge broer mellom "de ordentlige vennene" og disse tre jentene som det virker som har det vanskelig. Så skal du se at det ordner seg! Anonymkode: 3842e...99e Jeg synes du snakker imot deg selv. Jeg er enig i at barn må lære å sette grenser for seg selv. En typisk sosial sanksjon er at slemme barn vil ingen leke med. Det er en helt legitim og fin sanksjon. Og da er det ikke «jobben» til foreldrene til barna som ikke er slem, å fikse problemet. Spesielt om deres barn er de som blir utsatt for noen som er «fysisk eller muntlig ugreie». Det ansvaret overføres da til eksempelvis skolen og barnas egne foreldre. 10
Hudpleier Skrevet 22. juni 2020 #6 Skrevet 22. juni 2020 Dette høres ut som en veldig vanlig situasjon. Første bud er å snakke med datteren din og høre hva hun tenker om disse jentene. Vi voksne kan noen ganger se ting gjennom andre briller. Ingen barn skal tvinges til å leke sammen, akkurat slik vi voksne ikke omgås de vi ikke passer sammen med. Vil hun ikke leke med disse jentene, så må du lære henne å si ifra på en vennlig måte. Her kan du være en god rollemodell og lære datteren din å sette grenser på en god måte. Dersom foreldrene til din datters venninner har samme oppfatning, står du tryggere i denne situasjonen. Det er fornuftig å involvere lærer og sosiallærer på skolen, dersom dette skjer i skoletiden, fordi et klasse/skolemiljø er skolens ansvar. Du kan skrive en mail og forklare situasjonen, og dersom mulig over sommeren, be om et møte. På fritiden kan dere selvfølgelig unngå disse jentene. 8
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #7 Skrevet 22. juni 2020 Skjønner frustrasjonen din, men husk at du hører bare din datters versjon. Det er ofte noe som skjer både før, under og etter slike hendelser. Snakk med skolen og rektor og de må observere dette over litt tid for å finne ut hva som skjer. det er klassisk at de med «solide etternavn» eller de riktige foreldrene blir automatisk respektert på mindre steder.. Jenter i denne alderen er litt dramatiske og vil finne sin plass Anonymkode: fcc88...2ba 8
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #8 Skrevet 22. juni 2020 Hvis dette er så ille som du sier, så vet lærerne om det allerede, tro meg.. Dette jobbes nok med allerede. Og det er dessverre sånn hverdagen er, det er sosiale utfordringer som jobbes med kontinuerlig, alt er ikke fryd og gammen i en skoleklasse der alle er sosialt kompetente og inkluderer alle til en hver tid. Om du tar det opp med lærer, så kan hellernikke lærer uttale seg noe om disse 3 elevene til deg, evt hvilke tiltak som allerede er satt i gang. Anonymkode: 718c8...7c4 3
Gjest AnnaW Skrevet 22. juni 2020 #9 Skrevet 22. juni 2020 1 time siden, Raven.Writingdesk skrev: Jeg synes du snakker imot deg selv. Jeg er enig i at barn må lære å sette grenser for seg selv. En typisk sosial sanksjon er at slemme barn vil ingen leke med. Det er en helt legitim og fin sanksjon. Og da er det ikke «jobben» til foreldrene til barna som ikke er slem, å fikse problemet. Spesielt om deres barn er de som blir utsatt for noen som er «fysisk eller muntlig ugreie». Det ansvaret overføres da til eksempelvis skolen og barnas egne foreldre. Enig, kan ikke skjønne at noen mener en har plikt til å oppdra andres barn...er faktisk ikke min jobb, og tanken på å utsette min egen unges helse for sånne...nei takk😅
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #10 Skrevet 22. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns du skal varsle barnevernet også. Kanskje foreldrene deres skjerper seg da. Anonymkode: 2d4af...909 Så man skal begynne å bruke bv som en trussel? Anonymkode: 13d89...ed3 4
Gjest AnnaW Skrevet 22. juni 2020 #11 Skrevet 22. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så man skal begynne å bruke bv som en trussel? Anonymkode: 13d89...ed3 Barnevernet er ikke noe trussel, hvis dem ikke oppdager omfattende omsorgssvikt hos foreldrene, og da er dem en trussel for foreldrene og redning for barna... Eller kan de faktisk bidra med råd og veiledning for foreldra.evt avlastning...
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #12 Skrevet 22. juni 2020 Erfaringsmessig er det ikke mulig for skolene å ha voksne personer som følger godt med på slike problembarn i friminutter, med mindre man får en slags 1:1-oppfølging, og da er det jo gjerne den personen man selv er foresatt for som får det, ikke den som faktisk er problemet. Det eneste skolene nok kan gjøre er å passe på at ditt barn ikke kommer i samme smågrupper som diss barna i skoletiden. De kan heller ikke passe på at barnet ditt ikke er alene med et gitt barn, uansett grunn. I tillegg tror jeg skolen har taushetsplikt hva gjelder ytterligere tiltak på problembarna, så du får nok ikke vite om skolen for eksempel melder dem til barnevernet. Skjønner at det ikke er lett når foreldrene til problembarna har kjente navn, men kunne det vært en idé å spørre helsesøster på skolen om et møte mellom deg og foreldrene til barna det gjelder? Selv om, erfaringsmessig, så blir det gjerne beskyldninger fra begge kanter under slike møter. Anonymkode: 12e3c...505
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #13 Skrevet 22. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjør heller jobben din med å inkludere en og en av disse jentene, invitert dem hjem og forsøk å bygge broer mellom "de ordentlige vennene" og disse tre jentene som det virker som har det vanskelig. Så skal du se at det ordner seg! Anonymkode: 3842e...99e Vel.. Dette har jeg selv forsøkt i en tilsvarende problemstilling, gjennom mange år. Har lagt til rette for inkludering av 2 krevende jenter i min datters venneflokk, hatt dem på utallige overnattinger, invitert på middager, de har vært inn og ut av huset vårt siden 1.klasse. Har tatt de med oss på utflukter, til og med ferietur. Det har overhode ikke hjulpet. Datteren min og disse jentene er nå 13 år, vi har strevd med konflikter, mobbing, drama etc siden 1.klasse. I perioder har det gått bra og de har vært gode venner. Nå har det eskalert, de 2 "bråkmakerne" har laget et helvete for min datter og hennes venninner i månedsvis. Vi har prøvd alt, møter med skolen, med foreldrene etc. Ingenting hjelper. Det lages falske profiler på nett som henger ut datteren min og venninnene etc. Jeg endte med å si at jeg går til politiet, og da forsvant jaggu profilene på dagen. Det er en kjempepåkjenning å holde på med slike konflikter i år etter år, fordi man på død og liv skal inkludere alle. Fordi det er ikke alle som evner å oppføre seg, tilpasse seg. Anonymkode: 1782c...5c1 10
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #14 Skrevet 22. juni 2020 8 minutter siden, AnnaW skrev: Barnevernet er ikke noe trussel, hvis dem ikke oppdager omfattende omsorgssvikt hos foreldrene, og da er dem en trussel for foreldrene og redning for barna... Eller kan de faktisk bidra med råd og veiledning for foreldra.evt avlastning... De, ikke dem... Anonymkode: b70fd...38a 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #15 Skrevet 22. juni 2020 1 time siden, Raven.Writingdesk skrev: En typisk sosial sanksjon er at slemme barn vil ingen leke med. Det er en helt legitim og fin sanksjon. Ja. Disse ufyselige jentene må lære seg at man oppfører seg ordentlig dersom man vil ha venner. Jeg hadde selvsagt også sagt fra til foreldrene, uansett hvor "populære de er på bygda" (herlighet, så glad jeg er for å ikke være inneklemt i et sånt miljø på landet!). Anonymkode: d102b...a12 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #16 Skrevet 22. juni 2020 Holdningen din til disse jentene sier i grunn alt om deg. Kvalmt Anonymkode: c1388...75d 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #17 Skrevet 22. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt råd: skru av tigermamma-faktene, slutt å la deg irritere, dette er livet! Jenta di må lære seg å håndtere alle slags type mennesker, og å sette grenser for seg selv. Når disse jentene er fysiske eller muntlige ugreie, så bør hun hente hjelp. Som voksen med mye erfaring fra barnegrupper så er det en sjanse her for at disse jentene føler seg utenfor gruppa med "ordentlige venner" som du så fint beskriver det, og at de derfor drives av sjalusi eller usikkerhet. Hvordan du skal gjøre ting bedre ved å lage drama med et bekymringsbrev skjønner ikke jeg, hvordan tenker du at det skal løse noe? Gjør heller jobben din med å inkludere en og en av disse jentene, invitert dem hjem og forsøk å bygge broer mellom "de ordentlige vennene" og disse tre jentene som det virker som har det vanskelig. Så skal du se at det ordner seg! Anonymkode: 3842e...99e Den ene av dem var her på besøk for to dager siden. Gjentatte ganger nevnte datteren min at det ikke var gøy å leke med henne fordi at hun slår og skjærer grimaser til henne. Kom to andre venner av den snille sorten som hadde med seg mat. Og da skal den andre jenta ha satt seg ned og gomlet i seg alt mens de andre barna lekte. Mammaen til de to snille som her var på besøk, fortalte at noe lignende hadde skjedd i en barnebursdag hun arrangerte. Den samme jenta skal ha satt seg ned og spist 8 kakestykker mens de andre barna lekte. Da skal hun ha fått beskjed om å gå å leke isteden for å tømme kakebordet😅 ts Anonymkode: 818a6...8d7 6
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #18 Skrevet 22. juni 2020 Forstår jeg deg riktig. Du ønsker at skolen skal gjøre noe med disse jentene, SAMTIDIG SOM DU SELV GODTAR BESØK FRA JENTENE? Herregud menneske, hvis du mener datteren din trenger å beskyttes fra disse jentene får du vel beskytte henne hjemme! Anonymkode: 8a7da...eab 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #19 Skrevet 22. juni 2020 2 timer siden, AnnaW skrev: Enig, kan ikke skjønne at noen mener en har plikt til å oppdra andres barn...er faktisk ikke min jobb, og tanken på å utsette min egen unges helse for sånne...nei takk😅 Utsettes for "sånne"? Nei, barn må for all del skjermes for alt som ikke er optimal fungering... Anonymkode: 78f2c...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #20 Skrevet 22. juni 2020 Det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig😉 Tenk litt på det, synes du skriver på en ugrei måte om barn. Anonymkode: 45c2a...942 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå