Gå til innhold

Mor med alkoholproblemer.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er en voksen mann i begynnelsen av 30 årene som har vokst opp med en mor med alkoholproblemer. Hun har klart å stå i jobb i alle år, men så fort det blir helg og andre fridager så tyr hun til flaska og da blir hun en helt annen person. Hun blir spydig, urasjonell og man vet ikke hvor man har henne. Tidligere har jeg slettet kontakt med henne i mange år pga dette, men så fikk søsteren min overtalt meg til å gjenoppta kontakten. Søsteren min sa at mamma har blitt mye bedre. 

Moren min har forskjellsbehandlet oss i alle år. Hvis hun er snill med penger så blir dette brukt mot meg så fort hun har drukket, da føler jeg det nærmest som om jeg står i en takknemlighetsgjeld til henne. Så fort hun drikker så kommer det spydige meldinger eller telefoner fra henne. 

Jeg føler ikke at jeg kan slappe av pga hvordan hun blir når hun drikker. Jeg vegrer meg for når hun skal drikke igjen og når neste spydighet kommer. Jeg har hatt det sånn her i mange år nå og hadde håpet søsteren min hadde rett, men jeg ser jo at hun er som før. 

Hun gikk inn i ferie nå og jeg gruer meg til hvordan ukene fremover blir nå. 

Hva burde jeg gjøre? 

Anonymkode: 69b94...60e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør fortelle henne at du ikke synes dette er greit.  Si at du ikke ønsker noen gaver eller penger fra henne - at du klarer deg utmerket selv.  Gi tilbake de gavene du får.  

Så forteller du i klartekst at du ikke vil ha med henne å gjøre når hun er full.  Da tar du ikke telefoner fra henne, svarer ikke på meldinger osv.  Ringer hun, og du merker at hun ikke er edru, så legger du på.  

Moren din synes å grave sin egen grav.  Ikke gjør det samme, TS!  Ta vare på deg selv.  

• Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Om dette forholdet er ødeleggende for deg, så er det helt greit å kutte kontakten igjen. Uansett om moren og søsteren din mener at du tar feil, så VET du at du har rett.

Anonymkode: 13bda...21a

AnonymBruker
Skrevet

Nekt å ha noe med henne å gjøre når hun har drukket. Legg på hvis hun ringer. Forklar at du gidder ikke drikkingen hennes fordi hun blir så ufyselig. Så ser du om det fungerer for deg å ha en relasjon kun når hun er edru. Hvis det ikke går, så må du holde avstand for å beskytte deg selv.

Anonymkode: 8d519...ad3

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste du kan gjøre er å skjerme deg selv. Og sette knallharde grenser.

Inviter henne til deg, og aldri server alkohol. Ikke reis på ferie eller lengre besøk. Ikke svar på telefon i helger. Legg på hvis hun virker full.

Noen alkoholikere forutsetter med sitt misbruk av alkohol og familie, fordi de ikke får store nok konsekvenser. Hun kan oppføre seg som en drittsekk og fortsatt ha kontakt med deg og søsteren din.

Anonymkode: 042d6...df7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...