Gå til innhold

Jeg orker ikke å passe niesen min :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har en søster som har to barn, en på 8 og en på 9 år, en jente og gutt. Gutten er veldig rolig, men jenta har kraftig ADHD og når jeg skriver kraftig så mener jeg veldig kraftig. Det å bare være på besøk hos søsteren min i noen timer kan være veldig slitsomt pga hvordan jenta oppfører seg. Pga hvordan hun oppfører seg så vegrer samboer og jeg oss for å passe henne. Ute blant folk reagerer dem på henne, mye tyder på at det nok er mer enn bare ADHD hun sliter med. Er blant annet veldig voldsom mot dyr og har til og med holdt et annet barn sitt hodet under vann. Hun slår når hun ikke får det som hun vil og skal ha oppmerksomheten hele tiden. Når man passer henne må man også hele tiden finne på noe, noe som fort blir dyrt. 

Samboer og jeg flyttet inn i en ny leilighet for litt over en måned siden. Vi har hatt mye å gjøre og begynner først nå å komme på plass. Vi bor 45 minutter unna søsteren min. Hun klager nå over at hun ikke syntes vi er nok med barna og mener at vi burde kunne ta turer for å se barna hvor vi kjører tur retur samme dag. Vi sier at det blir dyrt med bensin og bom hvis vi skal gjøre dette hver uke, men når hun foreslår overnatting så ser vi at dette vil gå greit med sønnen, men et sant h..... hvis vi skal passe datteren hennes. Moren vår passer barna hennes ofte, hver eneste uke, hun blir utslitt og brukt som en avlastning siden det ene barnet er så slitsomt. Det virker som søsteren min vil bruke oss som avlastning også. 

Samtidig er søsteren min ganske kravstor og det føles som vi alle i familien skal stå på pinner for henne. Hun er vanskelig å snakke og samarbeide med, spesielt når det gjelder problemene datteren har. Hun og datter er veldig like. 

Er vi slemme som ikke orker å passe datteren hennes før hun får medisinsk behandling? Hun er under utredning, noe hun burde ha vært for flere år siden.

Anonymkode: 9f20e...293

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søsteren din bør finne andre måter å få avlastning på. Dere bor et stykke unna og det er rart hun forventer å se dere så ofte.

Anonymkode: 8ff16...21a

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Gjør som dere vil. Men ikke bruk penger (bensin og bom) som unnskyldning. Det er bare teit, for antar det ikke er snakk om hundrevis av kroner hver vei i bom. 
Hvorfor ikke tilbringe tid med sønnen? Det høres ut som han er hyggelig, og det er sikkert godt for ham å slippe unna søsteren litt også. Så kan mor fokusere på datter en helg. 

Anonymkode: 86b3d...b85

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Hun valgte å få barn, ikke dere. Høres mye ut å skal passe barna én gang i uka. Hun bruker dere definitivt for avlastning og ikke fordi hun vil at barna skal ha et tett forhold til tante og onkel. Hun bør snakke med noen om skikkelig avlastning og ikke legge det på familien

Anonymkode: 1de25...da4

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er din plikt til å bidra!

Anonymkode: bcab8...9ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan dere si nei. Du kan også si at du føler at dere ikke har nok kompetanse til å ivareta niesen deres sine behov, og i tillegg at det blir veldig slitsomt for dere.

Flott at barnet får utredning. Håper at foreldrene ikke er mot medisiner, som er helt nødvendig ved sterk ADHD. I tillegg til veiledning og kurs for foreldre og skole.

Anonymkode: 8ec3d...f82

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Har et barn med ADHD selv. Ekstrem type om man kan si det sånn. Vi har ingen avlastning fordi det er våre barn. Jeg forstår at det kan være svært slitsomt bare å passe han noen få timer. Vi har kun barnepass hvis vi skal noe svært viktig. 

Jeg syns med andre ord at dere ikke gjør noe galt her. Kan du være direkte med søsteren din? Fortell at det rett og slett er meget slitsomt, og at dere gjerne kan besøke og treffe barna, men dere har ikke kapasitet til å være avlastere når det passer søsteren din.. Litt hardt å si kanskje, men de bruker jo familien som avlastning og sliter ut moren deres. Noen må jo si fra. Det krever MYE å tilpasse seg et barn med såpass kraftig ADHD (+ muligens flere utfordringer). 

Uansett, helt innafor å si nei til å passe unger. Si at dere ikke har tid. 

Anonymkode: 1144f...3a6

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

NB! De kan kontakte barnevernet for å få avlastning. Dette er helt vanlig for barn som har autisme og adhd. Det er ikke fordi foreldrene ikke er flinke, men er et tilbud som de kan få om de trenger det! Kanskje de kan snakke med Bup eller ppt angående det? Det er sikkert veldig slitsomt for dem, og avlastning er også for søskens skyld!

• Liker 14
Skrevet

Dere har ingen forpliktelser i forhold til din søsters barn.

Flott hvis dere vil stille opp å være en ressurs for barna men det må være på deres premisser og ikke din søster. Hun som valgte å få barn så sånn er det. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Håper du har anonymisert innlegget ditt. Enkelt å kjenne igjen med kjønn og alder på barna, og spesifikke hendelser.. som egentlig ikke har noe med problemstillingen å gjøre. 

Ellers ville jeg selv gjort det jeg orket. Dra på besøk til dem i stedet for overnatting hos dere. 45 er ikke lang reisevei! Det er strekningen mange pendler til og fra jobb hver dag. Tilby dere i vertfall noen ganger i året å ta med barna så mor får fri, og finn på noe gøy :) 

Skjønner veldig godt at niesa er mer slitsom enn nevøen!! Men ikke forskjellsbehandle dem. 

Anonymkode: 727e2...677

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Si det som det er, dere føler dere ikke greier å håndtere jenta godt nok men kan gjerne ha gutten på overnatting.

Anonymkode: bb33c...4de

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, her er det søsteren din som er helt blåst.. 

Jeg har forøvrig aldri passet nevøene mine, på 7 og 9, hvorav han på 9 har adhd (men overhodet ikke er utagerende eller voldelig!), uten sure miner. 

Anonymkode: 33b8b...b58

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ett par timer avlastning burde du klare for å være grei innimellom. Alle klarer det og det er tross alt familie. Det er jo ikke jentungens feil at hun er syk. 

Noe utover det er det helt greit å si at du ikke klarer. 

Anonymkode: 109ec...b99

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Å forvente at tante og onkel skal passe barn hver uke virker veldig i overkant, og spesielt når de allerede har en bestemor som passer de hver uke. SÅ mye avlastning fra familie bør de klare seg uten, det er de som har valgt å få barn. Når det gjelder barnet med en diagnose så forstår jeg at det gjør det ekstra krevende for foreldrene, men samtidig gjør det det jo ekstra krevende å passe barnet også. Dersom foreldrene er slitne og behøver avlastning bør altså barnevernet på banen, slik at barnet kan få avlastningshjem pga. diagnosen. 

Anonymkode: 834ec...f94

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om hun har andre utfordringer enn ADHD, siden hun er voldelig mot dyr og andre barn. Husk at broren også trenger å få fri fra søsteren innimellom. Kanskje dere kan passe han litt? Men din søster bør få hjelp fra barnevernet med avlastning og veiledning. 

Anonymkode: 56a3b...e7a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker ett par timer avlastning burde du klare for å være grei innimellom. Alle klarer det og det er tross alt familie. Det er jo ikke jentungens feil at hun er syk. 

Jeg tenker at dersom datteren er så krevende at mor trenger avlastning så får hun søke barnevernet. Familie kan gjerne stille opp som barnevakt eller låne ungene når det faller seg slik, som man gjerne gjør i en gjennomsnittlig familie med gjennomsnittlige unger, men det blir for drøyt å kreve at de skal stille opp som avlastere i hytt og pine.

Hilsen alenemor med datter med ADHD og avlastning via BV.

Anonymkode: a2924...948

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke enklere å passe familie. En "bør ikke klare det" når barnet er utagerende og har spesielle behov. Her trenger både foreldre og avlastningshjem veiledning/kurs. Hvis besteforeldrene ønsker å være avlastning, så kan de nok få både kurs og betalt for avlastningen når det blir formalisert (mener avlastningshjem er betalt??)

• Liker 12
Skrevet (endret)

Hva med å sette seg ned og finne måter som når inn til barnet på og som gjør en bedre i stand til å forstå hva jenta sliter med for å være den som hun liker være hos og trives med slik at hun også får et fristed? Jeg kjenner jeg får vondt av barnet her og at jeg tenker dere gir opp for lett av rent egoistiske grunner. 

Men selvsagt, hver får gjøre som de vil, jeg skrev hva min første tanke var..

Endret av Carrot
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Carrot skrev:

Hva med å sette seg ned og finne måter som når inn til barnet på og som gjør en bedre i stand til å forstå hva jenta sliter med for å være den som hun liker være hos og trives med slik at hun også får et fristed? Jeg kjenner jeg får vondt av barnet her og at jeg tenker dere gir opp for lett av rent egoistiske grunner. 

Dette er da foreldres ansvar. 

Anonymkode: a0b36...8dd

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...