Gå til innhold

Tips til hunderase? Løpekompis og ellers ukomplisert familiehund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger litt hjelp å finne den rette hunderasen. Har lest flere rasebøker, tatt mange rase-tester og trålet NKK sin rasevelger uten å finne en perfekt match.

Håper derfor noen her kan komme med noen tips.

Hva jeg kan tilby en hund:

- Enebolig, stor hage og flotte turmuligheter

- Familien er ute av huset ca 6 timer om dagen, men vi har en hund fra før så den vil ikke være alene

- Aktivt liv, jeg løper ca 10 km hver dag og vil gjerne ha med hunden på dette.

- Den vil alltid være med. Vi legger opp fritiden slik at hundene kan være med.

Dette ønsker jeg av min neste hund:

- Medium str ca 40- 50 cm

- Helst kort håret, pelsstell rase er et alternativ

- God av-knapp og bedagelig innendørs, vet at dette kan trenes på men ønsker en rase hvor dette ligger mest mulig naturlig.

- Glad i aktivitet utendørs og en som gjerne vil være med på løpeturer 

- Ukomplisert rundt andre hunder, raser med samkjønnsaggresjon eller hundeaggresjon er uaktuelt.

- Gjerne stor personlighet, hund som gjerne vil kommunisere med eierene sine

- Medium til høy samarbeidsevne med mennesker.

- Helst ikke en høylydt rase

Er det noen som har tips? Har plukket ut noen aktuelle raser, men er spent på om det kan komme noen andre tips, 

Anonymkode: 357cb...c66

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Boxer 

Anonymkode: 19745...e56

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en irsk setter til samme formålet, den elsker å løpe og går aldri lei. Den trekker også på ski. Uinteressert i å hilse på andre mennesker og dyr når den løper og er veldig tilpasningsdyktig på fart. Det var veldig lett å forme den til å løpe med. Super familiehund. En del ekstra momenter å tenke på når en skal bruke hund så aktivt til løping, du vil gjerne ikke ha en for sterk hund som trekker deg for mye eller som krever en annen løpestil. Isåfall ønsker du kanskje å løpe flere dager uten hunden (kroppen din belastes veldig annerledes med snørekjøring) og da bør man kunne gi annen mosjon til hunden. Skal man ikke bruke til jakt må man vite hva man går til, men jeg angrer ikke. 

Anonymkode: fe666...437

AnonymBruker
Skrevet

Malle, Malanoise. Verdens morsomste og smarteste rase. Du kan lære den til akkurat hva du vil, og den følger deg hvor du vil. Snill som et lam, men den krever å bli mentalt tilfredstilt for å finne ro. Men gurimalla så mye gøy du kan ha med den delen.

Anonymkode: 9d451...f04

AnonymBruker
Skrevet

Vet den kanskje er litt større enn du ønsker, men en labrador har alt du nevner utenom størrelsen! Snill og god med alle, glad i alle mulige turer og elsker å bli med på aktiviteter ellers, går godt overens med andre dyr, barn og eldre. Svært lettlært! Rolig og lite krevende innendørs, min har aldri ødelagt noe som helst av interiør. Røyter, men ikke mer enn at en robotstøvsuger tar seg av det. En jaktlabrador er litt mindre enn en vanlig labrador og krever mer aktivitet, en joggetur på 10km hver dag bør absolutt være nok. Fungerer også veldig greit på vinteraktiviteter! Vår labbe kan ha litt vanskelig for å roe seg helt ned når hun er med en annen hund (har en jakthund i familien) som hun leker masse med når de først er sammen, men det skyldes nok at hun er enebarn og derfor ikke er vant til å ha noen som har energien til å leke med henne hele tiden. Med mennesker roer hun seg fort ned. 

Anonymkode: 4f3a6...8bc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Korthåret collie kanskje? Eller engelsk springer spaniel?

Anonymkode: a1930...c04

Skrevet

Whippet, de er aktive utendørs, og glad i sofakos innendørs.
En bedre av- og på knapp finnes ikke!
Du må dog være forberedt på at de ikke har noen intimsone, og gjerne ligger på fanget eller deler pleddet med deg i sofaen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingen hunden burde bli tvunget til å løpe 10 km for dagen! Grenser til dyremishandling .

Anonymkode: ad975...a5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen hunden burde bli tvunget til å løpe 10 km for dagen! Grenser til dyremishandling .

Ingen hunder altså?  Dette har du nok skikkelig god peiling på....😏

Anonymkode: 2dd9e...954

• Liker 24
Skrevet

Jeg har forelsket meg helt i engelsk springer spaniel! Rolige innehunder, lettlærte, hengivne, masse energi når det trengs.. Eneste negative er litt pelsstell og noen har lett for å få øreinfeksjoner, da ørene er lange og varme (men dette gjelder de fleste raser med store ører). 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du beskriver en mynde! Whippet, greyhound, saluki... Eller, om du kan leve med ekstrem røyting, hva med en dalmatiner?

Mine fordommer 😂 sier følgende om andre forslag du har fått:

Boxer - rase beheftet med et utall arvelige sykdommer. Inntrykt snuteparti, trolig vansker med pusten.

Setter - hvorfor i all verden kjøpe fullblods jakthund om du ikke er aktiv jeger?

Belger - rolig innendørs? Neppe. Hyperaktive nervevrak om du velger tervuren.

Labrador - kan nok gå grei, men ikke om du velger de tønneformede, noe klumpete, eksemplarer fra utstillingslinjer...

Endret av Fredelig
  • Liker 14
Skrevet

Gammel dansk hønsehund. Fantastisk, rolig, familiekjær og loyal hund. Glad i tur men må ikke på lange turer hver dag. Den kan gjerne bjeffe om noen ringer på, men når hunden får hilse på gjester er der ingen problemer.  Og så stikker de ikke av!

obs! En del oppdrettere foretrekker at selge til jaktmennesker... se gdh.dk for mer informasjon

🐶

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen hunder altså?  Dette har du nok skikkelig god peiling på....😏

Anonymkode: 2dd9e...954

Ja tydeligvis mer enn deg.

AnonymBruker
Skrevet

Staffordshire bullterrier!

Anonymkode: c57dd...a99

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Staffordshire bullterrier!

Anonymkode: c57dd...a99

Den utgår vel pga. samkjønnsaggresjon 😕 Ikke akkurat garantert å være ukomplisert med andre hunder etter min erfaring.

Anonymkode: a1930...c04

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Malle, Malanoise. Verdens morsomste og smarteste rase. Du kan lære den til akkurat hva du vil, og den følger deg hvor du vil. Snill som et lam, men den krever å bli mentalt tilfredstilt for å finne ro. Men gurimalla så mye gøy du kan ha med den delen.

Anonymkode: 9d451...f04

Malanoise...

Anonymkode: 543a0...9c2

• Liker 1
Skrevet

Storpuddel! Veldig behagelig  gemytt og svært rolig inne.  Røyter ikke, men må klippes ca 4 ganger i året.  Puddelen er lettlært,  og en fin familiehund. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jaktlabrador. Har den rasen selv og den fyller alle kriteriene dine. Fantastisk rase og hund som alle blir glad i❤

Anonymkode: 1eda5...213

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...