Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet i en jobb jeg mistrives i, og har begynt i en konkurrerende bedrift. Noen ganger er også bedriften som jeg jobbet i omtalt i media, hvor det frister veldig å kommentere litt "inside info" om miljøet der.

Videre så har jeg beholdt telefonnummeret som jeg hadde derfra, og blir derfor av og til oppringt av kunder som har lagret nummeret fra tiden jeg jobbet der. Det frister da å prøve å kapre disse kundene ved å si at "ja det var masse problemer med det, og dette er en feil de aldri har klart å finne ordentlig ut av. Det er rett og slett bare et produkt som ikke er tilfredsstillende. Dere har ikke vurdert å skifte leverandør da?"

Jeg vet ikke hvor langt taushetsplikt og slikt strekker seg, og i sluttavtalen sto det en klausul om at jeg ikke har lov å komme med "ekspertuttalelser".

Anonymkode: 8acaa...b3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ja det var masse problemer med det, og dette er en feil de aldri har klart å finne ordentlig ut av. Det er rett og slett bare et produkt som ikke er tilfredsstillende. Dere har ikke vurdert å skifte leverandør da?

Du har ikke vurdert å spørre deg selv hvor "overbevisende" dette vil virke? Tror heller utsagn som dette vil ha motsatt effekt.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nightcrawler skrev:

Du har ikke vurdert å spørre deg selv hvor "overbevisende" dette vil virke? Tror heller utsagn som dette vil ha motsatt effekt.

Dialogen ville jo ikke vært ordrett slik som det, det ville blitt formidlet på en mer troverdig måte. Spørsmålet er om det er lov eller ikke.

Anonymkode: 8acaa...b3c

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sluttet i en jobb jeg mistrives i, og har begynt i en konkurrerende bedrift. Noen ganger er også bedriften som jeg jobbet i omtalt i media, hvor det frister veldig å kommentere litt "inside info" om miljøet der.

Videre så har jeg beholdt telefonnummeret som jeg hadde derfra, og blir derfor av og til oppringt av kunder som har lagret nummeret fra tiden jeg jobbet der. Det frister da å prøve å kapre disse kundene ved å si at "ja det var masse problemer med det, og dette er en feil de aldri har klart å finne ordentlig ut av. Det er rett og slett bare et produkt som ikke er tilfredsstillende. Dere har ikke vurdert å skifte leverandør da?"

Jeg vet ikke hvor langt taushetsplikt og slikt strekker seg, og i sluttavtalen sto det en klausul om at jeg ikke har lov å komme med "ekspertuttalelser".

Anonymkode: 8acaa...b3c

Du har faktisk taushetsplikt selv om du har sluttet. Og sverte gammel arbeidsgiver vil til syvende og sist slå tilbake på deg veldig negativ. Det alltid noen som kjenner noen. Din lojalitet vil nok bli kraftig svekket. Når du slutter der du er nå vil du gjøre det samme med den arbeidsgiveren. Din nåværende arbeidsgiver vil nok stille spørsmål hva du vil oppnå og så tvil om din lojalitet. 

Anonymkode: 427f6...365

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en veldig dårlig ide som du bør legge fra deg med en gang.

Anonymkode: 27d19...dcb

  • Liker 6
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det er veldig uprofesjonelt og du bør legge fra deg den tanken. Jeg vil også si det er uetisk. 

Skrevet (endret)

Nei du skal ikke gjøre noen av delene du tenker. 

Når gamle kunder ringer så sier du bare at jeg har nå begynt hos B AS og at de kan ringe f eks Hans Olsen i A AS, fordi han tok over ansvaret ditt. Om de da ønsker å snakke med dere i stedet så er det selvsagt ok. Men du bør ikke prøve å kapre kunder på den måten du tenker. 

For det første er det uetisk, for det andre KAN det være brudd på din avtale, for det tredje så får det faktisk deg og det nye firmaet til å se dårlig ut. Med de (muligens langvarige) konsekvenser det kan medføre.

Det gjelder også når du føler for å sladre internt. 

Endret av solmåneogstjerner
AnonymBruker
Skrevet

Uetisk og uprofesjonelt. 

Anonymkode: 95b47...3aa

AnonymBruker
Skrevet

Kjør på, hvis du ønsker å slite med å få ny jobb senere. 

Anonymkode: 55c21...943

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...