Gå til innhold

Når synes du det ble lett å reise til utlandet med barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor gammelt var barnet da 

- du kunne lene deg tilbake på flyplassen og flyturen og senke skuldrene?

- slapp å pakke med masse utstyr til barnet?

Anonymkode: 09cb1...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

edit: med utstyr tenker jeg på reiseseng, vogn, bilsete, bleier, mat, og sikkert andre ting jeg ikke vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes alltid det har vært lett, så skjønner ikke helt spørsmålet? 🤷‍♀️ Det blir jo hva du gjør det til. 

Anonymkode: bae19...822

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes alltid det har vært lett, så skjønner ikke helt spørsmålet? 🤷‍♀️ Det blir jo hva du gjør det til. 

Anonymkode: bae19...822

Jeg tror jeg hadde blitt veldig stressa, og hatt skuldrene langt opp mot ørene dersom barnet hadde skreket høyt på flyturen, sparket i seteryggen, ikke klart å sitte i ro, og slike ting. Derfor unngår jeg reiser til utlandet inntil videre (også hvis corona-restriksjonene oppheves). Barnet er halvannet år gammel og har kun reist på korte turer i fylket/nabofylket hittil. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det bare blir verre jeg. Var jo kjempelett med en liten baby. Bæresjal og pupp hold liksom. Seksåringen derimot skal ha med halve klesskapet, er vanskelig å plukke opp og bære når hen ikke vil gå, og kresen i matveien. Så reis mens de er små, er mitt råd. Bare husk vaksiner først.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var like lett å ta fly med baby på 6 mnd som det er å dra noe annet sted. Man må jo ha med masse greier uansett. Femåringen var også lett å ha med, men egentlig ikke så mye mindre å pakke. Man pakker bare andre ting...🤷🏼‍♀️

Anonymkode: a4f41...297

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg hadde blitt veldig stressa, og hatt skuldrene langt opp mot ørene dersom barnet hadde skreket høyt på flyturen, sparket i seteryggen, ikke klart å sitte i ro, og slike ting. Derfor unngår jeg reiser til utlandet inntil videre (også hvis corona-restriksjonene oppheves). Barnet er halvannet år gammel og har kun reist på korte turer i fylket/nabofylket hittil. 

Det er en vanskelig alder da. Blir lettere når barnet passerer tre og kan «nummes» med film på pad eller mobilspill😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hsr alltid reist med barn, men synes det ikke vsr slitsomt lengre når det første barnet ble 3.5, da hadde vi hverken vogn, bleier eller alt det andre babyutstyret med lengre. Barnet hadde også sluttet å sove på dagen så vi var ikke så låst til det. Leide bil med bilstol. Barnet så på ipad og hele familien koste seg under reisen.

Anonymkode: f349c...55d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Nuith skrev:

Synes det bare blir verre jeg. Var jo kjempelett med en liten baby. Bæresjal og pupp hold liksom. Seksåringen derimot skal ha med halve klesskapet, er vanskelig å plukke opp og bære når hen ikke vil gå, og kresen i matveien. Så reis mens de er små, er mitt råd. Bare husk vaksiner først.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var like lett å ta fly med baby på 6 mnd som det er å dra noe annet sted. Man må jo ha med masse greier uansett. Femåringen var også lett å ha med, men egentlig ikke så mye mindre å pakke. Man pakker bare andre ting...🤷🏼‍♀️

Men et barn på 5-6 år har vel ikke med seg reiseseng, vogn, bleier, bilstol og slike ting? Dette er mitt første barn, så jeg vet ikke hva vi har i vente, derfor stiller jeg disse spørsmålene!

Hilsen reiseglad trådstarter som pleide å reise med en sekk på maks 10 kilo før barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en vanskelig alder da. Blir lettere når barnet passerer tre og kan «nummes» med film på pad eller mobilspill😅

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hsr alltid reist med barn, men synes det ikke vsr slitsomt lengre når det første barnet ble 3.5, da hadde vi hverken vogn, bleier eller alt det andre babyutstyret med lengre. Barnet hadde også sluttet å sove på dagen så vi var ikke så låst til det. Leide bil med bilstol. Barnet så på ipad og hele familien koste seg under reisen.

Anonymkode: f349c...55d

Godt å høre at rundt treårsalderen ble lettere! Da kan man kanskje begynne å forhandle litt med barnet?  ("Hvis du sitter pent i setet så skal du få.......")? 

Hvordan er det å reise med en toåring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har reist til utlandet siden ungen var 6 måneder, syns det har gått veldig fint helt siden da! Jeg har vært litt bekymra for hvordan det skulle gå på fly og sånn, men de første årene sov han deler av/hele flyturen, så greit! Er jo litt mer å pakke med seg på tur med små barn, men ikke verre enn at det går fint. Nå har jeg ikke reist til utlandet alene med småbarn da, så det hadde nok vært litt mer stress 😅 Nr. 2 kommer til høsten, men nå er eldstemann 5 år (og vi skal ikke utenlands i år) Så vil tro at det går greit å reise neste gang, siden vi da drar med en 6åring og en baby. Kanskje 😄 

Anonymkode: bf8e5...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omlag 8 år. 

Men det er ulike faser og avhengig av om man reiser med flere voksne. 

Spebarn fasen krever mye utstyr, men barnet i seg selv er enkelt. 

Så blir det mindre utstyr, men barnet mer krevende. Dette fortsetter med gradvis mindre utstyr og ungen blir mer kjent med hvordan det er å reise. Mobil underholdning og spill er verdifullt. 

Så kan etterhvert barnet holde styr på seg selv og sin egen håndbagasje. Og sin egen underholdning og tidsfordriv. 

Men jeg har aldri opplevd det å reise med barn som vanskelig. Men det går bedre med planlegging og forberedelser.

Noen av de kjæreste minnene jeg har er på flyplasser og på fly. Det er noe med nærheten til hverandre, ventetiden og unntaket fra normalen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns akkurat halvannet år var vanskelig. Vi var på noen turer før eldste kom til den alderen, og da hadde vi pakket så veldig mye ekstra til henne og hun satt med store øyne i bæresele på flyplassen og kikket og lot seg ganske greit underholde på en lengre togtur. Da hun var 1,5 ble jeg rimelig svett på en kort flytur tur-retur Oslo-Trondheim for da var hun i fullt løpe og hoppe og utforske og i hvert fall ikke sitte stille modus. Nå har hun passert to og jeg håper vi får mulighet til å reise mer igjen om ikke alt for lenge (og helst før babyen er 1,5 hvis hun ligner storesøster). 

Anonymkode: 1daab...0e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Enig med 3,5 år. I fjor var vi på chartertur, 2-åringen trengte vogn, bleier, dupp på dagen, var for stor til å sovne hvorsom helst, men for liten til å droppe duppen, veldig impulsiv og kunne plutselig løpe om han så noe spennende. Veldig dårlig på å kjede seg, slik som på flyet. 

4 åringen trengte egentlig bare klær, og litt å sysselsette seg med. Tar beskjeder, skjønner mer og har litt mer ro 😊

Men for all del, veldig fint å reise uansett alder 😊

Anonymkode: a1ee3...7b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg syns akkurat halvannet år var vanskelig. Vi var på noen turer før eldste kom til den alderen, og da hadde vi pakket så veldig mye ekstra til henne og hun satt med store øyne i bæresele på flyplassen og kikket og lot seg ganske greit underholde på en lengre togtur. Da hun var 1,5 ble jeg rimelig svett på en kort flytur tur-retur Oslo-Trondheim for da var hun i fullt løpe og hoppe og utforske og i hvert fall ikke sitte stille modus. Nå har hun passert to og jeg håper vi får mulighet til å reise mer igjen om ikke alt for lenge (og helst før babyen er 1,5 hvis hun ligner storesøster). 

Ikke pakket så veldig mye ekstra, mente jeg å si. Og angående det å reise med toåring, så har vi ikke prøvd det med vår pga. korona. Men jeg tror det kan være slitsomt, men gøy. Nå er hun så interessert i alt som skjer, og lar seg lettere underholde med bøker, tegning e.l. eller bare prating om eventyret vi er på. Det er i hvert fall skikkelig gøy å ha henne med på turer i nærområdet nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vært helt ukomplisert siden første utenlandstur ved 8 måneder... Har aldri hatt reiseseng (hun samsov med oss uansett, men alle hoteller pleier da å stille med barneseng?) har aldri hatt med vogn,m på tur, spiste helt vanlig mat på restauranter (pluss amming frem til 18 måneder). Klær på tur trenger vel barn uansett alder? Så eneste ekstra utstyr var vel et bæresjal...

Anonymkode: dd849...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Jeg synes det gikk veldig fint å reise til Syden da han var baby. Hadde en tur da han var er halvt år, og det var veldig kos. Bare ammet og sov. Hadde en tur til Frankrike og til Nord-Norge da han var 1,5, og det var ikke like moro.. Da han nærmet seg 3 dro vi til USA. Det gikk som en drøm med BedBox og iPad. Synes det var de turene før han fylte ca 2,5 som var verst. Mye som må med, men trenger ikke reiseseng osv. og det hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det aller meste går fint med 1 barn, uansett alder. Hvis man har flere er det lettere etter de er 5-6 år.

Anonymkode: fcaad...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Aldri vært stress med fly her. Kan selvsagt bli litt grinete rett før han blir trøtt, men sovner på fanget mitt. Han synes fly er kjempespennende. Har med ipad og da slapper han av med den. Men har ikke reist lenger enn til Mallorca enda. Øker nok distanse etterhvert som han blir eldre. Er 5 nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...