AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #1 Skrevet 21. juni 2020 Altså. Lille frøken lakenskrekk er nå 8 uker. De to første ukene sovnet hun uansett. Nå må vi helst ha henne i bæretøy i et mørkt rom med masse bevegelse, og stopper bevegelsen våkner hun.. Vogn, vugge osv er uaktuelt, det blir bare skriking. Må vi virkelig stå i et mørkt rom og ta 100 knebøy flere ganger daglig for å sikre nok søvn? Anonymkode: f9b2f...bd6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #2 Skrevet 21. juni 2020 Hvis du orker det så får du venne på henne det😅 jeg hadde ikke gitt opp å venne barnet på vogna. Anonymkode: 8632a...e8c
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #3 Skrevet 21. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du orker det så får du venne på henne det😅 jeg hadde ikke gitt opp å venne barnet på vogna. Anonymkode: 8632a...e8c Hvordan kan jeg gjøre det? De få gangene vi har klart å vugge/trille i søvn sover hun svært kort og er megatrøtt.. og da er hun så overtrøtt og stimulert at hun må over i bæretøyet igjen🙄 Anonymkode: f9b2f...bd6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #4 Skrevet 21. juni 2020 Jepp, vår var sånn. Sov bare i bæresele til han var 4 mnd, da begynte han å kunne sove i vogn innimellom. Så oftere og oftere frem til nå hvor alle duppene er i vogn, men nå er han 8 mnd. Anonymkode: 87d1b...1d1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #5 Skrevet 21. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp, vår var sånn. Sov bare i bæresele til han var 4 mnd, da begynte han å kunne sove i vogn innimellom. Så oftere og oftere frem til nå hvor alle duppene er i vogn, men nå er han 8 mnd. Anonymkode: 87d1b...1d1 men måtte dere så tause som østers i et mørkt rom og hoppe rundt?🤯🤯 Det er det som er slitsomt.. Vi kan ikke sette oss ned eller noe Anonymkode: f9b2f...bd6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #6 Skrevet 21. juni 2020 Må ikke venne henne til å bare få sove på mørkt rom og bli bært. Legg henne i vogn eller vugge. Anonymkode: 54a38...7e7
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #7 Skrevet 21. juni 2020 Her må du nok være "hard" Legg henne ned i en vogn og trøst, la henne vite du er der. Ikke ta henne opp og vugg. Det går seg til Anonymkode: 694fd...130
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #8 Skrevet 21. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: men måtte dere så tause som østers i et mørkt rom og hoppe rundt?🤯🤯 Det er det som er slitsomt.. Vi kan ikke sette oss ned eller noe Anonymkode: f9b2f...bd6 Nei vi kunne være ute i lyset (bare bra det, så lærer de å skille mellom natt og dag etter hvert) men ja, måtte ta knebøy eller gå i trappa hele duppen. Så snart vi stoppet, våknet han. Kunne ikke ha tv, radio eller annen stimuli, måtte bare gå opp og ned og opp og ned trappa til han var ferdig å sove. Evt ta knebøy. Anonymkode: 87d1b...1d1 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #9 Skrevet 21. juni 2020 Det frister så klart å venne henne til vogn og vugge, men det ender opp med utrøstelig og overtrøtt baby🤷🏼♀️ Anonymkode: f9b2f...bd6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #10 Skrevet 21. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her må du nok være "hard" Legg henne ned i en vogn og trøst, la henne vite du er der. Ikke ta henne opp og vugg. Det går seg til Anonymkode: 694fd...130 Hvor mange timer mener du man skal holde på sånn, da? Anonymkode: 247b1...e03 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #11 Skrevet 21. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: men måtte dere så tause som østers i et mørkt rom og hoppe rundt?🤯🤯 Det er det som er slitsomt.. Vi kan ikke sette oss ned eller noe Anonymkode: f9b2f...bd6 Ja, jeg har gjort det med to barn. Ikke helt mørkt rom og ikke akkurat hopping, men jeg gikk frem og tilbake i gangen (der er det ingen vinduer, så ganske mørkt når lyset er av), taus som en østers i 4-5 timer om dagen. Det varte i 5 måneder med eldste og 4 måneder med yngste, så foretrakk de plutselig vogn. Vanvittig slitsomt mens det står på, men jeg angrer ingenting. Jeg er stolt av å ha gjort det jeg kunne for å dekke behovene til barna mine når de var på sitt aller mest sårbare. Anonymkode: 4d6e4...a7d 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #12 Skrevet 21. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har gjort det med to barn. Ikke helt mørkt rom og ikke akkurat hopping, men jeg gikk frem og tilbake i gangen (der er det ingen vinduer, så ganske mørkt når lyset er av), taus som en østers i 4-5 timer om dagen. Det varte i 5 måneder med eldste og 4 måneder med yngste, så foretrakk de plutselig vogn. Vanvittig slitsomt mens det står på, men jeg angrer ingenting. Jeg er stolt av å ha gjort det jeg kunne for å dekke behovene til barna mine når de var på sitt aller mest sårbare. Anonymkode: 4d6e4...a7d Hva gjør du når dere er på farten, er på besøk eller har besøk? Anonymkode: f9b2f...bd6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #13 Skrevet 21. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør du når dere er på farten, er på besøk eller har besøk? Anonymkode: f9b2f...bd6 Ikke meg du siterte, men vi kunne ikke være på farten, ha besøk eller dra på besøk under sovetid. Det er vi og hverdagen som må til passe oss babyen, ikke omvendt. Anonymkode: 87d1b...1d1 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #14 Skrevet 21. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har gjort det med to barn. Ikke helt mørkt rom og ikke akkurat hopping, men jeg gikk frem og tilbake i gangen (der er det ingen vinduer, så ganske mørkt når lyset er av), taus som en østers i 4-5 timer om dagen. Det varte i 5 måneder med eldste og 4 måneder med yngste, så foretrakk de plutselig vogn. Vanvittig slitsomt mens det står på, men jeg angrer ingenting. Jeg er stolt av å ha gjort det jeg kunne for å dekke behovene til barna mine når de var på sitt aller mest sårbare. Anonymkode: 4d6e4...a7d Imponert! Og jeg trodde min var krevende! 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke meg du siterte, men vi kunne ikke være på farten, ha besøk eller dra på besøk under sovetid. Det er vi og hverdagen som må til passe oss babyen, ikke omvendt. Anonymkode: 87d1b...1d1 Dette er så riktig så riktig. Mammapermisjonen min ble ikke i nærheten av det jeg hadde forventa, men jeg glad jeg holdt ut. Anonymkode: 52b13...ded
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #15 Skrevet 21. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Her må du nok være "hard" Legg henne ned i en vogn og trøst, la henne vite du er der. Ikke ta henne opp og vugg. Det går seg til Anonymkode: 694fd...130 Man skal ikke være hard mot en baby på 8 uker, for guds skyld!! Baby skriker ikke fordi den er sint eller prøver å manipulere oss, men på rent instinkt fordi den er redd og søker nærhet. Hvis ungen ikke liker vogn er bæretøy glimrende, det var redningen for meg med nummer 2. Har imidlertid ikke hatt mulighet til stille og mørkt rom, da jeg har vært mye alene med barna- så både nummer 2 og 3 ble tidlig vant til både lyd og lys i sovetiden. Anonymkode: 44073...50e 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #16 Skrevet 21. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man skal ikke være hard mot en baby på 8 uker, for guds skyld!! Baby skriker ikke fordi den er sint eller prøver å manipulere oss, men på rent instinkt fordi den er redd og søker nærhet. Hvis ungen ikke liker vogn er bæretøy glimrende, det var redningen for meg med nummer 2. Har imidlertid ikke hatt mulighet til stille og mørkt rom, da jeg har vært mye alene med barna- så både nummer 2 og 3 ble tidlig vant til både lyd og lys i sovetiden. Anonymkode: 44073...50e Men min lille nå er ikke så veldig begeistret for bæretøy heller. Bærer ergonomisk med sjal og sele. Hun «nekter» å ha hodet inntil brystet helt til hun sovner, så hun er som en fugleunge nedi der😹❤️ Og sover da stille og rolig gjennom den korte syklusen hun har i en alder av 8 uker, så begynner hun å kave noe voldsomt. Anonymkode: f9b2f...bd6
Mumsmums Skrevet 21. juni 2020 #17 Skrevet 21. juni 2020 Min eldste sov bare i armene. Bæretøy var ikke godkjent.. sov 30 mo av gangen. Gikk over etterhvert. Kanskje fra 3 mnd alder, sov i vogn i 3 timer.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #18 Skrevet 21. juni 2020 Du bør slutte å legge dagsoving i mørket. Når de begynner med søvnhornoner rundt 3-4 måneder trenger de å vite forskjell på natt og dag. Ellers kan du risikere at de snur døgnet. Baby "klarer" ikke mer våkentid enn 1 time frem til 4 måneder. Pass på å legg baby innen det, for å unngå bli overtrøtt. Da kan du legge baby til å sove og mye større odds for at baby sovner av seg selv. Legg gjerne koser rundt ansiktet og greier som gjør at de er trygge og koser seg. Er du bekymret så fjerner du det bare når baby har sovnet. Selv om vogn ikke funker supert så fortsett. Min eldste begynte brått å sove 3 timer i vogna rundt 4 måneder. Trilla hver dag nesten før det. Våkna alltid når vi kom hjem, helt til en dag han ikke gjorde det. Man kan også øve på det, ved å stoppe rett før de sovner osv. Men først få bedre rutiner på dagsoving. Blir baby overtrøtt til en dupp, kan alle være vanskelige. Så bare hold ut og tenk at neste dag går det kanskje enda bedre. Anonymkode: 7bc57...9b1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #19 Skrevet 22. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke meg du siterte, men vi kunne ikke være på farten, ha besøk eller dra på besøk under sovetid. Det er vi og hverdagen som må til passe oss babyen, ikke omvendt. Anonymkode: 87d1b...1d1 Samme her. Mørkt rom og bæresjal var eneste måten få baby til å sove på. Ut på tur eller besøk i sovetid var uaktuelt. Akkurat dét har aldri gått over for vår del, men nå sover barnet i vogn, så det er da noe 😄 Anonymkode: da9d2...544
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2020 #20 Skrevet 22. juni 2020 Min var prikk lik, plutselig gikk ikke amming i søvn lenger og duppene var mikroskopiske, måtte bære og bære til høylytt protest, vogn og seng var uaktuelt. Tror det begynte ca rundt 6 uker. Nå har hun bikket 13 uker og sover både i vogn og seng men duppene er fortsatt korte. Men hun trenger mørkt rom og white noise på full guffe for å komme i stemning, det er søvassosiasjonene hennes og hun blir ikke forvirret av natt/dag. Og så må hun være trøtt nok. For oss betyr det 2 timer, da sovner hun på 5 minutter uten masse grining. Når jeg prøvde å legge henne (i sjalet) med en gang hun gjespet, gjerne etter 1-1,5 time så tok det mye lenger tid for å få henne til å sovne pluss masse dårlig stemning så ville anbefalt deg å knekke koden med våkentiden. Da var det plutselig greit med både vogn og egen seng. Anonymkode: 97e55...e06 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå