Gjest Fett nok Skrevet 21. juni 2020 #1 Skrevet 21. juni 2020 Jeg hadde aldri trodd jeg trengte å skrive denne tråden men her er vi. Vi må snakke om hvor intenst ødeleggende det er å oute sexarbeidere. 1) Det er en utrolig bedriten ting å gjøre. Folk er stort sett ganske opptatt av hvilke deler av sitt eget liv de ønsker å dele med verden rundt. Privatliv er ikke et privilegium, det er en rettighet. 2) Du aner ikke noe om situasjonen personen var i/er i. Det kan være en person som av ulike psykiske/fysiske årsaker har falt utenfor normalt arbeidsliv i en kortere eller lenger periode. Det kan være at det bare var gode penger som var trekkplasteret. Det kan være motivert av høy gjeld. Uansett hva årsaken er så er det uansett ikke din jobb, person på internett, å stille deg som moralsk overdommer over vedkommende og trekke dette opp igjen i tide og utide. 3) At man gjorde noe, frivillig og uten problemer, i en periode av livet sitt betyr ikke det at de nødvendigvis ønsker at dette skal trekkes opp, igjen og igjen, i alle sammenhenger i mange år etter det har skjedd. På samme måte som fyllebildene fra studietiden sikkert var både moro og helt frivillig og harmløst da, ville du sikkert blitt ganske sint hvis noen av vennene dine sendte dem på e-post til sjefen din. Sånn er det når man outer folk på internett også. Og sist men ikke minst, og grunnen til at jeg reagerer så sterkt 4) Outing kan være FARLIG. Farlig for karrieren, farlig fordi det kan trigge represalier fra partnere/sjalu ekskjærester. farlig for vennskap og medmenneskelige relasjoner, du kan miste boligen eller barna dine, det er farlig for din psykiske helse fordi du føler at du igjen og igjen utsettes for disse "angrepene". Nesten alle som outer sexarbeidere sier det samme "ja men det er jo ikke forbudt å selge sex og jeg synes det er greit hva er problemet" "Hen sto frem selv (gjerne anonymisert) og da må vedkommende ta ansvaret selv" "hen synes sexsalg var greit og da må jeg kunne få oute" Her er fakta. Det er fortsatt enorme stigma mot sexarbeidere i verden. Det påvirker hvordan folk møtes av politi, av helsevesen, av utleiere av boliger, barnevern, partnere, familie. Det hjelper ikke hva DU synes om sexsalg. Sexarbeidere utsettes fortsatt for mye mer vold og trusler enn andre deler av befolkningen. Dette er det faktisk ditt ansvar å ta inn over deg, om du er så "positiv" til de som selger sex som du sier du er. Så til alle dere som føler dere truffet: Skjerp dere noe jævlig. Jeg har aller mest lyst å tagge de verste offenderne i denne tråden men her er jeg, og henger dere ikke ut for dumme ting som dere gjorde for bare noen timer siden. Føler dere for å gi tjenesten tilbake til verden? Sak fra HuffPost om samme tema
Khadira Skrevet 21. juni 2020 #2 Skrevet 21. juni 2020 Her synes jeg du egentlig maler et rosenrødt bilde av hvordan sexsalg foregår. Ja, det er noen som har sexsalg som en jobb ved siden av studier og ikke har problemer med det, men hallo: 2 minutter siden, Fett nok skrev: At man gjorde noe, frivillig og uten problemer, i en periode av livet sitt betyr ikke det at de nødvendigvis ønsker at dette skal trekkes opp, igjen og igjen, i alle sammenhenger i mange år etter det har skjedd. Altså, hæ? Tror du virkelig at alle som driver med sexsalg først og fremst gjør det frivillig - og uten problemer? Det fungerer kanskje fint i nåtiden, men hvordan ettervirkninger på en person sin psyke tror du det kan ha å drive med sexsalg? Selvfølgelig bør man ikke oute, det er jeg enig i, men man trenger heller ikke framstille sexsalg som en bra greie uten noe problematisk ved seg. 17
Gjest Fett nok Skrevet 21. juni 2020 #3 Skrevet 21. juni 2020 Akkurat nå, Nightcrawler skrev: Her synes jeg du egentlig maler et rosenrødt bilde av hvordan sexsalg foregår. Ja, det er noen som har sexsalg som en jobb ved siden av studier og ikke har problemer med det, men hallo: Altså, hæ? Tror du virkelig at alle som driver med sexsalg først og fremst gjør det frivillig - og uten problemer? Det fungerer kanskje fint i nåtiden, men hvordan ettervirkninger på en person sin psyke tror du det kan ha å drive med sexsalg? Selvfølgelig bør man ikke oute, det er jeg enig i, men man trenger heller ikke framstille sexsalg som en bra greie uten noe problematisk ved seg. For ordens skyld: nei, man skal selvfølgelig ikke oute ofre for trafficking heller. Dette gjelder 100% av alle sexarbeidere. Men det er ofte ikke de som er de som henges ut, men derimot folk som kanskje solgte sex en kortere periode, solgte bilder for penger, jobbet som camgirls eller strippere
Khadira Skrevet 21. juni 2020 #4 Skrevet 21. juni 2020 Akkurat nå, Fett nok skrev: For ordens skyld: nei, man skal selvfølgelig ikke oute ofre for trafficking heller. Dette gjelder 100% av alle sexarbeidere. Men det er ofte ikke de som er de som henges ut, men derimot folk som kanskje solgte sex en kortere periode, solgte bilder for penger, jobbet som camgirls eller strippere Og igjen: tror du dette gjennomføres uten problematikk eller ettervirkninger? 8
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #5 Skrevet 21. juni 2020 Er det et stort problem med outing av prostituerte her i Norge, eller har du bare funnet en "interessant" artikkel fra et land som ikke på noen måte kan sammenlignes med Norge? Anonymkode: 2ff20...2e0 21
Gjest Fett nok Skrevet 21. juni 2020 #6 Skrevet 21. juni 2020 1 minutt siden, Nightcrawler skrev: Og igjen: tror du dette gjennomføres uten problematikk eller ettervirkninger? Det er jo ikke poenget. Å oute folk som selger seksuelle tjenester er like bedritent om de ikke angrer et sekund eller har PTSD. Uansett hva du legger til grunn er fortsatt riktig svar: ikke oute folk som selger seksuelle tjenester
Gjest Fett nok Skrevet 21. juni 2020 #7 Skrevet 21. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det et stort problem med outing av prostituerte her i Norge, eller har du bare funnet en "interessant" artikkel fra et land som ikke på noen måte kan sammenlignes med Norge? Anonymkode: 2ff20...2e0 Jeg ser det jevnlig. Også her på KG.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #8 Skrevet 21. juni 2020 1 minutt siden, Fett nok skrev: Jeg ser det jevnlig. Også her på KG. Jeg har aldri sett det. Link til tråd? Anonymkode: b264c...310 13
Khadira Skrevet 21. juni 2020 #9 Skrevet 21. juni 2020 Akkurat nå, Fett nok skrev: Det er jo ikke poenget. Å oute folk som selger seksuelle tjenester er like bedritent om de ikke angrer et sekund eller har PTSD. Uansett hva du legger til grunn er fortsatt riktig svar: ikke oute folk som selger seksuelle tjenester Poenget mitt er fremdeles at du maler et rosenrødt bilde av sexsalg i den opprinnelige posten. Du tar jo ikke høyde for nyanser i det hele tatt, du skriver som om sexsalg er en helt problemfri greie og at alle som outer, uavhengig av grunn, er noen jævler. Satt på spissen. Jeg synes også at anonym hadde et godt poeng her. Jeg er ganske aktiv på KG, men jeg har ikke sett denne outingen av sexarbeidere som du skriver så høylytt om. At det er et problem i f.eks USA, den kjøper jeg. Men at dette er et innmari stort problem i Norge, den sliter jeg med å se. Du kan gjerne si og mene akkurat hva du vil, men du må faktisk tåle at folk er uenig med deg, uten å slenge ut "Uansett hva du legger til grunn er fortsatt riktig svar:.." og så videre. Dersom du ikke takler å høre/lese andre synspunkter er det jammen vrient å ha en diskusjon med deg. 5
Gjest Fett nok Skrevet 21. juni 2020 #10 Skrevet 21. juni 2020 Okei jeg biter på. Hva synes du er en OK grunn for å oute noen som selger sex? 2 minutter siden, Nightcrawler skrev: Poenget mitt er fremdeles at du maler et rosenrødt bilde av sexsalg i den opprinnelige posten. Du tar jo ikke høyde for nyanser i det hele tatt, du skriver som om sexsalg er en helt problemfri greie og at alle som outer, uavhengig av grunn, er noen jævler. Satt på spissen. Jeg synes også at anonym hadde et godt poeng her. Jeg er ganske aktiv på KG, men jeg har ikke sett denne outingen av sexarbeidere som du skriver så høylytt om. At det er et problem i f.eks USA, den kjøper jeg. Men at dette er et innmari stort problem i Norge, den sliter jeg med å se. Du kan gjerne si og mene akkurat hva du vil, men du må faktisk tåle at folk er uenig med deg, uten å slenge ut "Uansett hva du legger til grunn er fortsatt riktig svar:.." og så videre. Dersom du ikke takler å høre/lese andre synspunkter er det jammen vrient å ha en diskusjon med deg.
Khadira Skrevet 21. juni 2020 #11 Skrevet 21. juni 2020 Akkurat nå, Fett nok skrev: Okei jeg biter på. Hva synes du er en OK grunn for å oute noen som selger sex? Selvfølgelig henger du deg opp i én eneste setning uten å svare på hovedgreia, men okay. Hvis jeg som ung jente hadde slitt med penger i studietiden min og jeg kvernet meg fram til at sexarbeid var en grei løsning. Vet du hva jeg hadde satt pris på mer enn at jeg fikk enorme, psykiske problemer i ettertid? At noen satt en stopper for "virksomheten" min. Av og til så må man gjøre "grusomme" ting for å beskytte de man er glade i. Har du ellers noe svar til det andre jeg sa, eller vil du bare delvis svare på det jeg skrev til deg? 2
Khadira Skrevet 21. juni 2020 #12 Skrevet 21. juni 2020 Forøvrig så er jeg også nysgjerrig på link til outetråd. 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #13 Skrevet 21. juni 2020 1 minutt siden, Nightcrawler skrev: Selvfølgelig henger du deg opp i én eneste setning uten å svare på hovedgreia, men okay. Hvis jeg som ung jente hadde slitt med penger i studietiden min og jeg kvernet meg fram til at sexarbeid var en grei løsning. Vet du hva jeg hadde satt pris på mer enn at jeg fikk enorme, psykiske problemer i ettertid? At noen satt en stopper for "virksomheten" min. Av og til så må man gjøre "grusomme" ting for å beskytte de man er glade i. Har du ellers noe svar til det andre jeg sa, eller vil du bare delvis svare på det jeg skrev til deg? Hvordan hjelper det noen å bli outet, mener du? Tror du virkelig de får det bedre av at alle rundt dem vet hva de drev med? Anonymkode: f82fc...fd8 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #14 Skrevet 21. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri sett det. Link til tråd? Anonymkode: b264c...310 Altså. Jeg så det senest igår. Men jeg linker ikke så flere kan få lese. Anonymkode: 9c827...fdf 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #15 Skrevet 21. juni 2020 Ligger på blogger forumet Anonymkode: c84a4...3df
Khadira Skrevet 21. juni 2020 #16 Skrevet 21. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan hjelper det noen å bli outet, mener du? Tror du virkelig de får det bedre av at alle rundt dem vet hva de drev med? Anonymkode: f82fc...fd8 Mulig jeg er veldig konservativ her, men i min verden så er ikke sexsalg en legitim "karriere" eller noe som man iallfall bør framstille som en problemfri greie, som det blir i tråden her. Mulig outing ikke hjelper, men så kan man jo spørre seg: hvorfor outer folk? Er det fordi man vil være jævlig eller så er det fordi sexsalg faktisk ikke bør aksepteres? Jeg mener det siste. Jeg tror at sexsalg fører med seg, i mange tilfeller, store psykiske ettervirkninger som ikke bør legges lokk på - og det mener jeg ts gjorde i den opprinnelige posten. Det var iallfall ikke noe som det ble vektlagt fokus på i det hele tatt. Så kan man spørre seg: om man driver med noe som man skal gå rundt og være livredd for at folk skal få vite om - er det da noe man bør drive med i utgangspunktet? 3
Gjest Fett nok Skrevet 21. juni 2020 #17 Skrevet 21. juni 2020 8 minutter siden, Nightcrawler skrev: Selvfølgelig henger du deg opp i én eneste setning uten å svare på hovedgreia, men okay. Hvis jeg som ung jente hadde slitt med penger i studietiden min og jeg kvernet meg fram til at sexarbeid var en grei løsning. Vet du hva jeg hadde satt pris på mer enn at jeg fikk enorme, psykiske problemer i ettertid? At noen satt en stopper for "virksomheten" min. Av og til så må man gjøre "grusomme" ting for å beskytte de man er glade i. Har du ellers noe svar til det andre jeg sa, eller vil du bare delvis svare på det jeg skrev til deg? Jeg kjøper ikke at outing skal være hjelp. Hvis man ser noen i desperat nød, hva med å heller 1) låne dem penger 2) la dem bo gratis på sofaen din en kort periode 3) hjelpe dem skaffe seg en annen jobb? (Ev avrusning som er aktuelt for en del også)
Khadira Skrevet 21. juni 2020 #18 Skrevet 21. juni 2020 Akkurat nå, Fett nok skrev: Jeg kjøper ikke at outing skal være hjelp. Hvis man ser noen i desperat nød, hva med å heller 1) låne dem penger 2) la dem bo gratis på sofaen din en kort periode 3) hjelpe dem skaffe seg en annen jobb? (Ev avrusning som er aktuelt for en del også) Desperat nød kan være at man i en tilstand hvor man ikke klarer å se sitt eget beste, tror at sexsalg er en løsning. Debatten burde nyanseres, ikke at sexsalg blir framstilt som en problemfri sidejobb man kan ha for å få litt ekstra cash. 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #19 Skrevet 21. juni 2020 2 minutter siden, Nightcrawler skrev: Mulig jeg er veldig konservativ her, men i min verden så er ikke sexsalg en legitim "karriere" eller noe som man iallfall bør framstille som en problemfri greie, som det blir i tråden her. Mulig outing ikke hjelper, men så kan man jo spørre seg: hvorfor outer folk? Er det fordi man vil være jævlig eller så er det fordi sexsalg faktisk ikke bør aksepteres? Jeg mener det siste. Jeg tror at sexsalg fører med seg, i mange tilfeller, store psykiske ettervirkninger som ikke bør legges lokk på - og det mener jeg ts gjorde i den opprinnelige posten. Det var iallfall ikke noe som det ble vektlagt fokus på i det hele tatt. Så kan man spørre seg: om man driver med noe som man skal gå rundt og være livredd for at folk skal få vite om - er det da noe man bør drive med i utgangspunktet? 1) Du svarer ikke på spørsmålet mitt i det hele tatt. 2) Hele posten din oser av dobbeltmoral og fordømmelse ti ganger verre enn det du beskylder TS for. Anonymkode: f82fc...fd8 2
Gjest Fett nok Skrevet 21. juni 2020 #20 Skrevet 21. juni 2020 4 minutter siden, Nightcrawler skrev: Mulig jeg er veldig konservativ her, men i min verden så er ikke sexsalg en legitim "karriere" eller noe som man iallfall bør framstille som en problemfri greie, som det blir i tråden her. Mulig outing ikke hjelper, men så kan man jo spørre seg: hvorfor outer folk? Er det fordi man vil være jævlig eller så er det fordi sexsalg faktisk ikke bør aksepteres? Jeg mener det siste. Jeg tror at sexsalg fører med seg, i mange tilfeller, store psykiske ettervirkninger som ikke bør legges lokk på - og det mener jeg ts gjorde i den opprinnelige posten. Det var iallfall ikke noe som det ble vektlagt fokus på i det hele tatt. Så kan man spørre seg: om man driver med noe som man skal gå rundt og være livredd for at folk skal få vite om - er det da noe man bør drive med i utgangspunktet? Ok, men folk outer jo folk som solgte sex for årevis siden også. De har jo fått andre jobber, er i en annen situasjon, kommet seg bort fra sexsalget. Også skal de fortsette å straffes med alt negativt outing kan føre til fordi....?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå