MsTrøtt Skrevet 21. juni 2020 #1 Del Skrevet 21. juni 2020 Hei! Er det noen andre der ute som må mye ned i vekt.. slik som meg?.. er så lei. 158 vi høy og 98 kg ( har vært 102kg), så BMI rundt 39!!! Jeg har fått beskjed om at slankeoperasjon er aktuelt.. men dette sitter langt inne for min del.. nå føler jeg kroppen svikter meg.. konstant trøtt.. puls som raser bare jeg reiser meg .. kan få 190 i puls av gåtur! Får "blodsukker fall" der jeg blir skjelven,svimmel, kvalm og føler jeg vil besvime .. Har da og målt lave blodsukker verdier... Har mye insulin.. insulinresistent.. fått mer allergier for matvarer.. Har søkt rundt på nettet, men føler de fleste overvektige er i "fin form" .. jeg er i fullt arbeid og er småbarnsmor så må få skikk på livet. Er det noen som har det slik? Som må mye ned i vekt? ... greteroede, keto, telling, flexikost, osv.. vært innom det meste.. keto er det som har hatt mest effekt, men er vanskelig å holde! Føler meg alene om å ha det slik... var tynn og slank hele barndommen, frem til 3 vgs.. gikk da kraftig opp i vekt på kort tid. ( har forøvrig vært til lege med mine problemer) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #2 Del Skrevet 21. juni 2020 Har du vurdert å prøve Mysimba? Du kan søke om å få den på blå resept. Anonymkode: 3f7d2...502 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsTrøtt Skrevet 21. juni 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 21. juni 2020 Har prøvd metformin... den hjelper på insulinresistensen.. men føler eg blir så lav i bl.s selv om vet at den alene ikke kan gi alvorlig hypoglylemi.. ikke prøvd mysimba. Erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #4 Del Skrevet 21. juni 2020 Jeg bruker den selv, og synes det hjelper på apetitten. Men man må selvsagt gjøre de rette valgene likevel. Om jeg ikke går ned en periode hjelper den meg til å holde vekta. Var uten en stund og da følte jeg meg elendig. For din del vil jeg tro at mosjon (ta det gradvis) og spise så lavkarbo som du klarer er en fordel. Selv trenger jeg å trene for å gå ned i vekt. Det har det blitt veldig lite av under koronaen. Spent på hvordan det blir når jeg begynner med styrketrening igjen. Mistenker også at jeg har lipødem. Det gjør vektnedgang vanskelig, og det følger med trøtthet og følelse av feber innimellom. Så selv om formen min ikke er så verst i seg selv tilsier ikke dagsformen alltid at jeg orker så mye, spesielt ikke i varmen. Anonymkode: 3f7d2...502 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsTrøtt Skrevet 21. juni 2020 Forfatter #5 Del Skrevet 21. juni 2020 Takk for svar. Drev aktivt med konkurranse idrett i ungdommen, så vekta gikk opp når sluttet brått med dette.. så har "anlegg" for å trene, men nå føler jeg kroppen streiker totalt.. jeg har og perioder med lavgradig feber rundt 38 uten åpenbar årsak.. blir utredet for autoimmun sykdom.. men selv tror jeg og håper at det skyldes vekta! Alt føles litt håpløst akkurat nå.. Har du gått mye ned? Har du mye du skal ned? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsTrøtt Skrevet 21. juni 2020 Forfatter #6 Del Skrevet 21. juni 2020 Er det andre der ute som skal like mye ned i vekt som meg? Type 40 kg +... eller er operasjon eneste utvei ? Gjerne suksesshistorier om noen har noe.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #7 Del Skrevet 21. juni 2020 Om du utredes for sykdom må du bare vente på resultat. Om det er hormoner eller noe som gjør at du veier mye, så vil ike operasjon hjelpe. Spis bedre og vær tolmodig Anonymkode: fdf9c...f0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsTrøtt Skrevet 21. juni 2020 Forfatter #8 Del Skrevet 21. juni 2020 Stoffskifte er normalt.. vet grunnen til overvekten- inaktivitet og all for mye mat 😅 så er kun min egen feil... autoimmunitet har ikke noe med vekten å gjøre.. evt utløst av overvekt kanskje... problemet mitt er vel at jeg prøver å være flink et par dager.. får resultater, så rett tilbake i samme spor.. ofte som følge av at får disse "blodsukker fallene " ( reelt målte verdier ) og da hiver innpå med rikelig med raske karbs.. og fortsetter.. ond sirkel. Ståa nå er 40 kg ++ for mye.. MÅ ned i vekt for helsen sin del.. hadde håpet på at det var andre der ute som skal ned like mye.. som kan dele erfarinher/ frustrasjoner/ ubehag med overvekten.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #9 Del Skrevet 21. juni 2020 Hvor gammel er du? Har du noe erfaring med å følge en kostplan? Da har du noe håndfast du bare skal følge og ikke vurdere ting selv. Har vært i behandling for anoreksi og hatt dette med stor suksess, og de med overspisingsproblem fulgte også kostplan. Dersom man er for restriktiv ender man ofte opp med overspising, så faste måltider er veldig viktig. Samtidig vil jeg tro at posjonsstørrelsne dine er for store. En kostplan vil lære deg hva som er ok mengder. Jeg tror ikke dietter der du må kutte ut matgrupper vil fungere på sikt. Du trenger heller ikke tenke på trening sånn som det er nå. Man kan også gjøre små endringer litt og litt, siden du har erfart at du fort faller av større endringer. Feks en måned hvor du ikke gjør andre endringer enn å ikke drikke noe med kalorier. Neste måned tilfører du at du ikke skal spise noe mellom måltidene, ingen snacksing her og der uansett hvor sunt det er. Deretter kutter du litt på porsjonsstørrelsen ved feks middag, kun en posjon på en litt mindre tallerken. Etter et par måneder til kan du kutte ned på frokost, så lunsj osv. Da vil det gå saktere, men kanskje større sjanse for en livsstilsendring. Sett deg delmål vektmessig der du feks har en premie for deg selv(manikyr, spaopphold, det du ønsker deg). Lykke til, og skriv dagbok:) Jeg syns det er lurt av deg å prøve å unngå operasjon. Anonymkode: 49ac0...062 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #10 Del Skrevet 21. juni 2020 Jeg veier betraktelig mer enn deg, og skal jeg ned til «normal» vekt må jeg slanke meg typ 90 kg. Det føles rett og slett helt uoverkommelig, og er super umotiverende! Jeg har en sykdom i underkropp og armer (lipødem) som også gjør at mye av fettet ikke kan slankes bort, så jeg vet ikke hvor mye det er sannsynlig at jeg kan gå ned heller. Selv har jeg mest troen på Grete Roede. Spise regelmessig, sunt og man kan unne seg noe godt også - noe som gjør det lettere å kunne leve med i det lange løp! Gikk ned 2 kg i uka da jeg var på mitt flinkeste! Dietter har man fort for å falle av og gå opp igjen alle kiloene - Roede er jo tilnærmet lik et normalt kosthold der du kan spise mye og variert! Tror bare man må bestemme seg for å komme i gang. Starte forsiktig med f.eks kosthold og bygge på med mer bevegelse og etterhvert trening, sette gode delmål og belønninger underveis og hele tiden huske på hvorfor man gjør det. You can do it💪🏻 Anonymkode: 75993...76c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #11 Del Skrevet 21. juni 2020 1 time siden, MsTrøtt skrev: Takk for svar. Drev aktivt med konkurranse idrett i ungdommen, så vekta gikk opp når sluttet brått med dette.. så har "anlegg" for å trene, men nå føler jeg kroppen streiker totalt.. jeg har og perioder med lavgradig feber rundt 38 uten åpenbar årsak.. blir utredet for autoimmun sykdom.. men selv tror jeg og håper at det skyldes vekta! Alt føles litt håpløst akkurat nå.. Har du gått mye ned? Har du mye du skal ned? Jeg hadde gått ned 16 kg. Nå opp igjen 10 kg. Håper det snur igjen når jeg kommer i gang med styrketrening. Mitt største problem er søtsug og stor apetitt. Jeg burde sikkert ideelt sett gå ned 40 kg, men jeg er fornøyd om jeg klarer 20 kg. Akkurat nå er jeg ikke så veldig fornøyd med utseendet heller, det plager meg normalt ikke så mye, men nå er det litt for mye av det gode. Håper at styrketreningen kan endre dette også. Selv om jeg klarer mye til tross for vekta mi sammenlignet med andre med samme vekt, er det jo likevel kjedelig å bli fortere andpusten enn normalvektige og ikke kunne løpe f.eks. Ikke morsomt å gå på tur med andre som er "bedre" trent. Men når kostholdet er problemet kan du absolutt prøve Mysimba, men det kan være en del bivirkninger, så det er lurt å sette seg inn i det på forhånd. Anonymkode: 3f7d2...502 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsTrøtt Skrevet 21. juni 2020 Forfatter #12 Del Skrevet 21. juni 2020 Takk for svar 😊. Fortvilelse er ensomhet! Takk for gode forslag! Har drevet med myyye telling av kalorier - logging - lifesum/roede/vektklubb.. vet at det fungerer, og at jeg spiser for mye om jeg ikke noterer alt jeg spiser.. livsstilsendring er nok eneste løsning, men merker jeg er redd jeg aldri skal klare å snu trenden.. vi spise normal husmannskost, problemet er at jeg spiser i skjul når ingen andre ser.. er 30 år gammel, to små barn og gift.. familien vil at jeg skal slanke meg, bare spise mindre hører jeg daglig.. og da er det gjerne mat som er både veid og logget 😅 ... vekten plager meg mer nå enn tidligere da jeg føler kroppen sliter veldig pga overvekten. Var som sagt tynn og trent frem til ca. 18 år.. kommentarer som "hva har skjedd med deg, du var jo nydelig før.." Har jeg fått utallige ganger.. Har mistet mye av meg selv pga overvekten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tunaen Skrevet 21. juni 2020 #13 Del Skrevet 21. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke dietter der du må kutte ut matgrupper vil fungere på sikt. Du trenger heller ikke tenke på trening sånn som det er nå. Man kan også gjøre små endringer litt og litt, siden du har erfart at du fort faller av større endringer. Feks en måned hvor du ikke gjør andre endringer enn å ikke drikke noe med kalorier. Neste måned tilfører du at du ikke skal spise noe mellom måltidene, ingen snacksing her og der uansett hvor sunt det er. Deretter kutter du litt på porsjonsstørrelsen ved feks middag, kun en posjon på en litt mindre tallerken. Etter et par måneder til kan du kutte ned på frokost, så lunsj osv. Da vil det gå saktere, men kanskje større sjanse for en livsstilsendring. Sett deg delmål vektmessig der du feks har en premie for deg selv(manikyr, spaopphold, det du ønsker deg). Lykke til, og skriv dagbok:) Jeg syns det er lurt av deg å prøve å unngå operasjon. Anonymkode: 49ac0...062 👏🏼👏🏼 Det hun sa! Er selv i gang med vektnedgang. Med jobb, mann og et barn så er det jo utfordrende. Men jeg har valgt å fokusere på én ting av gangen, f.eks har jeg jobbet med disse områdene: -Måltidsrytme -porsjonskontroll -begrense kos (spiste søtsaker 3-4 ganger i uken. Nå er det én gang, samt sukkerfri is eller popcorn ved behov 😛 ) Aktivitet hadde jeg som mål om å gå tur i 30 minutter. Det er overkommelig, selv i en travel hverdag. Går utover chille foran tv-delen, men det er helt ok. Har foreløpig ikke telt kcal, men regner med å måtte gjøre det etterhvert. Nå gjør jeg dette på MIN måte. Og det går sakte nedover, men er fornøyd så lenge det går nedover. Ser at du skriver at du spiser i skjul. Har du tenkt noe på årsaken til dette? 1 time siden, MsTrøtt skrev: Takk for svar 😊. Fortvilelse er ensomhet! Takk for gode forslag! Har drevet med myyye telling av kalorier - logging - lifesum/roede/vektklubb.. vet at det fungerer, og at jeg spiser for mye om jeg ikke noterer alt jeg spiser.. livsstilsendring er nok eneste løsning, men merker jeg er redd jeg aldri skal klare å snu trenden.. vi spise normal husmannskost, problemet er at jeg spiser i skjul når ingen andre ser.. er 30 år gammel, to små barn og gift.. familien vil at jeg skal slanke meg, bare spise mindre hører jeg daglig.. og da er det gjerne mat som er både veid og logget 😅 ... vekten plager meg mer nå enn tidligere da jeg føler kroppen sliter veldig pga overvekten. Var som sagt tynn og trent frem til ca. 18 år.. kommentarer som "hva har skjedd med deg, du var jo nydelig før.." Har jeg fått utallige ganger.. Har mistet mye av meg selv pga overvekten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LetLoose Skrevet 22. juni 2020 #14 Del Skrevet 22. juni 2020 når jeg klarte å endre livsstil klarer du det også.. Jeg begynte ikke å se resultater før jeg begynte med å jobbe med hodet og hvordan jeg forholdt meg til dietter.. Jeg var så møkka lei dietter for jeg klarte aldri å følge de.. Så ikke engang poenget med å prøve for jeg viste at på et punkt kom jeg til å ville fortsette å spise og ødelegge nok en diett.. Det var Ikke nødvendigvis følelsesspising (selv om det var en del av det), men også alle de reglene og restriksjon en jeg lagde for meg selv... De skapte en situasjon er jeg var "fri" når jeg ikke var på diett, for da kunne jeg kose meg å leve livet... Også var det periodene der jeg var streng og sliten og fokusert.. Pga masse trening lite mat, masse energi på telling og måling, og en vekt som ikke fulgte det mønsteret jeg hadde planlagt. Jeg tror å mener oppriktig at all informasjonen man har tilgang til på nettet saboterte mer for meg enn hjalp meg. 🤔 Jeg ble så fokusert på rett og galt og sluttet helt å lytte til kroppen... Du trenger ikke motivasjon for å gå ned i vekt... Når du har knekt koden så trives du med måten du spiser på og beveger deg på og du går ned... Skal du stille i bikinifitness eller ha veldig lav fettprosent må du være strengere.. De første ukene er det verste... Da må du takle sukkercravings endre vaner og gjøre alt det hjernen IKKE liker på en gang... Hvis du jobber med hjernen og gir deg selv valg så vil det føles bedre.. Se denne fra ca 13:34 til rundt 50:00 så har jeg forsøkt å forklare.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 22. juni 2020 #15 Del Skrevet 22. juni 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du vurdert å prøve Mysimba? Du kan søke om å få den på blå resept. Anonymkode: 3f7d2...502 Mysimba (sentralstimulerende) når pulsen blir 190 av å gå, uten at hjertet er utredet? Jeg synes folk bør være litt forsiktig med å kaste ut medisinforslag. Kan være man har en inkompetent lege. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
addict Skrevet 22. juni 2020 #16 Del Skrevet 22. juni 2020 (endret) 2 timer siden, isw skrev: Mysimba (sentralstimulerende) når pulsen blir 190 av å gå, uten at hjertet er utredet? Jeg synes folk bør være litt forsiktig med å kaste ut medisinforslag. Kan være man har en inkompetent lege. Dette. Jeg tenker egentlig at det ikke er så mange gode råd å gi, for dedikasjonen må komme innenifra og hvis ikke puls på 190 ved gåtur og kraftig fedme er nok til å motivere så kan jeg liksom ikke komme på noe bedre.. Det som funker for meg er å bruke aktivitetsklokke/fitbit og følge meg på hvor mye jeg forbrenner og å styre matinntaket deretter. Når resultatene kom så kom og gikk motivasjonen litt her og der, men dedikasjonen og løftet til meg selv var drivkraften.. Endret 22. juni 2020 av addict 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 22. juni 2020 #17 Del Skrevet 22. juni 2020 2 minutter siden, addict skrev: Dette. Jeg tenker egentlig at det ikke er så mange gode råd å gi, for dedikasjonen må komme innenifra og hvis ikke puls på 190 ved gåtur og kraftig fedme er nok til å motivere så kan jeg liksom ikke komme på noe bedre.. Det som funker for meg er å bruke aktivitetsklokke/fitbit og følge meg på hvor mye jeg forbrenner og å styre matinntaket deretter. Når resultatene kom så kom og gikk motivasjonen litt her og der, men dedikasjonen og løftet til meg selv var drivkraften.. Ja, og jeg tror uansett at ved livsstilssykdommer og BMI opp mot 40, så hadde jeg nok uansett tatt en sjekk hos legen før jeg gjorde noe som helst annet. Ofte er det greit å kvitte seg med noen kilo før man starter treningen når vekten er så høy. Kombinasjonen hard trening og kraftig overvekt kan skade en utrent kropp (og hjerte). Kosthold først, mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsTrøtt Skrevet 22. juni 2020 Forfatter #18 Del Skrevet 22. juni 2020 LeetLose- for en fantastisk inspirerende video.spot on 😊tusen takk! Syns det er bra med alle råd og tips! Ift til medisinske råd - har en lengre utdannelse innen helse ( noe som er enda flauere når man er feit liksom 🙉) så klarer å sortere ut hva som bør gjøres under oppfølging etc. Blir fulgt av hjertespesialist, men de har ikke funnet noe som kan tilsi at jeg ikke kan bevege meg som normalt ift dysfunksjon i pulsstyringen. MEN den youtube videoen var virkelig for meg! Så fikk en ny giv merket jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 22. juni 2020 #19 Del Skrevet 22. juni 2020 Jeg ville iallfall blitt skikkelig utredet, 190 i puls bare ved å gå høres jo helt ekstremt ut. Er du ikke i aktivitet til vanlig? Er sånn noenlunde på samme størrelse som deg altså så mener ikke å være frekk. Selv kommer jeg ikke nær 190 i puls om jeg springer og naboen er etter meg med en motorsag... Har det vært slik lenge at pulsen blir så høy bare av å gå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsTrøtt Skrevet 22. juni 2020 Forfatter #20 Del Skrevet 22. juni 2020 Er under utredning, men de har til nå ikke funnet noe alarmerende.. snakk om autonom dysfunksjon som de ikke kan forklare.. begynte i siste svangerskap for tre år siden. Skal ha på meg 24T EKG om et par uker, men fått beskjed om å leve som vanlig og trene. Nei ikke totalt inaktiv heller - jobber fulltid( aktiv jobb), barn/hus hjem, kan fint gå en mil dog med høye pulstopper 😅 men jogging og HIT treninger er per nå uaktuelt ift formen min.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå