Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Jeg har lyst til å jobbe på sykehjem, rydde, skifte på sengetøy eller jeg vet ikke, er det noen som vet om man kan det uten relevant utdanning? 

Det er til jeg begynner på ny utdanning. 

Anonymkode: 91881...93e

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Du må nok i det minste ha fagbrev i helsefagarbeid.

Endret av AthenaRavenLuna
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Takk for svar 😊

AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke ha relevant erfaring eller fagbrev for å få jobb. Jeg jobber på sykehjem, og har flere kollegaer som ikke har noe relevant utdannelse. Selv fikk jeg jobben da jeg var 19 år gammel og uten å ha arbeidet med noe lignende før (jobbet dog noen måneder i vaskeriet først). Det er ofte behov for assistenter, for å avlaste sykepleierne og helsefagarbeiderne.

Hvis du virker egnet, kan du få en slik jobb. Også et pluss om du planlegger helserelatert utdannelse. 

Anonymkode: 6ca97...4fc

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Catalina Culès skrev:

Veldig, veldig feil.

Anonymkode: bb8a7...938

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell fra kommune til kommune. Noen kommuner ansetter kun helseutdannede eller studenter innen helsefag. Andre steder ansetter de assistenter i helgestilinger og som tilkallingsvikar. Men de fleste steder så må du da gjøre alt de andre gjør, også stell. 

Anonymkode: e7dd4...d70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan du (dessverre) få. Ikke personlig ment, for jeg vet at mange ufaglærte er både dyktige og godt egnet, men det burde være mye vanskeligere å få jobb på sykehjem. 

Anonymkode: ad0f0...42d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forresten er det ingen som blir ansatt på sykehjem for å rydde og skifte på senger, det er noe du må gjøre i tillegg til alt stell, matservering og annet. Du må med andre ord orke veldig mye menneskekontakt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei 

Jeg har lyst til å jobbe på sykehjem, rydde, skifte på sengetøy eller jeg vet ikke, er det noen som vet om man kan det uten relevant utdanning? 

Det er til jeg begynner på ny utdanning. 

Ja det kan du og i disse tider er behovet økt. Du kan jobbe som assistent, uten erfaring. Ta kontakt med ledelsen og vis deg frem.

Anonymkode: 013dc...f01

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Catalina Culès skrev:

Det er best å ikke uttale seg når man ikke vet noe.

Anonymkode: 18b14...504

• Liker 7
Skrevet

Jeg jobber selv på sykehjem. Assistenter (da uten utdanning), er det svært ofte behov for på sykehjem. Søk i vei, plutselig får du jobb :) 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan du (dessverre) få. Ikke personlig ment, for jeg vet at mange ufaglærte er både dyktige og godt egnet, men det burde være mye vanskeligere å få jobb på sykehjem. 

Jeg jobbet i flere år som assistent på sykehjem (vi var flere). Unnskyld at jeg sier det, men de såkalt fagutdannede var skikkelig rævva i jobben sin og behandlet beboere med lite respekt. De visste knapt hva hydrokortison var. Fagutdannede fra alle verdenshjørner. Pårørende satte skikkelig pris på oss assistentene ihvertfall og jeg VET jeg gjorde en god og respektfull jobb. Sa jeg ifra om noe jeg ikke syntes var ålreit, ble de kjempefornerma og straffet meg med færre vakter.

Anonymkode: 378c1...41d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere av mine venner jobber/har jobbet på sykehjem uten relevant utdannelse,

Anonymkode: 320c1...f8b

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet i flere år som assistent på sykehjem (vi var flere). Unnskyld at jeg sier det, men de såkalt fagutdannede var skikkelig rævva i jobben sin og behandlet beboere med lite respekt. De visste knapt hva hydrokortison var. Fagutdannede fra alle verdenshjørner. Pårørende satte skikkelig pris på oss assistentene ihvertfall og jeg VET jeg gjorde en god og respektfull jobb. Sa jeg ifra om noe jeg ikke syntes var ålreit, ble de kjempefornerma og straffet meg med færre vakter.

Jeg har observert akkurat det samme som deg, vi er helt enige, men det endrer ikke mitt poeng om at det er altfor lett å få en slik jobb. Det stemmer at mange fagutdannede kan altfor lite og har liten respekt, men sjansen er dessverre enda større for at ufaglærte gjør en dårlig jobb. Som for eksempel statsvitenskapstudenten som en dag åpnet buksen til en pasient midt i spisesalen for å sjekke om han var våt og måtte skiftes på, eller utlendingen som ble ansatt via nav og snakket så dårlig norsk og var så hardhendt at pasienter var redde for henne. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har observert akkurat det samme som deg, vi er helt enige, men det endrer ikke mitt poeng om at det er altfor lett å få en slik jobb. Det stemmer at mange fagutdannede kan altfor lite og har liten respekt, men sjansen er dessverre enda større for at ufaglærte gjør en dårlig jobb. Som for eksempel statsvitenskapstudenten som en dag åpnet buksen til en pasient midt i spisesalen for å sjekke om han var våt og måtte skiftes på, eller utlendingen som ble ansatt via nav og snakket så dårlig norsk og var så hardhendt at pasienter var redde for henne. 

Vi er egentlig enige, men ufaglærte kan man slutte å gi vakter om de ikke gjør jobben sin. Hva gjør man med fast ansatte som oppfører seg som psykopater? De fortsetter i jobben er min erfaring. Jeg har jobbet ved et av Norges største sykehjem og har sett så mye stygt at du vil ikke tro det. Jeg har sagt ifra utallige ganger, men det ble aldri gjort noe fra ledelsens side. Her var det stjeling av medisiner, rus på jobb, misbruk av eldre, triksing av vakter for å unngå overtid, krangling med beboere, beboere ble slengt i seng til 19.00 slik at personalet fikk fred m.m. Det meste utført av fagpersonell. Mitt inntrykk er at ekstravakter ikke tør å gjøre så mye feil og de kan veiledes. Prøv å veiled en sykepleier eller helsefagarbeier, og det blir helvete. For å si det sånn: Jeg har ikke gitt et eneste klapp til helsepersonell under koronaen! 

Skrevet

Jobber mange assistenter på "mitt" sykehjem. De kan gjøre alt helsefagarbeiderne kan gjøre foruten å gi medisiner og skifte på sår. Bare å søke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...