Gå til innhold

Jeg HATER husarbeid!

Anbefalte innlegg

Gjest Warrior
Skrevet

Det som er kjipt med å bo alene er dette maset om å gjøre husarbeid selv. Vaske klær, vaske gulv blablabla. Det er så gørr kjedelig. Mister energi bare av tanken. Jeg kan ikke med den forbanna vaskemaskinen, så lar andre vaske klær for meg enda. Gulvene skal noen hjelpe med. Hater å ha det skittent så hvordan skal jeg ellers få det skikkelig rent. Sette i oppvaskmaskinen går greit for det er bare å sette det inni og sette den på. Vaske for hånd er bare ekkelt. Æsj! Rense sluk og sånt er til å spy av. Jeg orker bare ikke husarbeid. Vil ha det gøy jeg, og trene. Ellers blir jeg bare deppa. Er dette teit av meg i en alder av 30? Kommer jeg noen gang til å synes det er ok å gjøre det? 

Flere som også hater det og unngår det hvis det er mulig?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er kvinnens jobb å gjøre husarbeid. Om dere er velstående som kan dere leie inn en renholder som tar seg av det. 

Anonymkode: 4846f...a62

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det er vel ingen som elsker husarbeid 😉 Men det må gjøres innimellom, ellers ville det sett ut som en svinesti 

Gjest Made4u
Skrevet

Ser vanskelig for meg at noen er direkte glad i å gjøre husarbeid. Greit nok at det gir en god følelse å være ferdig med det og å ha det rent og pent, men det er jo en ganske annen sak.

AnonymBruker
Skrevet

Husarbeid er et nødvendig onde. Thats it. 

Men lær deg da å vaske klærne dine! Det er langt lettere enn å sende klærne bort til vask. YouTube har videoer for det meste. 

Tips For å minske tid med husarbeid: det går raskere å holde det rent, enn å gjøre rent. 

Vær glad du er alene, det bare øker på med flere i hus. 

Bo smått, og ha lite ting. Da reduserer også mengden husarbeid.

Anonymkode: 4f2af...58f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, du høres ut som en trassig unge 😂  Du får andre til å vaske klær for deg? Hva, å sette på en vaskemaskin er jo like enkelt (om ikke enklere) som å sette på oppvaskmaskinen.  

Det er jo ofte slik at man syns enkelte ting er greiere å gjøre enn andre. Jeg liker å støvsuge (og enda mer så etter innkjøp av en dyson v11), liker vaske gulv, brette klær, tørke støv....

Men jeg overlater til mannen å rydde bordet, ta inn og ut av oppvaskmaskine.

Kan være gøy, og ok trening å gjøre husarbeid 😁

Men sysn innleggt ditt er litt barnslig, som en tenåring som nettopp har flyttet for seg selv å oppdager at gulvet ikke vasket seg selv 🙈  og ja, jeg syns det er litt teit om du er rundt 30 år, ok om du hadde vært rundt 16 år.

Anonymkode: 82b03...ed7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De færreste syns det er gøy men å vaske sin egen skit er bare noe en må gjøre. 

Anonymkode: 11974...0eb

• Liker 3
Skrevet

Jeg savner faktisk av og til å bo alene, spesielt når det kommer til husarbeide. Bor man alene kan man mye lettere styre hvor mye rot og rusk det blir, og man slipper unna med å rydde og vaske sitt eget rot og skitt. Etter å ha bodd noen år i et hus sammen med andre mennesker, som om mulig hater husarbeide enda mer enn meg, kan jeg trøste deg med at det å bo alene i en leilighet er en drøm i forhold.
Jeg har aldri vært noen superhusmor og kommer heller aldri til å bli det, så jeg har bare lagt meg på en gyllen middelvei. Huset mitt kommer aldri til å bli et perfekt hus som alltid er skinnende rent og ryddig, det viktigste er at vi holder det på et levelig nivå som ikke er helseskadelig. :P Blir det ille, tar jeg et skippertak og gjør det ordentlig så det nesten ser instagram-vennlig ut. Fordelen med sånne skippertak er at det kan fungere som en liten treningsøkt, og man slår to fluer i en smekk! :ler: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk tidenes aha opplevelse når jeg innså at det ikke var husarbeidet i seg selv jeg hatet. Men det at det var så vanvittig kjedelig å bruke tid på. 

Jeg har noen podcast jeg følger fast. Og man er jo litt på telefonen med venner, familie og kollegaer. Så nå tar jeg alltid unna når jeg hører på podcast eller er i telefonen, og da går det lekende lett.

I går hadde jeg 20 minutter igjen av truecrime poden da jeg var ferdig - så endte med at jeg fant på litt ekstra sortering og rydding jeg kunne ta tak i bare for å høre ferdig 😂

Anonymkode: 9a0bc...901

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ei polsk dame som gjør husarbeid for meg.

Anonymkode: 90be3...f63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingen som liker husarbeid, men det viktigste er sikkert å ha prøve å holde orden og ha system fremfor å la ting bli rotete. Selv opplever jeg at når jeg har for mange ting, og tingene ikke har sin faste plass de skal være på, så blir det fort rotete fordi de finner sin plass på bord, gulv osv. Og dermed blir det mer stress å vaske og gjøre rent.

Jeg er ganske lat selv men klarer å holde noenlunde orden. Klær vasker jeg i maskin, og tørker i trommel, så slipper jeg arbeid med å henge opp og et irriterende stativ som står i veien. Det tar meg bare 20 sekunder å lesse det over fra den ene maskinen til den andre og trykke "start".

Jeg bor alene uten barn og husdyr så det blir sjeldent sånn "grisete ekkelt" noen steder. Det meste er f.eks. støv og brødsmuler som lett kan støvsuges, noen sokker som slenger litt her og der (tar en runde og plukker opp alt tøy når jeg skal starte en vaskemaskin). vask av gulv med mopp gjøres bare innimellom. Sluken er jo bare å ta et tykt lag med dopapir, gripe rundt alt som samler seg der og kaste i do. Kjøkkenet der gjelder det å ikke la mer ting bli skittent enn det som går i en oppvaskmaskin. Når man har fått satt inn alt, vasker man over overflatene.

Motiver deg selv med å tenke at husarbeidet gjør du som en tjeneste for deg selv i fremtiden. Tenk at du skal på en helgetur og kommer tilbake på søndag kveld. Da er det veldig digg å låse seg inn og se at alt er ryddig og på plass og kan beholde den positive opplevelsen av helgen, fremfor å overveldet av masse rot og kaos som man bare har "reist ifra". Jeg pleier å bruke torsdager til en slik ryddedag hvis jeg skal noe til helgen.

Anonymkode: 7a402...836

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk tidenes aha opplevelse når jeg innså at det ikke var husarbeidet i seg selv jeg hatet. Men det at det var så vanvittig kjedelig å bruke tid på. 

Jeg har noen podcast jeg følger fast. Og man er jo litt på telefonen med venner, familie og kollegaer. Så nå tar jeg alltid unna når jeg hører på podcast eller er i telefonen, og da går det lekende lett.

I går hadde jeg 20 minutter igjen av truecrime poden da jeg var ferdig - så endte med at jeg fant på litt ekstra sortering og rydding jeg kunne ta tak i bare for å høre ferdig 😂

Anonymkode: 9a0bc...901

Jeg er avhengig av å ha på musikk, da går alt så mye lettere :) Så ja, litt distraksjon er ikke å forakte! Ting går mye lettere og fortere da.

Skrevet

Jeg kan ikke fordra husarbeid, men på den annen side misliker jeg enda mer rot og gris. Det er så deilig når alt er rent og ryddig. Det er rett og slett bare å ta seg sammen og gjøre det. De færreste liker husarbeid, men de fleste liker resultatet når de er ferdig 😊

• Liker 1
Skrevet

Få som elsker å gjøre husarbeid. Jeg er virkelig ikke glad i det, men jeg vil jo heller ikke bo ekkelt. Det er derfor nødvendig å gjøre husarbeid for å ha en bolig jeg kan trives i. 

Gode rutiner hjelper på. Ta ting med en gang, ikke la det hope seg opp til at det blir vanskelig og krever stor innsats å få orden. De sekunder det tar å legge ting direkte på plass, eller sette inn i oppvaskmaskinen, istedenfor å måtte ta større økter, det gjør det hele enklere. Krever mindre. Skaper mindre ukoselig hjem generelt. 

Kunne jeg valgt, uten at det fikk konsekvenser, hadde jeg ikke gjort husarbeid. Prioritert kjekkere ting.

Det får imidlertid konsekvenser jeg ikke liker, så det er bedre å bare gjøre det. Jevnt over, så det ikke blir for mye og for krevende. 

Det handler ikke om å være alene eller ikke. Det er også urimelig å tro og forvente at noen andre skal ta det som er kjipt. Å være voksen handler om å ta sin del av også det kjedelige. Man BLIR alene igjen og igjen, dersom man forventer at den andre skal ta alt man selv ikke har lyst til å gjøre. For husarbeid er ikke moro, for de aller fleste av oss. Det bare må gjøres. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt i livet er ikke gøy. Sånn er det bare. Man må bare ta et tak i seg selv å faktisk gjøre det.

Anonymkode: 4df41...c4f

Gjest Warrior
Skrevet

Vaskemaskinen er vanskeligere enn oppvaskemaskinen og så mye styr. Henge det opp til tørk etterpå. Skifter jo klær ofte og truse hver dag, håndkllær etter dusjing. Det er jo faen meg klær som skal vaskes hele tiden. 

Blir så irritert av husarbeid og deppa. Ikke får jeg det skikkelig til og føler det blir ikke rent nok. Blir bare enda mer sur. Skulle prøve rense dusjen i går. Æsj. Vått hår som lå der. Kvalmt. Vaske gulv er noe dritt. Tørke støv og støvsuge også. 

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kvinnens jobb å gjøre husarbeid. Om dere er velstående som kan dere leie inn en renholder som tar seg av det

Anonymkode: 4846f...a62

Det frister.

AnonymBruker
Skrevet

Et tips kan være å sette på en timer på 10 min hver dag og rydde/vaske så mye en rekker på den tiden. Da blir det mye enklere å gå i gang med større oppgaver som ikke må gjøres daglig, siden det ikke hoper seg opp så mye i løpet av uka. Podkast til arbeidet er som flere har nevnt også et godt tips. Ellers synes jeg det hjelper mye å kjenne på takknemlighet over at jeg har en bolig å holde ren, at jeg har gode hjelpemidler som vaskemaskin og støvsuger og at jeg har en kropp som fungerer slik at jeg kan vaske og rydde.

Anonymkode: bf616...f57

• Liker 3
Skrevet

Ting som kan lette er robotstøvsuger, tørketrommel, engangskluter til gulvvask og engangskluter til f.eks vask av bad og do. Jeg har alt dette og det letter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også robotstøvsuger og har brukt den mye mer enn jeg så for meg da jeg kjøpte den.

Den erstatter selvfølgelig ikke en ordentlig runde med støvsugeren, og ligger det så mye som én sokk på gulvet så blir den spist. Men den tar veldig mye av overflaterusket som ligger, og den kan surre og gå i bakgrunnen mens man rydder.

Anonymkode: 7a402...836

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen som liker husarbeid. Det er  bare noe som må gjøres. Dritkjedelig å gjøre, men godt når det er gjort.

Liker heller ikke å ha det skittent, men gjør minimalt. Tar det som må gjøres, og driter i resten. Vasker f.eks aldri vinduene, for det syns jeg er unødvendig.

Anonymkode: 463d9...30a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...