Gå til innhold

Hei, noen med erfaring? Kan man få tilleggs poeng, vis man har jobber over 5 år i et yrke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er autorisert helsepersonell med VGs utdanning. Har hørt at man kan få tilleggs poeng vis man har jobbet i flere år.

Kan dette stemme? 

Anonymkode: 96cad...51f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tilleggspoeng til hva da?

Anonymkode: f6686...e1a

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke 23/5-regelen du tenker på? Den gir deg ikke tilleggspoeng, men gjør at du kun trenger å ta enkelte fag for å få kompetansebevis. Disse fagene er norsk, matte, historie og naturfag. Du trenger altså ikke å ta alle vgs-fag for å kunne studere.

Anonymkode: 1abe2...9b1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke tilleggspoeng for arbeid nei 

Anonymkode: 9320d...21b

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke 23/5-regelen du tenker på? Den gir deg ikke tilleggspoeng, men gjør at du kun trenger å ta enkelte fag for å få kompetansebevis. Disse fagene er norsk, matte, historie og naturfag. Du trenger altså ikke å ta alle vgs-fag for å kunne studere.

Man må ikke ta fagene for å få kompetansebevis, man kan søke på høyere utdanning på grunnlag av de fagene. Jeg hadde 3,5 i snitt med vanlig vitnemål, men med 23/5 fikk jeg 5 i snitt. 

Anonymkode: 8adc5...7e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale deg ta opp igjen norsk skriftlig

Anonymkode: 4a5eb...96e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Man må ikke ta fagene for å få kompetansebevis, man kan søke på høyere utdanning på grunnlag av de fagene. Jeg hadde 3,5 i snitt med vanlig vitnemål, men med 23/5 fikk jeg 5 i snitt. 

Da hadde du de fagene fra før av. Jeg hadde bare vg1 og vg2 yrkesfag, så jeg manglet de fagene og måtte ta dem opp for å studere. Blir vel kanskje mer riktig å si at man må ha disse fagene da. 

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde du de fagene fra før av. Jeg hadde bare vg1 og vg2 yrkesfag, så jeg manglet de fagene og måtte ta dem opp for å studere. Blir vel kanskje mer riktig å si at man må ha disse fagene da. 

Ja, karaktersnittet regnes på bakgrunn av de karakterene. Så da kan man enten bare endre vitnemålet, eller forbedre karakterene først, eller ta fagene om man ikke har dem.

Veldig fint at det finnes en sånn mulighet, sånn at man kan få en ny sjanse til høyere utdanning etter noen år i arbeidslivet. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, karaktersnittet regnes på bakgrunn av de karakterene. Så da kan man enten bare endre vitnemålet, eller forbedre karakterene først, eller ta fagene om man ikke har dem.

Veldig fint at det finnes en sånn mulighet, sånn at man kan få en ny sjanse til høyere utdanning etter noen år i arbeidslivet. 

Ja, helt enig! I mitt tilfelle så er det 5+ år med sykdom istedenfor jobb som gjør at jeg havner under den regelen da. Da blir veien til utdanning og jobb kortere enn om jeg hadde trengt full studiekompetanse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...