AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #1 Skrevet 21. juni 2020 Kan samværsforelder ta med barnet på ferie som ikke er avtalt? Hverken jeg eller barnet (3 år) visste om det og nå ser jeg iflg far ikke barnet på 3 uker😔 Har dom og der står det at ferie skal avtales innen 1.april, men far har ikke svart når jeg tidligere har forsøkt å avklare ferieuker. I tillegg står det i dom at vi har 2 uker sammenhengende hver, ikke 3. Men det verste er at jeg plutselig ikke ser barnet på 3 uker, uten at jeg fikk forberedt noen av oss... Hva kan jeg gjøre, hvem kan og bør jeg kontakte? Anonymkode: c4ff2...956
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 21. juni 2020 Om samværsavtale ikke overholdes er det kidnapping, og politiet kan kontaktes. Men ville startet med å informere far om at du vil benytte denne muligheten om barnet ikke leveres etter avtale. Anonymkode: cca78...4c1 82
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #3 Skrevet 21. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Om samværsavtale ikke overholdes er det kidnapping, og politiet kan kontaktes. Men ville startet med å informere far om at du vil benytte denne muligheten om barnet ikke leveres etter avtale. Anonymkode: cca78...4c1 Er det kidnapping når han er faren? Vil politiet ta en sånn sak? Vil jo virkelig ikke at barnet skal hentes av politiet🥺 De er i en helt annen del av Norge nå, 8-9 timers kjøring... Anonymkode: c4ff2...956
Hr. Aktiv Skrevet 21. juni 2020 #4 Skrevet 21. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det kidnapping når han er faren? Vil politiet ta en sånn sak? Vil jo virkelig ikke at barnet skal hentes av politiet🥺 De er i en helt annen del av Norge nå, 8-9 timers kjøring... Anonymkode: c4ff2...956 Det er bare når mor driver med selvtekt at det ikke er bortføring eller kidnapping. 7
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #5 Skrevet 21. juni 2020 Hei! Jeg er en far i lignende situasjon som deg. Du kan begjære tvangsfullbyrdelse av dommen (sende begjæringen til retten). Politiet skal ikke kontaktes direkte. Retten må beslutte mulkt eller henting. Foreløpig har jeg ikke gjort noe. Viktig å vurdere effekten av eskalering opp mot skaden av at barnet blir hos samværsforelderen. Husk uansett å gjøre alt skriftlig med samværsforelderen slik at dokumentasjon kan oversendes retten. Anonymkode: eaaf3...827 36
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #6 Skrevet 21. juni 2020 1 minutt siden, Hr. Aktiv skrev: Det er bare når mor driver med selvtekt at det ikke er bortføring eller kidnapping. Hold stilt! De har en dom å forholde seg til! Ts, kontakt advokaten din. Det er mulig det er best å holde seg rolig til barnet er hjemme igjen for å ikke eskalere konflikten. Anonymkode: fad01...38a 42
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #7 Skrevet 21. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hold stilt! De har en dom å forholde seg til! Ts, kontakt advokaten din. Det er mulig det er best å holde seg rolig til barnet er hjemme igjen for å ikke eskalere konflikten. Anonymkode: fad01...38a Jepp. Se mitt svar over for hva advokaten på sikt kan gjøre. Anonymkode: eaaf3...827 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #8 Skrevet 21. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er en far i lignende situasjon som deg. Du kan begjære tvangsfullbyrdelse av dommen (sende begjæringen til retten). Politiet skal ikke kontaktes direkte. Retten må beslutte mulkt eller henting. Foreløpig har jeg ikke gjort noe. Viktig å vurdere effekten av eskalering opp mot skaden av at barnet blir hos samværsforelderen. Husk uansett å gjøre alt skriftlig med samværsforelderen slik at dokumentasjon kan oversendes retten. Anonymkode: eaaf3...827 Tusen takk for gode råd! Leit at du er i lignende situasjon. Må jeg kontakte advokat for å sende begjæringen til retten?🤔 Jeg har alt skriftelig👍👌 Anonymkode: c4ff2...956 9
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #9 Skrevet 21. juni 2020 For å se det positive i disse sakene, så blir ikke barna ført ut av landet siden man nå pga koronaen ikke kan reise mellom landene som man vil. Anonymkode: 9b392...e02 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #10 Skrevet 21. juni 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det kidnapping når han er faren? Vil politiet ta en sånn sak? Vil jo virkelig ikke at barnet skal hentes av politiet🥺 De er i en helt annen del av Norge nå, 8-9 timers kjøring... Anonymkode: c4ff2...956 Nei de vil ikke det Anonymkode: b1432...345
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #11 Skrevet 21. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for gode råd! Leit at du er i lignende situasjon. Må jeg kontakte advokat for å sende begjæringen til retten?🤔 Jeg har alt skriftelig👍👌 Anonymkode: c4ff2...956 Nei, du må vel ikke. Du kan også få hjelp av tingretten til å sette opp begjæringen. Anonymkode: eaaf3...827
Hr. Aktiv Skrevet 21. juni 2020 #12 Skrevet 21. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hold stilt! De har en dom å forholde seg til! Ts, kontakt advokaten din. Det er mulig det er best å holde seg rolig til barnet er hjemme igjen for å ikke eskalere konflikten. Anonymkode: fad01...38a Ja det vet jeg. Jeg vet alr om hvilke konsekvenser det får for mor hvis hun ikke forholder seg til den avtalen som er inngått og underskrevet i retten. Det får ingen negativ konsekvens for henne, men for far får dette en sterk konsekvens. Det er tilnærmet helt risikofritt for ei mor å holde tilbake barn, trener sak, kommer med til dels grove beskyldninger mot far osv. Far her er dum han følger ikke avtale og kan dermed miste barnet sitt selv om det foreligger dom på at det ikke skjer. Dette er det helt opp til mor å bestemme. Enkelte mødre har allerede bestemt dette slik at hun slipper å forholde seg til noen far selv om dom på noe annet foreligger. Bare skaff deg en kynisk nok advokat som er villig (tro meg de finnes) så er dette ren planke. 7
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #13 Skrevet 21. juni 2020 4 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Ja det vet jeg. Jeg vet alr om hvilke konsekvenser det får for mor hvis hun ikke forholder seg til den avtalen som er inngått og underskrevet i retten. Det får ingen negativ konsekvens for henne, men for far får dette en sterk konsekvens. Det er tilnærmet helt risikofritt for ei mor å holde tilbake barn, trener sak, kommer med til dels grove beskyldninger mot far osv. Far her er dum han følger ikke avtale og kan dermed miste barnet sitt selv om det foreligger dom på at det ikke skjer. Dette er det helt opp til mor å bestemme. Enkelte mødre har allerede bestemt dette slik at hun slipper å forholde seg til noen far selv om dom på noe annet foreligger. Bare skaff deg en kynisk nok advokat som er villig (tro meg de finnes) så er dette ren planke. Vel, det er jo samværsavtalen som sier dette, ikke mor. Om barnefar tuter og går som han ønsker når avtalen sier noe annet, er det jo far som bestemmer at alt skal gå til faens. Anonymkode: bbbd6...02d 24
Hr. Aktiv Skrevet 21. juni 2020 #14 Skrevet 21. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er en far i lignende situasjon som deg. Du kan begjære tvangsfullbyrdelse av dommen (sende begjæringen til retten). Politiet skal ikke kontaktes direkte. Retten må beslutte mulkt eller henting. Foreløpig har jeg ikke gjort noe. Viktig å vurdere effekten av eskalering opp mot skaden av at barnet blir hos samværsforelderen. Husk uansett å gjøre alt skriftlig med samværsforelderen slik at dokumentasjon kan oversendes retten. Anonymkode: eaaf3...827 Dette er selvfølgelig en praksis som ikke brukes og bøtene er så små at det lønner seg for mor å heller betale dem enn å involvere far. Du må i tillegg kjøre en helt ny sak med fare for å miste den prosentsatsen du allerede har i samvær. Som far har du allerede tapt før dette blir noen sak. Dette vet mor og vil ikke under noen omstendigheter inngå noen 50/50 løsning. Retten gir aldri denne løsningen uansett så som far har du tapt og barna får ikke sett sin far. Mor kan i denne saken omtrent gjøre hva hun selv vil og har en advokat som er villig til så lenge hun er ei god mor ref. rene klær, mat og skolearbeid til barna.
Fru Uperfekt Skrevet 21. juni 2020 #15 Skrevet 21. juni 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det kidnapping når han er faren? Vil politiet ta en sånn sak? Vil jo virkelig ikke at barnet skal hentes av politiet🥺 De er i en helt annen del av Norge nå, 8-9 timers kjøring... Anonymkode: c4ff2...956 Ja det er knapping selv om det er en av foreldrene
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #16 Skrevet 21. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De fleste vil nok bare at far skal være tilstede som avtalt og ikke finne på sprell som det passer han. Alle vet at mor er hovedpersonen i et lite barns liv, er den som ser konsekvenser av ting og alltid er der for barnet. Det er vel en grunn til at barnet alltid havner hos mor? Anonymkode: a037b...5af Det stemmer ikke. Retten ga meg omsorgen for vår treåring. Flere menn i min situasjon. Råd: Vær tilstede, nekt å flytte ut og kjemp kampen! Anonymkode: eaaf3...827 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #17 Skrevet 21. juni 2020 Har barnet det bra hos far? Er du redd for at noe skal skje om barnet tilbringer tre uker på ferie med far? Hvis ikke, la de nå kose seg på tur. Galt er det når fedrene ikke vil ta seg av barna og galt er det når de vil. Anonymkode: 24b33...f81 16
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #18 Skrevet 21. juni 2020 Jeg skjønner at du synes det er veldig leit og kjedelig, og far burde helt klart ha avtalt med deg at han vil ha barnet i tre uker i stedet for to, men er du virkelig villig til å ta han for retten for dette? Det er snakk om ei uke ekstra, du vet hvor barnet befinner seg og du vet at barnet ditt har det bra, så kan du ikke heller bare la det ligge og fortelle far akkurat hva du synes om slikt når han levere barnet tilbake? Er det verdt å lage bråk for? Anonymkode: 9a2d7...680 11
VårKonto Skrevet 21. juni 2020 #19 Skrevet 21. juni 2020 Jeg er ikke mor men helg ærlig, syntes det høres helt sykt ut å anmelde far for å ta med på ferie? Kan du ikke bare være glad på deres vegne?.. Er bare tre uker. 9
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #20 Skrevet 21. juni 2020 4 minutter siden, VårKonto skrev: Jeg er ikke mor men helg ærlig, syntes det høres helt sykt ut å anmelde far for å ta med på ferie? Kan du ikke bare være glad på deres vegne?.. Er bare tre uker. Det handler jo om at det overhode ikke var varslet eller avtalt. Jeg fikk bare beskjed om at det kom han til å gjøre og så gjorde han det. Jeg synes ikke det er greit for barnets del. Så små barn må få ha noe forutsigbarhet. Og far burde ha avtalt med meg, forsøkt å samarbeide litt i alle fall. Anonymkode: c4ff2...956 27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå