AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #1 Skrevet 21. juni 2020 Hei! Jeg har aldri tjent over frikortgrensen, men i år gjør jeg det, så jeg satt meg ned tidligere i dag for å bestille skattekort. Fikk beskjed av stefaren min at jeg taper penger på å bestille skattekort før jeg ser at jeg begynner å nærme meg grensen. Jeg tjener ikke over grensen ved neste lønning, men lønningen etter det. Jeg synes likevel at det er rart det han sier, og lurer på om dette virkelig stemmer? For det andre, når man bestiller skattekort, er det en kategori som heter "bankinnskudd". Det estimerte tallet stemmer derimot ikke med det jeg har på mine kontoer. Jeg har ca. 50 000 kroner mer enn det som er estimert, må jeg endre dette tallet? Og hvor kommer det tallet de har lagt inn for meg fra? Setter virkelig pris på litt hjelp 🙂 Anonymkode: 61393...29e
Gjest Blondie65 Skrevet 21. juni 2020 #2 Skrevet 21. juni 2020 Bankene legger inn opplysninger en gang i året. Derfra kommer det estimerte tallet. Du må selvsagt korrigere det. Jeg vet dessverre ikke noe om frikort da jeg aldri har hatt det. Men du bestemmer jo når det nye skattekortet skal gjelde fra? Altså: hvis frikortgrensen blir nådd år julilønnen er utbetalt setter du bare at skattekortet skal gjelde fra august?
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #3 Skrevet 21. juni 2020 Du taper ingen penger, men du får ev. mindre utbetalt siden du trekkes skatt. Når du bestiller skattekortet oppgir du det du har tjent, og hva du forventer å tjene. Den totale skatten i året blir lik uansett, og betaler du for mye får du tilbake. Bankinnskuddet har ikke så mye å si hvis du ikke betaler formuesskatt. I så fall må du ha nettoformue over 1,5 millioner. Anonymkode: 09a40...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #4 Skrevet 21. juni 2020 Tusen takk for hjelpen, tror jeg skjønner det nå! 😊 Anonymkode: 61393...29e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå